אוסטאופורוזיס – גורמים, סימפטומים טיפול ומניעה

אוסטאופורוזיס, אחת ממחלת העצמות הנפוצות והמוכרות המשפיעות על חייהם של רבים ברחבי העולם. ד"ר גילה גבריאלוב על הגורמים הסימפטומים, הטיפול והמניעה.

4 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 14.03.21

אחת ממחלת העצמות הנפוצות והמוכרות ביותר היא אוסטאופורוזיס, מחלה שמשפיעה על חייהם של רבים ברחבי העולם. היא מחלישה את העצמות והופכות אותן לכל כך שבירות, עד שהן עלולות להישבר בקלות מכל מגע עדין ולא משמעותי. זו מחלה חמורה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים, אך ניתן למנוע אותה.

 

בעצמות בריאות ישנן מרווחים קטנים שבונים את העצם, כמעט כמו כוורת דבורים. אצל הלוקים באוסטיאופורוזיס בהשוואה לאנשים פחות מגיל חמישים, אך ישנם מקרים בהם גם בני עשרים פלוס סובלים מאוסטיאופורוזיס, יש סיכון לשבור עצמות, בדרגות שונות, תוך כדי ביצוע פעולות פשוטות ויום יומיות כמו הליכה, עמידה וניקיון הבית. והעצמות שבדרך כלל נפגעות הן עצמות הירך, הצלעות, עמוד השדרה ומפרקי כף היד.

 

 

אוסטאופורוזיס – מימין עצם בריאה, אחריה ואילך שלבים של התפתחות האוסטאופורוזיס

 

הגורמים להיווצרות אוסטאופורוזיס

 

ישנן סיבות מגוונות להיווצרות והתעוררות אוסטיאופורוזיס, אך הנה כמה עקריות:

 

גיל המעבר – נשים בגילאי 45-55 המתמודדות עם גיל המעבר, שאנו מעדיפים לקרוא "גיל הלבלוב" , כי אכן זה מעבר לגיל מלבלב. נשים בגיל הזה נוטות לסבול מאוסטיאופורוזיס בשל שינוי ברמות ההורמונים שלהן.

 

גברים באותם גילאים סובלים מאותן רמות סיכון, אך הידלדלות העצם אצל גברים בהשוואה לנשים היא מועטה ובקצב נמוך יותר.

 

גיל – במהלך חיינו, הגוף מחליף את העצמות הישנות בחדשות. הגוף מחדש את עצמו, אך לאחר גיל 30 תהליך פירוק העצם הופך למהיר יותר, מה שמוביל לצפיפות עצם נמוכה יותר, שהופכת את העצמות לשבריריות ומגדילה את הסיכונים לשברים.

 

תזונה לקויה ומערכת חיסונית חלשה – במיוחד בהקשר של מחלות מעיים או בטן או דלקות חוזרות במערכת העיכול , במחלות כמו צליאק, מובילה לבעיות קשות ובניהן לאוסטיאופורוזיס.

 

מחסור בוויטמיןD  וסידן – רמות נמוכות של טסטוסטרון אצל גברים, רמות מוגברות של אסטרוגן אצל נשים יכולות ועלולות לעורר אוסטיאופורוזיס.

 

 

יש לנו תשובות בתמציות!

 

מערכת חיסונית חלשה – תמצית חיזוקית + תמצית חיסונית אנטי דלקתית

 

מחסור בסידןתמצית סידנית + תמצית מפרקית

 

רמות משתנות של הורמונים, נשים שמתאמנות בצורה קיצונית – תמצית לבריאות לגבר / תמצית לבריאות האישה

 

מחסור באנרגיהתמצית לכוח, מרץ ואנרגיה

 

מחלות שגורמות לדלקות כרוניות חוזרות כמו מחלות כבד – תמצית לניקוי כבד שומני + חיסונית אנטי דלקתית

 

נשים עם אחוזי שומן נמוכים – מגנזיום

 

בנות הלוקות באנורקסיה – איזון תזונתי / חיזוקית / איזון רב תכליתי

 

טיפולי כימותרפיה העלולים להקדים את גיל המעבר בשל הרעילות והאפקט המתמשך של השחלות – תמצית לגיל הלבלוב.

 

יתר פעילות של בלוטת התריס – תת פעילות – ערכה לאיזון בלוטת התריס.

 

נטילת תרופות לאורך זמן עלולה לגרום להתפרצות אוסטיאופורוזיס במיוחד תרופות כמו קורטיקוסטרואידים. כמו גם מחלות גנטיות, תופעות של בעיות ברקמות.

 

מה הם גורמי הסיכון של אוסטאופורוזיס?

 

גוף עם עצמות קטנות.

משקל נמוך.

עישון קבוע.

צריכת אלכוהול.

חוסר פעילות גופנית.

תזונה לקויה.

תורשה.

גיל מבוגר.

נשים.

 

מה הם הסימפטומים והסימנים של אוסטאופורוזיס?

 

ישנם אנשים שתהליך האוסטיאופורוזיס מתחולל בגופם במשך שנים מבלי לדעת או מבלי לסבול מסימפטום מסוים חיצוני, עד שלפתע פתאום נוצר שבר. יש גם שברים, שלוקח זמן לזהותם ואין סימפטומים אחרים שמצביעים על המחלה בבהירות.

 

שבר כואב – הוא הסימן החיצוני היחיד להיווצרות אוסטיאופורוזיס. והסימפטומים זהים אצל נשים וגברים. לכן טוב יהיה אם נקדים תרופה למכה ונלך להיבדק מבעוד מועד. נשים מגיל 40 ומעלה. וכרפואה מונעת בריאה ומועילה אמליץ לצרוך באופן קבוע תמצית מפרקית – לשיפור ותחזוק חיבורי שרירים ועצמות. תמצית סידנית – מניעת בריחת סידן, קליטת סידן תקינה ומסודרת. בדוק ומנוסה בס"ד.

 

שברים בעמוד השדרה ובחוליות יכולים להוביל לכאב חמור שמופיע בגב ובצדי הגוף. השברים החוזרים והנשנים בעמוד השדרה יכולים לגרום לכאבי גב תחתון, עקום וכפוף של עמוד השדרה ואבדן גובה בשל איבוד חוליות. אנשים עם קריסת חוליות, סובלים מגיבנת והולכים בצורה כפופה. ניתן לראות זאת אצל נשים מבוגרות יותר מאשר אצל גברים.

 

נסו את שמן עבר לימועיל מאוד כאשר התהליך כבר החל כי הוא עובד על 4 מישורים במקביל:

 

1. משחרר מכאבים – סופח את הכאב.

2. מנקה דלקת שנוצרה עקב השבירה.

3. מתקן, משפר משחזר ומשדרג חיבורי שרירים עצמות וגידים.

4. מאיץ החלמה.

 

שבר שנגרם עקב טראומה מינימאלית או שברי לחץ שמתרחשים בפעילות שגרתית פשוטה, עלולים להצביע על אוסטאופורוזיס. לעיתים בהליכה פשוטה ואו עליה במדרגות. כל נפילה – עלולה חלילה להסתיים בשברי ירך חמורים.

 

אם אתם סובלים מאוסטאופורוזיס – תהליך ההחלמה משברים הוא איטי ולעיתים כושל ולכן, בשל התהליכים האיטיים של הגוף והעצמות שלא מצליחות להשתקם בגפן, שווה וחובה נעימה לצרוך: שילוב מנצח של  סידנית + מפרקית + שמן עבר לי. סימנים ברורים למצב זה הם: אובדן גובה וכאבי צוואר או כאבים באזור עצם הזנב.

 

מה זה אוסטאופורוזיס סנילי?

 

אוסטאופורוזיס סנילי הוא סוג של אוסטיאופורוזיס שקורה רק בשל הזדקנות. מכוני מחקר מדווחים שעשירית מהנשים בגיל 60 סובלות מאוסטיאופורוזיס ו-40% מהנשים בגיל 80 סובלות מאוסטיאופורוזיס סנילי.

 

כיצד מאבחנים?

 

רופא צריך לבדוק בדיקה גופנית מלאה את ההיסטוריה הרפואית על מנת להחליט אם צריך בדיקות דם או בדיקות שתן שיאותתו על אובדן עצם.

 

לטפל מהבית:

 

תרופות במרשם רופא עלולות להזיק לפעמים ואלו לעיתים אין בהם תועלת. מעבר לכך, יש להן תופעות לוואי קשות. לכן, לצד שימוש בתמציות המופלאות מאבני החושן כמוזכר לעיל:  מפרקית, סידנית, תמצית לאישהלגבר, שמן עבר לי.

 

חשוב לשמור על תזונה נכונה, בעיקר טבעונית או קרובה לטבעונות. חשוב לשלב מינרלים כגון, מגנזיום ואבץ שמוסיפים לקידום בריאות העצם. רוב האנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס ואשר שינו את התזונה לבריאה – הצביעו על שינוי חיובי! כמו כן התעמלות ופעילות גופנית הם דברים חשובים מאוד, כמובן בביקורת ובמינון נכון ואישי על פי המצב.

 

שמן עבר לי – טיפול מעולה ומומלץ לקידום שיקום העצמות, הקלה על כאבים ושיפור מצב צפיפות העצם. יש למרוח פעמיים ביום, בוקר וערב את המקומות הנגועים, הכואבים והפגועים.

 

באבחון באבני החושן, נראה כמה אבנים יתנו לנו תמונה ברורה בנידון. מבחן צפיפות עצם הכרחי, אם הרופא חושד בהיווצרות אוסטיאופורוזיס. ישנם מספר סוגי הדמיות ובדיקות בשימוש רנטגן שמסייעות לזהות רמות צפיפות בעמוד השדרה, ירכיים או מפרקי כף יד.

 

 

פעילות גופנית נכונה וקבועה היא אחד הדברים שמסייעים במניעת מחלת האוסטאופורוזיס!

 

כיצד מטפלים באוסטאופורוזיס?

 

1. כמות מוגברת של סידן. הסידנית שלנו מומלצת בחום. מתוך ניסיון סטטיסטי ארוך בשנים.

2. פעילות גופנית נכונה וקבועה.

3. ויטמין D

4. תרופות טבעיות, למשל אצלנו: מפרקית, סידנית, שמן עבר לי.

5. יש גם תרופות קונבנציונאליות שאמורות לעכב את הידלדלות העצם ולשפר צמיחת עצמות חדשות.

6. טיפולים הורמונאליים לנשים וטיפולי טסטוסטרון לגברים מסייעים במלחמה בצפיפות עצם נמוכה. לכן, אנחנו ממליצים מאוד על תמצית לאישה / תמצית לגבר.

 

כיצד למנוע אוסטאופורוזיס?

 

ישנם גורמי סיכון וסיבות להיווצרות שקשה למנוע, לנהל או לשלוט. למשל, היסטוריה משפחתית ורקע של אוסטאופורוזיס ברמה בינונית עד חמורה, גיל מבוגר ומגדר – נשים לוקות יותר במחלה מאשר גברים – ללא עוררין. גורמים שניתן לשלוט כוללים – עישון, צריכת אלכוהול, בעיות הורמונאליות שאינן מטופלות, רמות נמוכות של סידן או ויטמין D . גלוטן – מחמיר את המצב. גורמים חשובים שכדאי לאמץ הם – שינה ושתיית מים.

 

 

*  **

לפגישה, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות אל ד"ר גילה גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il או בטלפון/פקס: 03-5320266

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יובל

י"ז סיון התשע"ט

6/20/2019

כתבה מצוינת. הדרך הכי טובה לטפל באוסטאופורוזיס היא באמצעות תוסף הסידן האמורפי ושמירה על תרגילי שיווי משקל.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה