בלי עבר אין עתיד

רודנים אכזריים, שואה, פוגרומים ועוד, הם מנת חלקנו כעם היהודי. דברים שאנחנו צריכים לזכור ולא לשכוח. כי עם בלי עבר, הוא עם בלי עתיד.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

רודנים אכזריים, שואה, פוגרומים ועוד,
הם מנת חלקנו כעם היהודי. דברים
שאנחנו צריכים לזכור ולא לשכוח. כי עם
בלי עבר, הוא עם בלי עתיד.
 
 
החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, מלמד אותנו שאין שום דבר חדש תחת השמש, כי מה שהיה בעבר יהיה גם בעתיד. אם מישהו מנסה להציג רעיון חדש, אל תתבלבל. מישהו בדורות קודמים כבר חשב על זה (ראה קהלת א, ט-י). בן דורנו 'המחדש' לא גילה את אמריקה לאף אחד, והוא גם לא יגלה, כי גם את זה מישהו לפני כמה דורות עשה.
 
אבל איך יכול להיות ששלמה המלך, מי שנחשב החכם באדם שהילך אי-פעם על פני האדמה יכול לומר דבר כזה? האם מנוע החיפושים של גוגל היה קיים כבר אז? מה זה אומר "אין שום דבר חדש"?
 
שלמה המלך לא היה צריך את מנוע החיפושים של גוגל. זה אמנם מנוע חיפושים אדיר ועמוס באינפורמציה לרוב, אבל הוא לא יכול להחליט מי משתי האימהות, מאותו משפט שלמה המפורסם, היא האמא האמיתית של התינוק. כשדברים מגיעים לחכמה עצומה, לתובנות עמוקות, גם גוגל לא יכול להתחרות במלך שלמה. ולא רק, אלא כמו אביו – דוד המלך, שלמה המלך הבין את השפה של כל דרגות הבריאה – דומם, צומח, חי, מדבר (הלא הוא האדם). את שיחת הציפורים שמבשרות על ענני הגשם שמתקרבים, ואת הנשמות המקוננות שהתגלגלו בעצים. וללא שום מכשיר, ללא אחד מהאמצעים המוכרים לנו כמו טלסקופ משוכלל, לוויינים ועוד, שלמה המלך ידע את הזמן המדויק הנדרש לירח להקיף את כדור הארץ, אפילו יותר טוב מנאס"א.
 
כאשר שלמה המלך אמר שאין שום דבר חדש תחת השמש, הוא לא התכוון לטכנולוגיה, אלא לטבע האדם. גם אם תיקח בוגר האוורד עם תואר גבוה, תלביש אותו בחליפה שלושה חלקים, תן לו תיק עם לפטופ משוכלל ואייפוד, שים לו חבילה של כרטיסי אשראי ובלקברי בכיס ושלח אותו לוולסטריט, עדיין, תגלה שהוא אותו אדם – עם אותם יצרים ותאוות, בדיוק כמו עמיתו ('איש העסקים') מלפני כמה מאות שנים. גם הוא ועמיתו הקדמון רדפו אחרי כסף, מעמד ויוקרה, וכן, גם אחרי בנות המין השני. שניהם עטפו את האינטרסים האישיים שלהם ברעיונות-שווא שונים ומשונים. שניהם האמינו שתחרות שיש בה 'עריפת ראשים' היא דבר מקובל, ועל פי המסורת של ספרטה (פוליס ביוון העתיקה) אין שום בעיה גם לרמוס ולדרוך על המתחרה בלי שום נקיפות מצפון, בין אם הוא עושה זאת עם חרב ובין אם בבית המשפט כמו בימינו.
 
אחרי שלמד, שינן ושמר את כל מה שלמד בחייו, שלמה המלך באמת יכול היה לומר אין כל חדש תחת השמש. ובאמירה זו השאיר לנו נקודת ציון חשובה שעלינו לזכור, כפי שאביו, דוד המלך, לימד אותו לזכור ולעולם לא לשכוח.
 
התורה מצווה עלינו לזכור שישה דברים חשובים: השבת, יציאת מצרים, קבלת התורה בהר סיני, חטא עגל הזהב, ואת מה שעמלק עשה לנו.
 
עמלק? אנחנו לא מדברים על משהו שקרה לפני 3,324 שנים?!?
 
כן. אנחנו מדברים על אותו עמלק.
 
הקב"ה ידע, כאשר כתב את התורה, שאם נשכח את העבר לא יהיה לנו עתיד.
 
בימינו, אנשים הולכים כשהם מתוסכלים ומפחדים. בתקופה האחרונה אפשר לראות ולשמוע את 'החזרות הגנרליות' שחיל האוויר עושה. ובינתיים, כמעט שלא עובר יום בלי שיגיע איום איראני לכיוון שלנו, כזה המבשר על השמדת ומחיקת ישראל, חס ושלום, מהמפה. אִמרו שלום לנכדו של המן הרשע, העמלק של 2012. אכן, אין כל חדש תחת השמש.
 
זוכרים את הרודן האכזרי של עיראק – סדאם חוסיין, האיש שלא בחל מעולם בשום אמצעי? כן, גם הוא יצא בהצהרות דומות של 'למחוק אותנו מעל פני כדור הארץ' וכו'. זוכרים, ועוד איך זוכרים. אבל גם זוכרים מה ואיך היה הסוף שלו – נתפס כמו עכברוש בתוך מחילת בוץ ונתלה כמו המן הרשע. והרודנים לפניו? ההגדה  של פסח מזכירה לנו ש"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם"! זה העניין של לזכור את עמלק.
 
בכל רחבי העולם, ולא רק בארצות ערב אלא גם באירופה וצפון אמריקה, ישנם דמגוגים רבים שמכחישים את השואה, מעלים טענות שווא וכביכול הוכחות הזויות שתומכות ומבססות את אי קיומה של השואה. כל מי שזוכר את עמלק, בנוסף לאלה ששרדו את נכדו של עמלק – היטלר ימ"ש, מכחישי השואה לא רק שידועים כאנשים טיפשים, אלא הם בעצמם חיילים בצבאו של עמלק של דורנו.
 
כמאמינים, וכאנשים עם זיכרון ארוך, אנחנו לא מרשים לעצמנו להיות מתוסכלים או לשבת בבית, מפוחדים שכוססים כל היום את הציפורניים בגלל נסראללה או אחמדיניג'אד. לא מעט כמותם היו ונעלמו כלא היו בחמישים השנים האחרונות. שמות כמו גאמל עבדול נאצר, אידי אמין, חאפז אל אסד – הם שמות שצעירי הצאן של עמנו מן הסתם לא מכירים. אל החבורה הנ"ל הצטרפו לא מזמן גם הרודן המגלומן מועמר קדאפי והארכי-טרוריסט בן לאדן. וכך יהיה עם כל הרודנים, עריצים וההמנים התורנים שקמים עלינו בכל דור ודור עם כל מיני הצהרות והכרזות.
 
אולי אתם אומרים לעצמכם, "בטח, אני מסכים שאנחנו עם הנצח. אבל אנחנו יכולים לאפשר לעצמנו, חס ושלום, עוד שואה? רק שהפעם מדובר בשואה גרעינית? כן, אני בהחלט זוכר את עמלק, אבל אני גם זוכר את שש מיליון היהודים שנרצחו בשואה. איזה עידוד זה לזכור את עמלק כשאנו נזכרים גם במחיר ששילמנו בכל הפוגרומים לאורך כל ההיסטוריה, את האינקוויזיציה והשואה שהיו בכל דור?"
 
שאלה טובה.
 
אכן, אין שום דבר חדש תחת השמש. אבל יש לי חדשות טובות בשבילכם. השמש היא כוכב לכת, נכון? והיא קטנה, למרות שהיא גדולה מכדור הארץ בהרבה. אולם הגמרא (מסכת שבת קנ"ו, ע"א) מלמדת אותנו שלכוכבים אין שום כוח והשפעה על עם ישראל. רבי נחמן מברסלב אף מעלה נושא זה לכותרות באומרו, שהאמונה היא מעל הכוכבים. אדם עם אמונה הוא מעל הכוכבים והמזלות. וזה אומר שהוא מעל השמש, שהיא רק כוכב.
 
כן, שלמה המלך אמר שאין שום דבר חדש תחת השמש, במקום בו הדברים נראים עגומים וקודרים. אבל מעל השמש, עם אמונה, יש הרבה חדש – הניצחון הסופי על עמלק, סוף הגלות המרה והכואבת, הגאולה השלמה של עם ישראל, ביאת משיח צדקנו ובניין בית המקדש שייבנה בירושלים במהרה בימינו, אמן.
 
 
* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה