דברים פשוטים

על האדם להתרכז בנקודות מסוימות ולחזור עליהן כל יום. והדברים בהחלט פשוטים, לומר אותם בשפה שלך בפשטות.

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

על האדם להתרכז בנקודות
מסוימות ולחזור עליהן כל יום.
והדברים בהחלט פשוטים, לומר
אותם בשפה שלך בפשטות.

בשדי יער – פרק 54

בכל תאווה או מידה רעה ישנה נקודה יסודית פשוטה, וכאשר מבינים אותה התפילה נעשית פשוטה מאוד. כגון, כפי שהזכרנו בפרק הקודם בעניין תאוות האכילה, והבנו שהנקודות היסודיות הן השקר, אופן האכילה והאמונה ושיזכור האדם שהשם מחיה אותו. לכן עיקר התפילה היא: ‘זכה אותי להרגיש שובע. זכה אותי לא להרגיש רעב. רחם עלי שלא יצא דבר שקר מפי. עשה שיהיה לי סדר באכילה – לא לאכול מכל הבא ליד, אלא מארוחה לארוחה. תן לי את הכוח להתגבר על התאווה שלי, ששמחתי לא תהיה שמחת מאכלים וממתקים אלא שמחה אמיתית…’ וכן הלאה.

וזה הכלל: על האדם להתרכז בנקודות מסוימות ולחזור עליהן כל יום, כפשוטו ממש לחזור על המילים, משום שבעניינים יסודיים כאלה צריך לחזור ולהשקיע.

התבוננות

איך אדם ידע כיצד לעלות על אותה נקודה פנימית שצריך להתבודד עליה בעיקר? התשובה היא לפי מה שלמדנו עד עתה, שכאשר אדם רוצה להתבודד על דבר אחד הוא חייב ללמוד את הנושא. והיום, ברוך השם, יש מגוון ספרים מרוכזים על כל נושא ונושא, כגון: ספר המידות, ליקוטי עצות, ליקוטי תפילות וכו’. לכן בודאי חובה ללמוד היטב את הנושא ולרכז כל אחד לעצמו את הנקודות ואז להתפלל עליהן, לבקש שהשם יאיר לך את הפנימיות והשייכות שלך אל הדבר. למשל, כאשר אדם מתבודד על תאווה מסוימת המתגברת עליו שוב ושוב, מלבד ריבוי התפילות והחזרה על המילים, כפי שהוסבר לעיל, יש לבקש מהשם שיכוון אותן לדעת את פנימיות הנקודה – כיצד להתפלל על זה. ולא רק, אלא לבקש מהבורא שיעזור לו לאחוז בנקודה הפנימית של המידה/תאווה עליה מתפלל.

כמו כן, ישנם דברים התלויים זה בזה, כגון: שמירת הברית תלויה בשמחה, ושמחה תלויה בשמירת הברית. לכן יבקש מהבורא לדעת מהיכן מתחילים, וכאשר מתחיל אז יש לבקש עזרה כדי לדעת את הפנימיות והשכל של נקודה זו, וכן הלאה.

אף אדם שאינו בעל שכל גבוה ולא יכול לתפוס מיד את פנימיות השכל של אותה נקודה, יכול להתפלל בפשיטות ולהיוושע. השם רוצה מכל דבר אחר את התפילה של האדם – כל אחד לפי מדרגתו. אדם שמתפלל בפשיטות יזכה להבנות עמוקות משום שההתבודדות שייכת לכל הדרגות.

מדרגת ה"שעתיים"

במאמרים קודמים הזכרנו את עניין מדרגת ה"שעה" ומדרגת ה"שעה וחצי", את מעלתן ותרומתן לאדם. אך חסרון אחד יש בהן – שאדם לא עושה שעה שלמה של חשבון נפש. לכן חשוב מאוד לדעת: שעת חשבון הנפש היא עיקר ההתבודדות. מי שליבו חזק ורוצה באמת להתבודד כראוי צריך לשאוף למדרגה הבאה – שעתיים התבודדות.

מדרגה זו – אשרי מי שיאחז בה. אמנם לא תמיד אדם יכול להחזיק בשעתיים התבודדות. יש פעמים בהן הוא טרוד, תקופות של חולשה, עליות וירידות. אך מה טוב יהיה אם ישתמש גם בדרכים הקודמות שהזכרנו. כך, בתקופות של התעוררות וזמנים מסוימים כשיכול להתבודד שעתיים – יתבודד שעתיים. אם אינו מצליח, יוכל לקיים את מדרגת ה"שעה וחצי", ואם גם זה בלתי אפשרי יאחז במדרגת ה"שעה". כך על כל פנים תישאר לו עבודה מרוכזת של נושא אחד כל חייו.

כאמור, ישנו יתרון עצום לאדם שמתבודד שעה שלמה נוספת, כי מלבד העובדה שיש לו שעה שלמה של תפילה על נושא אחד, יש לו גם שעה שלמה ולא חצויה. שעה שלמה לחשבון נפש שהיא ההתבודדות העיקרית שצריכה להיות לאדם. ולמעשה, את ההתבודדות המרוכזת והארוכה על נושא אחד צריך לעשות רק לאחר שאדם יצא ידי חובתו בהתבודדות של חשבון הנפש והתשובה של כל יום.

לכן כאן המקום לבאר מהי הדרך הנכונה לשעה הראשונה של האדם – שעת המשפט. ומכיוון שזהו נושא גדול ועצום נייחד לו מספר פרקים בפני עצמם.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה