גלגל מסובב עולם | פרשת השבוע יתרו

יש דברים נסתרים לא נבין לא נדע, נעשה גם דברים שנראים בלי סיבה, ובאמת, סיבה לכל. פרשת השבוע פרשת יתרו

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 09.02.20

מבואר בשער הגלגולים להאר"י ז"ל (הקדמה ל"ו ועוד) שיתרו ומשה היו בסוד גלגול קין והבל. וכל השתלשלות המאורעות ביניהם היה בשביל לתקן אותו קשר אחים שהתחיל גרוע מאד. והטעם, כי קין בלידתו נולד עם הרבה סיגים, וחלק הרע שבו היה רב כל כך שהוא השתלט עליו. ורק אדם בעל שיעור קומה, ובעל כוחות גדולים כמו משה היה יכול להפך את חלקו הרע של קין לטובה.

 

 

וכך השתלשלו הדברים. כאשר הגיע משה לבית פרעה כבר היה שם יתרו כאחד מן היועצים הראשיים, ומבואר במדרש שהיה זה יתרו שהציל את משה התינוק שלקח לפרעה את הכתר, בטענה שזה רק מעשה נערות ואין מחשבה מכוונת במעשיו. זאת אומרת, מיד במפגש המגולגל הראשון שלהם יתרו מתחיל לגונן שלא במודע על משה. גם כשמשה התבגר, וַיִּגְדַּל משֶׁה… וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל, מצרי זה היה גם משורש קין, וכאשר הרגו משה, זה בא כתגובה למה שקרה בעברם המשותף וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהו.

 

 

בתגובה לאותו מעשה שהכניע עוד קצת ניצוצות קין בעולם, נכנסו ביתרו יותר הרהורי תשובה, ובו ביום הוא עזב את פרעה והלך לו אל ארץ מדין. לא עבר זמן רב עד שנהיה יתרו הכומר הראשי לכל העבודות זרות, וקיבל את התואר "כֹהֵן מִדְיָן", כלומר, יתרו של אז היה כמו האפיפיור של היום. עובר זמן מה ומשה מגיע גם הוא לארץ מדין, ובבואו של משה לתחומו של יתרו מתחילה הארת נשמת משה להשפיע עליו עוד והוא מקבל עליו שבע מצוות בני נח.

 

 

ככל שעבר הזמן בו יתרו היה קרוב למשה, כך ההשפעות החיוביות הבוקעות ממשה מטיבות עם יתרו. לימים, אסף את בני עירו והודיעם, שאין ברצונו לכהן עוד בתפקיד האפיפיור משום שזקן הוא, וכתגובה לדבריו נידוהו, שלא יזדקק לו אדם ולא יעשה לו אדם מלאכה. זה הטעם שהוציא את בנותיו לרעות את הצאן, ונסתבב הדבר שיפגוש אותם משה, ויושיעם מיד הרועים שגירשום בגלל אותו נידוי.

 

 

שמע יתרו דבר זה "וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֹתָיו וְאַיּוֹ לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת הָאִישׁ קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם". יתרו הבין שישועת נפשו השלמה תלויה בקרבה לאיש הזה, שעושה צדק ונלחם עליו. ואכן, כאשר הגיע משה לבית יתרו, יש דעה שאומרת שלאלתר נתן יתרו את בתו צפורה למשה, לאחר שהבין מי האיש העומד למולו.

 

 

ובכל אותו הזמן שהיה משה רבנו בבית יתרו, היו נושאים ונותנים בכל רזי החכמה הידועים לשניהם, התקדם יתרו בדרכי האמונה. ומשה כדרך כל האבות היה מתבודד במדבריות, בנָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט, וְלֹא שְׁזָפַתּוּ עֵין אַיָּה, עד שהגיע למעמד הסנה בו נתבשר "לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל… וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר". חזר אל יתרו והודיעו על דבר השליחות, ברכו יתרו בעין טובה שילך לשלום ויצליח בשליחותו. ומאז שהלך משה היה יתרו מחכה לראות מה יעלה בדבר נבואת משה. וכאשר שמע על הניסים והנפלאות שנעשו לעם ישראל, הלך לקראת משה וברגע שנפגשו "וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם", נשלם תיקון האיבה שהיה בין קין להבל.

 

 

מכל זה נלמד, שכאשר יש לנו תחושות מסוימות לגבי אנשים מסוימים יש לדברים שורשים נסתרים לא נבין לא נדע, וגלגל הוא שמסובב בעולם כך או אחרת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה