תספרו את הברכות

קל לספור את הברכות כשהשמש זורחת והציפורים מציינות, אבל מה קורה, נניח, כשהצנרת בבית נסתמת? שהשפעת באה לבקר?

4 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 05.04.21

לא מזמן צפיתי בשיעור של הרב שלום ארוש, בו הוא תיאר מהי אמונה באמת. להרבה מאוד אנשים יש אי הבנה גדולה בכל הקשור למושג 'אמונה', הם חושבים שאם הם אומרים לעצמם שיש להם אמונה אז זה מספיק, זה כל מה שהם צריכים. אבל במציאות, רק השם יודע כמה הם רחוקים מהאמת…

 

לכולם קל להאמין שכל מה שהקב"ה עושה איתנו – הכל לטובה והכל מאיתו… כשהולך לנו חלק בחיים. אבל גולשים יקרים – זאת לא אמונה! כשצנרת הביוב בבית נסתמת או כשמישהו חולה חלילה במחלה קשה, ובזמן המאוד מאתגר הזה הוא מסוגל להאמין שהקב"ה יודע מה הוא עושה ושהוא רק עוזר לו – זאת אמונה אמיתית!

 

איך מגיעים לזה? איך מתמודדים עם הקיצוניות הזו?

 

במילה אחת: תודה!

 

מאמרים נוספים בנושא:

יום מלא צבעים

מי הכי מסכן?

הדשא של השכן טעים יותר

בצעדים קטנים אל האושר

 

נראה לי שזו המילה היחידה שהכי קשה לאנשים לומר, ובל נשכח כמובן עוד מילת קסם שקשה מאוד לאמירה – סליחה. המילים הללו, מודה ומתוודה, לא נמצאות באוצר המילים שלי. תשאלו את בעלי. אם נדחקתי לפינה וכבר אין ברירה אלא לבקש סליחה, אני ממלמלת איזה משפט מתנצל כמו ילד בן חמש, או נשמעת כמו הדמות המצחיקה מהסדרה "ימים מאושרים" – פונז, שתמיד היה קשה לו להודות שהוא ט-עעע-הההה…

 

לענייננו.

 

הרב שלום ארוש מסביר שהתפילה האישית (ההתבודדות כפי שרבי נחמן מברסלב מכנה אות) היא המפתח ליצירת קשר מוצק וחזק עם בורא עולם!

 

טוב, הרבה אנשים שדיברתי איתם, וכאלה שפנו גם לרב, חושבים שלדבר לאוויר זה מוזר וזה בכלל מתאים למי שצריך לעשות תרפיה. ולאלה אני אומרת – תגידו, מי לא צריך היום טיפולי תרפיה, הא?!? ומכיוון שכולם צריכים (תודה שהסכמתם איתי) כולנו צריכים לדבר עם האוויר. נקודה.

 

אבל ברצינות, האם מישהו שם בחוץ ניסה ליצור קשר עם מישהו בלי לדבר איתו? הנשואים שבחבורה, תשמרו את התגובות החכמות שלכם לעצמכם! כן, אני מודה, יש את הזמנים האלה שחיי הנישואין מרוויחים, ובגדול, כשיש מיעוט בדיאלוגים. אבל בואו נסתכל על זה מזווית ראיה יותר כללית.

 

אדם לא יכול להיות שותף לקשר חזק ואיתן עם מישהו יקר בלי ערוץ תקשורת פעיל. אם כך, איך מישהו עלי אדמות, אפילו המורמים מעם, יכול לחשוב שיש לו קשר חזק עם בורא עולם אם הוא לא מדבר איתו על בסיס יומי? איך הוא יכול לחשוב שיש לו אמונה, כשבפועל הוא לא עושה שום דבר, לא בונה לא אמונה ולא קירות?…

 

ישנו חוק חזק מאוד בכל הקשור למושג אהבה שהרבה אנשים לא מבינים אותו. זהירות, הנה באה הנוסחה זוכת הפרסים וטונות של מחיאות כפיים: ככל שאתה עושה בשביל היקרים לך, כך אתה אוהב אותם יותר!

 

שאלה: איך אנחנו יכולים להתחיל לאהוב את הקב"ה באמת ולבנות את האמונה שלנו?

 

תשובה: אנחנו חייבים לתת את הדבר שהוא הכי רוצה מאיתנו – אותנו!

 

כשאנחנו מדברים איתו, אנחנו מעניקים לו את מלוא תשומת ליבנו. אנחנו באופן פעיל מאוד מזמינים אותו לתוך החיים שלנו ומאפשרים לו לעזור לנו. אבל ישנה דרגה גבוהה יותר שבעזרתה אפשר להפוך עולמות – דרגת התודה.

 

הרב שלום ארוש מסביר, בדיסקים ובספר מיוחד שכתב על עניין זה, שאמירת תודה פותחת בפנינו את כל השערים ומאפשרת לתפילות שלנו להגיע ישירות אל הקב"ה בכבודו ובעצמו. אז תארו לכם, כל מה שאתם מתפללים עליו – הבריאות, הפרנסה, ילדים, הנשמה התאומה (קרי, החצי השני שלנו), שלום בית, זוגיות, הצלחה… וואו, הרשימה עוד ארוכה – הכל ממש בפתח ומחכה שנקיים תנאי פשוט מאוד – לומר תודה רבה לך בורא עולם על כל מה שיש לי ממש עכשיו ברגע זה!

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

וחיו בעושר בלי אושר

תגיד, אתה מאושר?

הברכה שאחרי הכאב

קשיים כלכליים והברכה הגדולה

 

אם אתם הורים, תבינו את הדוגמה. נניח שהילד שלי רוצה מתנה לחג, אז אני כמו אמא טובה ואוהבת רצה מיד לחנות המשחקים ומביאה מכונית מרוץ שפועלת עם שלט. כן, זה לא בתקציב שלי עכשיו, אבל אני בכל זאת רוצה לתת לו כי אני אוהבת אותו ורוצה לראות אותו שמח ומאושר. הוא כל כך מתרגש כשהוא מסיר את העטיפה הנוצצת שעוטפת את קופסת המכונית (כן, זו שביקשתי במיוחד מהמוכרת) ואני מתענגת מהחיוך המקסים שלו. הוא מוציא את המכונית ומתחיל לשחק איתה. כן, הוא ממש מתרגש מהמתנה… ואני נותרת המומה!

 

למה? כי חיכיתי לרגע שילדי מחמדי יגיד תודה (המינימום שאפשר לעשות, נכון?). אני מסבה את תשומת ליבו אלי ומזכירה לו ש'ילד חמוד שלי, מה אומרים?' והוא ממלמל איזה משהו כשכולו שקוע במכונית ובאורות המהבהבים שלה…

 

אז תגידו לי אתם, איזה חשק יהיה לי בפעם הבאה לרוץ ולקנות לו מתנה?!?

 

לצערנו, כך בדיוק אנחנו מתנהגים עם אבא שבשמים, בורא עולם. אנחנו מבקשים ומבקשים, אחר כך מתלוננים ומתבכיינים, שופכים טונות של בעיות בפניו… אבל האם עצרנו לרגע ואמרנו רק מילה אחת, מילת הקסם – תודה?! האם עצרנו לרגע כדי לספור את הברכות שהוא כבר השפיע עלינו, ואמרנו עליהן תודה?

 

יש מצבים בחיים שנראים כל כך שליליים, הכל קשה ומעצבן, מי בכלל חושב לומר תודה בזמנים כאלה. אבל זה העניין, כפי שמסביר הרב שלום ארוש – שבחוק הזה אין יוצאים מן הכלל. למעשה, ככל שמצב יהיה מייאש וקשה יותר, כך אנחנו צריכים להודות עוד ועוד לבורא עולם. והתודה, כפי שהרב אומר, פשוט הופכת עולמות. משנה את כל החוקים של המשחק. רגעים שנראו שחור, פתאום נעשים בהירים וברורים. מצבים סבוכים שלא מוצאים בהם את הידיים והרגליים, פתאום נעשים קלים ופשוטים. ככה זה. כך פועל החוק. בספרו שעריו בתודה הוא נותן המון דוגמאות של אנשים שאמרו תודה וראו שינויים מדהימים – בפרנסה, בשלום בית, עם מחלה קשה וכן הלאה.

 

אין מצב שקשה להודות עליו. כן, גם זה שנראה בלתי אפשרי בעליל ובלי שום פתרון הגיוני באופק, וזה אומר שני דברים: האחד – הקב"ה יודע שאתם הרבה יותר חזקים ממה שאתם חושבים. תעברו את האתגר הזה כמו גדולים ותצאו ממנו הרבה יותר מחוזקים. השני – לא אמרתם לו מספיק תודה על מה שיש לכם עכשיו.

 

אז זה הרגע להתחיל לספור את הברכות שלכם, אלה שאתם ממש נהנים מהן כבר עכשיו, ובעזרת השם, תזכו לעוד בעתיד הקרוב, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה