אפילו מילה אחת

גם כשאתה לא יכול לדבר ויש לך רק דבר אחד לומר – גם זה טוב. אפילו מילה אחת, אמור אותה אינספור פעמים, רק היה חזק ואמיץ!

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 05.04.21

גם כשאתה לא יכול לדבר ויש
לך רק דבר אחד לומר – גם זה
טוב. אפילו מילה אחת, אמור אותה
אינספור פעמים, רק היה חזק ואמיץ!

מבצר המרגליות, חלק 18

אמר רבי נחמן מברסלב: בעת שמתחיל האדם להתבודד ולהתפלל לפניו יתברך ולבקש ממנו על צרכיו, ייתן לפניו יתברך תודה על כל חסדיו שגמל עמו ואחר כך יתחיל לבקש על צרכיו. כי כשמתחיל להתבודד ומבקש רק על צרכיו וחסרונותיו, אומר השם יתברך: ‘וכי אין לך כלום על מה להודות לי?!’ (שיח שרפי קודש א, ב).

לדבר עם בורא עולם בתחנונים ופיוסים

כל אדם ידבר וישיח בינו לבין קונו ויישב עצמו היטב מה הוא עושה בעולם הזה, וירחם על עצמו ויפורש כפיו בתחנונים ופיוסים, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך שיזכהו ברחמיו המרובים להתקרב לעבודתו יתברך, וישתדל להמציא לו טענות ובקשות על זה, ועניין שיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו.

כי מי שירגיל עצמו לנהוג בהנהגה זו בכל יום על כל פנים שעה אחת, בודאי יזכה להתקרב אליו יתברך באמת. ואף אם לפעמים הוא רואה שמקיים הנהגה זו ימים ושנים ואף על פי כן עדיין לא זכה להתקרבות כראוי, אף על פי כן יחזק עצמו יותר ויותר כי סוף כל סוף יועיל לו בודאי.

ודוד המלך ע"ה יסד מזה ספר תהלים. ועיקר ההתבודדות של דוד המלך היה על מיטתו, בעת ששכב על מיטתו וכיסה עצמו בסדין, אז היה מדבר ומשיח כל ליבו לפני השם יתברך, כמו שכתוב: "אשחה בכל לילה מיטתי בדמעתי" (תהלים ו, ז). אשרי מי שירגיל עצמו לקיים הנהגה זו העולה על הכל (שיחות הר"ן, ס"ח).

כבן המתחטא לפני אביו

טוב מאוד מי שיכול לשפוך שיחו לפני השם יתברך ברחמים ובתחנונים כבן המתחטא לפני אביו. כי הלא השם יתברך כבר קראנו בנים, כמו שכתוב: "בנים אתם לה’ אלוקיכם" (דברים יד, א). על כן טוב מאוד לפרש שיחתו וצערו לפניו יתברך, כבן שקובל לפני אביו בתנועות של חן ורחמים.

ואף אם נדמה להאדם שלפי מעשיו אינו כבן לפניו יתברך, עם כל זה הלא השם יתברך קראנו בנים, כי "בין כך ובין כך אתם קרויים בנים" (קידושין לו, ע"א), ואם עתה הוא מגרש אותי חס ושלום מבחינת בן, הטוב בעיניו יעשה, עלי לעושת את שלי, לעשות עצמי כבן. ומה טוב כשיכול לעורר ליבו בתחנונים עד שיבכה ויוריד דמעות כבן לפני אביו (שיחות הר"ן ז).

לנצח אותו

זמרו למי שמנצחין אותו ושמח! (פסחים קיט, ע"א).

צריכין לנצח אותו יתברך כביכול. כי אף על פי שנדמה להאדם שהשם יתברך אינו רוצה לקרבו מחמת שקלקל הרבה, וגם עכשיו אינו מתנהג כראוי כרצונו יתברך, אף על פי כן צריך האדם לחזק עצמו ביותר ולהשתטח עצמו לפניו ולפרוש כפיו אליו יתברך שירחם עליו ויקרבהו לעבודתו: "כי אף על פי כן אני רוצה להיות ישראלי!".

נמצא, שרוצה לנצח את השם יתברך כביכול, והשם יתברך יש לו שמחה מזה כשמנצחין אותו כביכול (שיחות הר"ן ס"ט).

בכייה באמת

טוב מאוד כזוכין לומר תהלים ותחינות ובקשות בלב שלם באמת, עד שיזכה לבכות לפני השם יתברך כבן הבוכה לפני אביו. אבל כשהאדם אומר תחינות ובקשות וחושב בליבו ומצפה שיבכה, זאת המחשבה אינה טובה, והיא מבלבלת גם כן את דעתו, כי מחמת זה אינו יכול לומר הבקשות בלב שלם בשלמות.

כי צריכין בשעת אמירת תחינות ובקשות להרחיק מעצמו כל מיני מחשבות חוץ שבעולם, רק לכוון בדעתו אל הדיבורים שהוא מדבר לפני השם יתברך, כאשר ידבר איש אל רעהו. ואז ממילא בקל יתעורר ליבו עד שיבוא לבכייה גדולה באמת. אבל כשחושב ומצפה על זה שיבכה, אזי זה וזה אינו עולה בידו. כי האמירה בעצמה נתבלבלה על ידי זה, כי זה שחושב ומצפה שיבכה, הוא גם כן בחינת מחשבה זרה שמבלבלת הכוונה, שאינו יכול לשמוע היטב מה שהוא מדבר על ידי זה.

כי העיקר לדבר הדיבור באמת לפני השם יתברך בלי שום מחשבות אחרות כלל, ואם יזכה לבכייה באמת מה טוב, ואם לאו, לאו, ולא יבלבל אמירתו בשביל זה (ליקוטי מוהר"ן ח"ב צ"ה).

אפילו מילה אחת

אפילו כשאין יכולין לדבר כלל, אפילו כשמדברין רק דיבור אחד, גם כן טוב מאוד. ואפילו אם אינו יכול לדבר רק דיבור אחד, יהיה חזק בדעתו וידבר אותו הדיבור כמה וכמה פעמים בלי שיעור וערך. ואפילו אם יבלה כמה וכמה ימים בדיבור זה בלבד, גם זה טוב. ויהיה חזק ואמיץ וירבה לדבר אותו הדיבור פעמים אין מספר, עד שירחם עליו השם יתברך ויפתח פיו, ויוכל לפרש שיחתו (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, צ"ו).

(מתוך מבצר המרגליות מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה