תודה: נקודת ההתחלה

הגעתם לנקודת ההתחלה, נקודת המוצא והאחיזה שתוביל אתכם אל הטוב המיוחל: התודה! הרב שלום ארוש על כוחה הנפלא. וגם, תודה חמה מהתנור.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.03.21

החסידים נוהגים לומר שהימים הטובים, השבתות והחגים אינם עוברים אלא הם נכנסים. לא מזמן ציינו חג מלא אור ותודה, חג החנוכה, אך לא יהיה זה נכון לומר שהוא כבר מאחורינו אלא דווקא עכשיו, בימים אלה, הוא נכנס לתוכנו ביחד עם האור העצום שלו וממשיך ללוות אותנו, מוסיף והולך ומאיר לנו את החיים לנצח נצחים.

 

ועיקר האור הוא, התודה. כן, מילה אחת שנראית ונשמעת קטנה, אבל ענקית ועצומה מאין כמותה, כזו שמסוגלת לחולל ניסים ונפלאות ממש, וזאת לא הלצה! והאור הזה שייך לכולנו, לכל יום מימי חיינו. כי החיים שלנו הם מקשה אחת של תודה. וכמו בימים ההם כך גם בזמן הזה, כוחה העצום של התודה נמשך מחג החנוכה ומשפיע על חיינו, כמו תרכיז מתוק כזה שממתיק את החיים על כל אתגריהם ומאורעותיהם. זו הסיבה שהחגים אף פעם לא מאחורינו, הם באים ומשאירים חותם ורושם עצום עלינו כל הזמן.

 

נתחיל עם העובדה הפשוטה, שהתודה היא נקודת ההתחלה של הכל. בורא עולם זיכה אותי להבין מדוע אור החנוכה יורד למקומות החשוכים ולאנשים שנמצאים במקום נמוך, עד שהאור לא מגיע אליהם בכלל. ההבנה הראשונה הייתה, שכל התורה והמצוות ואפילו התודה יכולים לדבר לאדם לפחות במינימום רוחניות, אבל יש אנשים שנמצאים כל כך נמוך והם כל כך שבורים שעד שאין בכוחם בכלל להתפלל או לעשות תשובה על מעשיהם, קל וחומר לקבל עצמם קבלה רוחנית אפילו לא הקטנה ביותר.

 

אבל התודה, היא בכוחו ואפשרותו של כל אדם. לכל אחד מאיתנו יש דברים טובים ונפלאים שאפשר וצריך להודות עליהם. כל אחד, אם יתבונן בצורה הכי פשוטה, ימצא דברים שהם ממש בהישג יד להודות עליהם. מה גם, שהיושר והנימוס מחייבים להודות על כל הטוב הזה. לכן התודה יכולה להגיע גם לאדם שנמצא רחוק ביותר ולרומם אותו. ואם יודה כפי כוחו ומדרגתו הנמוכה, גם אם אור התודה שלו חלש וקלוש, האור הזה יאיר לו והוא יעלה מעלה מעלה לרום המעלות.

 

הוכחה ברורה אנו מוצאים בתורה אצל אברהם אבינו. אברהם היה מקרב את בני דורו שהיו שקועים בעבודה זרה והיה מעלה אותם מדרגה לדרגה, עד שזכו לאמונה שלמה בבורא עולם. ואיך היה מתחיל לקרבם? על ידי האוכל שנתן להם ואחר כך לימדם להודות עליו. כך הוא עשה נפשות רבות וכך כל אדם צריך להרגיל את עצמו לומר תודה, על כל החסדים שבורא עולם עושה איתו ועל כל הטוב שהוא נותן לו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אז זהו, תודה.

רק מילה אחת

להגדיל תודה ולהאדירה

תודה. הכי פשוט.

יש לי טרשת נפוצה, תודה.

זה כואב, אבל תודה!

תודה, אבא!

עושים מסיבה מהתודה

…ועת לומר תודה

תודה על הכל, יניב בן משיח

 

נקודה נוספת שבורא עולם האיר לי, והיא חידוש נפלא מאוד. רבים שואלים אותי איך אפשר להודות על הרע שבחיים? איך אפשר להודות על הצרות והחסרונות, על המחלות והייסורים? אומנם כבר הסברתי רבות (למי שרוצה להרחיב בעניין יכול גם לראות הסברים בספריי שעריו בתודה, אמרתי תודה ונושעתי, ובמרגליות – שם ציינתי מקורות רבים, ותודה לא-ל, תמיד מוצאים עוד ועוד מקורות מחז"ל ומגדולי הדורות. אך למרות זאת, אין בית מדרש ללא חידוש והקב"ה זיכה אותי להתבונן על כך שוב באופן מרענן ומחדש, מתוך שכל פשוט השווה לכל נפש: יש לדעת, שהתודה על הרע היא מדרגה גבוהה מאוד והיא שייכת לעתיד לבוא, כמו שכתוב בגמרא – שלעתיד לבוא יברכו על הכל 'הטוב והמטיב', גם על מה שאנו מברכים בעולם הזה 'ברוך דיין האמת'. הצדיקים, שזכו למעלות גבוהות וטעמו את טעמו של העולם הבא כבר בעולם הזה, להם יש עין טובה כלפי עם ישראל והם ממשיכים את העולם הבא לתוך העולם הזה ומכינים אותנו לקראת הגאולה השלמה, לכן בכל פעם הם מקרבים את ההשגות העצומות שלהם אלינו, לשכלנו ולדעתנו.

 

מדוע התודה על הרע והייסורים בכוחה לחולל ניסים מעל הטבע?

 

נקדים ביסוד המובא בגמרא ששואלת (ברכות כ) מדוע לדורות הראשונים נעשו ניסים ואילו לנו לא נעשים ניסים? ועונה, שהסיבה היא בגלל שלדורות הראשונים הייתה מסירות נפש. וזה יסוד שמובא בכל הספרים, שהקב"ה מנהיג את האדם לפי ההתנהגות שלו. לכן מסירות נפש, שהיא התנהגות לא טבעית מצדנו – גורמת להנהגה ניסית, לא טבעית, מאת השם. ו'המעביר על מידותיו', זה שכובש את טבעו ואת נטיותיו – 'מעבירים לו על כל פשעיו', מתנהגים אתו בהנהגה שלא על פי טבע ולא לפי מה שמגיע לו.

 

כך הוא הדבר בעניין התודה על הצרה. השכל האנושי הפשוט אומר, שאם כואב – צועקים, אם יש צרות – בוכים ומתלוננים, אבל להודות על זה? זה ממש נגד הטבע והשכל האנושי. אבל, כשאדם מתנהג בהיפך הטבע והשכל האנושי הוא מעורר הנהגה שהיא למעלה מן הטבע והשכל. וככל שהוא בצרה ובהעלמה גדולה יותר, ככל שיותר קשה לו לומר תודה מריבוי הצרות, כך גדלה מסירות הנפש שלו שבעתיים. שהרי, בשעת צרה לוקחים מהאדם את כל הדעת וקשה לו מאוד לומר תודה, לכן אצלו מסירות הנפש לומר תודה היא מסירות נפש של ממש ובכוחה לפעול ישועות ונפלאות.

 

זהו הסבר פשוט מאוד לכל הספר אמרתי תודה ונושעתי, שבאנגלית נקרא תגיד תודה ותראה ניסים, משום שהתודה אכן מחוללת ניסים. זה גם מסביר את ריבוי הסיפורים שאני נתקל בהם מדי יום מכל רחבי העולם, סיפורי ניסים ונפלאות שהם נגד הטבע: אנשים שהרופאים והמומחים הגדולים לא נתנו להם שום סיכוי והם זכו לילדים ללא טיפולים, מתרפאים ממחלות כנגד כל הסיכויים והתחזיות של הרופאים, אנשים שיצאו מחובות כבדים מאוד, ילדים שנפלו מהדרך ופתאום חזרו בענק, בני זוג שמשתנים מן הקצה אל הקצה, ועוד סיפורים רבים מעוררי התפעלות רק מכוחה של התודה.

 

ההבטחה של רבי נתן!

 

מכאן אפשר להבין את דבריו העומקים של רבי נתן מברסלב שאומר, ש"אם היו כולם נותנים שבח והודיה תמיד להשם יתברך בין על הטוב ובין על הרע – בוודאי היו מתבטלים כל הצרות וכל הגלויות לגמרי והייתה באה הגאולה השלימה!". וכולם שואלים אותי מה הקשר בין התודה לבין הגאולה השלמה? הרי יש כללים וחוקים שמובאים בחז"ל מתי ואיך תבוא הגאולה, שזה תלוי בתשובה ועוד, אז איך רבי נתן מבטיח שאם יאמרו תודה על הצרות בוודאי תבוא הגאולה?

 

זהו כלל הברזל שהגמרא מלמדת אותנו (כפי שהוסבר לעיל) – שכאשר אדם הולך נגד הטבע והשכל האנושי, מתנהגים איתו לפנים משורת הדין ומעל כל החוקים והשכל, ומשתנה כל העולם ממש. לומר תודה על הגלות זה בוודאי נגד הטבע, שהרי מי רוצה להיות בגלות ובצרות? לכן רבי נתן כותב את דבריו בביטחון גמור ומבטיח בצורה חד משמעית, שאם עם ישראל ילכו נגד הטבע בוודאי תבוא הגאולה. וכאשר יעשו זאת, הם יזכו להנהגה ניסית מעל הטבע ויזכו לגאולה השלמה. וכמו שהמעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו כך אנו, אם נתנהג מעל הטבע שלנו, בורא עולם לא יבדוק אם אנחנו ראויים או לא אלא מיד יביא את הגאולה ברחמים.

 

לכן הגמרא תולה את הניסים במסירות נפש, כי כשאומרים תודה על הצרות זאת מסירות נפש. ונפש, זה רצון. כמו שכתוב 'אם יש את נפשכם', ואומר רש"י על המקום 'נפשכם – רצונכם', וכאשר יש לאדם צרות זה בוודאי נגד רצונו, אבל כשהוא מודה לבורא עולם זה ועושה נגד רצונו, בזה הוא מבטל את רצונו שהוא נפשו ומוסר את נפשו לבורא, לכן זוכה להנהגה ניסית מעל הטבע. כמו שאומרים חז"ל, "בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך" – ומשפט זה מסרו לנו את כל היסוד של קבלת הייסורים באהבה ובשמחה. כי כשאדם מקבל את מה שהבורא עושה איתו נגד רצונו ומודה על כך בלב שלם ובשמחה, גם הבורא מבטל את רצון אחרים, כלומר את המשטינים והמקטרגים אפילו שהם צודקים לכאורה על פי דין, ועושה לו ישועות מעל הטבע והשכל, ולעולם כולו. כפי שכתוב (שם, תענית ח ע"א): "כל השמח בייסורין שבאין עליו מביא ישועה לעולם".

 

תודה חמה מהתנור!

 

לא מזמן יצא לאור ספר חדש ונפלא לבני הנעורים שנקרא מתנה ושמה תודה. קיבלתי תגובות נפלאות ורבות, סיפורים מדהימים מילדים ובני נוער שהתחזקו מקריאתו. וכולי תודה לבורא עולם וחיזוק לאותם ילדים שסופגים את דרך התודה כבר משחר נעוריהם, שהם בוודאי מקבלים כלי נפלא להתמודדות בחיים ובוודאי יזכו להיות בבחינת מוסיפים והולכים כל חייהם, ויראו ניסים ונפלאות ויקרבו את הגאולה ברחמים.

 

לכן אני מוצא לנכון לפנות להורים ולומר להם, הורים יקרים! חשוב מאוד שגם אתם תלמדו את הספר ביחד עם הילדים, זאת המתנה הכי נפלאה שאתם יכולים לתת להם, כלי אדיר לחיים והאתגרים שהם מציבים בפנינו. ויהי רצון שנזכה בקרוב להבטחת הנביא "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות".

כתבו לנו מה דעתכם!

1. טהורה

כ"ח סיון התשע"ח

6/11/2018

התרגשות

התרגשות עצומה לקרוא את כל מה שנאמר כאן תודה לבורא עולם על הכל , על כל הטוב שהוא נותן לנו וגם על הפחות טוב..אין רע הכל בא ממנו והכל זה טוב ממנו! אני אוהבת אותך אבא שבשמיים

2. טהורה

כ"ח סיון התשע"ח

6/11/2018

התרגשות עצומה לקרוא את כל מה שנאמר כאן תודה לבורא עולם על הכל , על כל הטוב שהוא נותן לנו וגם על הפחות טוב..אין רע הכל בא ממנו והכל זה טוב ממנו! אני אוהבת אותך אבא שבשמיים

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה