אסתריקה – סיפור המגילה מאחורי הפרגוד

הוליווד נוסדה כבר אז, אם אתם שואלים את רוחמה אפרתי, כי יש במגילת אסתר את כל האקשן שכל תסריט הוליוודי מכיל ואפילו יותר! כנסו אל מאחורי הפרגוד וגלו!

8 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 14.03.21

אם אתם שואלים אותי, הוליווד נוסדה כבר בימים ההם בשושן הבירה. אם תסתכלו על המגילה מבחוץ תראו סרט הוליוודי, סליחה פרסי, עם הפקה מושקעת ונוצצת כיאה להוליווד האחשוורושית. השחקנים הראשיים, סלב'ס לכל דבר – מפורסמים מהודו ועד כוש ועד לימינו אנו. עלילה דרמטית וסוחפת עם מוטיבים מאוד ברורים, תככים, פוליטיקה, טובים מול רעים, מלך מול פשוטי העם, ניסיון השמדה של עם שלם, יתומה אנונימית שמתגלה לפתע פתאום מגיעה לארמון ונבחרת לתפקיד הכי נחשק באותם ימים בממלכה – המלכה! יש לה דוד יהודי צדיק ששומע כבדרך אגב מזימה של שרים להרעיל את המלך ומצילו ממוות בטוח, מה שעושה בשלב כלשהו את ה"ונהפוך הוא" – הרעים מקבלים את מה שמגיע להם, הטובים מנצחים וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. ההאפי אנד ההוליוודי המתבקש.

 

אחלה תסריט, כתוב טוב ומבוים היטב. אבל חכו רגע, הפרטים הקטנים הם אלה שהופכים אותו לסיפור הכי מדובר למעלה מ- 1500 שנה! המשיכה בחוטים, המהפכים הקריטיים בדיוק ברגע הנכון ועוד ים של פרטים נפלאים שסוחפים אותנו אל תוך העלילה. כאלה שאולי אתם אפילו לא מכירים…

 

ברוכים הבאים אל מאחורי הפרגוד של בית המלוכה הכי מדובר באותם ימים, הארמון הפרסי הנוצץ (אנגליה! אתם לא הראשונים).

 

הלוקיישן – שושן הבירה, פרס (איראן של היום), שם נערך משתה בשנת שלוש למלכותו של המלך אחשוורוש. העושר נשפך שם כמו מים וכך גם היין, משום מה התסריטאי החליט לשים דגש על רצפת הבהט, הכלים מזהב, בגדי השש והשני המפוארים ועוד שלל דברים מנקרי עיניים. הוא גם מציין שהחגיגות נמשכות 180 ימים! משתה שנערך בעצתו של המשנה למלך – המן הרשע.

 

 

לוקיישן הוליוודי קלאסי – ארמונו של המלך הכי מפורסם ומוכר באותם ימים…

 

ואז קורה משהו שנראה כאילו לא שייך לחגיגות – ושתי המלכה מוצאת את מותה לאחר שסירבה להגיע בצו המלך להראות את יופייה מול כל מלכי האזור. הזוי, לא? בעלה, אחשוורוש, השתיין והפוחז רצה להשוויץ בסופר מודל שלו, אבל ל"לא" שלה הוא ממש לא ציפה. אחרי שהאלכוהול בדם ירד ואחשוורוש התפקח מעט ואחרי שהבין שהחצי השני שלו כבר אינו בין החיים, הוא פתאום נהיה עצוב. ואיך מרגיעים רגש כזה? ממשיכים בהילולות והחינגות שכוללות יין משובח, אוכל גורמה וכל התפאורה הנוצצת מהמערכה הקודמת פלוס ניאוף. רוב הכלים, למי שלא יודע, הם אותם כלים שנגזלו מבית המקדש בגלות נבוכדנאצר.

 

פתאום מגיע המשנה למלך ומציע לו לשאת אישה, כלומר מלכה חדשה. הכרוז יוצא, נערות בתולות ויפות מראה נאספות בארמון המלך. כאן המגילה מכניסה את הילדה היהודייה היתומה מאב ואם שהדוד שלה אומן אותה, היא אסתר, שנלקחת לבית המלך. תפנית חדה ולא מובנת לקוראים, אבל למושך בחוטים של תסריט זה מהלך זה ברור ומדויק והאפקט האדיר שלו עוד יתגלה בהמשך. אסתר, כפי שמספרים חז"ל, הייתה ירקרוקת. כלומר, לא יפה כמו יתר הבנות שהגיעו, אולם אור רוחני עצוב ונשגב בהק ממנו בשל היותה צדיקה וטהורה. כל שרי המלך מתעלפים ממנה, מהיופי הפנימי שלה שהקרין החוצה.

 

הוראה משונה היא מקבלת מדודה, מרדכי היהודי – לא לגלות את עמה ומולדתה. על זה היא שומרת בדיסקרטיות עד לרגע המכריע. שימו לב, המצב הזה ממש לא פשוט לה – אסתריקה שלנו נמצאת בלב הארמון ההולל, מוקפת בגויים, אנשים שאוהבים את טעמה של הטיפה המרה ומלך עם מלא פילגשים. והיא? שומרת על סודה, צניעותה וטהרתה ויהדותה.

 

המלך לא עמד מול יופייה. הכתר מונח על ראשה. תחי המלכה החדשה! אבל הייתכן שנשמה טהורה וקדושה כאסתר תבוא במגע עם אחשוורוש הרשע? במדרשי חז"ל כתוב שכאשר אסתר נקראה לאחשוורוש בורא עולם היה שולח שדה בדמותה שתהיה עם המלך, וכך אסתר שלנו נשמרת מכל משמר.

 

עוד משהו שמתגלה בהמשך – אסתריקה המקסימה שלנו היא צאצאית של שאול המלך. כלומר, בחורה עם ייחוס אדיר, צאצאית של מלך ישראל. והשבת, מה יהא עליה? היא מצאה פתרון מדהים (דודה מרדכי היה ראש הסנהדרין בעל מוח חריף ושכל ישר מאין כמותו) שבו בכל יום תהיינה לה קבוצת משרתות וכך ביום שבת יום המנוחה הן ממילא רגילות שהיא נחה ולכן לא תתעורר אצלן חשד.

 

ומכיוון שהזכרנו את הדוד הגאון העצום, צדיק של אותו הדור ומי שכיהן כראש הסנהדרין, דובר 70 שפות כולל זו שבה זממו בגתן ותרש להרוג את אחשוורוש. את המסר הוא העביר לאסתר, משמר המלכות פתח בחקירה אינטנסיבית, הרעל בתוך האוכל נמצא והשניים נתלו על העץ. את כל העניין הזה כתבו בספר הדברים למלך. באותו זמן מרדכי לא קיבל שום פיצוי על כך. אבל אל תדאגו, המושך בחוטים, היד המכוונת של כל הסיפור המדהים הזה, דאג שהתשלום יהיה בזמן הנכון במקום הנכון.

 

הצדיק המיוחד הזה מוציא למשנה למלך – המן הרשע, את המיץ. כולם בממלכה משתחווים לו אבל רק אחד לא – הוא מרדכי היהודי. אז מי אתה המן? נינו של עמלק, זה שבורא עולם אמר שכיסאו אינו שלם עד שימחה מן העולם. כל שנה אנו קוראים לפני פורים בשבת את פרשת זכור – לזכור את אשר עשה לנו עמלק, מצווים למחות אותו. ולמגדילים לעשות – לומר 40 יום קודם פורים – "הצילני מקליפת המן עמלק וזכיני לקדושת מרדכי ואסתר".

 

אם לא ידעתם, אבל המן הרשע היה לא פחות מאשר עבדו של מרדכי. הוליווד כבר אמרנו? תראו איך בורא עולם רוקם עלילות עם התחלה אמצע וסוף עם קשרים שנראים אפילו בלתי הגיוניים בעליל, ואפילו כביכול כנגד כל הסיכויים. איך עבד, או כפי שמגלים מאחורי הקלעים – שהמן היה בכלל ספר נשים, הפך למשנה למלך? התסריטאי החליט 'לפנק' את הדמות הזו עם לשון חלקלקה, יכולת חנופה הורסת, עושר רב, מלא נשים וילדים, ארמונות, זהב, כסף… יו ניים איט.

 

כך שמו הלך והתפרסם עד שנהיה קצין חשוב בצבא המלך. והנה סיפור הקצין המן: יום אחד יצאו לשדה הקרב מספר לגיונות להילחם באויב. צד מול צד, בראש האחד עומד מרדכי היהודי ובשני המן הרשע. מרדכי שהיה אדם חכם, שקול ובר דעת ידע היטב לכלכל את צעדיו של מחלקתו בשדה הקרב וקצב להם אוכל ושתייה בהתאם. לעומתו, המן הטיפש שהיה נטול דעת הרשה לחייליו לאכול ולשתות כיד המלך וחיסל את האספקה. החיילים נעשו עייפים, רעבים וצמאים. "תן לנו אוכל!" דרשו ממנו, אבל נאדה. שום דבר לא נשאר. הם רצו להרוג אותו אבל אז (שימו לב לתפנית) הוא רץ אל מרדכי היהודי וביקש ממנו עזרה. מרדכי, שהיה בעל רוח הקודש, אמר לו שהוא מוכן לתת לו מזון ושתייה בתנאי שהוא יהיה עבד נרצע שלו לעולם, להמן לא הייתה ברירה – זה או להיות עבד או פשוט למות.

 

וזהו סוד גדול ונפלא שלא הרבה ידעו אודותיו: מרדכי לא השתחווה להמן כי היה האדון שלו. ולמרות מחוות ההצלה של מרדכי, כפיות הטובה מתגלה בהתגלמותה – המן 'שוכח' (או חושב שהוא יכול לשכוח, כי יום אחד הזכירו לו את זה, אבל למה להקדים את המאוחר?) את ההצלה מהמוות הבטוח וכשהוא כבר משנה למלך הוא מתפוצץ מקנאה וזעם שמרדכי לא כורע ולא משתחווה. הקנאה מוציאה אותו מדעתו עד שהוא כופר בעיקר אומר, "וכל זה לא שווה לי כי מרדכי אינו משתחווה לי".

 

 

המן הוא הדמות שיש לה הכל אבל אין לה כלום, ששמה את כל הפוקוס על מה שאין ולא על מה שיש, הרע בהתגלמותו שהג'ננה של התסריטאי עולה והוא מחליט לעשות לו סוף מהסרטים…

 

 

חוזרים לאחשוורוש. אחשוורוש המהולל בכלל לא מגיע מזרע מלוכה. אחשוורוש בכלל היה פרש. ופרש בימים של אז היה מקצוע מכובד וחשוב, משהו כמו שר התחבורה של אותם זמנים. וככזה, הוא פיתח קשרי חוץ נפלאים עם מדינות רבות, אנשים מתוך ומחוץ לארמון. ובזמן הנכון, בסטייל מהפיכה פרסית בהתגלמותה, הוא תפס את המלוכה ואת כל העושר של הממלכה.

 

אחשוורוש שנא מאוד את היהודים, ויש האומרים אפילו יותר מהמן הרשע. רק מה, שאין זה יאה שמלך במעמדו ישנא בפרהסיה חלק מנתיניו, לכן שמח ביחד עם שנאת המן. היה איש טיפש, כסיל ונבער מדעת, מלא בגאווה להראות את עושרו. אך יותר מכל, היה נואף גדול מאוד, רודף שמלות שהתהולל עם נשים רבות שהיו מסולקות בבושת פנים.

 

ושתי הייתה נסיכה, היא הייתה הבת של מלך בלשצר וגם הגיעה עם עושר גדול. וגם היא שנאה מאוד את היהודים והייתה מציקה ביותר לבנות ישראל הקדושות. אצל בורא עולם יש הנהגה מיוחדת כזו שנקראת – מידה כנגד מידה, וכאשר הייתה אמורה לבוא למשתה ולהראות את יופייה וגופה, צמח לה זנב וגופה התמלא בפצעים. אבוי לבושה! כיצד המלכה האייקונית של אותם ימים תוכל לתת שואו מלכותי עם זנב ופצעים? לא עדיף למות?

 

באותו המשתה זממו המן הרשע ואחשוורוש ביחד עם ושתי להכשיל את היהודים. האצטגנינים יודעי המזלות חזו בכוכבים שעברו כבר 70 שנה מאז הגלות (וכמובן, שבורא עולם בלבל אותם בספירה) ובכך הובטחה מלכותו של אחשוורוש. הם גם ידעו שאלוקיהם של אלו שונא זימה, והחליטו לחייב את היהודים לבוא למשתה. ושם, כאמור, אחרי שנכנס יין הפילו את הפרגוד וההוללות עלתה על גדותיה. הדרך למפלה הייתה קצרה.

 

מרדכי היהודי שידע את מעשה השטנה שלהם יצא בקול גדול ברחבי העיר וצעק, 'לא ללכת למשתה! זאת מלכודת!'… היהודים באותו זמן היו אנשים קשיי יום, עניים ומרודים שרצו קצת ליהנות מהנוצץ הנוצץ הזה, לחזות מקרוב בבני המלוכה, הארמון וכל הפאר. וכך הצטרפו למשתה שארך חצי שנה – 180 ימים, שכל מי השתתף בו קיבל מהמלך כסף ואת כלי הזהב שהשתמשו בהם במשתה. מעשה שטן, ותו לא. הכל היה גם "לפי ההלכה" כדי להפיל את היהודים ברשת. הזוממים ידעו היטב מה אומרת ההלכה, לכן הקפידו על אוכל כשר. הם גם ידעו מהו יין נסך, לכן ניתנה הוראה למשרתים הגויים לא לגעת ביין. היו מחיצות והכל זרם בצורה משובחת להפליא, בדיוק כמו היין.

 

אבל המוזיקה, כן זו שהתנגנה שם סחפה את ליבם לטעות ובגדול. כי אתם יודעים, מוזיקה בגנים מרהיבים עם פרחים שרק בארמון המלוכה תמצאו, גינות הבית וחצר המלך… והמוזיקה, כן המוזיקה שהתנגנה שם והשפיעה על הנפש ביחד עם היין שהפילו אותם ב"סעודה של אותו רשע" והגזירה נחתמה. ככה זה כשלא מקשיבים לחכמים, שזו נקראת אמונת חכמים, וחרף הפצרותיו החוזרות ונשנות של מרדכי היהודי, הצדיק של הדור, יהודי שושן הבירה חשבו שהם מבינים יותר ושהוא כבר פאסה, כאילו כמה כבר אפשר לשמוע את הזקן הזה? את הלא? תן ליהנות, להרגיש ארמון מלכות מקרוב, כלי זהב וים של אוכל ויין!

 

הייתה זו גזירת שמים, ולא רק על יהודי שושן שהשתתפו במשתה אלא על כל יהודי הממלכה. "לאבד ולהרוג מטף ועד זקן"! אתם מבינים אילו השלכות יש להתנהגות של קבוצה קטנה על הכלל? הזעקה יצאה מגרונו והוא לבש בגדי שק ואפר ובכה. המון.

 

הידיעה על מרדכי היושב בשער המלך עם בגדי אבל הגיעה לאסתר, "ותתחלחל המלכה". למה? לא בגלל שמרדכי לבש שק ואפר ובכה (גם על זה, אבל לא רק), זה היפך דרך התודה וההודאה. כי גם אם מונחת חרב חדה על צווארו של אדם אל יתייאש מן התפילה. ואיזוהי דרך? של תודה ואמונה בישועתו של הבורא כהרף עין.

 

בסצנה הזו מרדכי היהודי מבין שזוהי נקודת האפס וזמן קריטי לעם ישראל. בהודעה הדרמטית שהוא שולח לאסתר הוא אומר לה, "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים, כי אם החרש תחרישי בעת כזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדי ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות". אסתר נענית להצעה ומבקשת שיהודי הבירה יצומו עליה שלושה ימים, גם היא ונערותיה יעשו כן, עם אותו ציווי מפורסם: "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום גם אני ונערותי אצום כן". ובביטחון מלא מוסיפה, "ובכן אבוא אל המלך שלא כדת וכאשר אבדתי אבדתי". שלושה ימי צום ולא מתוך בכי ומספד, אלא מתוך ביטחון מלא בבורא עולם שירחם, יציל, יסלח, יכפר ויעזור לעם שלה, היא עושה את הלא יאומן – היא ניגשת למלך למרות שלא נקראה לו. ולמי שלא יודע פעולה כזו היא מוות בטוח.

 

 

בלילה ההוא נדדה שנת המלך…. בין-לילה דברים משתנים וכל הקערה מתהפכת על פיה. כל הפקה הוליוודית

שמכבדת את עצמה חייבת את הסצנה הזו בתסריט…

 

היה שם הסתר פנים גדול מאוד של השם יתברך לתפילות של אסתר מרדכי ועם ישראל. גזרת שמד נוראית ריחפה מחד, ומאידך הייתה הסתרה גדולה מאוד, ואסתר לא ידעה למעשה אם הגזרה נמחקה בשמים. כאשר אמרה "לא נקראתי אל המלך מזה שלושים יום", כוונתה הייתה שברוח הקודש שלה לא ידעה מה קורה בשמים והייתה הסתרה נוראית. ולמרות זאת היא עושה מעשה אמיץ, כיאה לגיבורה הראשית, ומחרפת את נפשה וניגשת למלך. כאשר היא מגיעה אל אחשוורוש, גופה אומנם ניצב בארמון אבל כל כולה קודש ומחוברת לבורא עולם. כשהיא נוגעת בשרביט היא מתעלפת כי מבינה שהיא נמצאת בפנים ועדיין יש הסתר פנים וחרון אף ואז מאבדת הכרתה למשך כמה שניות. בורא עולם שולח מלאך להעיר אותה, אחשוורוש כמובן אינו מבחין במתרחש. ואז באותו רגע הנפלא מגיעה הישועה, "מה בקשתך אסתר ותעש. עד חצי המלכות". בין רגע, בשניות חרון האף, הדין הקשה נמתק ומתחלף לישועה כללית.

 

מכאן אנו מגיעים למשתה מיוחד שעושה אסתר למלך ולהמן הרשע, שעף על עצמו כי באותו זמן הוא הבין עד כמה הוא חשוב בעיני המלכה. אסתר מבקשת עוד משתנה זהה לראשון, ושם זה קורה רבותיי!

 

בחצי הלילה, שלפני המשתה, שנתו של אחשוורוש נדדה ובורא עולם שם במוחו של אחשוורוש את הדחף לפתוח את ספר הזיכרונות ו"להיתקל" בסיפור ההצלה שלו על ידי מרדכי היהודי. אחשוורוש שואל את המן "מה נעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו", והמן שהיה נפוח כמו בלון על עצמו חשב שמדובר בו ולכן אומר שצריך להלביש את האדם הזה בבגדי מלכות שלבש המלך ולהרכיבו על סוס המלך.

 

המהפך קורה, ולא רק בבחירות. 'זה מה שתעשה למרדכי היהודי, ואל תפיל דבר אחד ממה שאמרת!' מצווה עליו המלך. ולא רק, עליו להכריז בקול ברחובות הממלכה "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו". תוסיפו לטלנובלה הזו את הבת של המן, שמחליטה לשפוך עליו דלי מלא במי ביוב שהיה מכוון למרדכי, אבל כמו בתכנית פספוסים הגועל הזה נשפך על הראש של אבא שלה. על תקלה כזו משלמים ביוקר, והיא קופצת מהמרפסת.

 

אחרי הפדיחות וכשהוא אבל וחפוי המן מגיע לארמון שלו, אבל שליחי המלך מגיעים ומובילים אותו לארמון, אל המשתה של אסתר. ושם, בחדר של המלכה בורא עולם שולח מלאך שמפיל את המן על מיטתה, מה ששורף למלך את כל הפיוזים: "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית?!". במקביל, הוא שומע בחצר הביתן רעשים של פטישים וקרשים ושואל לפשרם. תשובה קצרה מגלה לו שהמן הרשע ובניו הכינו עץ בגובה 50 אמה, אותו עץ שהיה מוכן להמן מששת ימי בראשית – "המן העץ הזה" כפי שכתוב בספר בראשית, עליו הוא ועשרת בניו נתלו. גובה העץ נראה למרחוק גם לערים פרוזות.

 

וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר.

 

הפי אנד או לא?

 

 

 

* * *

רוחמה אפרתיB.A בפסיכולוגיה ותקשורת. -Master NLP קליני רפואי בטיפול לפחדים וחרדות, כאב, בעיות נפשיות ופיזיות, טראומות ועוד. מרצה בכירה. לפרטים 054-2176644 ruchama_ef@netvision.net.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה