תמונות מספרות על ברסלב

העיירה בה הוקמה חסידות ברסלב טומנת בתוכה סיפור נפלא של גבורה, של חסידי אומות עולם שהצילו ילדים מציפורני הנאצים, של רבי נחמן והאיש המיוחד ולדימיר מלניק.

2 דק' קריאה

ולדימיר מלניק

פורסם בתאריך 16.03.21

שלום, קוראים לי ולדימיר מלניק ואני גר בעיירה ברסלב שבאוקראינה, שם אני גם עורך סיורים קלים לתיירים יהודים שמגיעים לשמוע ולחוות את החיים של ברסלב משנים קדומות.

 

כן, אותה עיירה בה הקים רבי נחמן מברסלב את חסידות ברסלב המפורסמת, והעיירה בה נטמן עד לתחיית המתים תלמידו המובהק והיקר – רבי נתן מברסלב. אך בינתיים, ועד שזה יקרה במהרה בימינו, זכיתי להיות מי שהופקד לטפל ולדאוג לציונו הקדוש של רבי נתן.

 

במאמר זה אציג לכם תמונות מקוריות ומיוחדות וסיפור נפלא על הסבתא והסבא רבה שלי, אחלוק אתכם רגעים מיוחדים שנספגו בין דפי ההיסטוריה שכל כך חשובים לנו, עם ישראל.

 

ראשית, אציג לכם תמונה של ציונו של רבי נתן מברסלב מלפני 50 שנה, כך הוא היה נראה:

 

 

ותכירו, אלה הסבתא והסבא רבה ז"ל שלי – יפרם ולידיה סרול. במשך חייהם הם היו אלה שטיפלו בציונו של רבי נתן. אבל לא רק, הם גם הצילו כמה יהודים במלחמת העולם השנייה:

 

 

זאת התעודה שהם קיבלו מ"יד ושם" – תעודת כבוד והערכה בה קיבלו את התואר "חסידי אומות עולם":

 

 

ועכשיו סיפור הגבורה. לידיה ויפרם הצילו שלושה ילדים יהודים מציפורני הנאצים, ממחנה מוות שהיה בכפר הנמצא כ-18 ק"מ מברסלב. הם הסתירו את הילדים האלה בביתם במשך שלוש שנים, כשהם מסכנים את החיים שלהם בצורה מובהקת. ולא רק, סבי יפרם הביא לקבורה בבית העלמין החדש שבברסלב את כל היהודים שנרצחו. כך נראית המצבה המרכזית:

 

 

תודה לא-ל, זכיתי בעוד מתנה – אני פעיל במוזיאון החיים היהודים והשואה, שם אנו מלמדים תלמידים על אורח החיים היהודי וההיסטוריה של העם שלנו. אנחנו גם מחפשים מקומות נוספים בהם הנאצים רצחו יהודים, וכשמוצאים מתקינים על קברי האחים הללו מצבות זיכרון. עד עכשיו זכינו למצוא חמישה מקומות בהם קבורים יהודים בקבר אחים.

 

בתמונה שאתם רואים אני עומד בכניסה של המוזיאון:

 

 

אגב, שמעתם על הפוגרומים שהיו בברסלב בשנים 1917-1919? מאות אנשים נרצחו על ידי בנדיטים וחיילים באותן שנים, כשהיהודים כמובן סובלים הכי הרבה מכולם. יש לנו רשימה של 390 יהודים שנרצחו ואנו גם יודעים היכן הם קבורים בבית הקברות, אולם מצבות רבות נשברו.

 

מכירים את הבניין השוכן על נהר הבוג מתחת לציונו של רבי נתן? האמת, כל מי שהגיע לברסלב מכיר את הבניין הזה. אבל האם ידעתם שהבעלים שלו היו יהודים שנרצחו בפוגרום ב-7 במאי 1919?

 

זו תמונה של הרב האחרון של ברסלב לפני השואה – רבי משה שוחט רבינוביץ:

 

 

כשתגיעו לברסלב, אשמח לפגוש אתכם ולספר לכם עוד על המקום בו נולדה חסידות ברסלב וסיפורים נפלאים אודות היהודים שחיו כאן. לא קשה למצוא אותי. אני גר בבית הראשון מיד אחרי בית העלמין על ההר.

 

באהבה, ולדימיר מלניק.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה