אכילת נסיכים

אם חשבתם שחגים וחופשים זה לנוח מאינטנסיביות החיים ולהטעין את עצמנו, תחשבו שוב. כי מי נסיך ירקות של אבא אמא סבא וסבתא? כנסו ותבינו.

4 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 18.10.21

פעם חשבתי שחופש – גדול, קטן וחגים – זה כדי לנוח מהאינטנסיביות של החיים, כדי להטעין את עצמנו ולחזור לחיים עם התחדשות וכוחות. אבל, אני רואה יותר ויותר שחופשה הופכת להיות מעייפת פיזית ונפשית, ולעיתים ימי החופשה מוחמצים.

 

תופעה ידועה היא, שיש דברים שעושים בשגרה כסדר, כאורח חיים טבעי, ואופס! איך שמתחילים ימי החופש כאילו נחלץ איזה כפתור שמשחרר את העקרונות, הערכים, יש הרפיה בהתנהלות ובהתנהגות.

 

משהו בנפש מבקש חופש, אבל מהו החופש שהנפש מבקשת?

 

החופש הגדול הסתיים והופ, קפצנו לתקופת חגי תשרי העמוס בחופשים. ואז, שוב ממשיכים לצאת מהסדר שכבר חשבנו שחזרנו אליו, ויש בלבול מחשבתי ומעשי איך לעבור את הימים האלה. מעשים פשוטים שהיו שגרה, אפילו מעטה, כרגע הם כמו תוהו ובוהו. התנהגות פשוטה ומתבקשת שהייתה כאורח חיים נעלמת עם סופת צונאמי של הבלגאן, האורחים וכל מה שבאמצע פלוס מה שעדיין לא התאוששנו ממנו מהחופש הגדול.

 

שוב, הבית המסודר נהיה הוריקן של חפצים, דלתות ארונות ומגירות פתוחים, האורות דלוקים בכל הבית ללא חשבון, כריות הספה על הרצפה ולכולם נוח לדרוך עליהן ולא להרים, בגדים מפוזרים על הרצפה, אוכלים יותר בחוץ לרוב אוכל ג’אנק, יותר חטיפים… ואלו רק מעט מסימני ההתרפקות ופספוס של ימי החופש.

 

מצד אחד אנו רוצים להתגמש עם סדר היום, ומצד שני אנו “נזרקים” אל הקצה השני של הסקאלה.

 

ישנו עיקרון שאם נשמור עליו וניישם אותו – הוא יאפשר חופשה נעימה, נינוחה ומועילה.

 

העיקרון הוא – “אכילה של נסיכים”.

 

הרעיון הזה אומר, שאם נשמור על אכילה ותזונה מסודרת זה ישפיע על תחומי חיים נוספים לטובה.

 

תזונת ילדים אינה שונה מתזונת מבוגרים. גם ילדים זקוקים לפירות וירקות, חלבונים ופחמימות, סדר יום תזונתי ואכילה בנחת כמו מבוגרים.

 

אם נשמור על כללי התזונה או נתחיל אותם, במידה ולא היו – האווירה תהיה נינוחה ואפקטיבית גם בתחומים אחרים.

 

נתחיל מההתחלה, צעד ראשון – נכין לנו מסגרת של תפריט. צעד שני – בהתאם לתפריט נערוך קניות.

 

למסגרת התפריט יש סדר מסוים, אך אפשרויות גיוון רבות. המסגרת היא בסיס קבוע ואותו ניישם בין אם נשארים בבית, או אם יוצאים לטיול.

 

המסגרת כוללת שלוש ארוחות ביום, ועל זה מקפידים! את המסגרת הזו מבצעים עם הילדים, אבל בעיקר עם עצמנו. אנו נהווה דוגמה אישית והילדים יצטרפו אחרי זמן מה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

משמינים מרעב?

16 סיבות לאכול נכון

ג’אנק היום, משלמים מחר
חושבים חיובי – חיים בריא!
דקה על השפתיים – שנה על המותניים

הנפילות הקטנות

לרדת במשקל עם ד”ר גילה גבריאלוב!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

הרמב”ם ממליץ!

סרבני אכילה

עוד יום, עוד סנדוויץ’

או שתאכל, או ש…

אם לא תאכל יבוא שוטר

פעולות פשוטות לבריאות

 

מה בתפריט?

 

אני מציעה תפריט בריא אך לא קיצוני, קל להכנה, נגיש וגם ילדים יכולים להיות שותפים בהכנתו. התפריט הזה מספק את כל הוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ואנט אוקסידנטים שהגוף זקוק להם.

 

כל מה שמעבר לתפריט הוא עומס מיותר ומכביד על הגוף. לכן כדאי לחרוג מהתפריט הבסיסי רק בהזדמנויות חגיגיות ולא כל יום. התזונה הזו תעשה סדר כללי בחיים. מפתיע? תנסו.

 

ארוחת בוקר – פירות העונה. ארוחת פירות צבעונית משביעה ומתוקה.

 

ארוחת צהריים – ירקות חיים עם חלבון.

 

ארוחת ערב – ירקות עם פחמימות.

 

צעד ראשון, בנו תפריט שבועי, השתמשו בתפריט השבועי כמורה דרך אשר יוריד מכם את ההתלבטות מה להכין בכל יום. הכל יהיה כתוב ולכן זה קל ליישום. יש סדר והמזון משפיע על ההתנהגות הרגועה. כמה ימים של התנסות – ומתרגלים.

 

דוגמה לתפריט לארבעה ימים, תוכלו להוסיף על אותו עיקרון את יום חמישי, ומי שרוצה אשפר  לארגן בהתאם את ארוחות השבת והחגים:

 

יום ראשון

ארוחת בוקר – תפוח עץ, אבטיח וענבים.

ארוחת צהריים – סלט חסה וגמבה עם חזה עוף.

ארוחת ערב – סלט ישראלי עם צ’יפס אפוי ואפונה.

 

יום שני

ארוחת בוקר – אפרסק, אגס ומילון.

ארוחת צהריים – סלט גזר, סלט כרוב עם קציצות עוף.

ארוחת ערב – קלח תירס, שעועית צהובה עם בטטה.

 

יום שלישי

ארוחת בוקר – שזיפים, בננות, ענבים.

ארוחת צהריים – סלט מלפפון, חסה, כרוב וגזר וחביתה או ביצה מקושקשת או ביצה קשה.

ארוחת ערב – אורז ברסק עגבניות עם קישוים ובטטה.

 

יום רביעי

ארוחת בוקר – אבטיח, אגס ובננה.

ארוחת צהריים – סלט עגבניות ופלפלים ומג’דרה

ארוחת ערב – פירה תפוחי אדמה עם שעועית ירוקה וגזר מאודה

 

וכן הלאה.

 

צעד שני, קניית המוצרים.

 

סדר אכילה זה מאפשר הכנה קלה, מעורבות ושותפות הילדים. באכילה כזו השובע גם נפשי כי אין “פיקים” וקפיצות של עליה ונפילה של סוכרים.

 

מה בין הארוחות? שתייה ועוד שתייה. כמובן לא ממותק. אפשר מדי פעם תמרים, שקדים, אגוזים וצימוקים. לעשות מעבר ושינוי תזונתי קל, אפשרו לילדים ארטיק פעמיים בשבוע ועוגייה בשבת.

 

באמת שאין צורך בהעמסת מזון יותר מהתפריט הזה.

 

כאשר ילד מבקש עוד אוכל בין הארוחות ואומר שהוא רעב – אני מניחה שזה משעמום, חוסר אנרגיה, עייפות או הרגל ישן של זלילה ללא הפסקה, אלא אם כן הוא באמת רעב. לכן את השעמום אין להפיג באוכל. את חוסר האנרגיה והעייפות אין להמריץ באוכל, אלא בעיסוק ראוי, מקלחת או מנוחה. ארגיה אפשר לקבל ממקומות רבים שאינם אוכל עודף אשר בסופו של דבר מכביד ומעייף, מזיק וממכר.

 

אותו התפריט בבית או בנסיעה, גוונו בפירות וירקות.

 

טיפ – אם ילד לקח אוכל לא בריא ושאינו מהתפריט, אל תעירו ואל “תיכנסו לו לצלחת” כי זה יוצר הפרעות אכילה והתנגדות לשנים רבות!

 

משחק “נסיך/נסיכת הירקות” – איך תדעו אילו פירות וירקות הילדים אוהבים? הכינו משחק כמו “סולמות וחבלים” המוכר על בריסטול או על פלייסמנט (או שהילדים יכינו ביחד אתכם או לבד). בתחילת וסוף הסולם או החבל יהיו חתיכות יפות של פרי או ירק עם קיסם. מי שמגיע לשם חייב לאכול ולטעום.

 

ואתם, הורים יקרים, הסתכלו עליהם ורשמו לעצמכם מה הילדים אוהבים והכניסו לרשימת התפריט שתכינו. מי שמגיע לסיום המשחק יהיה המנצח ויקבל את התואר “נסיך/נסיכת הירקות והפירות”.

 

אתם יכולים לנסות גם פעילות הנבטה. הנביטו זרעי צ’יה וזרעי חילבה עם הילדים, זה פשוט וזול אך משובב נפש. הכינו “חוות הנבטה” במטבח ותראו איזה כיף הילדים חווים.

 

אני מאחלת לכם המשך חופשות מהנות ואיכותיות שתהיה בהן התחדשות ובריאות, הכנה נהדרת לשנה החדשה וחינוך לאורח חיים תזונתי בריא.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר “49 ימי מסע”. להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה