אור וחושך – הזוג המושלם!

מה אתם יודעים על הזוג המושלם, אלה שחווים זוגיות מוצלחת, מתוקשרת וחלומית? הזוג הזה קיים, לא בהוליווד ולא באגדות. בואו להכיר אותו מקרוב!

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 04.04.21

מי הוא הזוג המושלם? שאלת השאלות, נכון? ולא, אני לא מדברת על נסיך מאנגליה ושחקנית שיהפכו לזוג מהאגדות האנגליות. גם לא על כוכבים מהוליווד או זוגות מפורסמים שעולים לכם בראש ואולי עונים על ההגדרה הזו.

 

כי האמת היא, שבזוגיות אנושית אין דבר כזה זוג מושלם. הם חייבים להיות ה"הזוג ההפוך המושלם", כלומר שני הפכים, אנשים שונים, שהופכים לאחד מעניין ומסקרן.

 

כאלה הם האור והחושך. זוג שרק מזווג הזיווגים יכול היה לחבר ביניהם, אחרת אף אחד מבין השניים לא היה רץ אל זרועותיו של השני. אין מציאות. דווקא ההפכים שהם מייצגים הופכים אותם לזוג מיוחד מעולמות עליונים. ואם אתם שואלים אותי, אפילו הוליווד והאגדות לא הצליחו לייצר זוג מושלם כזה.

 

"וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות, כיתרון האור מן החושך", אומר החכם באדם, שלמה המלך ע"ה (קהלת ב, יג). הפסוק הזה קיבל פירושים רבים, בעיקר על עניין האור החושך, וכאן גם רואים מי ידע להצביע על השניים האלה ולומר 'הנה הזוג המושלם עלי אדמות!'… וזה לכשעצמו יתרון אדיר שהשניים האלה מרוויחים מעצם החיבור ביניהם. ככה זה גם בזוגיות, כשרואים שני אנשים הפוכים ומיד אומרים – 'כמה הפוכים ככה מתאימים'. מכירים את זה, נכון?

 

האור מפיק יתרון מהחושך – איך? התשובה נמצאת בגוף השאלה. אם לא היו הפכים בעולם איך היינו יודעים מה טיבנו? אם כולם היו גבוהים, איך היינו יודעים מה זה נמוכים? הדבר ההפוך נותן אינדיקציה. החושך מבליט את יתרונו של האור, שהוא ההיפך ממנו. אז יש יתרון בקיומו של החושך. יש יתרון בזוג אחד שלפעמים קצת לוחץ, דוחק וגורם לנו להוציא את האור, את הטוב שבנו. אפילו שרובנו מפחדים ממנו, מהחושך כמובן, אבל אם נדע לחיות איתו נכון ולהכיל אותו, נבין שהוא על כל גווניו לא כזה מפחיד והוא תנאי אדיר והכרחי להתקדמות והצמיחה האישית שלנו. ומה לעשות, הוא גם קדם לאור. "ויהיה ערב ויהיה בוקר" כפי שמגלה לנו ספר בראשית. לא ההיפך, לא האור.

 

לצאת מהחושך אל האור – כשיוצאים מהחושך אל האור מרגישים אותו בעוצמה גדולה יותר מאשר נמצאים בו כל הזמן. פרמטר ההשוואה מתבקש. אם נהיה כל הזמן מוארים ומאירים לא נדע מה יותר טוב ונכון והאם אנחנו בדרך הנכונה. ובשלב מסוים, מפסיקים להעריך את האור ומאבדים בו עניין. אם שני בני הזוג זהים, זה מה שקורה. זו הסיבה שהפכים הם הזוג הכי מוצלח שיש.

 

חווים קשיים? אתגרי חיים לא קלים? זה לא הכי נעים. אבל משמים תמיד עוזרים לנו להתגבר ולעבור אותם. ואז? אז באמת מרגישים את יתרון החופש, את יתרון האור על החושך. אז מעריכים את הטוב שזכינו בו. וזה, אין מה לעשות, נזקף "לזכותו" של החושך שגרם לנו להסתכל על האור – הברכות הרבות שהתברכנו בהן, להודות ולשמוח בהן!

 

מאמרים נוספים בנושא:

הזוג המושלם

חושך ואור

חושך זה ילד בלי חיבוק
אתגר החושך
להמיר פחד באור

ואפילו בהסתרה

שגרירות בארץ החושך

תודה שאני כאן
העוצמה שבנקודת השפל

 

ומתי אדם לומד לעריך? לרוב, כשיש לו מחסור בדבר מסוים, ולא משנה אם זה גשמי או רוחני. או, כשהוא מאבד אותו חלילה ואז הוא מייחל לשובו. כשאין ופתאום יש, אנחנו מעריכים ואומרים תודה. לא מקבלים את הדברים כמובנים מאליהם, ממש לא. גם לא מזלזלים במעט, כי גם מעט זה טוב כפי שאומר רבי נחמן מברסלב, ועדיף את המעט והקצת הזה על הכלום. גם אם החושך הוא מוחלט ואין בו כלום, הוא בא לעזור לנו לראות את האור – את מה שיש לנו, את מה שמתגלה כהרבה.

 

לאור יש יתרון ושליטה וממשלה על החושך – דמיינו לעצמכם אולם מלא אנשים. פתאום, האור כבה וחושך מוחלט משתלט על האולם. האדם הראשון שמתעשת מצית גפרור קטן, ומרגע זה ואיך כולם עדים לאלומת אור שמאירה אותו. ולא, זה לא יהיה מוגזם לומר שהאור הקטן הזה בתוך האולם הענק הזה יראה כאור גדול שכולם ישמחו בו. כי כך לימדו אותנו חז"ל על החוק המקסים שבורא עולם טבע בבריאה: "מעט מן האור דוחה הרבה מאוד מן החושך". גפרור קטן יוכל להאיר כמעט אולם שלם.

 

עכשיו אני עוצרת את 'המחמאות' לחושך, כי בחלק הזה הוא מתגלה כמי שעשה צרות איומות לאור, עד כדי כך שהוא זכה לכינוי המפוקפק של "גלות יוון".

 

גלות יוון נקראת חושך. היוונים רצו להחשיך את עיני ישראל, לכן אנו מצווים להדליק את האור – אור האמונה, התקווה, השמחה, האהבה, התפילה, ההתבוננות פנימה, והקשר עם בורא עולם. ומגלה לנו רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע"א, שדווקא בתקופה שלנו, של חושך גדול, של הסתרה בתוך ההסתרה, אל לנו להילחם בחושך, כי כל מה שצריך לעשות הוא רק להדליק מעט מן האור. למצוא נקודות טובות, להתחזק באמונה, לקיים חסדים, לחייך ולהאיר פנים ועוד דברים שמדליקים את האור בקלות ובנעימות. והעיקר, אלה דברים שנמצאים בהישג ידו של כל אחד.

 

תאמינו בעצמכם. תקוו, תתפללו, תשמחו, תאהבו, תפרגנו ותתמקדו אך ורק בחיובי, בנקודות הטובות שבכם ובסובבים אתכם, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן תורה רפ"ב, המכונה תורת אזמרה) ותוסיפו אור. כך תזכו לקיים את "עשה טוב", וכפועל יוצא מכך נזכה גם לקיים את "סור מרע" – מהשלילי, מלראות חלילה רע. ועל ידי זה נזכה לדון את עצמנו וכל אדם לכף זכות ונתקדם אל הפסגות הגבוהות, אל המטרות שעלינו להשיג בחיים, אל היעד שקיבלנו בעולם הזה.

 

נדליק נר של אמונה – נתמקד בדברים שאנחנו טובים בהם, במה שאנחנו מצליחים ומסוגלים לעשות, בתכונות ובכישרונות המיוחדים שקיבלנו מבורא עולם, נחיה את היופי והאור שיש בנו, ויש המון תודה לא-ל, ונראה את הכוס המלאה, כי הגישה הזו מלמדת אותנו שאין דבר כזה חצי כוס ריקה! יש חושך ואור, שני אלמנטים נצרכים וחשובים לנו בחיים.

 

בורא עולם שמח וחפץ בהצלחתנו אפילו יותר מאיתנו! אנחנו רק צריכים לדעת איך להסתכל על המצבים והאירועים של חיינו, לראות את הכן, את מה שיש, ולהודות על הכל. לומר תודה לבורא עולם על האור והחושך בחיינו, על הזוג המושלם שקיים בנו. כי הזוג הנפלא הזה הוא לא רק עניין של שני אנשים שהם הפכים ומשלימים זה את זו, אלא גם בתוכנו – התכונות והמידות ההפוכות והשונות שמלמדות אותנו דברים נפלאים על עצמנו, על המהות שלנו, על מי שאנחנו יכולים להיות באמת.

 

וכמו בימים ההם כך גם בזמן הזה, יורד שפע גדול לעולם. האור והשפע האלוקי לא נועד רק לאותם ימים, אלא לכל הימים!, גם אלה שאנו חיים בהם עכשיו.

 

אל תוותרו על הזוג המושלם הזה, הוא קיים בכם, עם בני הזוג, עם הסובבים אתכם, במצבים ואירועים שאתם חווים בחיים, ובעצם, בכל דבר. החכמה היא לדעת להפיק ממנו את הכי טוב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה