ד”ר ג’ייקל ומיסטר הייד

כל ההצלחה של האדם בכל תחומי חייו, בפרט בזוגיות שלו, תלויה בדבר אחד – בשלום. ושלום אמיתי מתחיל בבית, לא בחוץ!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כל ההצלחה של האדם בכל תחומי
חייו, בפרט בזוגיות שלו, תלויה בדבר
אחד – בשלום. ושלום אמיתי מתחיל
בבית, לא בחוץ!

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

השלום והברכה, חלק 1

רבי שמעון בן חלפתא מלמד אותנו ש"לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום", שנאמר (תהלים כט): ‘השם עוז לעמו ייתן, השם יברך את עמו בשלום’" (מדרש רבה כא). כלומר, הדגיש בפנינו את מעלת השלום והאחדות.

רק אדם שיש לו שלום בביתו יכול להצליח בחיים. ברכת השם, מקור כל ההצלחות, הן ברוחניות והן בגשמיות, כוללת בתוכה פרנסה, בריאות, חינוך ילדים, זוגיות, שלווה, רוגע, שמחה, חכמה, הבנה ועוד – וכל אלה דורשים את כלי השלום. במילים אחרות, ברכה זו יכולה להתקיים ולהישמר רק בסביבה בה ימצא השלום.

שלום אמיתי מתחיל בבית כאשר אדם חי בשלום עם אשתו. אדם שלא שואף לשלום עם אשתו, שהיא האדם הכי קרוב אליו בכל העולם, לא יכול לומר שהוא חי בשלום עם אנשים אחרים.

רבים טועים כאשר חושבים שאם יש להם שלום עם אחרים, אבל הבית זה כבר סיפור אחר. הם אפילו משתמשים בעובדה זו כדי להצדיק את עצמם – מכיוון שהם מסתדרים עם כולם ובכל מקום, הנשים שלהם בודאי צריכות להיות אחראיות לכל הבעיות שיש להם בבית. כלומר, האחריות מוטלת עליה בלבד, אם משהו לא בסדר אז זה בגללה…

אם אדם חי בשלום עם זרים אבל לא עם אשתו, הדבר מראה שהוא אשם. אם הוא כנה וישר עם עצמו הוא יראה שהוא אדיב ונחמד לאלה שבאמת לא מגיע להם כלום. הכרות אקראית עם אדם זר לחלוטין, שלא עשה בשבילו חלקיק מכל מה שאשתו עושה עבורו, אולם כלפיו יגלה סבלנות, יתנהג בנימוס ואדיבות, יתחשב, יתפשר ויחייך תמיד, אפילו כשהוא לא במצב רוח טוב. אבל כשהוא מגיע הביתה, אל אשתו, האדם הקרוב אליו ביותר בעולם, שעושה אינסוף חסדים תמידיים בשבילו, לה הוא מחויב לחיות בשלום – ההתנהגות שלו רחוקה כרחוק מזרח ממערב מהמילים אהבה והתחשבות.

הוא יגלה סבלנות מעטה כלפיה. הוא עייף מדי מכדי לדבר איתה ולהקשיב לה. הוא לא מחייך אם הוא לא במצב רוח טוב ואפילו לא משתדל או מתאמץ לשמח אותה, או לתת לה הרגשה טובה. הוא פחות מוכן להתפשר איתה בנושאים מסוימים מאשר עם זרים, ודורש שהיא תכבד אותו במלוא הכבוד המגיע לו. אם היה מתנהג איתה כפי שמתנהג עם אחרים, זרים לחלוטין!, הוא היה נהנה מיחסים המושתתים על שלום ואשתו הייתה שמחה תמיד.

אדם ללא שלום בביתו לא יכול להתרברב עם העובדה שהוא מסתדר עם כולם, ואיתם הוא חי בשלום. ההיפך הוא הנכון, עליו להתבייש, מכיוון שזה מראה על מידת הצביעות שבו. ‘האדם השליו’ ו’איש השלום’ שהוא מציג את עצמו כלפי חוץ הם רק תארים, בהם הוא מתהדר כדי להשיג כבוד מאנשים אחרים והסכמה למעשיו. אך אין לזה שום קשר להיותו אדם שמחפש שלום באמת, וכמובן שהוא לא יכול להיות כלי ראוי לברכה האלוקית.

שיעורי בית

המדד האמיתי לתכונותיו של אדם הוא התנהגותו עם אשתו. הבית הוא המקום הבסיסי והעיקרי למילוי וקיום כל המצוות שבין אדם לחברו: "ואהבת לרעך כמוך", לדון לכף זכות ובהגינות את הזולת, להזדהות, להתחשב, לשמח את הסובבים אותו, ולדעת לוותר למען השלום וכן הלאה.

רק אדם שזוכה לשלום בביתו זוכה ל"שלום", שהוא הכלי הרוחני לכל הברכות.

בית ללא שלום הוא בית ללא ברכה. בזמן כתיבת מאמר זה, הגיע אלי זוג אמיד מאוד להתייעצות בענייני שלום-הבית שלהם. מדבריהם, הן לבעל והן לאישה יש משכורות גבוהות מאוד, וכלפי חוץ, נראה שיש להם הכל. אבל אז החלה האישה לגולל בפני את מסכת הייסורים שלה. בעלה המוכר והמכובד הוא אדם שונה מאוד מאחורי דלת הבית. הוא מזלזל בה ללא הרף ופוגע בה, עד כדי כך שהיא הרגישה שייסורי הנפש שהיא חווה, בעקבות התנהגותו, הם מוות ממש. ההכנסות הגדולות שלהם הן רק אשליה. שניהם היו שקועים בחובות עד לצווארם, וכל מה שהרוויחו פשוט נעלם.

ד"ר ג’ייקל ומיסטר הייד

האישה, כשדמעות זולגות מעיניה, התחננה בפני, "בבקשה כבוד הרב, אנא עזור לי… אין לי למי לפנות, לספר את האמת. בעלי אדם מוכר ומכובד. אנשים לא יאמינו שבעלי, הידוע ב’מידותיו הנפלאות’, מתנהג כך בבית. אינני יכולה לחיות כך יותר. אין לנו שום ברכה. בכל יום משהו אחר משתבש – יום אחד המכונית, יום שני המקרר. כל הכסף שלנו מתבזבז על טכנאים, תיקונים והרבה מרשמים של תרופות…"

למרות ההכנסה העצומה של בני הזוג הנ"ל, הם בחובות ובנוסף לכך אומללים מאוד, פשוט מאוד, משום שהבעל לא התנהג אל אשתו בכבוד ובאהבה. היה חסר להם את הדבר אותו היו צריכים יותר מכל – הכלי כדי למשוך אליו את הברכה, שלום.

כאשר בעל מגלה אהבה, התחשבות וכבוד כלפי אשתו וחי בשלום איתה, אז יראה ברכה בכל מה שיעשה ולא יחסר לו דבר.

חז"ל אומרים, שעל הבעל להיות זהיר מאוד בכבוד אשתו, מכיוון שהברכה שורה בביתו של אדם רק בגלל אשתו (השפע בא מהאישה) (על פי ילקוט שמעוני, לך לך). למרות הציטוט שהובא בתחילת המאמר, של רבי שמעון בן חלפתא – שהכלי המחזיק את הברכה הוא השלום, הדברים שנכתבו בהמשך אינם סותרים משום שהשלום, שהוא הכלי לברכה, הוא השלום בין איש לאשתו. זאת הדרך שתוביל כל זוג לחיות בגן השלום באמת.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ליאת

כ"ח אב התשס"ט

8/18/2009

גם למאמר זה יש לבעלי תשובה ניצחת שימו לב לתחכום. בעלי מאשים אותי בכל הצרות שפוקדות אותנו כגון חובות וכו’ בגלל שהברכה באה מהאישה, ולכן, בגלל שאני מעזה להתלונן בפניו על התנהגותו הנלוזה כלפי, בכך אני היא זו שמונעת את הברכה….
הבנתם? אז כך או כך אני אשמה….
כנגד כזו האשמה אין מה לומר ומה לענות, בגלל שאדם שבאמת חושב כך, דעתו משובשת עליו לחלוטין, ושום הגיון לא יציל אותו מכך.
אשה שבעלה הוא כזה, טוב תעשה אם תתנתק ממנו, כי פשוט אין לו תקנה. אולם אם המאמר הזה יזיז לו משהו והוא יצליח להפנים, אזי יש סיכוי.

2. ליאת

כ"ח אב התשס"ט

8/18/2009

שימו לב לתחכום. בעלי מאשים אותי בכל הצרות שפוקדות אותנו כגון חובות וכו’ בגלל שהברכה באה מהאישה, ולכן, בגלל שאני מעזה להתלונן בפניו על התנהגותו הנלוזה כלפי, בכך אני היא זו שמונעת את הברכה….
הבנתם? אז כך או כך אני אשמה….
כנגד כזו האשמה אין מה לומר ומה לענות, בגלל שאדם שבאמת חושב כך, דעתו משובשת עליו לחלוטין, ושום הגיון לא יציל אותו מכך.
אשה שבעלה הוא כזה, טוב תעשה אם תתנתק ממנו, כי פשוט אין לו תקנה. אולם אם המאמר הזה יזיז לו משהו והוא יצליח להפנים, אזי יש סיכוי.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה