קללה: האם היא משפיעה?

מפחדים מקללות? האם הן באמת משפיעות? ואיזה כוח באמת יש להן? הרב שלום ארוש על כוחה של הקללה ופגיעה בפרנסה,וכוחה העצום של הברכה.

2 דק' קריאה
קללה האם היא משפיעה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 01.09.22

באחת הנסיעות שלי לארצות הברית איש עסקים אמיד קבע איתי פגישה אישית. הוא היה אדם נעים הליכות ומאוד מרשים, מכובד ונראה גם כאדם שקול מאוד. הוא סיפר שלי שבעשר השנים האחרונות הוא מתחיל לאבד כסף רב. בהתחלה, הפסדים קטנים אך בהמשך הם הפכו סדרתיים, עד כדי כך שהעסק שלו היה בסכנת סגירה ועם חובות.

 

שאלתי אותו כמה שאלות, התעניינתי בשלום הבית שלו ובטהרת המשפחה. “תודה לא-ל, הכל בסדר גמור” השיב. שאלתי אותו לגבי הקשר שלו עם הזולת והסובבים אותו, וגם על זה השיב שהכל בסדר גמור ואין לו בעיות והוא אפילו נזהר מאוד בעניינים של בין אדם לחברו. הוא עשה עלי רושם של אדם עם אישיות נפלאה, מנומס ובעל מידות שלא יפגע באף אדם. הוא סיפר לי על אשתו, הילדים והעסק. נוצר בינינו קשר קרוב ומיוחד ומדי פעם שוחחנו בטלפון.

 

לצערי, כל שיחה שקיבלתי ממנו הייתה על עוד מצב כלכלי גרוע, הפסד כספי נוסף וסכנה לעסק שרק הולכת ומחריפה. הוא איבד כמעט את כל כספו, אבל זה לא הכל. עכשיו, הוא גם גילה שהבן שלו חולה במחלה האיומה, מחלת הסרטן, ושתי בנות שלו התגרשו. באחת השיחות שהייתה לנו לא מזמן אמרתי לו, “תקשיב, חייב להיות משהו בעניין של בין אדם לחברו, כי אלה דברים שנגרמים מפגיעה בתחום חשוב זה, אני לא יכול להצביע בדיוק ולומר לך מה זה, אבל אני בטוח שהצרות שפוקדות אותך מגיעות מהעניינים של בין אדם לחברו”.

 

הוא הקשיב היטב למה שאמרתי לו, ניסה לחשוב מעט ואז אמר לי. “לאשתי היה ריב עם אמא שלי. ומאז, מתוך זעם, היא החלה לקלל את אמא שלי, אחים שלי, את עצמה והחיים שלה… השם ישמור”.

 

“ואיך כל האנשים שהיא קיללה מרגישים?” שאלתי.

 

“בסדר גמור והעסקים שלהם אפילו משגשגים” הוא השיב. “אני היחיד במשפחה שסובל”.

 

דיברנו עוד קצת וירדנו אל שורש העניין ונגענו בנושא הקללות של אשתו. תוך כדי השיחה הוא נזכר, שבעצם, מאז שהם התחתנו שהיא קיללה מדי פעם אנשים כשאתגרו אותה. עם הזמן, הקללות הפכו לדבר שבשגרה, טבע שני כפי שהגדיר זאת, והיא מקללת כל הזמן. כל העולם היה על כוונת הקללות ושלל הכינויים ‘שהרעיפה’ על הסובבים אותה.

 

אנחת הקלה. נשמתי עמוק ואמרתי לו, “עכשיו, כשהגענו לשורש הבעיה, נוכל לטפל בה. זה השורש לכל הסבל שלכם!”. הלשון יכולה להיות או שער לישועה או שער לסבל וייסורים איומים.

 

ואיך זה כל כך ברור לי שהקללות של אשתו הן השורש של כל הבעיות? עובדת חיים קשה רוחנית אחת היא, שהקללה חוזרת כמו בומרנג למקורה, כלומר המקלל. ואומרים חז”ל, שמי שמקלל חינם ללא הצדקה מוסרית, לא רק שאין לחשוש מהקללה כלל אלא אותה הקללה תחזור על ראשו של המקלל! וברוב הפעמים, אם לא בכולן, הקללות בכלל לא מוצדקות ולכן חוזרות על האומר אותן כמו בומרנג וגורמות לו לסבל וייסורים.

 

ואומר רבי נחמן מברסלב “אין אדם רשאי לקלל, אלא אם כן יכול לראות את הדורות שיצאו ממנו” (ספר המידות, סימן קללה). ומכיוון שאף אדם לא מסוגל לעמוד בקריטריון הזה, לכן לאף אחד אין רשות לקלל! קללה היא עבירה מפורשת מן התורה האומרת “לא תקלל חרש” (ויקרא יט, יד), ומסביר רש”י – שאין לאדם שום רשות לקלל אף אחד! ולא רק, אלא מלמדת אותנו גם שהמצוות שבין אדם לחברו אינן אלא בשבילנו על מנת שלא נשחית את מידותינו. נכון שהחרש לא שומע, אך ברגע שאדם מקלל הוא משחית את מידותיו ואת זה התורה רוצה למנוע מאיתנו – גם מול הזולת וגם מול עצמנו.

 

ואם כך לגבי אדם חרש, קל וחומר כשמדובר באדם שומע שיכול לשמוע את הקללה. וגם, כדי שלא תתפתח חלילה עוינות בין האנשים, איבה ושנאת חינם. התורה יוצאת בכל הכוח נגד השימוש השלילי באחת המתנות הנפלאות שקיבלנו מבורא עולם לתועלת העולם והאנושות כולה – כוח הדיבור.

 

בורא עולם רוצה דיבורים שיביאו תועלת לעולם ויובילו לשלום, חיים של שמחה, אהבת חינם, אחדות ורעות. רוצה שכולנו נברך אחד את השני ולא ההיפך.

 

ולעולם אל תשכחו את כלל האומר שמי שמברך – מתברך!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה