אל תברחו מהמציאות

למה אנחנו בורחים מהמציאות? האם בגלל שאנו מפחדים מעצמנו? הרב שלום ארוש על הכלים הקסומים תוך כדי ההליכה במדבר הפרטי הפנימי שלנו. והעיקר, לא לפחד כלל!

7 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 23.05.21

זה לא סוד שכל אחד מאיתנו עומד, לא אחת, במצבים שונים (ואפילו קשים) בחייו, בהם מרגיש כיצד הוא הולך במדבר רחב-ידיים של ייאוש, עצבות, דיכאון וחוסר אונים.

מה עושים? איך פותרים  את הבעיות ומתמודדים איתן?
 
ההליכה במדבר-הייאוש מקהה את כל החושים, גורמת לבלבולים ולדעיכה נוספת. ואז, המצב נעשה קשה יותר. שום פתרון, או נווה מדבר, לא נראה באופק. הבלבולים מתעתעים, מעין פאטה-מורגנה: אולי להתעלם מהמציאות בה אני קיים? אולי בכלל לא כדי לי לנסות להתמודד עם מה שעובר עלי? ואולי זה בכלל לא קורה לי, כי זה תעתוע או סתם אשליה?
 
אולי, במילים פשוטות יותר, כל אחד מאיתנו חושב שהדבר הכי טוב הוא לברוח מהמציאות, לא להשתדל ולרצות להתמודד עם הקשיים שלנו, לחיות בדמיונות?
 
אז בעצם… מה קורה לנו?
 
ניסיון באמונה!
 
זה מה שקורה לנו בכל פעם כשאנו צריכים להתמודד עם קושי מסויים, והשאלה היא – מה אנחנו עושים כדי לעזור לעצמנו בזמנים כאלה? האם אנחנו מקבלים את מה שעובר עלינו באהבה, גם כשאנחנו “במדבר”? או שמא אנו מעדיפים לברוח מהמציאות, לחיות בתעתועי הפאטה-מורגנה ולהתעלם מכל מה שקורה איתנו?
 
בכל פעם שיש לנו נסיון, אנו עוברים בתוך “מדבר”, ושם, דווקא במדבר, אנחנו צריכים להתחזק. לגלות את הכוחות הטמונים בנו שיעזרו לנו כדי להמשיך הלאה, עד שנגיע למקום ישוב, עד שנזכה לקבל את הישועה לה אנו מצפים. אך אם זכינו לגלות אותם, עוד בטרם נתקלנו בקושי מסויים, אז בודאי שעלינו להשתמש בהם במקרי-חירום, “במדבר”.
 
אמר הקב”ה לעם ישראל: “זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה”. בורא עולם אומר ליציר כפיו: אני זוכר את הימים שבהם הלכת אחרי במדבר היבש, בחום נוראי ללא מים כשהשמש מכה על ראשך, אני זוכר לך את העובדה הזאת. אולם דע לך, לא רק במקום ישוב (ומן הסתם ברור שטוב לך שם) כשהכל פורח ונעים, מוצל וכמובן עם מים, תוכל להתקרב אלי כדי לחזק את אמונתך ולגלות את הכוחות הטמונים בך, אלא דווקא במקום צחיח ויבש – שם עיקר ההתחזקות שלך. רק אל תשכח, אחרי הליכה במדבר בודאי תגיע למקום ישוב – בודאי תזכה לישועה והעזרה להן ציפית לאורך כל הדרך, בארץ לא זרועה.
 
הבורא אומר לכל אחד מאיתנו: הענקתי לך כוחות נפלאים שבהם תוכל להשתמש בלכתך במדבר, כוחות שהם כלים שיעזרו לך להתמודד במצבים שונים בחייך. אם נפלת ליאוש ולעצבות כתוצאה מאי-עמידה בנסיון או בקושי מסויים, סימן שאינך מודע לכוחות אלו, ואתה צריך לגלות אותם ולהשתמש בהם. ודבר נוסף, המהווה תוצאה ברורה של אי גילוי כוחות אלו הוא, שאתה צריך לחזק את אמונתך. אולם אם המשכת ללכת אחרי במדבר היבש הזה בשמחה, למרות כל מה שעובר עליך, סימן שאתה מודע לכוחות הללו ואתה משתמש בהם, לכן ברור יהיה שאתה מחזק את אמונתך ומעלה אותה שלב נוסף בסולם הרוחניות, גם בנסיון הזה.
 
מכירים את המשחק “חפש את המטמון”, כשיוצאים לדרך מסומנת על גבי מפה, עם חיצים וסימנים המובילים לגילוי המטמון? מכירים נכון? יפה. אז זה מה שעלינו לעשות, להתחיל לחפש את המטמון החבוי בתוכנו, אותם כוחות שבורא עולם העניק לנו, כדי שנוכל להשתמש בהם בכל עת, ובפרט בזמנים קשים.
 
יצאנו? קדימה!
 
אמונה
 
האמונה היא כוח גדול מאוד והיא קיימת בכל אדם. האמונה היא הבסיס והיסוד לגלות את הכוחות שבנו. ככל שאדם יאמין בקיום כוחות אלו, הוא יזכה לגלות אותם יותר, להעצים אותם ולנצל אותם כראוי – והכל כפי אמונתו, הן ברוחניות והן בגשמיות.
 
חז”ל אמרו: יגעת ומצאת – תאמין!
 
יגעת והשקעת מאמצים רבים כדי לגלות אותם? לפתח אותם? אם כן, מצאת אותם. עכשיו עליך להאמין שהם נועדו כדי לסייע לך, לקדם אותך ולפתח אותך. תאמין שבורא עולם, שנתן לך את הכוחות האלו, איתך לאורך כל הדרך, הן במדבר והן בישוב, והוא משגיח עליך בדיוק נפלא. יתירה מזאת, תאמין שההשגחה כל כך מדוייקת, הן בכל מה שקורה בכלליות – בעולם, והן בכל מה שקורה בפרטיות – איתך!
 
“אודיע אמונתך בפי” – האמונה תולה בפה האדם. דיבורי אמונה משפיעים אמונה, דבר והשמע לעצמך דברי אמונה, חזק את עצמך, תאמין ביכולת שלך, לא על עיקרון “כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה”, אלא, קיבלתי כוחות שהם כלים נפלאים מבורא עולם, מתנת חינם ממש, כדי שיסייעו לי בכל עת ובכל מצב. אמרו חז”ל: בדרך אדם בוחר ללכת – מוליכין אותו. אם תאמין, תדבר ותשמיע לעצמך דברי אמונה, חיזוק ועידוד, ובעזרתם תזכה למצוא את האוצר – בורא עולם יחזק את אמונתך, את האמונה ביכולת הטמונה בך.
 
רבי נחמן אומר: “דע, כי עיקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון אמונה”. אתה רוצה לצאת מהגלות, דהיינו מהמדבר, ולהגיע למקום ישוב, לחירות? חזק את האמונה. רוצה לעבור את הנסיונות והקשיים שלך על הצד הטוב ביותר, ולהמשיך לחייך גם כשקשה לך? חזק את האמונה, מכיון שאמונה היא בטחון וחיזוק בכל מצב שנצטרך להתמודד איתו. מעין ערבות לכך שלא ניפול בנסיון.
 
דיבור
 
אחד הכלים הנחשב ‘לסייען רציני’ של גילוי האוצר, הוא כוח הדיבור.
 
בורא עולם העניק לאדם כוח עצום שבעזרתו הוא יוכל לגלות, להגיע להישגים רוחניים נפלאים, להתחדש, להתחזק ולעמוד מול הקשיים עם חיוך על הפנים, להכיר את עצמו, ועוד תגליות נפלאות ורבות – הכל בעזרת כוח הדיבור, המהווה גם כלי-עזר כדי לחזק את הגילוי הראשון שלנו – האמונה.
 
הדיבור הוא שיחה עם בורא עולם. אומר רבי נחמן: ההתבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. ומהי התבודדות? היא התפילה הפרטית-אישית שלנו.
 
מסביר רבי נחמן (ליקוטי מוהר”ן ח”ב, כה): “שיקבע האדם, לפחות שעה או יותר (אפשר להתחיל גם עם עשר דקות כל יום וכך להתקדם הלאה) להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו, בטענות ואמתלאות, בדברי חן ריצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפילה ושיחה זו תהיה בלשון שמדברים בו (דהיינו בשפה שלך, בפשטות, כשיחת חברים)…ויספר וישיח כל אשר עם לבבו לפני אביו שבשמים…”
 
רבי נחמן מסביר לנו את גודל המעלה העליונה של כוח הדיבור, כלומר, התפילה האישית שלנו. הדיבור הוא הכוח לחזק את הקשר שלנו עם אבינו שבשמים. ההתבודדות, או התפילה האישית, היא הכלי שיעזור לנו לחפש ולמצוא את מקומנו בעולם הרחב ובתוך עצמנו. בזמן שאדם נושא תפילה אישית בשפתו, הוא זוכה לשחרר את כל תחושותיו הפנימיות – את הקשיים והמצוקות, ההצלחות, מפחי הנפש בהם הוא נתקל בחיי היום-היום. כמו כן, כלי זה נותן לנו אפשרות לעשות כל יום מאזן-בוחן תמידי לגבי מצבנו הרוחני…וכמובן כמובן, לגלות את מה שיש בתוכו, את הכוחות והכלים בהם חנן אותו הבורא. ועוד אמר בעניין זה, שלא רק הוא הצליח להתעלות לדרגות נשגבות של רוחניות בזכות הנהגה זו, אלא שכל הצדיקים לא הגיעו למדרגתם הנעלה, כי אם על ידי התבודדות! כאשר פירשו שיחתם לפני קונם. אם כן, השתדל למצוא ולהקדיש כל יום זמן לשיחה זו, לתפילה האישית שלך, בה תספר לבורא עולם את כל מה שעובר עליך: רגעים שמחים ורגעים קשים, עליות וירידות – כל מה שיוצא מליבך.
 
דבר איתו כפי שאתה מדבר עם חבר קרוב. ספר לו שאתה רוצה לגלות את הכוחות שהוא העניק לך, כוחות שתשתמש בהם כדי להתעלות ברוחניותך. ספר לו שאתה צריך כוחות כדי להתחזק בכל תחומי החיים, הן הרוחניים והן הגשמיים. אמור לו תודה על כל מה שזכית לקבל ממנו, על כל החסד והשפע שהשפיע והרעיף עליך. בקש ממנו את כל צרכיך, רוחניים וגשמיים כאחד – דבר איתו! אפילו אם כל מה שאתה מסוגל להגיד בשיחה זו היא מילה אחת או משפט אחד, אמור לו אותם. כל דיבור שלך יקר בעיניו מאוד. כל דיבור שלך מוביל לעוד גילוי ועוד שלב שיקדם אותך במציאת המטמון.
 
אמת
 
כל אדם צריך לשאוף לגלות את האמת. אולם לא סתם אמת, אלא את האמת לאמיתה. אחד הדברים המתחברים לאמונה, היא האמת. אולם עלינו להיזהר כאשר האמת הופכת להיות מקטרגת, וכל מגמת אמת כזו היא, רק להכשיל אותנו ולהפיל אותנו עוד ועוד. זאת אמת של היצר-הרע, שדואג “ליידע” את האדם: תראה, נפלת, מה אתה יכול לעשות עכשיו? מה תגיד? איך תתרץ? בוא נפתח ספרים, תראה מה כתוב שם: על עבירה כזאת וכזאת, העונש הוא כזה. מה אתה מתכוון לעשות? עזוב, הכל אבוד, אין תקווה. תבכה ותבכה (עד שתפול לעצבות ויאוש וזו כל מגמתו).
 
אמת כזאת, המונעת מן האדם לראות את הנקודות הטובות שבו, היא אמת שצריך להשליך אותה.
 
מסופר, “במדרש רבה” (בראשית ח) על דיון קדום בין בורא עולם לבין מלאכיו בעניין כדאיות בריאת העולם:  “בשעה שבא הקב”ה לברוא את האדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתות כיתות, וחבורות חבורות. מה אומרים: “אל יברא” ומהם אומרים: “יברא”. חסד אומר: “יברא, שהוא גומל חסדים”. צדק אומר: “יברא, שהוא עושה צדקות”. שלום אומר: “אל יברא, שכולו קטטה”. אמת אומר: “אל יברא שכולו שקרים”. מה עשה הקב”ה? נטל את האמת והשליכו לארץ, וכמו שכתוב: “ותשלך אמת ארצה”. שאלו המלאכים את הקב”ה: מה אתה מבזה תכסיס אלטיכיסיה שלך? “תעלה אמת מן הארץ”, ככתוב: “אמת מארץ תצמח”.
 
לדיון זה, ולתגובת הקב”ה במיוחד, יש השלכות רבות ומשמעותיות על חיינו. ישנם מצבים בחיינו שבהם אנו מגלים את הרע שבתוכנו, את השקר בו אנו חיים. ראייה כזאת מביאה אותנו למסקנות של יאוש ואף “לחזק” את טיעונו של מלאך האמת, שאמר “אל יברא”. כלומר, אדם מרגיש ברגעים קשים שעדיף למות ולא לחיות חיים של שקר ללא תכלית. אולם אין זה נכון! עלינו ללמוד מדרכיו של הקב”ה – “והלכת בדרכיו”.
 
כשטענה האמת לפני הקב”ה את טיעונה, שהיה בעצם קיטרוג, הוא הביע הסתייגות גדולה ממנה, לכן השליך אותה ארצה. ואם מצווים אנו ב”הלכת בדרכיו”, הרי שזאת הפעולה שעלינו לעשות, להשליך כל אמת הבאה לקטרג עלינו (שהיא אמת של היצר הרע) ולמנוע מאיתנו לראות את הטוב שבנו, לטפח את המידות הטובות ולתקן את המידות הרעות – למרות הקיטרוג ולמרות שדיבוריו של היצר באים, לכאורה, לומר לנו שזאת פשוט האמת. אולם האמת לאמיתה היא, תגובתו של הקב”ה – להשליך אותה.
 
תגובה כזאת מצאנו אצל משה רבנו ע”ה, בזמן שבירת לוחות הברית. משה רבנו השליך את האמת המקטרגת, לאחר שראה שבני ישראל חטאו בחטא העגל. משה ראה את גודל החטא והחורבן והכליה של עם ישראל לאחר שעברו על כל התורה ועבדו עבודה זרה, לכן השכיל משה והשליך את לוחות הברית לארץ, לומר לנו, שאף על פי שהלוחות הם תורת אמת, עליו להשליכם כדי שלא יהוו קיטרוג על עם ישראל, והדרך היחידה בה פעל כדי להציל את עם ישראל היתה התפילה, ולמעשה זה היה רצון הבורא, שישא משה רבנו תפילה על עם ישראל. גם בתגובתו של משה רבנו אנו מוצאים דוגמא טובה כיצד עלינו לפעול במצבים כאלה. במקום להסתכל על האמת המקטרגת ולחזק אותה בטיעונים שונים, עלינו להשליכה ולשאת תפילה אישית לבורא עולם כדי שנצליח להתחזק ולעמוד בנסיון או מול כל מכשול, בפרט כשהיצר הרע מנסה להכשיל אותנו ולמנוע מאיתנו לראות את נקודות האור שבנו, שבעזרתן נוכל להתחזק. לאחר שנשליך אותה, על ידי זה – “אמת מארץ תצמח”, כלומר לאחר שהשליך הקב”ה את זרע האמת ארצה, עלינו לטפח ולהשקות ולדשן אותו עד שאשר תצמח אמת אמיתית, אמת שאינה מקטרגת.
 
אזמרה
 
“אזמרה” היא תורה רפ”ב בספר ליקוטי מוהר”ן של רבי נחמן, והיא עוסקת בחיפוש ומציאת נקודות טובות בנו ובזולתנו. תורה המלמדת אותנו להוציא טוב מתוך רע, אור מתוך חושך, חסד מתוך דין. כשאדם נמצא במצבי יאוש ודיכאון הוא לא מסוגל לראות את הטוב שבו או בזולתו. רבי נחמן מלמד אותנו בתורה זו, שבכל מצב שבו אדם נמצא, גם אם הוא לא מסוגל לראות את הטוב שבו, עליו להאמין שיש בו טוב, גם אם עשה מעשה טוב אחד, גם מזה עליו לראות את הטוב ולשאוב ממנו כוחות. אל תאמין שיש לרע כוח להרוס ולהשחית כל חלקה טובה בך. אל תסתכל על חצי הכוס הריקה, אלא על חצי הכוס המלאה, כי היא מלאה בטוב. לכן תדון את עצמך לכף זכות, הסתכל על הטוב הטמון בך. דע שטוב מוליד טוב, כלומר, ברגע שתראה נקודת אור אחת, תמשיך לחפש ואז תגלה עוד נקודות אור טובות, ותמשיך עוד לחפש, ותגלה עוד אור ועוד טוב, עד שתגיע לגילוי של כוחות נפש עצומים שהשקר והרע הסתירו ממך.
 
כל מגמתו של היצר הרע היא, להזכיר לך עד כמה את לא יוצלח, שאתה כישלון מהלך על שניים, שאין בך שום טוב, מכיון שהיצר דואג להסתירו בכל דרך אפשרית. אולם לא כך הדבר, ביהודי טמון טוב עצום מכיון שהוא חלק אלוקָ ממעל, והטוב מתחבר לטוב, ובורא עולם הוא הטוב המיטיב, לכן אל תקשיב לקול שכל עניינו הוא, להסתיר ממך את היותך חלק מהטוב והמיטיב הרוצה רק להיטיב עמך.
 
“אזמרה, רק אזמרה!” – נהג לומר רבי נתן ע”ה, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות, לזכור תמיד את “אזמרה” – לדון את עצמנו ואת הסובבים אותנו לכף זכות ולראות רק את הטוב. וגם כשנפלנו ולא הצלחנו לעמוד בניסיון, שזה בחינת רע, חושך ודין – אנו צריכים לראות רק את הטוב החבוי בירידה זו, כי הירידה היא לצורך עליה, ומתוך החושך מתגלה האור, ומתוך נפילה באמונה מתחזקים באמונה, וכן בכל תחומי החיים.
 
זכרו!
 
בכל מצב שאתה נמצא בו, בכל קושי, בכל בעיה, בכל נקודת מפנה – אתה אף פעם לא לבד! תעזור לעצמך להאמין שאתה לא לבד. תזכור תמיד שיש בך כוחות עצומים, מתנות מבורא עולם, כדי להתמודד עם כל מצב. כל מה שעליך לעשות הוא: לחפשם, לבקשם, להכירם, לטפחם ולנצלם לטובתך – לעזור לעצמך!
 
תאמין בעצמך, אתה חלק אלוקָ ממעל, אתה חלק ממי שהכל שלו, ממי שזן ומפרנס את הכל, ממי שעליו נאמר “קרוב ה’ לכל קוראיו, לכל אשר יקראו באמת. רצון יראיו יעשה ואת שוועתם ישמע ויושיעם” – אל תתבייש! בקש ממנו הכל, בכל עת ובכל מצב. יש מי ששומע אותך, יש מי שיענה לך.
והכי חשוב, אל תברחו מהמציאות!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רותי אלבז

כ"ו ניסן התשע"ח

4/11/2018

מציאות

ישתבח שמו לעד אין מלבדו בורא עולם שומע כל דבר שאני מבקשת אני מבקשת דברים והוא שומע אותי הרבה פעמים ביקשתי משהו ובורא עולם הראה לי שהוא שומע אותי ישתבח שמו בורא עולם אין מלבדו כתבה מעניינת ישר כוח אמןןןן

2. רותי אלבז

כ"ו ניסן התשע"ח

4/11/2018

ישתבח שמו לעד אין מלבדו בורא עולם שומע כל דבר שאני מבקשת אני מבקשת דברים והוא שומע אותי הרבה פעמים ביקשתי משהו ובורא עולם הראה לי שהוא שומע אותי ישתבח שמו בורא עולם אין מלבדו כתבה מעניינת ישר כוח אמןןןן

3. אילנה

כ"ה ניסן התשע"ח

4/10/2018

ממש מחזק

כל הכבוד תמשיכו לחזק אותנו ברוך ה' תודה לך ה' על הכל

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה