שניים שהם אחד

אומרים שטובים השניים מן האחד אבל הרב שלום אומר שטובים השניים כשהם אחד! בואו לגלות איך נראה שלום בית שהמרכיב המיוחד הזה הוא חלק בלתי נפרד מהזוגיות.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

אומרים שטובים השניים מן האחד, ואני אומר – טובים השניים כשהם אחד!

 

כמי שענייני שלום בית נמצאים בראש מעייניו, אני תמיד מחפש עצות, נוסחאות או אפילו את המשפטים המתוקים האלה שיכולים לעשות לבני הזוג את היום. כן, ממש כך. זוג שפנה אלי בענייני שלום בית, תוך כדי השיחה אמרתי להם את משפט – טובים השניים כשהם אחד! חיוך ענק התפשט על פניהם. גם אם הם עדיין חלוקים בעניינים מסוימים שגרמו לבעיות בשלום הבית שלהם, נראה לי שמאותו רגע הם הסכימו, גם מבלי לומר את זה בקול רם, שכשהם שניים, ביחד, הם יעברו את הקשיים שהם מתמודדים איתם, ובגדול!

 

כאשר בני הזוג מרגישים שהחצי השני שלהם הוא חלק בלתי נפרד מהם, למרות ששניהם באים מרקעים שונים, שהוא גבר והיא אישה, שהם שונים בתכלית השוני ועוד, שהם נשמה אחת שנחלקה לשני חצאים ונמצאת בשני גופים! וברגע שהם עומדים מתחת לחופה והבעל מקדש את אשתו – הם חוזרים להיות נשמה אחת!

 

הקב"ה טבע באישה את מידת ההתבוננות – הבינה בה ניחנה, פי כמה וכמה יותר ממה שיש לגבר. והגבר, כפי שהזוהר אומר, הוא השכל.

 

לאישה עם בינה יש את היכולת לראות ולהרגיש דברים שהבעל בכלל לא מודע אליהם. האישה יכולה לתהות על קנקנו של אדם/אורח/חבר לעבודה/עסקים, הרבה יותר מהבעל. מסיבה זו אמרו חז"ל, "איתתך גוצא, גחין ולחיש ליה" (בבא מציעא, נט, ע"א) – כלומר, אשתך  קטנה – כפוף עצמך ושמע דבריה. הקשב לה! היא קיבלה מתנה עצומה מבורא עולם – את הבינה! יכולת התבוננות עמוקה שיכולה לעזור לה לנהל את הבית, הזוגיות, חינוך הילדים ועוד דברים נפלאים ומועילים, לא רק לה ולילדים אלא גם לך!

 

בנייה ובינה הולכות יד ביד, כי בעזרת הבינה האישה בונה את ביתה. הבעל חייב להבין שהחכמה בה ניחן, קרי השכל עליו מדבר הזוהר, חסרים ללא הבינה של האישה! וכדברי הזוהר, חכמה ובינה הם שני חברים בלתי נפרדים. החכמה מגיעה מהאונה הימנית של המוח, בעוד הבינה מגיעה מהאונה השמאלית. וכפי שהחכמה והבינה הן צמד בלתי נפרד, כך גם הבעל והאישה. אף חצי – הבעל או האישה, לא יכולים לפרוח בלי החצי השני.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שלום בית? הנוסחה החדשה!

שפת האהבה

מקום של אהבה

וגר זאב עם כבש

הצד המקבל

תבחרו בסליחה

אהבה ללא תנאים

ותודה על האישה

אהבה אמיתית?

כל יום מחדש

שניים זה ביחד

תבחרו באהבה

תרגיל הסליחה

כאן בונים גן עדן

יהלומים בחול

 

לאורך כל השנים טיפלתי במספר לא מבוטל של בעיות בשלום בית. פעמים רבות, הקשיים נבעו בגלל העובדה שהבעל לא כיבד את הבינה וההתבוננות שאשתו ניחנה בהן, ובמקרים מסוימים אף זלזל. מיותר לציין שאם מוסיפים למשוואה גם מילים פוגעות, הטחת ביקורת וגרימת צער, פירוק החבילה היה כמעט בלתי נמנע.

 

לכן, על הבעל להפנים שהחיות של אשתו מגיעה ממנו. הוא צריך לכבד ולעודד אותה, לתמוך בה ולהעריך את הבינה ויכולת ההתבוננות שלה, דברים חיוניים וחשובים מאוד עבורו. הוא צריך להביע את הכרת הטוב שלו אליה – על כל מה שהיא עושה בשבילו, לזוגיות, חיי הנישואין שלהם וחיי המשפחה בכלל. אם הוא לא עושה את הדברים החשובים והקריטיים הללו, הבית וחיי הנישואין יסבלו מקשיים רבים.

 

"אישה יראת ה' היא תהלל" – חלק מתפקידיה של האישה, ואולי החלק העיקרי והחשוב, הוא הצניעות והיראה שלה, שמשפיעות שפע וברכה על הבית, על הזוגיות ועל הילדים. וצניעות לא רק במראה שלה, אלא גם בדיבורים ובמעשים.

 

צניעות ואמונה גם הן הולכות יד ביד, ושתיהן תלויות בשמחה של האדם בחלקו. וכאן מדובר בשני בני הזוג ולא רק באישה. גם הבעל צריך להיות שמח בחלקו. וכששניהם שמחים בחלקם, שפע של ברכה ושמחה מושפעים ומוקרנים על הבית כולו, על הילדים, הפרנסה ועוד. וכששני בני הזוג שמחים בחלקם, שניהם יודעים לכבד אחת את השני, להעריך, לתמוך ולעודד. אלה דברים שחייבים להיות הדדיים. ילדים שגדלים בבית שבו ההורים רוחשים כבוד והערכה אחת לשני, מכירים טובה ויודעים לומר תודה על הכל – יהיו ילדים בריאים בנפשם, שמחים ויודעים להעריך את מה שההורים עושים בשבילם. לכן בבתים כאלה תמצאו ילדים שההצלחה מאירה להם פנים!

 

אותיות הא"ב, לשון הקודש, הם אבני הבניין שבורא עולם ברא איתן את הבריאה כולה. אלה לא רק אותיות אלא לבושים רוחניים שמאירים מעולמות עליונים. לכן, המילה "אישה" נגזרת מהמילה "איש", כפי שהאישה לוקחה מן האיש.

 

מכיוון שהשפה שלנו, השפה העברית, היא קדושה, לכן הפה שדובר אותה צריך להיות קדוש אף הוא. הדיבור שלנו נועד לדברים שבקדושה, לרוחניות, לאמירות טובות – מחמאות, דברי חיזוק ועידוד, חינוך והוראה, ובעיקר כשזה מגיע לשלום בית וחיי נישואין, להשתמש נכון וכראוי – אמירת תודה על החסדים שבני הבית עושים אחד עם השני, דברי עידוד, חיזוק, הערכה ועוד. ובבית שהדיבור משפיע לטובה, האנשים שחיים בו הם אנשים שמחים ומאירי פנים לסובבים אותם.

 

תחשבו על מה שקורה לאדם כשהוא מקבל מחמאה וחיזוק מהסובבים אותו – זה יכול להיות הבוס בעבודה שמפרגן על עבודה טובה, חברים שמכירים טובה על החסד שנעשה איתם ועוד. עכשיו תארו לכם מה זה עושה לאישה, איך זה משפיע על הבעל שיוצא מהבית כשמילה טובה של אשתו מלווה אותו כל היום. מה קורה לילדים שמקבלים פידבקים מההורים, איזה ביטחון ודימוי עצמי גבוה יש להם, רק תארו לעצמכם איזה כוח טמון בדיבור!

 

עכשיו, תארו לכם שבדיבור העוצמתי הזה אנחנו גם משתמשים לתפילה – תפילה על שלום הבית, על הזוגיות, על הילדים, על הפרנסה, על הבריאות, על עם ישראל! אילו רחמים והשגחה משמים אנו מושכים עלינו ועל כלל עם ישראל. אי אפשר לתאר.

 

עכשיו אתם מבינים איך נראה שלום בית שיש בו את כל המרכיבים המיוחדים הללו, איזו הצלחה מלווה כל אחד מבני הבית.

 

לכן אני אומר, טובים השניים כשהם אחד!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. Anonymous

א' תמוז התשע"ט

7/04/2019

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה