אביב רוחני

מי אמר שהתחלות חדשות קורות רק בראש השנה? תנו לעצמכם את הצ'אנס ליהנות מתקופת האביב הרוחני המקסימה ותזכו במפתח לחיים מאושרים!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

אין כמו התקופה המיוחדת הזו – של צמיחה והתחדשות, להכניס את האור המיוחד שלה לתוכנו ולזכות במתנה היקרה שנקראת "אביב רוחני".

 

וזה אומר, למרות שכבר סיימנו את הניקיונות לפסח, עלינו להמשיך את הניקיונות הפנימיים ולשחרר מתוכנו כל מה שיש בו שמץ של כפיות טובה, רדיפה והאשמה עצמית, רגשות שליליים ושאר הרעלים שמופצים בעולם שעדיין לא הכיר את המושג אמונה.

 

ברגע שאנו מזהים את המטרה האולטימטיבית, ומשתמשים במתנות הרוחניות שקיבלנו מבורא עולם, לא נותר לנו אלא רק לומר… תודה!

 

למה? כי כמו שכולנו יודעים, מהדברים הגשמיים לא נותר דבר, רק מאלה הרוחניים שמלווים אותנו לנצח. כך גם לגבי התודה והשמחה. הרי אם השפע שהבורא נותן לנו יהיה רק גשמי ורלוונטי לעולם הזה, אז התודה תהיה בהתאם. אבל מה עם השפע הרוחני? מה עם כל החסדים הנפלאים שאי אפשר לאמוד את ערכם? זה בדיוק כמו ההבדל בין כוס מחרס (הגשמיות) לגביע עשוי קריסטל משובץ ביהלומים (הרוחניות)… זו הסיבה שאנחנו צריכים לומר תודה על הנשמה שהקב"ה נתן לנו, על הצד הרוחני של חיינו. בהחלט נאמר נודה לו גם על הצד הגשמי, אבל בל נשכח שהוא זמני מאוד בדיוק כמו כלי חד פעמי…

 

הצלחות הן דבר יפה, אבל אין צורך להפוך אותן להישג הכי גדול בחיינו. קחו, למשל, את האנשים הגדולים בעולם הזה – זוכי פרסי אוסקר, נובל, גאונים מפורסמים, עשירי עולם, ברגע שהזמן שלהם בעולם יסתיים אף אחד כבר לא יזכור אותם, שום דבר לא יישאר מהם.

 

מצד שני, אנשי רוח ומעשה גדולים שהשאירו מורשת אדירה לבאים אחריהם. ואני מדבר על אנשים מלפני מאות ואלפי שנים. אומר התלמוד, צדיקים – נקראים חיים במיתתם יותר מאשר בחייהם! ומוסיף הזוהר הקדוש אומר, שהצדיק גם לאחר פטירתו מעורב יותר בעולם הזה מאשר בזמן שהיה חי בגופו!

 

מאמרים נוספים בנושא:

רק חצי שעה

לא בוכים, תודה!

תספרו את הברכות

יום מלא צבעים

בוקר לא רע, אחרי הכל

שמחה, המנוע של החיים!

אז זהו, תודה.

תודה. הכי פשוט.

יש לי טרשת נפוצה, תודה.

זה כואב, אבל תודה!

תודה, אבא!

עושים מסיבה מהתודה

…ועת לומר תודה

רק מילה אחת

מלא נקודות טובות

 

המומלצים שלנו!

מכל הלב

היי, אתם!

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

 

באחת מנסיעותיי, הייתי במרוקו בקברו של אחד הצדיקים הגדולים. הרבה אנשים מגיעים אליו, מתפללים ודואגים לתחזוקת ציונו. ראיתי לא מעט שבאו לומר לצדיק תודה. למה? שמעתי סיפורים רבים של אנשים שבאו לבקש מהצדיק להיות מליץ יושר עבורם בשמים, לפעול ישועות בשבילם – והם נענו, ולא רק ביום ההילולא שלו אלא בכל יום בשנה. ובאותו יום שהייתי שם הם באו לומר לו תודה.

 

התבוננות על המתנות הרוחניות בעולם הזה מסייעת לנו להבין שיש לנו כל כך הרבה בשביל מה לחיות, וכל כך הרבה על מה להודות. המחויבות שלנו לומר לבורא עולם תודה היא הרבה מעבר לנימוסים המוכרים.

 

לא מזמן הגיע אלי גבר בן שלושים פלוס כדי לבקש עצה. על פניו נראה שהוא היה עצוב מאוד.

 

"אני מיואש, מה אני יכול לעשות כדי לשנות את החיים שלי?" הוא שאל עם דמעות בעיניו.

 

כשראיתי את המבט על פניו, הבנתי שהוא לא האמין שהוא יכול להיות שמח – לא במצב שלו ולא בכלל. הדבר הראשון שעלה לי בראשי לעשות הוא להראות לו את הנקודות הטובות שבו, כדי שישמח בהן.

 

"תגיד תודה לבורא עולם על כל מה שאתה מצליח לעשות – ברוחניות ובגשמיות. גם אם אינך אדם דתי (כך הוא הציג את עצמו בתחילת השיחה) אבל אתה בוודאי זוכה לקיים מצוות, אז תשמח בהן! תשמח שבורא עולם מזכה אותך בכל מה שיש לך. ויש לך אישה וילדים שאוהבים אותך, זו סיבה מספיק טובה שבגלל אתה צריך לקפוץ משמחה! תשמח מכל חסד וצדקה שאתה זוכה לעשות. כל אלה הם רווחים רוחניים עצומים. תגיד 'תודה לך בורא עולם היקר על כל המתנות שאתה נותן לי בחיי'…"

 

בתפילה אנחנו מודים ומשבחים את בורא עולם. כל שבת אנו אומרים בתפילה את "נשמת כל חי" בה נאמר: "כי כל פה לך יודה, וכל לשון לך תשבח!". אנחנו לא עושים טובה לבורא עולם באמירת ה"תודה לך", כאילו זו הייתה פעולה של הקדשה מיוחדת או רחמים על חלקנו. אלא, הכרת הטוב היא מעין תשלום קטן מאוד עבור הזכות והברכות שאנו נהנים מהן בכל רגע בחיינו.

 

וזה מוביל אותנו למסר העצום של רבי נחמן מברסלב, שמהדהד בעולם כבר למעלה מאתיים שנה: ואומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן ח"א, רפ"ב) שכל אדם חייב למצוא בעצמו נקודות טובות ולשמוח בהן! הוא חייב לחפש כל מעשה קטן טוב שעשה, ולשמוח בו!

 

"כי כל פה לך יודע, וכל לשון לך תשבח" – אנחנו אומרים בתפילת "נשמת כל חי", ובזאת מצהירים על החובה שלנו להודות ולשבח את הבורא. גם הלימוד של רבי נחמן אלינו – למצוא את הנקודות הטובות שבנו ולשמוח בהן, הוא חיוב שכדאי מאוד לדבוק בו מכיוון שהוא עוזר לנו להיות אנשים שמחים, מודעים לעצמנו, לטוב שבנו, לטוב שבאחרים, לצמוח ולהתמלא באור של בורא עולם.

 

ובעיקר, לזכות באביב הרוחני, בהסתכלות החיובית על כל מצב שאנו חווים בחיים.

 

אז מי אמר שהתחלות חדשות קורות רק בראש השנה? אפשרו לעצמכם ליהנות מדרך חדשה-ישנה ונפלאה ותזכו במפתח לחיים מאושרים ומלאי שמחה. פשוט, אמרו תודה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה