גאווה שקטה

על ההתמכרות והגאווה השקטה הוא כמעט שילם בחיים הזוגיים שלו, בתא המשפחתי שהיה לו כל כך יקר. ד"ר זאב עם סיפור על שקטה ואנשים שלא רוצים להשתנות.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

על ההתמכרות והגאווה השקטה
הוא כמעט שילם בחיים הזוגיים שלו,
בתא המשפחתי שהיה לו כל כך יקר.
ד"ר זאב בלן עם סיפור על גאווה
שקטה ואנשים שלא רוצים להשתנות.
 
 
לפני שחזרתי בתשובה הייתה לי בעיה גדולה עם האינטרנט. ובניסיון להפוך 'קדוש בין לילה' הכרחתי את עצמי להפסיק להשתמש בו ומכל מה שהוא שימש אותי, מעין גמילת אינסטנט שכזו.
 
הייתי נחוש בדעתי לא לקנות מחשב חדש, אבל בגלל שהשימוש בו לכתחילה ברובו לא היה הולם, אלא לגלישה באתרי פורנו ושאר מרעין בישין, הבעיות החלו לצוץ אחת אחרי השנייה. הפכתי לאדם מדוכא ומבודד מבחינה חברתית, לא רציתי קשר עם הסובבים אותי, הקשר עם העולם שבחוץ התמעט והמיטה הייתה החברה הכי טובה שלי, שעות על גבי שעות העברתי בשינה סתמית וחסרת משמעות. עם הזמן פיתחתי תגובה לא מוסברת של התעלפויות ורעד בגוף, דבר שהשפיע מאוד על הקשר והזוגיות שלי.
 
אשתי, אשת חיל אין מה לומר, עשתה כל שביכולתה ועמדה לצדי, אבל אחרי שהילדים נכנסו לתמונה ואני הייתי רוב היום במיטה ישן ומדוכא ולא עוזר בבית או עם הילדים, המצב נעשה גרוע מיום ליום.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הצלה של הרגע  האחרון
הבית  שלי
כאן בונים גן עדן
 
מחשבות אובדניות חלפו בראשי ועם הזמן הפכו לדיבורים בקול רם, כאלה שהפחידו את השומעים אותם. המשפחה לא הייתה שלמה עם זה ודאגה להפגיש אותי עם פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים, אבל זה לא עזר. בסופו של דבר, ולתדהמתה של אשתי, רכשתי מחשב חדש כדי "להשתחרר" מכל המחשבות האובדניות שליוו אותי באותה תקופה, ואני מדבר על אחרי 15 שנה בבית בלי מחשב. בין לילה התחברתי לרשת וכל הלילה הייתי מחובר אליה.
 
זאת הייתה נקודת השבירה של אשתי. כאישה-חברה היא גילתה אומץ וכוח לאורך כל הדרך, אבל אתרי פורנו אצלה בבית? לא בא בחשבון!
 
* * *
 
כשאורי הגיע אלי לטיפול-מפגש הראשון, הבנתי שהוא לא מעוניין להיות מחובר למחשב אפילו יותר ממיה שאשתו לא רצתה, אלא השתמש בו כפיצוי על כך שנהיה דתי בשיטת האינסטנט. המחשב בשביל אורי לא היה רק מחשב אלא סמל לשאר "התענוגות" עליהם ויתר בהתלהבותו להיות "קדוש" במהירות הבזק. כך למשל, הוא הפסיק לשמוע מוסיקה, לעסוק בספורט שמאוד אהב, לעסוק בתחומי חיים ותחביבים שאהב – נגרות, אומנות או מחנאות.
 
אחת המשימות שלי כמטפל כשאני פוגש אדם חדש שמגיע אלי לטיפול, היא לתת את דעתי על כמה האדם הזה באמת רוצה להשתנות או לא. ניסיתם פעם לדבר עם מישהו שלא היה לו שום עניין להקשיב לכם? פגשתי הרבה אנשים שאמרו לי שהם רוצים להשתנות, אבל לא תמיד זאת האמת שלהם. למעשה, רוב האנשים לא באמת רוצים להשתנות כמו שהם אומרים ומכריזים.
 
לרוב האנשים יש, כל אחד ברמה שלו, "גאווה שקטה" שחוסמת אותם מלהקשיב לאלוקים, כל שכן לי. לכן בכל פעם שאני פוגש את השתיקה הארוכה והכרזות כמו 'באמת שאין לי עוד מה לומר' או 'אמרתי לך את הכל' או 'בטח לא פגשת אדם כמוני לפני כן, אתה בטוח שאתה רוצה לעזור למישהו כמוני?' – אני מבין שאני נמצא במצב של התמודדות.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
רגע לפני שזה נגמר
איך נשמור על זה?
מה שאישה רוצה
 
אורי היה צריך להבין שהיצר הרע יוצר לו מניעות שחוסמות אותו מלהאמין ששינוי הוא דבר אפשרי, ושאם יבטח בי באמת זה באמת יעזור לו ויוביל אותו למקום מועיל וטוב בחייו.
 
אז במקום לדבר עם אורי על הבעיות איתן הוא מתמודד, התחלתי לדבר איתו על הבעיות שלא נמצאות בקדמת הבמה – אלה שמנעו ממנו לקבל את העובדה שאני יכול לתרום ולהועיל לו. כשדיברתי עם אורי, השיחה נפתחה לכיוונים מעשיים וטובים ואורי הסביר לי שהוא לא כל כך מצליח להבין ולראות מה הטעם בקשר עם אדם, או אנשים, אלא אם כן הוא מאמין תחילה שהוא יכול ללמוד ממנו משהו, דבר שהיה נדיר בניסיון חייו.
 
כשקילפנו את כל הקליפות והמחסומים סביב היכולת של אורי לקבל עזרה, וכמה שיותר מהר, הטון של השיחה התחיל להשתנות ואורי התחיל להפנים כמה דברים, שאם יתמודד או יישם אותם הוא יראה את השינוי המיוחל.
 
היצר הרע מפריע וחוסם את התהליך שאורי עובר בעזרת השוואות שהוא גורם לו לעשות עם אנשים אחרים, שנמצאים בדרגות רוחניות גבוהות יותר, כאלה שהוא קרא עליהם או נפגש איתם בהרצאות ושיעורים. הוא חרץ את גורלו בכך שהוא לעולם לא יצליח להגיע להישגים רוחניים או דרגות אליהן שאף. וכדי שהוא יבין את זה, היה צריך לשים מולו מראה כדי שיראה איך 'שם רגליים' לעצמו ומונע את ההתקדמות שלו במו ידיו-רגליו ומחשבותיו.
 
אורי גם הבין שהיצר הרע מושך אותו לרעיונות דתיים מורכבים ומסובכים שרק בלבלו אותו וגרמו לו זעם ומרירות, מכיוון שלא הצליח ליישם אותם בשום דרך בה יצליחח לעזור לעצמו. לכן בכל פעם שהעלה את כל הרעיונות המסובכים האלה ניסיתי לאזן אותם עם גישה הרבה יותר קלה ונעימה, כפי שהרב שלום ארוש מסביר בספריו, עם דרך לצמיחה האישית, להתעלות רוחנית ועבודת השם עם שתי רגליים על הקרקע, עם המציאות בה האדם חי בלי דמיונות ואשליות. ברגע שאורי הבין את ההשלכות שיש בלימוד ספרים או מושגים בדרגה הרוחנית בה הוא נמצא על חייו והרגשתו, ושאינם מועילים לו אלא רק גורעים ממנו דברים רבים, ובעיקר את החיים שהוא צריך לחיות, את הנחת שהוא רוצה לרוות מהזוגיות והתא המשפחתי שלו ועוד, ושגרמו לו לסיבוכים, לחצים ולהיות מי שהוא לא – הייתה לו הקלה אדירה. זווית ראיה חדשה נכנסה לתמונה.
 
הוא גם למד והבין היטב שהאשמה העצמית על כך שהוא מחובר למחשב כל לילה וכל הלילה ועל כל ה"פגמים" והבעיות שלו, היא אחת הטעויות הכי גדולות ודרך מסוימת בה אותה גאווה שקטה פרצה ממנו החוצה. הוא למד שכל ה"כישלונות" וה"חסרונות" שלו – כולם מהשם וכדי להראות שהוא לא יכול לפתור את הבעיות שלו בעצמו.
 
הוא התעמת עם ההתנגדות שלו לאלוקים על כך שהבורא, ולא הוא עצמו, מנהל את העולם כמו שהוא רוצה, ושהבורא מכריח אותו להבין שהוא לא יכול להתקדם בלעדיו או לפתור את הבעיות שלו לב.
 
אורי גם למד להכניע את עצמו על ידי שהפסיק להתעלם מהמסרים שהבורא שלח לו, כי כל זמן שלא עשה את זה הוא היה מבולבל, עצבני ומדוכא, עם אובססיות והרגשת חוסר אונים. הוא הבין שהתפקיד שלו הוא "לא לנסות להבין או לפענח את אלוקים", אלא פשוט ללמוד להאמין בטוב שלו ולטפח את מידת האמונה שלו.
 
הוא גם למד לוותר על האמונה הפסיבית בה דגל, זו שלא הובילה אותו לשום מקום, שהרי אמונה צריכה להיות מעשית, חיה ונושמת בחייו של האדם. ועם ההבנה באה גם הפעולה והוא החל לפעול בעניין ממקום בריא ונכון יותר.
 
וכאן אורי התחיל לראות איך ניסים קורים בחייו. פשוט כך.
 
* * *
 
"יום אחד הייתה הפסקת חשמל, וכשהחשמל חזר הכל עבד חוץ מהמחשב. 'סוף סוף' אמרתי לעצמי, 'סימן מובהק לכך שאני לא יכול להתעלם ממנו' (ולא הפסקתי לצחוק) זה היה הקש ששבר את גב הגמל, זה הזמן לומר שלום ולא להתראות לדבר שגרם לי ליפול ולהגיע למקומות נמוכים מאוד בחיים, זה הזמן להעניק את הזמן היקר שהענקתי למכשיר הזה לילדים שלי, למשפחה ולזוגיות שכל כך יקרה לי.
 
"ודברים קרו כל כך מהר, אפילו בלי שהרגשתי. ההתעלפויות נעלמו כלא היו, הקשר עם אשתי פרח והחיים הפכו להיות גן עדן עלי אדמות. התפילה תפסה מקום גדול בסדר היום שלי ושינתה אותם מהקצה אל הקצה. הסיבוכים, הזעם והמרירות, הדיכאון ושאר ההרגשות השליליות נעלמו מהשטח, וגם מתחת לפני השטח זה מרגיש נעים וטוב. והכי חשוב, הצלתי את המשפחה שלי, הצלתי את הדבר הכי יקר לי בחיים, את הילדים, את אשתי, ואת הזוגיות האיתנה שהוכיחה את עוצמתה וחוזקה גם ברגעים הכי קשים בחיים.
 
"הדרך עדיין ארוכה ויש הרבה מה לעשות, אבל תודה לא-ל, השינויים כבר ניכרים וכולם מרגישים שאורי הוא כבר לא האורי ההוא, אורי היום הוא אדם חדש".
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה