אכילה בריאה

בנקודה זו, מתעורר, מי אם לא, היצר הרע. הוא חובש על ראשו את השטריימל ומסביר לך ש"אתה לא יכול לברך את השם, עד שתמלא את הבטן שלך. חטוף מכל הבא ליד. ואל תדאג בקשר לקלוריות...

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

בנקודה זו, מתעורר, מי אם לא, היצר
הרע. הוא חובש על ראשו את השטריימל
ומסביר לך ש"אתה לא יכול לברך את השם,
עד שתמלא את הבטן שלך. חטוף מכל הבא
ליד. ואל תדאג בקשר לקלוריות – בשביל זה
יש דייאט קולה!"

אכילה בריאה – פרק 1

הרשו לי להקדים ולומר לכם ש-99% מאוכלוסיית כדור הארץ לא אוכלים כראוי. כלומר, הרגלי האכילה שלהם אינם נכונים, הם אוכלים מאכלים הגורמים לנזקי בריאות – רוחניים וגשמיים כאחד, והם אפילו לא יודעים למה הם אוכלים. בעזרת השם, בסדרה קצרה זו ניתן את המפתח לאכילה בריאה ונכונה. אין דבר בעולם כמו אכילה בריאה שיכול לגרום לשינויים דרמטיים במראה החיצוני שלכם, בבריאות, במצב הרוח שלכם, וביכולת להוציא מעצמכם את הטוב ביותר ולהתמקד בו.

עלינו לזכור תמיד, שאנחנו לא אוכלים רק לתועלת הגוף שלנו, אלא אף לתועלת הנשמה. הרבה אנשים אינם מודעים לעובדה קריטית זו, לכן הם נופלים בטעות שהאכילה נועדה לצורך גופני בלבד. השם לא ברא את הגוף שלנו כמקור להנאות, דבר שמאפיין מאוד את החברה המערבית – הנמצאת ברדיפה תמידית ושקועה בחיפוש אחר תענוגות הגוף ומילוי התאוות, דבר שללא ספק גורם להרס הגוף והנשמה כאחד. כל אדם העוסק ברפואה – בין אם זה רופא העוסק ברפואה טבעית, או ברפואה הקונבנציונאלית, או כל איש מקצוע בעל ידע מתחום הרפואה – יאמר לכם ששורש המחלות למיניהן נובע מאכילה לקויה ומתזונה לא בריאה.

להצהרה זו יש שני צדדים – רוחני וגשמי. לכן הרמב"ם – צדיק גדול וחכם שהיה רופא מפורסם וגדול – אמר לפני כ-800 שנה, שהוא ערב לכך שאדם יזכה לבריאות טובה אם יאכל אוכל מזין ובריא. זה המרשם מחכמינו ז"ל. מדברים יקרים אלה, נעסוק בעניין האכילה הבריאה והמזינה מנקודת מבט רוחנית ומנקודת מבט פיזית-גשמית מעשית.

רבי נחמן מברסלב שם דגש חזק מאוד על עניין האכילה הבריאה והראויה שצריכה להיות לאדם, ואף כתב מספר שיחות בנושא זה, כשהחשובה ביותר מופיעה בספרו "ליקוטי מוהר"ן (חלק א, תורה מז). רבי נחמן מרחיב את הסברו על דבריו של יואל הנביא האומר: "ואכלתם אכול ושָׂבוֹע, והיללתם את שם ה’ אלוקיכם אשר עשה עימכם להפליא, ולא יבושו עמי לעולם" (יואל, פרק ב’ פסוק כו). יואל הנביא אומר לנו, שברגע שמשיח יבוא ולכולנו תהיה מודעות רוחנית גבוהה, נזכה שאכילתנו תהיה לצורך הקיומי שלנו, ללא כל תאווה. הנביא מתכוון לכך שנזכה להגיע למטרה העיקרית בעניין זה – שנזין את גופנו ונשמתנו במזון בריא וראוי, ולא למטרת אכילה הבאה מתוך תאוות אכילה. זאת בתמציתיות אכילה בריאה.

כעת, עלינו להגדיר מהי אכילה תאוותנית. זוהי, אם כן, אכילה הבאה מתוך תאווה. כלומר, שאנו אוכלים לשם הנאה בלבד כדי לספק את תאבונו של הגוף, מבלי ליחס חשיבות לבריאות הגופנית והרוחנית שלנו. אכילה תאוותנית היא ההיפך מאכילה בריאה. בהתאם לדברי הרמב"ם, אכילה כזאת היא המקור העיקרי והראשוני לכל המחלות, אפילו ל"אותה המחלה" (מחלת הסרטן ל"ע) – אותה מחלה נוראה שאף אחד אפילו לא אוהב להזכיר את שמה. כמו כן, אכילה מתוך תאווה יוצרת גם מסך ברזל המפריד בין האדם להשם יתברך. לכן, אדם לא יכול להתקרב אל השם עד שהוא מתגבר על תאוות האכילה שלו.

אלו הן לא המילים שלי, אלו הן המילים של רבי נחמן מברסלב.

בתורה מ"ז (ליקוטי מוהר"ן) רבי נחמן אומר: "מי שהוא משוקע בתאוות אכילה, בידוע שהוא רחוק מאמת, ובידוע שדינים שורין עליו. גם זה סימן על דלות. גם יבוא לידי ביזיונות ובושות". רבי נחמן ממשיך להסביר שכל הדברים השליליים האלה – ריחוק מן האמת, דינים השורים על האדם, עניות וביזיונות – הם כולם תוצאה של חסרון האור האלוקי על האדם, כי אז השם מסיר את אור פניו מאדם בעל תאוות אכילה.

אדם יכול לשאול – למה עושים כזה עניין מאוכל? מדוע השם מתרחק מאדם ששותה קולה ואוכל פיצה, ואני מדבר על פיצה וקולה עם הכשר מהדרין!

ובנוסף לכך, ידוע גם שתאוות אכילה מובילה לא פעם – בשלב כלשהו – את האדם לאכול מאכלים אסורים (לא כשרים), ואז המצב נעשה הרבה יותר גרוע.

התשובה לכך פשוטה מאוד. גופנו נוצר כדי לשמש כלי לנשמה. גוף ללא נשמה הוא ערימת בשר חסרת תועלת, ריקבון אורגני מבוזבז. כוח חיותנו הוא הנשמה שלנו. הגוף משמש כלי המשכן בו את הנשמה ואמצעי המאפשר לה להשלים ולבצע את משימתה בעולם הזה, כלומר, להתקרב אל השם יתברך ולתקן את פגמיה כאן בעולם הזה. כאשר אכילתנו מכוונת אל הסיפוק והתענוג הגופני, הנשמה סובלת והשם מסתיר פניו מאיתנו. כאשר הגוף נעשה כבד, עצל, מלא במתחים, סוכרתי ומדולק, הנשמה סובלת והשם פונה מאיתנו. לכן לנשמה אין שום אינטרס בארוחת בוקר המורכבת מקפה ועוגות למיניהן, גם לא ב’ג’אנק פוד’ (אוכל זבל בתרגום פשוט) עמוס בסוכרים ומלחים, ואפילו לא במזון המהיר על כל מרכיביו. וגם אם החשק והתאווה לאכילה מעוררים רצון לאכול עוד חתיכת עוגה, בסופו של דבר, הגוף והנשמה ישלמו את המחיר על כך.

והנה הגענו אל החדשות הטובות: רבי נחמן מלמד אותנו שכאשר אדם מצליח לשבור את תאוות האכילה, הקב"ה עושה איתו מופתים!!! רבינו מזכיר זאת מספר פעמים בתורה מ"ז הנ"ל. להרבה מאוד אנשים יש בעיות רפואיות מזעזעות ומפחידות, כפי שאנו שומעים ויודעים, אולם אם הם רק ישנו את הרגלי האכילה שלהם, הם יראו ישועות וניסים מדהימים במצבם הבריאותי. וכך אפשר לעשות זאת:

הבנו, שאם תאוות אכילה חוסמת את אור השם אז התגברות על התאווה גורמת לכך שהשם מאיר פניו אל האדם. הגמרא (במסכת ברכות) מצטטת את מה שנאמר בברכת הכהנים: "יאר ה’ פניו אליך". אם נגביל את אכילתנו בכמות ובאיכות – לפי מה שנחוץ לבריאות גופנו לצורך עבודת השם, אז השם יאיר פניו אלינו ויקרין עלינו מאורו.

בנקודה זו, מתעורר – מי אם לא – היצר הרע. או-אז הוא חובש על ראשו את השטריימל, ופונה אליך בתור חסיד בקיא ולמדן, ואף מצטט ‘בשבילך’ את התורה, ואומר: "תראה מה כתוב בתורה", הוא מפנה את תשומת ליבך לאחד מחומשי-תורה, "כתוב בספר דברים, פרק ח פסוק י’ (הנה ‘בקיאותו’…): "ואכלת ושבעת וברכת" – כלומר, אתה לא יכול לברך את השם עד אשר תגיע ל"ושבעת" – עד שתמלא את הבטן שלך כמו שצריך! אז לך ותחטוף עוד איזו חתיכת בשר נוטפת שומן, עוף, עוגה, ובעצם, מכל הבא ליד. ואל תדאג בקשר לקלוריות – בשביל זה יש דייאט קולה!"

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה