אתה צריך זמן לעצמך

אתה מנתק את עצמך זמנית משגרת החיים הרגילה שלך, כדי לפתח בך את היכולת להפיק את הטוב האמיתי מהחיים שלך בעולם...

4 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

אתה מנתק את עצמך זמנית משגרת
החיים הרגילה שלך, כדי לפתח בך את
היכולת להפיק את הטוב האמיתי מהחיים
שלך בעולם.
 
 
פרק 10 – חלק א
 
זמן לעצמך – התבודדות
 
פירושה המילולי של "התבודדות" הוא להיות לבד עם עצמך. בהתבודדות אתה בעצם מקדיש זמן אישי לעצמך באופן קבוע, כדי לפתח בך את היכולת להפיק את הטוב האמיתי מהחיים שלך בעולם.
 
אתה מנתק את עצמך זמנית משגרת החיים הרגילה שלך, כדי לערוך בדק בית פנימי על ידי הסתכלות לתוך עצמך, חשבון נפש, שיחה ותפילה אישיים, שירה וכל דרך אחרת שיכולה לתרום.
 
רעיון ההתבודדות מרומז במקומות שונים בתנ"ך, כמו בתפילת חנה (שמואל א, א). המונח "התבודדות" מופיע בכתבי המוסר, ההגות, והקבלה של גדולי ישראל, ביניהם רבי אברהם בנו של הרמב"ם, ר’ לוי בן גרשון (הרלב"ג), ר’ חיים ויטאל (מהרח"ו) ורבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) בספרו הידוע "מסילת ישרים". התבודדות ותפילה אישית הם גם מיסודות משנתו של ר’ ישראל הבעל-שם-טוב הקדוש (הבעש"ט), מייסד תנועת החסידות. והגדיל לעשות רבי נחמן זי"ע, נינו של הבעש"ט הקדוש, שהתבודדות תופסת מקום מרכזי ביותר בספריו.
 
אפשר ליישם עצה מעשית זו בחיי היומיום שלנו ולראות מיד תוצאות טובות, מלבד התוצאות ארוכות הטווח. הסימן להתבודדות נכונה הוא שאתה יוצא ממנה בהרגשה טובה יותר! לפעמים לא נדרש יותר מאשר לשבת, לנשום עמוק, להרפות את איברי הגוף ולתת שחרור למחשבות. יש פעמים שיש צורך ביתר מאמץ ופעילות.
 
שעת ההתבודדות עצמה אינה בהכרח שעה של רוגע ושלווה מתחילתה ועד סופה. בפרק הזמן של ההתבודדות אפשר לחלוף על רצף של רגשות ותחושות שונים – מדאגה, עצבנות, אכזבה, כאב פנימי עד דמעות, ועד לשמחה, הכרת הטוב, צחוק, שירה, התרוממות הנפש ואפילו ריקוד – הכל בהתאם לתוכן ואיכות ההתבודדות! אתה צריך להיות מוכן לבחון כל תחום בחייך, גם אותם המכאיבים לך. אם אתה עורך לעצמך חשבון נפש בכנות ובעין של אמת, אתה בודאי תגיע לראות גם את הטוב והאור המסתתר בתוך חשכת הכאב והצער.
 
צריך להשתדל לחפש את הטוב, ואותו אפשר למצוא ב"חצי הכוס המלאה"! כל נקודה ונקודה טובה שאתה מוצא בעצמך ובמצב שלך, תמלא את הכוס ותקדם אותך לקראת יותר סיפוק ושמחה.
 
חשוב להקדיש זמן קבוע להתבודדות כל יום. אפשר מעשר דקות ועד שעה ויותר בהתאם לצורך. זוהי זכותך!
 
מתי ואיפה
 
בחר לך זמן בו אתה מצפה להכי פחות הפרעות. יש אנשים המעדיפים לעשות את ההתבודדות מוקדם בבוקר, לפני שלחץ היומיום מתחיל. יש המנצלים להתבודדות זמן פנוי בין פעילויות שונות. אחרים מעדיפים לעשות התבודדות בסוף היום, דבר שיכול לעזור להם להשתחרר מכל הלחץ שהצטבר בתוכם במשך כל היום. ארוחה כבדה יכולה לטשטש את הערנות ואת בהירות המחשבה שלך. לכן לא רצוי לעשות התבודדות מיד לאחריה. אם אינך מסוגל להירדם בלילה, אתה יכול לעשות התבודדות אז.
 
"התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות, בדברי חן וריצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפילה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו… יכול לפרש כל שיחתו ואת כל אשר עם לבבו ישיח ויספר לפניו יתברך, הן חרטה ותשובה על העבר והן בקשת תחנונים לזכות להתקרב אליו יתברך מהיום ולהלאה באמת… ויזהר מאוד להרגיל עצמו להתמיד בזה מדי יום ביום שעה מיוחדת, ושאר היום יהיה בשמחה" (ליקוטי מוהר"ן י"ב, כ"ה).
 
חפש לך פינה שקטה, בבית או במקום אחר, שתוכל למצוא בה פרטיות כמה שיותר. פינה בחיק הטבע יכולה לתרום רבות לשלוות הנפש ופורקן מלחצים. אם יש לך אפשרות להגיע למקום כזה, מחוץ לבית ואפילו בגינת ביתך, כדאי להשתמש בו. גם מי שרתוק למיטה שלו יכול לעשות התבודדות – במיטה.
 
לפני שאתה מתחיל בהתבודדות, טוב להחליט קודם לכן, כמה זמן בערך אתה מתכוון להקציב לה: רבע שעה, חצי שעה וכו’. כדאי להשתמש בשעון לצורך זה.
 
אין צורך בתנוחת גוף מסוימת להתבודדות. בחר בתנוחת גוף הנוחה לך ביותר ושתסייע לך להרפיה כללית ולצלילות המחשבה. אנשים רבים מוצאים שהתנוחה ביותר להתבודדות היא ישיבה על כסא שהוא נוח ותומך את הגב. אפשר גם לעמוד או ללכת בזמן ההתבודדות. אפשר גם בשכיבה במיטה, כמו בלילה לפני השינה, בזמן שאתה עייף או שאינך מרגיש טוב. אך מלכתחילה מומלץ להתבודד שלא בשכיבה, שעלולה לגרום לנמנום.
 
עכשיו אתה מוכן להתבודדות!
 
ישוב הדעת
 
ישיבה שקטה ורגועה תעזור לך לשחרר את המחשבות שלך. היא תאפשר לך לתת יותר תשומת לב למחשבות, לרגשות וליכולות היצירתיים שלך. אפשר להתחיל עם הרפיית הגוף, איבר אחרי איבר. לאט… לאט… אתה משחרר מתח אחרי מתח… מה שיעזור לך להגיע להרגשה מבורכת של שלווה עמוקה, שחרור, בהירות מחשבה, רגישות וערנות מוגברת. במצב זה קל יותר לחשוב, להבין ולזכור דברים ולכן גם, למצוא פתרון לבעיות ולהתמודד עם מצבים. אתה יכול גם להגיע לעומק גדול יותר של הבנה ומודעות של הצד הרוחני של החיים.
 
היתרונות הטמונים בהרפיה הם כל כך גדולים, שכדאי ושווה להקדיש זמן ללימוד השיטה. בשלב הראשון תצטרך להתרכז יותר בחלק של ההרפיה הגופנית. כשתהיה לך יותר שליטה בחלק זה, תוכל להיכנס ביתר קלות למצב של הרפיה בכל זמן שתרצה, וליהנות מהיתרונות הנפשיים והרוחניים שההרפיה יכולה להעניק.
 
סידרה קצרה של התמתחויות של הגוף לפני תרגילי הרפיה יכולה לעזור. כשאתה מתחיל בהרפיה, רצוי להימנע מתנוחה מרושלת. שב רגוע כשראשך נח ישר על הכתפיים ועיניך עצומות. אם אתה מרותק למיטה, תוכל לתרגל הרפיה בשכיבה. מקד את תשומת ליבך לחלקי הגוף השונים שלך, בזה אחר זה לפי הסדר, מהרגליים כלפי מעלה. אילו שרירים מתוחים? נסה לשחרר אותם אחד אחד. לאנשים רבים יש נטייה להחזיק את הראש, הכתפיים או חלקים אחרים של הגוף בצורה נוקשה ומתוחה – הם מפעילים יותר כוח מהדרוש במתיחת השרירים, בלי להיות מודעים לכך. המפתח להצלחת ההרפיה נעוץ בשחרור המתח מהשרירים ומהאיברים. צריך להפסיק להפעיל מאמץ עליהם! אם קשה לך לשבת זמן ממושך ואתה חסר מנוחה, אפשר להתמתח, לשנות תנוחה לזמן מה, לנשום נשימות עמוקות ולחזור לתנוחה הקודמת.
 
כדי להגיע להרפיה מושלמת, צריך להשתחרר גם ובעיקר מהפחדים, החרדות, המתח, הכעס, המרירות ועוד כיוצא בזה. בדרך כלל רגשות אלה גורמים לאנשים להפעיל מתח על גופם, מה שמכניס אותם למעגל קסמים של מתח נפשי הגורם שוב למתח גופני וכן הלאה.
 
הדרך להתגבר על הרגשות השליליים היא על ידי פינוי מקום בהדרגה, לרגשות חיוביים הבאים מההסתכלות על "חצי הכוס המלאה" במקום על ה"חצי הריקה". בד בבד יש להכניס לתודעה ולהעמיק את האמונה שאתה ושכל מה קורה לך נמצאים תחת השגחה צמודה של מי שברא את העולם, כולל אותך, ורצונו הוא אך ורק טובת הברואים שלו.
    
  
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה