בלי ירייה אחת

"משיח יכבוש את כל העולם, בלי ירייה אחת", כותב רבי נחמן, ובינתיים יש מי שמכין עבורו היטב את השטח, ומאחורי הקלעים מתחוללת מהפכה של ממש. מי עומד מאחורי זה?

8 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

"משיח יכבוש את כל העולם, בלי ירייה אחת", כותב רבי נחמן, ובינתיים יש מי שמכין עבורו היטב את השטח. הרב אליעזר רפאל ברוידא ור’ יוסף נחמה, שניהם יד ימינו של הרב שלום ארוש, מארגנים כנסי אמונה ברחבי הגלובוס, בשליחות רבם. האם זה פלא, אם כן, ש"בגן האמונה" השתחל לעשרת הספרים הנמכרים ביותר בניו יורק? ושמאות מכל רחבי תבל עולים בעקבותיהם לארץ ישראל? כתבה עם הרבה נשמה.

בעת שאתם קוראים שורות אלו, גיבורי כתבה זו כבר עושים את דרכם אל אוסטרליה, לעוד שלושה שבועות של מסירות נפש ביבשת הרחוקה, בשליחות רבם, הרב שלום ארוש שליט"א.

זו לא הפעם הראשונה שהם יוצאים לשליחות כזו. בשנה וחודשיים האחרונות הם הספיקו להקיף כמעט את כל הגלובוס, כדי להפיץ אמונה בקרב אחינו היהודים שבגולה, והיד עוד נטויה. הרב אליעזר רפאל ברוידא ור’ יוסף נחמה, שניהם יד ימינו של הרב ארוש ב-12 השנים האחרונות, כל אחד בתחומו, מסתובבים בכל העולם וזורעים בשקט ובהתמדה את זרעי המהפכה הרוחנית, שבוא תבוא.

"משיח יכבוש את כל העולם, בלי ירייה אחת" אומר רבי נחמן מברסלב, "כי עיקר כלי זינו של משיח הוא – התפילה". ובינתיים, כך נראה, יש מי שמכין עבורו היטב את השטח.

מכינים את השטח – לפני ותוך כדי הנסיעות. הרב אליעזר רפאל ברוידא ור’ יוסף נחמה באחד ה"חמ"לים" שאורגן לצורך העניין באחת מנסיעותיהם

הכל התחיל לפני כשנה וחצי, כשהרב ארוש אמר במפתיע לר’ יוסף: "תשמע, יוסף, צריך לצאת לעולם. עם ישראל במצוקה נוראה. בעולם יש שואה רוחנית, התבוללות. תכניס בבקשה לתפילות שלך ולמחשבה שלך איך אנחנו יכולים להגיע ליהודים היקרים האלה".

ר’ יוסף, מנכ"ל "ברסלב ישראל", לא התבלבל מהפרויקט החדש שהפקיד בידו הרב ארוש. הוא כבר למוד במשימות ענק מעין אלה, שמגיעות מרבו. מאז חזר בתשובה הוא משמש בתפקידי מפתח לצידו של הרב האהוב. בשבע השנים האחרונות הוא אמון גם על אתר האינטרנט שאתם קוראים בו כעת. האתר היחיד שנותן במה לכל גווני הקשת היהודית, ביניהם, ליטאים, דתיים לאומיים, חב"ד, וכמובן, איך לא, לכל רבני ברסלב, בלי יוצא מן הכלל, בלי שום שיקולי תחרות או כבוד אישי. "כל הזמן הרב אמר לי – אני שלום ושמי שלום. תיתן במה לכולם. אבל היה לו רק תנאי אחד – בלי פוליטיקה". הרב ביקש אתר קטן, אבל יוסף, שחושב בגדול, פיתח אתר ברמה טכנולוגית גבוהה אך עם תוכן טהור. המשרד הראשון שממנו נולדה ממלכת ברסלב ישראל היה בחדר השינה של בני הזוג נחמה. "הוצאנו את חדר השינה שלנו והשארנו רק את המזרון. הבאנו שולחן ומחשב וככה התחלנו. שנתיים ישנו אשתי ואני על המזרון, בלי מיטה, וייאמר לזכותה שהיא עשתה הכל באהבה" מספר יוסף, ומוכיח שדברים טובים נקנים בכוח מסירות נפש. היום האתר מתורגם לשש שפות והוא אתר התוכן היהודי הגדול בעולם.

"זו לא משרה רגילה, משמונה עד ארבע" הוא מסביר. "אני חי את הרב, נושם אותו, אוכל ושותה אותו. זה פרויקט החיים שלי ושל אשתי". אשתו, שרה חיה, היא העורכת של אתר האינטרנט בעברית.

מסר מצופה שוקולד

"יש את כל הספרים והדיסקים של הרב, אבל הבנתי שבשביל לעשות איזשהו מפץ גדול, צריך קשר ראשוני של פנים מול פנים" מסביר ר’ יוסף מדוע החליט להוסיף ללו"ז שלו העמוס עד עייפה ממילא, גם את הנסיעות התכופות ברחבי העולם. "הרב נטע בי כוח. הוא אמר לי – כל נסיעה שלכם לא תבטל את השואה הרוחנית, אבל היא לפחות תדחה אותה בכמה חודשים. מהמשפט הזה הבנתי את העוצמה הרוחנית של הנסיעות הללו".

המסר הועבר היטב ואלפים הגיעו – בתוך אולם בו היה אחד הכנסים

…ומחוצה לו

הרב ביקש לצרף לנסיעות הללו גם את הרב אליעזר ברוידא, מי שאמון כבר שנים ארוכות על עריכת אתר האינטרנט של "ברסלב ישראל" בשפה האנגלית, ותרגום כל ספריו ושיעוריו של הרב – לאנגלית. "אני הפה האנגלי של מורי ורבי הרב שלום ארוש" הוא אומר בחיוך עניו. "לי אין חכמה ושכל משל עצמי, כל מה שיש לי זה של מורי ורבי ולמעלה בקודש. אנחנו סולם מוצב ארצה שראשו מגיע השמיימה. בראשו – משה רבינו שמחבר את כולנו לקב"ה. ואחריו, צדיק בחינת משה עד ביאת גואל, רבינו הקדוש, וממנו יש את האור שלו שעובר דרך הרב שלום ארוש, שהקב"ה בחר בו להעביר אמונה למיליונים בעולם. וברוך השם, הקב"ה מזכה אותי. אני לא מבין למה אבל אני לא שואל, להיות השלב של הסולם עליו דורכים דוברי האנגלית" אומר הרב ברוידא, לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר, שלאחר חזרתו בתשובה הוסמך כרב וכפוסק ואף כתב מספר ספרים, העביר שיעורי תורה, ושידר בערוצי רדיו. "שיעורים בעברית אני כבר לא נותן" הוא אומר, "כי מי שרוצה יכול לשמוע את המקור, אז למה לו לשמוע את הכלי?"

בכנסים הרבים שהם מגיעים אליהם ברחבי העולם, הרב ברוידא אחראי על מסירת השיעורים, בכל נושא שהקהילה בוחרת. "אמריקאי – צריך לתת לו את המסר מצופה שוקולד. אז אני מוריד את זה מעוצמה של מאתיים וואט לשישים וואט, כדי להתאים לדוברי האנגלית" הוא מסביר.

אנחנו לא באים לקחת, אנחנו באים לתת

ר’ יוסף התחיל ליצור קשרים עם מכרי אתר האינטרנט שלהם בחו"ל שכתבו להם מכתבים. יש לציין שהאתר אז תורגם כבר לצרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית, בנוסף לעברית והאנגלית, כך שבהחלט היה לו עם מי לדבר. יהודים שכבר שכחו למה הם יהודים ומה זה אומר בכלל, שהחלו להתעניין לפתע בתכני היהדות והאמונה המופיעים באתר, ויצרו קשר עם יוסף כדי לשמוע עוד מהמתוק המתוק הזה, כדי לקבל עצה, או סתם כדי להיווכח שזה אמיתי. יוסף שלח להם את הספר "בגן האמונה" של הרב, וכעת הייתה לו בשורה עבורם – אנחנו מגיעים עד אליכם.

מגיעים עד אליכם – עמדת הפצה לפני "ההסתערות" הגדולה.

"בהתחלה אנשים שם היו צוחקים עלי כשהייתי מבקש מהם לארגן כנסים בקהילה שלהם. הם היו אומרים לי – ‘ישראלי זה אחד שבא לבית הכנסת עם קופת צדקה ועושה שנורר. דופקים אצלנו בדלת עשרות רבנים. מה החידוש שלך?’. אמרתי להם: אני לא בא לקחת מכם, אני בא לתת לכם".

מהמקום של הנתינה, נפתחו עבורם הדלתות שסגורות בדרך כלל, ובמשך שנה תמימה הם כבר קיימו 6 נסיעות, כשבכל אחת כזו יש לפחות 16 כנסים מלאים עד אפס מקום מפה לפה. בנוסף, בעצת הרב, הם פתחו את הכנסים לא רק ליהודים דתיים, וכך הם הצליחו לעורר את הקהילה היהודית מתרדמתה ארוכת השנים. אנשים שלא זכרו בכלל מה זה אומר להיות יהודים, שמתנהגים כגויים לכל דבר, ומתבוללים – הגיעו לכנסים, ורבים מהם – נשבו בקסם האמונה.

"בכל נסיעה הרגשתי שזו אולי הפעם האחרונה שאנחנו נראה אותם. הם כבר על ‘הרכבת לאושוויץ’ וצריך לנסות להוריד את מי שאפשר" מתאר הרב ברוידא. "העניין לא היה רק לנסוע אלא, בכל מקום שהגענו אליו אמרתי, כמו בצבא – כובשים!". ואכן, מכל הנסיעות הללו נולדו סניפים של ברסלב ברחבי הגלובוס: בקנדה, לוס אנג’לס, קליבלנד, לונדון ועוד רבים. כאשר כל סניף כזה מהווה נקודת הפצה לספרים, דיסקים, מתקיימים בו שיעורי תורה ואמונה וניתן בו גם ייעוץ אישי.

מגיעים לכולם – הרב ברוידא וילדים בבית ספר בפנסילבניה

ממה מורכבות הנסיעות שלכם?

"אנחנו בלו"ז צפוף. לא יודעים מה לבטל. שם אנחנו ממש 21 שעות בפעילות" מספר ר’ יוסף שגם כשהוא בארץ הוא לא ישן הרבה, סביב לו"ז עבודתו העמוס. "קבלת קהל פרטית, ייעוץ, כנסים. לא פעם היו לנו 4 כנסים ביום אחד, עם קבלת קהל באמצע. כל כנס מורכב משיעור שבסיומו שאלות ותשובות של הקהל. אחר כך יש קבלת קהל פרטית וייעוץ אישי למי שמעוניין. אנשים שנמצאים בלב העשייה בקהילה היהודית שם אומרים לנו: אדמו"רים שמגיעים לפה לא יודעים מה לעשות עם הזמן שלהם. אין להם שם כמעט תעסוקה".

"חוץ מכנסיות", הדריך אותם הרב ארוש לפני צאתם, "שאליהן אסור להיכנס על פי ההלכה, תגיעו לכל מקום: בים, בפארק, בבתי ספר. כל אמצעי מקדש את המטרה, אתם יוצאים להציל את העולם". כך אמר להם כשהגיעו לבשר לו שבקהילה גדולה לא מוכנים לעשות הפרדה בין גברים לנשים במהלך הכנסים. "זו נקודת העוצמה של הרב. חשוב מאוד שדווקא מי שרחוק מאוד – ידע מה זו אמונה" מסביר הרב ברוידא. "הייתה לנו אפשרות לדבר בפני 100 אורתודוכסים בנפרד, או בפני 500 מכל הקהילה". כעצת הרב, הם פתחו את הכנס ודיברו לפני כולם. והם לא פונים רק למבוגרים. בבקרים הם הולכים לבקר בבתי ספר, גני ילדים, ישיבות, מרכזי שיקום. גם לתוך חסידות סאטמר בווילאמסבורג הם הגיעו. "יש שם תופעה של כ-800 בחורים ואברכים שירדו מהדרך. ועכשיו, כ-400 מהם, חוזרים בתשובה דרכנו" מתרגש הרב ברוידא. באומן השנה היו כמעט 2,000 יהודים רק מחסידות סאטמר.

כנס בבית כנסת בניו יורק

"באחת הנסיעות לניו יורק ביקשו שנגיע לדבר בפני קבוצה של 60 בחורות יהודיות שנפלו מהעולם האורתודוכסי והגיעו לעבוד ברחוב בתשלום, במקצוע העתיק בעולם. כולל סמים והכל" מספר ר’ יוסף בכאב מהול בהתרגשות. "כשהגענו אליהן זה היה ממש מתנה מהשם. זה נתן לנו חיזוק. לא נשארה שם עין אחת יבשה בכל האולם – אני בכיתי, הרב ברוידא בכה, הן בכו, הרבנים שלהן בכו".

מה אמרת להם שגרם לכזו התרגשות? אני שואלת את הרב ברוידא, שאחראי על מסירת השיעורים.

"עשיתי להן קולנוע. בית דין של מעלה שהן באות לשם ומראים להן שם שני סרטים – האחד, מה הן היו באמת, והשני, מה הן יכלו להיות ולעשות עם עצמן. הבעיה עם הבנות האלה זה הדימוי העצמי הנמוך. הן יודעות שאחרי שהן נפלו כך, מי ירצה להתחתן איתן? הן אבודות. אמרתי להן שלכל אחת מהן יש טביעת אצבע ייחודית והיא בת יחידה לקב"ה, ואין לו נחת כשהיא לא אצלו. והיא כן יכולה להצליח ולהיות אשת תלמיד חכם ואמא לתלמידי חכמים. העליתי להן את הדימוי העצמי על ידי התבוננות בנקודות הטובות. כל הדיבורים שאני מקבל מרבינו ומהרב ארוש" הוא אומר, ומוסיף שההכנה הכי גדולה שלו לשיעור היא התפילה. "ביקשתי סייעתא דשמיא שהשם ייתן לי לחדור לליבן". לולא הסייעתא דשמיא המופלאה, קשה להסביר איך שני חרדים מצליחים לקרב איש עסקים מלוס אנג’לס, או נער בן 19 שכל מה שמעניין אותו זה הארלי דוידסון.

במיאמי, ביקשו מהם לדבר על זוגיות. בתחילת ההרצאה, שאל הרב ברוידא כמה נשואים יש בקהל המאות שהגיעו. אף אצבע לא הורמה. פתאום הרימה מישהי את אצבעה והסבירה: ‘יותר קל שתשאל מי כאן גרוש’. אז הם הבינו את מימדי התופעה – "שמונים אחוז גירושין. והעשרים אחוז שנותרו זה רק מפני שלא הספיקו להגיע עדיין לבית הדין" אומר הרב ברוידא.

גם אחוזי ההתבוללות שם מדאיגים ומרקיעי שחקים. ועדיין לא הזכרנו את העובדה כי את האושר הם מכירים רק מהשפעת כדורים שקיבלו מהשרינק האישי שלהם. "מבין כל רבבות האנשים שפגשנו, לא ראינו אדם אחד מאושר" אומר ר’ יוסף. מיותר לציין עד כמה דיבורי האמונה של הרב ארוש היו בעבורם כמים מרווים לנפש עייפה עד מאוד.

כנס לבחורי ישיבה בלונדון

בגן האמונה – הספר הנמכר בעולם

בעקבות ההצלחה הרבה של הנסיעות שלהם, ארצות רבות ברחבי העולם מרופדות בספרי "בגן האמונה" ומאות התחזקו ואף עלו לארץ, בעקבותיהם.

היום, הספר "בגן האמונה" מתורגם כבר לשבע שפות והוא נחשב לספר היהדות הכי נמכר בעולם. בסטימצקי ניו יורק הוא נמצא ברשימת ה"top ten", העשרה הנמכרים ביותר, מבין רשימת כל הספרים במדינה, ולא רק מבין ספרי היהדות.

אתם משכנעים אותם לעלות לארץ?

"הרב ארוש מדבר בצורה מאוד ברורה, יחסית לרבנים אחרים, בנושא הזה. הוא אומר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שנגיד לאנשים שייקחו את הרגליים שלהם מיד ויעלו לארץ, לפני שבמקרה הטוב, הם יברחו משם עם הפיג’מה" אומר יוסף. "אלו דיבורים שמאוד קשה להעביר אותם שם. הם גרים בחווילות, ולכל בית בממוצע יש 3-4 מכוניות. הם בכזו קליפה שהם אומרים לנו: ‘על מה אתם מדברים?’ הם לא מוכנים".

הרב ברוידא: "לכל אחד שם יש פסיכיאטר צמוד, והכל שם בשקר. לא אמיתי. הוא לוקח ממנו 175 דולר לשעה, ושעה היא לא שעה".

ר’ יוסף: "ופתאום הוא מקבל "בגן האמונה" ב-18 דולר ומשתנים לו כל החיים. יש לזה כוח".

אז למה הם בכל זאת לא עולים?

ר’ יוסף: "זה קשה מאוד. הם מפחדים שבקושי תהיה להם כאן פרנסה ואוטו. לא קל פה, וקשה מאוד לעבור את הפלסטיק החיצוני הזה. היו גם אנשים שגערו בנו שלא נעיז לדבר בפני הקהילה על עלייה לארץ ישראל, מתוך אינטרסים של ראשי הקהילה עצמה".

הרב ברוידא: "יוסף אומר את זה מאוד רך".

עם זאת, מוסיף ר’ יוסף, יש מאות אמיצים שעלו לארץ בזכות הכנסים. "וזו העבודה הלא פחות קשה. בדיוק עכשיו אני מתמודד עם זה – עם הטראומות שלהם, מסכנים. להסתגל לעבודה, לרמת החיים כאן. פתאום בגיל 35 הבנאדם מתגייס לצבא ומטירה בקליבלנד ושלוש מכוניות הוא גר בדירה קטנה, אבל אומר לי – ‘אני שמח’".

הרב ברוידא ור’ יוסף לא עוצרים כדי לנוח. כעת, כאמור, הם בטיסה, בדרך לאוסטרליה, שם מתוכננים בעבורם לא פחות מ-24 כנסים. כן, כמה כנסים ביום אחד, כשכל אחד באזור מרוחק אחר, זה בהחלט דבר שבשגרה אצלם. הם לא נבהלים מכך. "השם יתברך מארגן הכל, אנחנו רק עושים את ההשתדלות. רואים שזה רצון שמים, שניתנה לרב ארוש את הזכות להביא אמונה לעולם. כי אין פה שכל בכלל", הם אומרים.

בדרך חזרה הם יעצרו בסין, לחזק שם בעלי עסקים ישראליים, לתת להם קצת אמונה. רעידת האדמה שהתרחשה שם בשבוע שעבר והרגה מאות, גם היא לא מפחידה אותם. "אני לא מפחד מכלום. אני מאמין בכתפיים הרחבות של הרב שלי" אומר ר’ יוסף. בעוד חודשיים מחכה להם מסע גדול לפנמה וארצות הברית, ובאלול הם יהיו כבר בדרום אפריקה.

ר’ יוסף נחמה, חיים – אחד ממנהלי הסניף של ברסלב מיאמי, והרב אליעזר רפאל ברוידא

למתבונן מהצד זה אולי נשמע קסום לטייל בעולם, אך יוסף מעיד שבכל נסיעותיהם אולי 3 שעות הם טיילו מעט, וגם, תוך כדי נסיעה ממקום למקום. שניהם בעלי משפחות שמקריבות לא מעט בשביל הנסיעות התכופות הללו. הרב ברוידא חיתן בשנה שעברה את בתו היחידה, כך שאשתו לא פעם נשארת לבד, וליוסף – אישה וילד בן 12 שמרגיש שותף לכל הנסיעות הללו, ומן הסתם מקריב לא מעט – את הזמן עם אבא. אבל כשרואים את התוצאות של מסירות הנפש בשביל עם ישראל, השמחה מקבלת עוצמות שלא ניתן לתאר וכוחות נוספים לעוד ועוד מסעות.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שרה

ד' תמוז התש"ע

6/16/2010

אשריכם! עכשיו סוף סוף יודעים מי עומד מאחורי האתר הנפלא הזה. ישר כוח לכם ולאישה כמובן. האתר שלכם הוא עמוד הבית שלי תרתי משמע וכל יום אני שואבת ממנו חוזק ועוצמות איך לעבור את כל היום. תודה לבורא עולם שנתן לנו את רבי נחמן ואת הרב ארוש לחזק אותנו בימים קשים אלה.

2. שרה

ד' תמוז התש"ע

6/16/2010

עכשיו סוף סוף יודעים מי עומד מאחורי האתר הנפלא הזה. ישר כוח לכם ולאישה כמובן. האתר שלכם הוא עמוד הבית שלי תרתי משמע וכל יום אני שואבת ממנו חוזק ועוצמות איך לעבור את כל היום. תודה לבורא עולם שנתן לנו את רבי נחמן ואת הרב ארוש לחזק אותנו בימים קשים אלה.

3. אפרים

ח' אייר התש"ע

4/22/2010

תגובה חזק מאוד

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה