י"ג בכסלו תשע"ט / יום רביעי 21 נובמבר 2018 | פרשת השבוע: וישלח
 
dot  הוסף למועדפים   dot  הפוך לעמוד הבית  
 
   
    הירשם    |    התחבר
  
    החשבון שלי     מעקב הזמנות     עזרה
 
 
  המדינה שלי:  
  ארצות הברית   
 
   שפה:  
  עברית   
 
   המטבע שלי:  
  דולר ארה"ב   
 
   
עמוד הבית ברסלב יהדות משפחה וזוגיות חגים ומועדים רוחניות חברה סיפורים מהחיים
   על פרשת השבוע     פרשת דרכים     פרשה ולעניין     שולחן דוד             
 
  הצג את כל הקטגוריות...  
 
 
 
פרשה ולעניין  
 
דף ראשיפרשת השבועפרשה ולענייןפרשת השבוע נח – לכל משחק כללים משלו
 
  חיפוש מתקדם
   מאמרים
 
   חיפוש
 
            
 

פרשת השבוע נח – לכל משחק כללים משלו    

פרשת השבוע נח – לכל משחק כללים משלו



פרשת השבוע נח – לכל משחק כללים משלו - כאן בורא עולם קבע את כללי המשחק ובני אדם משחקים במשחק שלו. מי שעומד בכללים מתקדם בשלבים, ומי שלא נפסל ויוצא.

 



מסיפור המבול אנו למדים יסוד גדול, יסוד שכל התורה תלוי בו - יסוד השכר והעונש!

 

כידוע, העולם שלנו לא הפקר. למעשים שלנו יש השלכות על המציאות והיא מגיבה אלינו כפי המעשים שלנו, אדם אוכל מה שהוא בישל, קוצר מה שזרע, ובמידה שאדם מודד מודדין לו.

 

רק שצריך להבין יסוד זה לעומק, כי אם נאמר שהקב"ה יושב כל יום לקבל החלטות ביחס לבריאה, והוא מגיב אלינו כפי ההתנהלות שלנו, נמצא שהוא כביכול משתנה כפי התנהלותנו, וזה דבר שלא יעלה על הדעת שהקב"ה משתנה ומתפעל מאתנו, זה הופך אותו להיות תלוי בנו ואת זה אי אפשר לומר, שהרי הקב"ה הוא מחויב המציאות ומציאותו כלל לא תלויה בנו, כמבואר בהלכות יסודי התורה (א א): "והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם", וכן כתב רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן נ"ב): "כי רק השם יתברך לבד הוא מחיוב המציאות".

 

נחדד עניין זה קצת יותר. צד אחד אומר שהקב"ה לא תלוי בעולם והוא לא מתפעל ממעשה הנבראים, כמאמר אליהו לאיוב: "אִם חָטָאתָ מַה תִּפְעָל בּוֹ, וְרַבּוּ פְשָׁעֶיךָ מַה תַּעֲשֶׂה לּוֹ. אִם צָדַקְתָּ מַה תִּתֶּן לוֹ אוֹ מַה מִיָּדְךָ יִקָּח". כלומר, לא החטאים ולא המצוות שלנו משפיעים על הבורא שנאמר בו "אֲנִי ה' לֹא שָׁנִיתִי"! מצד שני, אנו רואים לאורך כל סיפורי התנ"ך שהבורא מתערב בפועל במציאות, מגיב אליה, "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם", "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה", "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה". וכן רואים שיש לו נחת רוח מהנבראים, ויש לו כיסא דין וכיסא רחמים, והוא מנהיג עולמו בחסד ומשפט וצדקה. כיצד אם כן ניישב את הגישות השונות - גישה אחת מוכיחה שהבורא אינו משתנה ממעשה הנבראים, גישה שנייה מוכיחה שהקב"ה מגיב למעשה הנבראים?

 

אלא, שבאמת צריך לומר שמערכת ההשגחה של הבורא היא מערכת חוקים שנמצאת מובנית בתוך הבריאה עצמה, והמציאות מגיבה לנבראים כפי התנהגותם, אבל אין הדבר נוגע אל הבורא בעצמו, כמו שאמר הכתוב "ה' לַמַּבּוּל יָשָׁב". כלומר, גם בעת שבארץ היה כאוס, בעולם היו תמורות עזות של תהו ובהו, לא היה שום שינוי אצל הבורא, כי ישיבה מורה על העדר השתנות (ליקוטי מוהר"ן כ"א), ואכן הבורא הוא האחד האמיתי שאינו משתנה ואינו מתפעל, על שם זה הוא נקרא בזוהר "סובב כל עלמין" - לומר שהוא מקיף לבריאה ואינו נשפע ממנה, שזה בחינת "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק" לאמור, תכניות הגויים (העמים) אינם משפיעים על בעל הבית. וזה שאמר הכתוב "וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל" - ללמדנו שאין הקב"ה משתנה בגלל התהילות והתפילות שלנו, הוא נשאר "יושב" היינו כפי שהוא, לכן אי אפשר לפתות אותו בדברי רמיה וחנופה.

 

ובאמת, ואין זה בכלל תפקיד התפילה לשנות ולהשפיע על הקב"ה שיעשה רצוננו, כמו שאומר רבי צדוק (צדקת הצדיק מ"ב) ש"בתפילה הוא העיקר החשק והרצון להתפלל ולהתחנן... ואין רצון השם יתברך מבני אדם שיתפללו לפניו וישנוהו רק הרצון שלהם להתפלל זהו רצונו יתברך והבן זה".

 

וכמו שאנו למדים מרבי צדוק - שאין עניין התפילה להשפיע על הבורא ולגרום לו לשנות החלטותיו, כך עניין השכר והעונש לא בא כתוצאה משינוי ברצונו. העונש הוא תגובה של המציאות אותה קבע הבורא מראשית הבריאה, המציאות מגיבה כלפי אלו המעוותים אותה.

 

בורא העולם קבע את כללי המשחק, ובני אדם משחקים במשחק שלו, מי שעומד בכללים מתקדם בשלבים, ומי שלא נפסל ויוצא.





תגובה למאמר    תגובה למאמר
   הצג מאמרים נוספים של אהרון פריבר
   חזור לדף הבית של פרשה ולעניין




לראש המאמר    לראש המאמר       שלח לחבר    שלח לחבר          שתף       גרסת הדפסה    גרסת הדפסה


 הצטרפו לרשימת התפוצה הצטרפו לרשימת התפוצה
 
 
  
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי לקבל מדי שבוע את רשימת המאמרים החדשים באתר. המנוי חינם וניתן לביטול בכל עת. הקליקו את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם.

   

 מאמרים נוספים בנושא זה מאמרים נוספים בנושא זה
 
 
 
 
  
יעמדו על הברכה    ולהבדיל לע"נ:
   יריב בן ציונה, שושנה בת מלכה וילדיהם יעקב ישראל, ידיד,עטרת תפארת,איילה,מוריה,אביגיל בני שושנה ת.נ.צ.ב.ה
 
מה אנחנו עושים ואיך אתם יכולים לעזור?
 
אין אנו פועלים לשום מטרות רווח ואיננו נתמכים משום גוף או ארגון.
כל פעילות האתרים נועדה אך ורק כדי לזכות את הרבים ולעזור לכל הפונים אלינו.
 
לחץ כאן כדי להיות שותף
  
 
 
 מבצעי היום בחנות מבצעי היום בחנות
 
 
 
 
אחורה  1 2 3  קדימה
 
 
 
 
  •  
  •  
     
  •  
  •  
     
 
אחורה  1 2 3  קדימה
 
 
 הכי מדובר הכי מדובר
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 הכי נקרא הכי נקרא
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 Facebook Facebook
 
 
 
 רשימת תפוצה רשימת תפוצה
 
 
 
הכניסו כתובת:   
 
   
 

 
 



  
 
 
פתח ארגז כלים