בלי קסמים!

רציתי לשלוף כמו קוסמת מאומנת תרגילים שישנו את החיים של אנשים הרוצים להשתנות, לעשות אותם שמחים ומאושרים. אבל הבנתי שאין דבר כזה קסמים!

4 דק' קריאה

אודל תהלים

פורסם בתאריך 05.04.21

לא מזמן בעלי סיפר לי על בחור כבן עשרים שחזר בתשובה עוד כשהיה נער. בדרך חזרה יצא לו להיחשף למשנתו של רבי נחמן מברסלב (אם כי לא התבטל לגמרי לצדיק, כפי שהעיד על עצמו) ומדי פעם למד עם בעלי בספרו של רבי נחמן – ליקוטי מוהר"ן, והוא גם נוסע לאומן כל ראש השנה.

 

אבל כמו שכולנו יודעים, החזרה בתשובה לא מהווה חיסון נגד היצר הרע, שעדיין ממשיך במלוא הכוח והמרץ לפעום בקרבנו, לבעוט ולהכאיב ולנסות אותנו בכל מיני דרכים יצירתיות (ותאמינו לי, הוא מה זה יצירתי).

 

'היצירתיות' של היצר מצאה את הסדק המיוחל באמונה של אותו בחור, ודרך אותו מעבר צר הוא הזריק לו 'געגועים לעולם הישן'. "אני כבר לא מוצא את עצמי" סיפר בכאב לבעלי, "לא בלימודים, לא ברוחניות, לא בשום דבר. אני מתגייס לצבא".

 

אמר ועשה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

קסם הכמיהה

גימיקים ותחבולות

קסם של תיקון

נוסחת הקסם

 

אחרי מספר חודשים כחייל בצה"ל הוא התקשר לבעלי וסיפר לו, שוב, שהוא לא מוצא את עצמו, שנמאס לו והוא לא יודע מה לעשות. הכל חשוך, כואב ואין שום טעם לחיים. אין.

 

במקביל, בשבועות האחרונים, הוא נחשף לסדנה ששמה לה למטרה את הסלוגן "לחיות חיים טובים יותר", ובעקבות זאת גם נותנת כלים להשיג את כל מה שרוצים, ומהר. הבחור סיפר לבעלי שהוא משתמש בכלים שהסדנה העניקה לו והוא אכן משיג את מה שהוא רוצה, אך עדיין – מרגיש שאין שום טעם לחייו. אין לו חשק ואין רצון. מה עושים?

 

"תגיד, אתה שומע את מה שאתה אומר?" שאל בעלי בפשטות ובתמיהה גדולה, "מצד אחד אתה משיג את כל מה שאתה רוצה, ומצד שני אתה נשאר ריק! אז מה בדיוק אתה משיג? אולי אתה מתכוון שאתה משיג דרך למלא את התאוות של העולם הזה, אבל החיסרון עדיין בועט ונושם?"

 

לקח לי קצת זמן להבין את מה שבעלי סיפר לי. אך אחרי כמה מחשבות מעמיקות על העניין נזכרתי בימים בהם השתתפתי בקורסים מהסוג הזה – אימון, מודעות וכדומה, רציתי ללמוד איך לעזור לאנשים, לייעץ בצורה מקצועית יותר, לדעת לשלוף כמו קוסמת מאומנת תרגילים שישנו את החיים של כל החפצים בשינויים וכל שאר דברים שיהפכו להם את החיים לשמחים ומאושרים יותר. אז גם השקעתי את מיטב זמני, מרצי וכספי, עד שאחרי החתונה, נפגשתי שוב והפעם באמת, עם האחד שאין שני לו – רבי נחמן מברסלב, הצדיק שבדור, שבאמת ובפשטות גורם לי לחיות חיים טובים באמת!

 

כאן המקום לתודה קטנה, אבל ענקית, לבעלי שחשף אותי לעולם עשיר ממנו קיבלתי כלים אדירים להיות אדם מאושר באמת, וגם להבין שאין שום כלי בעולם שיכול לגרום לי להרגיש שלמות נפשית, אפילו אם נדמה לי שאני משיגה את כל חפצי ורצוני בעזרת כל מיני 'כלים' כאלה ואחרים שכל מיני סדנאות מבטיחות לי בארגז הכלים, כי בסופו של יום הנקודה הרעבה נותרת כפי שהיא. על זה אומר רבי נחמן את הדברים הבאים: "הַחִסָּרוֹן הוּא בַּלֵּב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים ל''ז) : ''וְיִתֶּן לְךָ מִשְׁאֲלת לִבֶּךָ'' ''יְמַלֵּא ה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ'' (שָׁם כ) וְעִקַּר הָרוּחַ חַיִּים הוּא בַּלֵּב" ועל כן, אם החיסרון האמיתי בלב לא מתמלא, הלב נותר חסר וחשוך (ליקוטי מוהר"ן ח).

 

הכלים הניתנים בקורסים ובסדנאות הללו, הם אותה בחינה עליה דיבר רבי נחמן בהמשך דבריו (מהתורה לעיל): "ועל כן, הרוח שלהם גדול ותקיף לפי שעה כמו רוח סערה שהוא גדול בשעתו, אך שאין לו קיום כלל ולסוף כלה ונאבד".

 

לא משנה בכמה קורסים נשתתף ואילו כלים נקבל, אם זה יהיה מנותק ממקור חיינו – לא יישאר מזה כלום! כי רק "הדבוק בצדיקים מקבל הרוח חיים, שלמות החיסרון מהצדיק והרב דקדושה"!

 

ואיך זה קורה? איך מקבלים את שלמות החיסרון הזו?

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

סדנת התאוששות מדהימה

סדנת השמחה

היופי שבפשטות

פשוט, לזרוק את השכל

במקום שהשכל נגמר

הביטוי הכי יפה של עצמך

 

"כִּי עִקַּר חִיּוּת כָּל הַדְּבָרִים הוּא בִּבְחִינַת רוּחַ, וּכְשֶׁיֵּשׁ חִסָּרוֹן בְּאֵיזֶה דָּבָר – עִיקַּר הַחִסָּרוֹן הוּא בִּבְחִינַת הַחִיּוּת שֶׁל אוֹתוֹ הַדָּבָר, שֶׁהוּא בְּחִינַת הָרוּחַ חַיִּים שֶׁל אוֹתוֹ הַדָּבָר וְהָאֲנָחָה הוּא אֲרִיכַת הַנְּשִׁימָה וְהוּא בִּבְחִינַת ''אֶרֶךְ אַפַּיִם'', דְּהַייְנוּ מַאֲרִיךְ רוּחֵהּ וְעַל כֵּן כְּשֶׁמִּתְאַנֵּחַ עַל הַחִיסָּרוֹן וּמַאֲרִיךְ רוּחֵהּ הוּא מַמְשִׁיךְ רוּחַ הַחַיִּים לְהַחִיסָּרוֹן, כִּי עִיקַּר הַחִיסָּרוֹן הוּא הִסְתַּלְּקוּת הָרוּחַ חַיִּים כַּנַּ''ל, וְעַל כֵּן עַל יְדֵי הָאֲנָחָה מַשְׁלִים הַחִיסָּרוֹן".

 

לא מספיק רק להתאנח, אלא לקשר את האנחה לצדיק האמת שבדור, כפי שנאמר בהמשך: "אַךְ מֵאַיִן מְקַבְּלִין הָרוּחַ חַיִּים? דַּע, שֶׁעִקַּר הָרוּחַ חַיִּים מְקַבְּלִין מֵהַצַּדִּיק וְהָרַב שֶׁבַּדּוֹר, כִּי עִיקַּר רוּחַ הַחַיִּים הוּא בְּהַתּוֹרָה… וְהַצַּדִּיקִים דְּבֵקִים בַּתּוֹרָה וְעַל כֵּן עִיקַּר הָרוּחַ חַיִּים הוּא אֶצְלָם. וּכְשֶׁהוּא מְקֻשָּׁר לְהַצַּדִּיק וְהָרַב שֶׁבַּדּוֹר, כְּשֶׁהוּא מִתְאַנֵּחַ וּמַאֲרִיךְ רוּחֵהּ, מַמְשִׁיךְ רוּחַ הַחַיִּים מֵהַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר שֶׁהוּא דָּבוּק בְּהַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׁם הָרוּחַ, וְזֶהוּ שֶׁנִּקְרָא הַצַּדִּיק (בְּמִדְבַּר כ''ז) ''אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ'', שֶׁיּוֹדֵעַ לַהֲלךְ נֶגֶד רוּחוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד (כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ''י שָׁם) כִּי הַצַּדִּיק מַמְשִׁיךְ וּמַשְׁלִים הָרוּחַ חַיִּים שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד כַּנַּ''ל".

 

אתם מבינים? עיקר שלמות החיסרון הוא, לא פחות ולא יותר, על ידי אנחה המקושרת לצדיק האמת שבדור!

 

פשוט וקל! ממש לא תרגיל מסובך וגם לא לוקח זמן. אפשר לנסות את זה בבית. אמרו 'הריני מקשר/ת את עצמי באנחה זו לצדיק האמת שבדור, רבי נחמן בן פייגא ושמחה' ולהיאנח על כל החסרונות מכל הלב. וזה מה זה מרגיע!

 

לא, זה לא מבטל את המינוס בבנק ואין פה שום קסמים. אבל מה כן? לאט לאט, תרגישו איך האמונה מתפשטת בגופכם, איך הרוח הנעימה של רבי נחמן מברסלב נכנסת פנימה אל כל המקומות החשוכים ומאירה אותם במתיקות ובשמחה.

 

כמה נעים לדעת שיש לנו צדיק כזה שנותן לנו כאלה תרגילים פשוטים, ובעזרתם הוא מתקן לנו את הנשמה. כן, אנחה על הצער והכאב, הצרות והייסורים ועל כל מה שחשוך ומחשיך את הנשמה, על אירועי היום… פשוט, תעצמו את העיניים, תקשרו את עצמכם לצדיק ושחררו אנחה מתוככם.

 

כי "כל ההשפעות הם באים רק מהצדיק האמת, ועל כן מי שהוא רחוק מהצדיק אזי בא לו בקושי גדול השפע שלו…"

 

 

* * *

אודל תהלים, סופרת ומאמנת אישית על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. אתן מוזמנות ליצור קשר במייל nofarn91@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה