שיעורים מאלפים מהמקלדת

במשך 18 שנים פסעתי במסע הזה עם מקלדת ולמדתי כמה דברים נפלאים שהפכו לאבני דרך בחיים שלי. חנה קוגן עם הטיפים הכי טובים שתקבלו ממחברת של ספר מניסיון חיים.

3 דק' קריאה

חנה קוגן

פורסם בתאריך 16.03.21

הנה משהו שלמדתי בחיים: לא משנה מהן נסיבות החיים, בורא עולם תמיד איתנו שם.

 

יש אפילו דיבורים מקסימים של רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן נו, ג) שקיבלו המון לחנים – משקטים ועד למלאי קצב ומקפיצים – על עניין זה: "ואפילו בהסתר שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך… גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד"!

 

לפעמים, הקשיים האלה יכולים להפיל אותנו. כן, בדיוק כמו בזמן בו פרסמתי קהילתון חודשי בעיר בה אני גרה – מעלה אדומים, בשנות  ה-90, רק כדי למצוא את עצמי אחרי שנים של עבודה קשה עם חובות קשים כשאני מותשת וסחוטה. לאן נעלמה הברכה של בורא עולם? למה ניהול העסק הקטן הזה הפך לדבר הכי קשה?

 

כששאלתי את השאלות האלו התשובה פתאום הכתה בי. כששאלתי 'לָמָּה?' לא מעט פעמים פתאום גיליתי שהמילה הזו מחולקת לשתיים: ל מה – כשביחד זה נשמע עם סגול מתחת לאות ל' ולא עם קמץ – 'לֶמָה?'

 

שאלת הלמה עם קמץ כמו שכולנו אוהבים לשאול – נובעת מתוך זעם וכעס: למה זה קורה לי? למה אני?

 

אבל למה עם סגול – זה כבר סיפור אחר, זה לחפש משמעות, זה להבין שיש פה מסר, תכלית, ואפילו עוצמה אדירה!

 

וכששאלתי את עצמי למה (עם סגול) קיבלתי תשובה מדהימה: חנה, את עומדת להתחיל לכתוב ספר שמבוסס על החוויות וההתנסות מהקהילתון החודשי הזה כדי לתת השראה לכל מי שיקרא אותו, לכל מי שמנהל או חושב לפתוח עסק קטן.

 

כמובן שיצאתי לדרך, ובתהליך הכתיבה והבאת הספר לדפוס למדתי כמה שיעורים נפלאים וקיבלתי כלים מדהימים שעזרו לי בקשר האישי עם בורא עולם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

על הקצה

פקק תנועה
תודה, אבא!
במקום הכי נמוך

עשיתי לי את היום!

בחיים יש הפתעות
חזקה, זה לא מילה
ניסים קטנים
עכבר הכסף

זה בוחן פתע
החלום של חבר שלי

 

הנה כמה נקודות שאני ממליצה לכם לאמץ בחום:

 

במהלך כתיבת הטיוטה השנייה והשלישית של הספר, אותה שאלה – למה (עם סגל) – כלומר, לאיזו מטרה? אפשרה לי להתמקד שוב על אירוע טראומתי שחוויתי כנערה מתבגרת, כשעבדתי על אחת הדמויות בספר. יותר מכל, זה עזר לי להבין מקרוב מאוד שיש מטרה ותכלית בכל דבר שבורא עולם מעביר אותנו דרכו. אולי אנחנו לא יודעים מה קורה, אולי גם לא נדע בעוד כמה עשורים, ואולי בכלל לא. אבל עבורי, אותו רגע של שאלת למה – לשם מה, לאיזו תכלית, העניקה לי הזדמנות מבורא עולם לעורר השראה באנשים שחוו התנסויות לא קלות או טראומות בילדות שלהם, ולמצוא את האומץ לבטוח שוב.

 

השתמשתי המון גם בכלי "הסבלנות שבכתיבה". אם בהתחלה המילה הנכונה, המשפט הנכון או הפסקה הנכונה עדיין לא נראו לי בעין בצורה ברורה, הייתי מסמנת את הפסקה/משפט בצבע, אחת הפונקציות הנפלאות שהוורד מציע למשתמשים בו, ומאוחר יותר חוזרת אליו אחרי הפסקת ריענון שעזרה לי לנסח או להגיע למילים הטובות והנכונות ביותר. סבלנות, זה שם המשחק ולא רק בכתיבה. גם במקרים של דילמות רוחניות, סבלנות היא כלי מנצח והכרחי, כי הכל בסופו של דבר מגיע לאלה שמחכים לבורא עולם. או כפי שרבי נחמן מלמד – המתנה היא מתנה.

 

למדתי גם איך להשתמש בזיכרון מוטורי, שידוע גם כ"שריר הזיכרון". זיכרון מוטורי הוא היכולת של המוח שלנו לרכוש יכולת מעשית או תנועה. למשל, באותו זמן בכל בוקר כשישבתי מול המסך כשמעבד התמלילים מוכן והאצבעות שלי ממוקמות על המקלדת, המוח והגוף ידעו שזמן הכתיבה התחיל. טקטיקה זו תואמת גם לכינון זמן ומקום מיוחד לתפילה שלנו, לתפילה האישית (ההתבודדות), הפגישה היומית עם אבא שבשמים.

 

 

יצאתי למסע מרתק של החיים מצוידת באמונה, מוטיבציה ומקלדת…

 

סימון באמצע משפט הוא עוד כלי כתיבה חשוב. זו דרך נפלאה לתפוס שוב מחשבה שעולה תוך כדי הקלדה על המקלדת. גישה זו בהחלט אפשר לאמץ בתפילה האישית בנושאים של הטווח הרחוק, כאלה שעדיין לא הגיעו לפתרונם בתפילה של אותו יום. למשל, לרשום בקיצור על גבי פתקית היכן סיימתי ולהמשיך מנקודה זו למחרת.

 

למדתי גם על דבר נפלא שהכרחי מאוד בכתיבה – יישוב הדעת. על פי רבי נחמן מברסלב, שדיבר רבות וגדולות על מושג זה, יישוב הדעת משמעו קור רוח. וזה אומר, לדעת את האמת ולפעול, לנהוג ולחיות על פיה כל הזמן, בלי לתת לרגשות למשוך אתכם לצדדים לא רצויים, כמו התנהגות לא ראויה. ב-18 שנות מסע הכתיבה שלי והבאת הספר לדפוס, זה בא לידי ביטוי בידיעה שהיצר הרע פוסע לצידי בצעדים גדולים ומנסה לעכב במיליון ואחת דרכים את המטרה, להעמיס את הדרך במלא קשיים וסיבוכים. הייתי חייבת לגייס את כל יישוב הדעת שבי כדי להישאר יציבה, חזקה ואיתנה מול הקשיים הללו ולמצוא את הפתרונות הטובים ביותר, מבלי לאבד את קור הרוח שלי.

 

עכשיו, סוף סוף, הספר עשה את דרכו אל הדפוס ואני מלאה בשמחה עצומה לא רק בגלל התוצאה של הספר עצמו, אלא דווקא בגלל כל השיעורים המאלפים שבורא עולם לימד אותי לאורך כל המסע המרתק הזה.

 

זה שווה, צאו למסע של החיים שלכם עם הדבר שהכי מעורר בכם השראה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה