גם בחורף: מתכון לבמיה ברוטב עגבניות

במיה ברוטב עגבניות גם בחורף! הגרסה המעולה והטעימה של שוקי גלילי לירק עם התרמיל הירוק, עגבניות ואורז שהופכים לחגיגה צבעונית בצלחת.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 23.02.23

זמן הכנה: 60 דקות | דרגת קושי: קל-בינוני | פרווה

בימים כתיקונם עונת הבמיה הטרייה משתרעת בין מאי לספטמבר, ולאורך רוב ההיסטוריה אפשר היה ליהנות בחורף רק מבמיה מיובשת.

בימינו, כלומר החל מהשנים האחרונות ממש, ישנם כבר מוצרי במיה קפואה של כמה יצרנים, מה שמאפשר ליהנות מתבשילי במיה גם בחורף וגם חוסך את עבודת הניקוי והחיתוך המפרכת.

את הבמיה הקפואה יש להפשיר מראש, ולהקפיד לא לבשל אותה יתר על המידה אחרת היא מתפרקת. זה משנה את תהליך ההכנה המסורתי של תבשיל הבמיה בעגבניות – אין צורך בטיגון הבמיה, אבל חשוב להוסיף אותה רק אחרי שהרוטב כבר מוכן כדי לצמצם את זמן הבישול למינימום ההכרחי.

המתכון שלפניכם הוא וריאציה גלילית על המתכון הערבי הקלאסי, שבניגוד לו אינה דורשת הוספה של מיץ לימון וכוסברה ונוטה יותר למתיקות עדינה. אפשר להכין אותו בתוך שעה אחת – או פחות מזה אחרי שמתנסים בו כמה פעמים. אבל אם יש לכם זמן לחכות כדאי בכל זאת לנסות לחקות את השיטות המסורתיות וטעמי הפתיליה, ולהאריך את השלבים האחרונים של הבישול תוך שימוש באש קטנה מאוד. אם משתמשים ב”תנור שבת” לשם כך, התוצאה תהיה טובה אפילו יותר. 

את התבשיל המוכן מגישים על אורז לבן ומתבלים בנענע מיובשת שאותה מפוררים מעל כל מנה בנפרד. הטעם של הנענע המיובשת שונה מאוד מנענע טרייה, ומתחבר בצורה נפלאה לתבשילי עגבניות בכלל. אפשר לקנות כתבלין מוכן אבל הכי טוב לייבש לבד.

המצרכים

ל-4-6 מנות (כולל האורז)

שקית 600 גרם במיה קפואה (מופשרת כשעה מראש)

4 עגבניות גדולות ובשלות מאד

2 כפות רסק עגבניות

1/2 כוס מים רותחים

פלפל אדום בינוני

1 בצל

3 שיני שום

מלח

פפריקה מתוקה

1/4 כוס שמן זית

אופציונלי: נענע יבשה

אופן ההכנה

1. חותכים את הבצל לקוביות קטנות ומטגנים בשמן זית עד להזהבה קלה. מנקים את הפלפל האדום, חותכים לחתיכות גדולות, מוסיפים לסיר, מקטינים את האש ומכסים. ממשיכים לבשל בשמן כחמש דקות. חוצים את שיני השום לשניים (או לארבע אם הן גדולות), מוסיפים וממשיכים כשתי דקות נוספות. מערבבים מדי פעם ונזהרים שהבצל לא יישרף והשום לא ייחרך. מכבים את האש.

2. חולטים את העגבניות במים רותחים, ממתינים חמש דקות ומעבירים לקערה עם מי קרח. ממתינים עוד כמה דקות ומקלפים את העגבניות. חותכים לקוביות ומוסיפים לסיר עם המים הרותחים, רסק העגבניות, מעט מלח וכרבע כפית פפריקה מתוקה. מערבבים, מביאים לרתיחה, מקטינים את האש ומבשלים ברתיחה עדינה כ-20 דקות.

3. טועמים ומתקנים תיבול. מוסיפים את הבמיה וממשיכים לבשל על אש קטנה עד שהיא מתרככת וסופגת את הטעמים.

מגישים עם אורז לבן. אם יש נענע מיובשת מפוררים מעט מעל בהגשה.

בתיאבון!

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה