כב באב  / שבת 31 יולי 2021 | פרשת השבוע: עקב
 
dot  הוסף למועדפים   dot  הפוך לעמוד הבית  
 
   
    הירשם    |    התחבר
  
    החשבון שלי     מעקב הזמנות     עזרה
 
 
  המדינה שלי:  
  ארצות הברית   
 
   שפה:  
  עברית   
 
   המטבע שלי:  
  דולר ארה"ב   
 
   
עמוד הבית הילולת הצדיקים ברסלב יהדות משפחה וזוגיות חגים ומועדים רוחניות חברה
   קאוצ’ינג על הפרשה     על פרשת השבוע     פרשת דרכים     פרשה ולעניין             
 
  הצג את כל הקטגוריות...  
 
 
 
קצר ולעניין  
 
דף ראשיפרשת השבועקצר ולענייןהמזוזה - פרשת השבוע עקב
 
  חיפוש מתקדם
   מאמרים
 
   חיפוש
 
            
 

המזוזה - פרשת השבוע עקב    

המזוזה - פרשת השבוע עקב



פרשת השבוע עקב - הרעיון המובע בדרך זו הוא, כי בכל אשר יפנה היהודי בכל פתח, בביתו, או במקומות אחרים יזכור בצאתו ובבואו, את שתי הפרשיות שבהן מתומצתים עיקרי היהדות.

 



הרעיון המובע בדרך זו הוא, כי בכל
אשר יפנה היהודי בכל פתח, בביתו,
או במקומות אחרים יזכור בצאתו ובבואו,
את שתי הפרשיות שבהן מתומצתים
עיקרי היהדות.


פרשת עקב

"וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶיךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ"

מסימני ההיכר הבולטים של הבית היהודי היא המזוזה.

על המשקוף החיצוני בימין הדלת קובעים אותה, על קלף עור כותבים שתי פרשיות מהתורה, (סופר או כל אדם הבקי בהלכות).

הרעיון המובע בדרך זו הוא, כי בכל אשר יפנה היהודי בכל פתח, בביתו, או במקומות אחרים יזכור בצאתו ובבואו, את שתי הפרשיות שבהן מתומצתים עיקרי היהדות. הראשונה בפרשת ואתחנן (פרק ו' פסוק ד') "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". בה איש ישראל מוזהר על קבלת עול הבורא והכרת אחדותו בכל היקום, השנייה בפרשתנו העוסקת במצוות עצמן ובמחויבות לקיימן, כאשר מְיֵדְעִים אותנו על הצפוי חלילה למפר הברית.

חד עין יבחין כי המצוה נקראת "מזוזה" על שם מזוזת (משקוף) הדלת בה קובעים אותה, ולא ניתן לה שם בפני עצמו הראוי לה. ויש בכאן יותר מרמז המלמד כי על הבית עצמו להיות מעון לשכינה, ועל כן אין למצוה זו שם פרטי משלה אלא היא כחלק מחלקי הבית.

דורשי רשומות אמרו כי ראשי התיבות של המילה שדי – אחד משמות הבורא, הנכתבת בצידה החיצוני הנראה של המזוזה, משמעותה שומר דלתות ישראל, כי אין אנו שומרים עליו יתברך אלא הוא ברחמיו שומר עלינו.

וכך מסופר בתלמוד (מסכת עבודה זרה דף יא), כאשר התגייר אונקלוס אחיינו של קיסר רומא, כעס עליו דודו וציוה על פלוגת חיילים להביאו לפניו, משהגיע הכוח לביתו של אונקלוס התפתחה ביניהם שיחה שבסופה השתכנעו החיילים, נטשו את הצבא ואת משימתם והתגיירו. אחר כך שלח שוב פלוגה אחרת וגם עימהם הסתיימה המשימה בגיור. למוד ניסיון ציוה את הכוח השלישי לבל ידברו עמו כלל. משיצאו מהפתח, שם אונקלוס את ידו על המזוזה. שאלוהו החיילים: מה זה? ענה להם: אתם כולכם שומרים על הקיסר והוא שמור מכולם, הקב"ה מלא כל העולם כולו, הוא מבחוץ (המזוזה) והוא שומר עלינו, כאמור שומר דלתות ישראל. דבריו הרשימו מאוד את החיילים הרומיים ואף הם התגיירו.

אשרי העם שככה לו, אשרי העם שה' אלוקיו.





תגובה למאמר    תגובה למאמר
   הצג מאמרים נוספים של הרב יוסף ברוק
   חזור לדף הבית של קצר ולעניין




לראש המאמר    לראש המאמר       שלח לחבר    שלח לחבר          שתף       גרסת הדפסה    גרסת הדפסה


 הצטרפו לרשימת התפוצה הצטרפו לרשימת התפוצה
 
 
  
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי לקבל מדי שבוע את רשימת המאמרים החדשים באתר. המנוי חינם וניתן לביטול בכל עת. הקליקו את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם.

   

 מאמרים נוספים בנושא זה מאמרים נוספים בנושא זה
 
 


  0 תגובות למאמר זה     

הוסף תגובההוסף תגובה    הוסף תגובה    

 
 
  
יעמדו על הברכה    ולהבדיל לע"נ:
  
 
מה אנחנו עושים ואיך אתם יכולים לעזור?
 
אין אנו פועלים לשום מטרות רווח ואיננו נתמכים משום גוף או ארגון.
כל פעילות האתרים נועדה אך ורק כדי לזכות את הרבים ולעזור לכל הפונים אלינו.
 
לחץ כאן כדי להיות שותף
  
 
 
 מבצעי היום בחנות מבצעי היום בחנות
 
 
 
 
אחורה  1 2 3  קדימה
 
 
 
 
  •  
  •  
  •  
     
  •  
     
 
אחורה  1 2 3  קדימה
 
 
 הכי מדובר הכי מדובר
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 הכי נקרא הכי נקרא
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 Facebook Facebook
 
 
 
 רשימת תפוצה רשימת תפוצה
 
 
 
הכניסו כתובת:   
 
   
 

 
 



  
 
 
פתח ארגז כלים