שיגעון הפסח – אפשר גם אחרת!

פסח הפך מילה נרדפת ללחץ, למה? כי אנחנו יצרנו את זה בהסתכלות ובעשייה שלנו בתקופה המקדימה לו. לדנית מילנר יש חבילת הרגעה שאי אפשר לסרב לה פלוס בונוס אדיר!

4 דק' קריאה

דנית מילנר

פורסם בתאריך 14.03.21

פסח הפך להיות מילה נרדפת ללחץ.

 

נשים חרוצות מזכירות את פסח ומתכוננות אליו מחודש שבט, האדישות נזכרות שפסח בפתח רק בראש חודש ניסן, לכל הבעלים יש פתאום רצון עז ללמוד כמה שיותר בבית המדרש או לעבוד שעות נוספות מעבר לנדרש, ולו רק כדי להימלט מטירוף ההכנות לחג. אבל מה שבטוח הוא שגם המתוכננים מראש וגם אנשי הרגע האחרון, כולם כולם נמצאים בימי ערב החג בלחץ אטומי.

 

מספיק לראות את רחובות הערים שלנו, את בהלת הקניות בחנויות הבגדים והנעליים והכלים, את התורים האינסופיים בסופר והדהירה עם העגלות העמוסות בין מדפי המבצעים השונים, כדי להבין שרוגע ושלווה פנימית אין כאן.

 

יש כל כך הרבה דברים שצריך להספיק, ואוטוטו הילדים יוצאים לחופש ואז הבית באמת חוגג, אז למי יש זמן לנוח ולהירגע?! ומי ידאג שהבית יהיה מתוקתק ונקי וכולם יהיו מאורגנים ומסודרים יפה לחג? למי ישנה הפריווילגיה הנכספת לנשום עמוק ולהגיע בשמחה לערב הגדול כבני חורין אמיתיים?

 

הבעיה היא שהמתח לא מיטיב איתנו ולאורך זמן הוא יכול ממש להזיק, לעיתים באופן בלתי הפיך. שחרור הורמוני המתח: אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיזול, משפיע על השרירים בכל הגוף ועל מערכות שונות. אספקת הדם אל מערכת העיכול, העור ואיברים נוספים, פוחתת  ופעילותם מואטת מאוד. לכן, לא מומלץ לאכול בלחץ. הדם זורם במהירות אל הלב וקצב הפעימות עולה, הנשימה מואצת ומשתחרר יותר סוכר לדם וגם שומנים. נוסף לכך, פעילותה של המערכת החיסונית נחלשת והגוף הופך פגיע יותר למחלות.

 

בעקבות כך, נזקי המתח הם רבים מאוד וכוללים: פגיעה באיזון ההורמונלי, הפרעות שינה, כולסטרול גבוה וטרשת עורקים, אלרגיות, בעיות עיכוליות שונות, סוכרת, דיכאון וחרדה, כאבי ראש, בעיות בעור, סרטן ומחלות לב. לרוב, נמצא שחלקן הגדול של הבעיות והמחלות המצויות בעולם המערבי שמקורן במתח הכרוני שבו החולים נמצאים לאורך זמן.

 

לכן, לקחת לעצמנו פסק זמן ממרוץ החיים ובפרט בתקופה הסוערת הזאת זה לא בגדר מותרות, אלא אפילו פיקוח נפש ממש. אולם, מאחר ו-24 השעות היומיות המוצעות לנו לכל מטלותינו, כולל לשינה, לא מותירות לנו לחשוב על הפוגה, ואפילו בחופשות אנחנו מוטרדים ולחוצים, כדאי שתהיה לנו רשימת אמצעי הרגעה זמינים ומהירים, וכמובן טבעיים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אמא'לה הוא בא – חמישה טיפים לפסח!

לאן נעלמה הקלילות?

מי מפחד מעבודה קשה?

אני לא מרי פופינס

עבדים היינו… ועכשיו?!

הרצוי והמצוי ומה שביניהם

בן אדם, לעבוד נולדת!

המדריך למנקים

פסח, אבל למה פאניקה?

לא גיבורי על

 

אז קבלו (תופים בבקשה…) את חבילת ההרגעה הבטוחה והמוצלחת לימים אלה, ובעצם לכל זמן שבו המתח מאיים להציף אתכם. החבילה מגיעה עם בונוס שיזכיר לכם משהו חשוב, כזה שיעלה חיוך ענק על הפנים שלכם וייתן לכם בוסט אנרגיות ושמחה שלא חלמתם עליהן:

 

לנשום – פעולה רפלקסיבית המתרחשת גם בניגוד לרצוננו, אבל דווקא בגלל זה חשוב לשלוט בה. נשימה נכונה תוביל אותנו תוך רגעים ספורים לתחושת הרפיה.

 

שבו נינוחים כשכפות רגליכם מונחות על הרצפה או שכבו על גבכם במיטה. הניחו את כף ידכם הימנית על הבטן. עכשיו, נשמו עמוק דרך האף והרגישו איך הבטן שלכם עולה ומתמלאת באוויר. החזיקו לרגע ואז נשפו החוצה את האוויר דרך האף, עד להתרוקנות מלאה של הבטן. חזרו על התרגיל לפחות 10 פעמים, כשבכל פעם אתם משתדלים שהנשיפה תהיה יותר איטית וארוכה מקודמתה.

 

אחד הדברים שעוזרים לנשיפה ארוכה, כזאת שנמשכת בין 10 ל-14 שניות, הוא להוסיף לנשיפה את הצליל "ששש".

 

תוספי תזונה – שמצטרפים גם הם לחבילת ההרגעה המתבקשת. לעיתים חוסר בוויטמינים ומינרלים גורם לאי שקט ולעצבנות. לכן, חשוב להקפיד על תזונה עשירה ומגוונת ובמידת הצורך לצרוך תוספים, כגון: מגנזיום, שמסייע מאוד בהרפיית השרירים ומועיל למצבי עצירות, שהרבה פעמים נגרמים או מוחמרים בעתות לחץ. קומפלקס ויטמיני B לאיזון ולתמיכה במערכת העצבים, אומגה 3 וויטמין  C שתורם בנוסף לחיזוק המערכת החיסונית.

 

שיבולת שועל נחשבת כמזון מרגיע ומזין, וניתן לשלב אותה בחביתות, פשטידות, עוגיות או כדייסה.

 

פעילות גופנית – סדירה מסייעת מאוד בפירוק המתח שמצטבר בשרירים, מורידה את לחץ הדם ותורמת לבריאות הלב, ממריצה את זרימת הדם ומשחררת אנדורפינים במוח הגורמים להרגשה טובה. הקפידו לפתוח את היום במתיחות ובסיבובי מפרקים, תוך כדי נשימות. העדיפו לעלות ולרדת במדרגות במקום במעלית והשתדלו לבצע הליכה נמרצת של 15-20 דקות מדי יום. אפשר לבצע תוך כדי ליווי הילדים למסגרות החינוך, בדרך לקניות, לעבודה וכן הלאה. כל תרגיל או פעילות נוספת שתוכלו לבצע רק יוסיפו לבריאותכם.

 

 

אנחנו באמת לא חייבים להיראות ככה, זה רק עניין של גישה ובחירה. וזה בידיים שלנו!…

 

צמחי מרפא – תמיכה נוספת מגיעה מכיוונם של צמחי המרפא. המרגיע, החזק ביותר והבטוח לשימוש הוא הולריאן. ניתן להשיג אותו בחנויות הטבע בצורה יבשה לחליטה או כטינקטורה. ריחו וטעמו אינם מהמשובחים, אבל הוא עושה את העבודה.

 

צמחים נוספים הידועים כמרגיעים הם: קמומיל, מליסה, פסיפלורה, ורבנה ולבנדר. כולם מצויים ברוב חנויות הטבע ואין להם תופעות לוואי ידועות (לאנשים בריאים בדרך כלל).

 

שני צמחי מרפא נוספים מומלצים מאוד, אך לא תמיד ניתן להשיגם בקלות, הם: היפריקום (פרע מחורר) ושוש קירח (ליקוריץ). כמובן שישנם גם מוצרי מדף ייעודיים להרגעה, של חברות שונות, כשרמת ההשפעה שלהם משתנה מאדם לאדם.

 

כמה דקות לגוף ולנפש – בכל יום קחו לעצמכם כמה דקות ספורות בלבד שיוקדשו להרגעת הגוף והנפש. בתחילת היום, בסופו או מתי שרגע של אתנחתא נדרש בדחיפות לצורך שפיות דעתכם. שבו עם כוס חליטת צמחים חמה, ובזמן שהיא מתקררת הניחו לעצמכם לבצע את תרגיל הנשימות ולהרפות. זכרו כל הזמן: מצוות יש לקיים בשמחה ולא כעול וכמטרד.

 

ניהול זמן נכון – רשמו את כל המטלות שנותרו לכם עד ליל הסדר והכינו לעצמכם תוכנית עבודה מוגדרת עם יעדים וסדר עדיפויות, ובצעו תחילה את מה שקטלגתם ברמת העדיפות הגבוהה ביותר.

 

חשיבה חיובית – כן זה מתבקש מאוד, טפחו חשיבה חיובית כזו שתשנה את הגישה הלחוצה והשלילית שהתרגלנו אליה. למשל: במקום לחשוב על עומס הניקיונות, הקניות, הבישולים והטיפול המקביל בילדים – כמעמסה וכנטל, חשבו על ההזדמנות החד שנתית היקרה הזו להתחדשות. זה הזמן לזרוק חפצים מיותרים, יומנים מכיתה ד, לתרום בגדים שסתם תופסים מקום בארונות. זה הזמן להחליף ריהוט (או לתרום), לחדש בצבע את הקירות ולהרגיש שהבית באמת נקי. תחושת הניקיון וההתחדשות היא נפלאה ומרוממת!

 

הבונוס: אנחנו לא עבדים! – את זה אל תשכחו לעולם! עצמו עיניים וחשבו כמה כיף שאנחנו לא עבדים, שהמציאות שלנו כל כך נוחה ונהדרת יחסית לתקופות עבר היסטוריות. תיהנו מהכנת מאכלי חג טעימים לאנשים שאתם אוהבים וסלקו מיד כל מחשבה שלילית שמאיימת להיכנס אליכם ולערער את השלווה והשמחה הנדירים שלכם.

 

 

*   * *

דנית מילנר, מטפלת גוף-נפש ברפואה טבעית. מתמחה בטיפול באמצעות: תזונה, צמחים, תוספי מזון, רפלקסולוגיה, עיסוי, יוגה, דמיון מודרך ונובע ואירידיולוגיה. שאלות ניתן להפנות למייל: danitmilner@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה