זאת חנוכה

חכו זה עוד לא נגמר, עוד לא חוזרים לשגרה! כי היום הוא מתנה משמים, היום הכי גבוה בשנה, אז נצלו כל רגע שלו! הרב שלום ארוש על היום שאין עוד אחד כמותו!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 25.12.22

 

חנוכה עדיין כאן ובמלוא הדרו. כן, קראתם טוב. נכון, זה היום האחרון אבל זה היום בהא הידיעה ותרשמו לכם: אין עוד יום כזה!

 

עכשיו, הרשו לי להסביר לכם.

 

היום הוא היום השמיני של חג החנוכה הנקרא בפי הצדיקים “זאת חנוכה”. בטעם הפשט, ביום זה קוראים בתורה את פרשת “זאת חנוכה המזבח”. ואם מעמיקים בנושא, אז שם זה רומז על כך שביום “זאת חנוכה” מאיר אור חג החנוכה בשלמות נפלאה יותר מכל הימים שלו! ביום זה מנורת החנוכה מאירה את האור הגדול (את החנוכייה אומנם הדלקנו אתמול והנרות כבר כבו, אבל האור הרוחני שלהם נמשך עד לסיום החג, סיום היום הזה)! אור המנורה, החנוכייה, הוא רק בבואה והשתקפות לאור הרוחני של המצווה שביום זה הוא במלוא עוצמתו! שהרי, אנו הולכים ומוסיפים כדברי בית הלל – לא רק הנרות הגשמיים מתרבים אלא גם האור הרוחני, שהוא האור הגנוז.

 

אם כן, אנחנו נמצאים ביום שהוא השיא של החג, האור השלם והמושלם של חג החנוכה שרק מתגבר עד שמאיר כשמש בצהריים. וכן, כל מי שרוצה ליטול – מוזמן לבוא וליטול!

 

“אל תמנע טוב מבעליו” מצווה החכם באדם, שלמה המלך ע”ה. פעמים רבות אדם מפסיד הזדמנויות גדולות בחיים רק בגלל חוסר ידיעה. לכן, מצווה גדולה להודיע ולזכות את הציבור בטוב השייך והמגיע לו. נקודה זו היא מה שהניע אותי לכתוב את המאמר הזה – שנזכה לקיים את מצוות שלמה המלך – לא למנוע טוב מבעליו! לצערי הרב, ראיתי רבים שלא שמים אל ליבם להבין מהי מעלת היום הגדול של “זאת חנוכה”, וחושבים שאם אתמול הדליקו את נרות החנוכה, הם כבר ‘עשו את שלהם’ והחג מבחינתם נגמר. למחרת, חוזרים לשגרה כרגיל, כל אחד לעניינים שלו, וזהו. אבל לא, וזה ממש חבל. כי ביום הזה אפשר לפעול ישועות נפלאות ורבות יותר מבכל זמן אחר!

 

מאמרים נוספים בנושא:

 

 

לכל יהודי יש כוח!

 

הסבא קדישא – רבי ישראל מרוז’ין, אומר שכל ההשתדלות של הצדיקים לפעול בשמים ולבטל גזירות, וכמובן להמשיך ישועות והשפעות טובות מראש השנה ועד יום הכיפורים – יהודי פשוט יכול לפעול זאת היום, ב”זאת חנוכה”!

 

אתם מבינים? דבריו של רבי ישראל מרוז’ין אומנם ידועים, אך צריך לשים אותם לנגד עינינו כדי שנתעורר להבין מהו היום הזה. הימים הגבוהים ביותר בשנה הם עשרת ימי תשובה, בהם הקב”ה קרוב אלינו יותר מבכל השנה כולה, וכל מה שהצדיקים יכולים לפעול בימים אדירים אלה – יהודי פשוט יכול לפעול ביום “זאת חנוכה”. תארו לכם עד לאן מגיע כוחו של היום הזה!

 

ביום הזה כל אחד מאיתנו יכול לפעול כל ישועה ולבטל מעליו כל גזירה רעה, חלילה, כל קושי אתו הוא מתמודד בחיים, כל ניסיון בגשמיות וברוחניות. אם ביקשתם לפעול עם כוחה של התפילה ולהיוושע – הצדיקים מגלים לנו שיש יום מיוחד שאפשר לפעול בו הכל ולהשיג את מה שאנחנו רוצים. לכן אמר רבי ישראל מרוז’ין על הפסוק: “על זא’ת יתפלל כל חסיד, אליך לעת מצוא” – מי שרוצה עת מצוא, עת רצון לתפילות וישועות – יש לו את זאת, שהוא יום זאת חנוכה.

 

ואומר, ה”ישמח ישראל” על יום זה: “מאת ה’ הייתה זא’ת היא נפלאת בעינינו” – יום זאת חנוכה הוא יום נפלה, מתנה טובה מאת בורא עולם, ומי שלא מנצל את היום הזה, קורא עליו ה”ישמח ישראל” את המקרא, “איש בער לא יידע וכסיל לא יבין את זא’ת“. הוא לא מבין את הגדולה של יום זאת ולא מנצל אותו לפעול את כל הישועות הנצרכות לו, לכן הוא נקרא כסיל ובער.

 

גמר ימי הדין

 

אומר ה”תורת אמת”, שהיום השמיני של חנוכה הוא כנגד שמיני למילה, בו מאיר ביתר זאת העניין של קדושת הברית. ומכיוון שעיקר התיקון של כל אדם בעולם הזה הוא דווקא בעניין זה, ממילא מובן שיום זה מסוגל ביותר להרבות בתפילות ובתחנונים על הדבר העיקרי בחיים.

 

ועיקר ההתעוררות לנצל את היום הקדוש היא מדברי הצדיקים, ומובא ב”תפארת שלמה” שיום ‘זאת חנוכה’ הוא גמר החיתום של ימי הדין, נמצא שכל תשעת החודשים הבאים מטֵבֶת ועד אלול נקבעים ביום זה וצריכים להאמין בזה באמונה שלמה ולא לאבד את היום היקר הזה.

 

דבר נוסף. עצם העובדה שחנוכה היה אחד משלושת הזמנים הקבועים להתכנסות אצל רבי נחמן מברסלב מעיד על גדולת ימי החנוכה, כי זמני ההתכנסות אצל רבינו היו זמנים שיש בהם השפעה על כלל החיים. ראש השנה ברור ומובן מאליו, חג השבועות הוא זמן קבלת התורה, הראש השנה של הרוחניות של כל אחד, והזמן השלישי הוא שבת חנוכה, מכיוון שגם זה זמן קדוש מאוד ויש בו השפעות עצומות כי בו נחתם מה יהיה עם כל אחד עד סוף השנה.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

 

 

יום של תפילה

 

על היום הזה ישנה הסתרה גדולה מאוד. אם בימים הנוראים לב כל יהודי נחרד לקראתם, הולכים לבית הכנסת להתפלל מספר שעות תפילות מיוחדות ולבקש סליחה, ביום זאת חנוכה אין לנו תפילות מיוחדות, לכן מתפללים שחרית כמו בכל יום וחושבים שבזה יצאנו ידי חובה. אך לא כך הוא הדבר. על יום זה ישנה הסתרה גדולה מכיוון שהוא יום של תפילה אישית – התבודדות, להסתתר בסתר עליון ולעורר עצמו להאמין בקדושתו ולנצלו כראוי. לכן כדאי מאוד לאפשר לעצמנו שעה או יותר, כל אחד כפי אשר מגיעה ידו, ולעשות לנו יום של תפילה אישית לכל מה שאנחנו צריכים!

 

וכמו שאומר דוד המלך ע”ה בספרו “התהלים”: “אל תהיו כסוס כפרד אין הבין”! – היום יש לכל מי שרוצה הזדמנות פז לפעול ישועות. אין אדם בעולם הזה שלא סובל בליבו כאב וצער מכל סיבה שהיא – בבריאות, מציאת הזיווג, גידול הילדים, רצונות טובים שלא מצליחים לצאת לפועל ברוחניות ובגשמיות, לימוד, עבודה על מידות הנפש ועוד. והנה, הצדיקים מגלים לנו שיש לנו יום שכולו מתנה נפלאה, הזדמנות פז לפעול דברים עצומים: לבטל גזירות, לשנות את החתימות הרעות, להמשיך השפעות, לפעול ישועות… הרשימה עוד ארוכה, וכל אחד יכול!

 

הלכה למעשה

 

מה צריכים לעשות? ראשית, לפנות לנו זמן. ללכת לשדה או למקום בו נוכל להיות לבד, בחדר, מרפסת וכדומה, למספר שעות (או שעה לפחות). לא לשכוח שהאור העיקרי של חנוכה הוא אור התודה! לכן נודה לבורא עולם באריכות רבה על הכל, נבקש ממנו שיעזור לנו לגדול ברוחניות שלנו, שאור התודה ילווה אותנו כל השנה בכל רגע ובכל מה שנעשה, שנזכה להרבות בזמירות שבת ובתפילה, ונודה על הטוב ועל הרע מכל הלב תמיד.

 

אחר כך, נבחר בעיה או קושי מסוים בחיים, ונשקיע בהם חצי שעה של תפילה – לרפואה, לזכות לזיווג, לישועה, חינוך הילדים, כל דבר בו אנו מתקשים. אל תחסכו בזמן. האריכו בתפילה זה יום שאפשר לפעול ולהשיג בו הכל! חבל לפספס את ההזדמנות.

 

ולא לשכוח! כדי שהתפילה שלנו תתקבל, עלינו להרבות בבקשות ובתפילה על כלל עם ישראל, ובעיקר להתפלל על הגזירה הנוראה של חוסר חיבור בין הנשמות, על העיכובים בזיווגים – שזה דבר איום ונורא. על ביות בשלום בית קשות ומכת הגירושין, השם ישמור, על צניעות בנות ישראל וקדושת ותיקון הברית של בני ישראל. וכל המתפלל על חברו – נענה תחילה! כפי שאומר רבי נחמן מברסלב.

 

חזקו ואמצו לנצל את היום הנפלא והקדוש הזה, ובורא עולם ימלא משאלות ליבנו לטובה ולברכה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה