ה־Waze האמיתי שלך

היום איננו זקוקים למשלים טובים יותר כדי להמחיש לעצמנו את דבריו הנוקבים של רבי נחמן מברסלב "כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים"!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 22.10.19

זו הייתה נסיעה מוכרת וקצרה ודוד לא חשב לעצמו להשתמש ב־Waze. 'מה כבר יכול להיות?' חשב לעצמו. הוא התקשר לאשתו ואמר 'עוד עשר דקות אני בבית'. אבל מיד בפנייה הבאה הוא גילה שעשה טעות גדולה. חפץ חשוד חסם את הרחוב והוא התעכב בפקק במשך שלשת רבעי שעה. אם היה מדליק את ה‏־Waze, המכשיר מן הסתם היה מוביל אותו בדרך עוקפת ומהירה הרבה יותר.

 

גם שלמה נסע באותו כביש, ושלמה דווקא כן הפעיל את ה־Waze אבל כאשר ה־Waze אמר לשלמה לפנות לדרך עוקפת, שלמה התעצבן וחשב לעצמו: 'המכשירים הארורים האלה? בשביל מה לנסוע בכזאת דרך עקומה?!' והוא לא הקשיב לעצת המכוון האוטומטי, אלא בחר את נתיב הנסיעה על דעת עצמו, וגם הוא נתקע באותו פקק למשך שעה ארוכה.

 

היום איננו זקוקים למשלים טובים יותר כדי להמחיש לעצמנו את דבריו הנוקבים של רבי נחמן מברסלב: "כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום".

 

ראשית חכמה

 

הצוואה של רבי נחמן הייתה להתפלל ולבקש מאוד מאוד להתקרב למנהיג אמיתי. כל אחד חייב בחיים האלה מנהיג אמיתי. ולמנהיג כזה מתקרבים רק על ידי תפילות רבות. כי כשיש לך מנהיג אמיתי – אתה הולך לבטח. כשאתה הולך אחר שכלך והרגשתך – אתה בוודאי תטעה.

 

החכמה הראשונה של החיים היא שאם אתה לא יודע – תשאל. תמיד יש אנשים חכמים יותר ממך בכל תחום. ה' ברא את אדם הראשון בצלמו ובדמותו. הוא היה המנהיג של העולם, וכבר ביום הראשון של הבריאה החליטה חווה ללכת אחר השכל האישי שלה, אחר ההרגשה שלה, ולא התייעצה עם אדם. היא הייתה צריכה לומר לנחש: "נחש יקר, חכה לי פה אני אשאל את הרב שלי מה לעשות ואחזור אליך". אבל היא לא שאלה, אלא מיד אכלה מעץ הדעת, וכך הגיעה למצב שבו היא מכשילה בעצמה את אדם הראשון.

 

תבין טוב שמה שאתה רואה, ועכשיו אתה מתלהב מזה וחושב שזה נכון ואמיתי – אתה יכול לגלות בעוד רגע או כמה רגעים שזו טעות חייך. העולם הזה מאוד מאוד מטעה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מתנה לתש"פ

המנהיג הנועז

מעבר לגבולות השנאה

אוהב אותי בלי סוף

מחוץ לקופסה: נהנים מהמתנות

מפלים של הזדמנויות

עשרה צעדים לחופש

כיף לקום בבוקר

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

 

לעבור את המבוך

 

לא לחינם נתן ה"מסילת ישרים" את המשל המפורסם שהעולם הזה דומה למבוך, שמי שנמצא במבוך לא רואה את הדרך, אבל הצדיקים האמתיים שהם מנהיגי הדור והדורות – הם נמצאים מעל המבוך, הם רואים מה שאתה רואה, אבל הם גם צופים למרחוק ורואים את כל התמונה. הם רואים הרבה מעבר למה שאתה רואה ומבין. רק הם יכולים להדריך באמת.

 

וכיצד הצדיקים הגיעו למה שהגיעו? גם להם היו רבנים ומנהיגים שכיוונו אותם. כל מנהיג וצדיק שימש את רבותיו וקיבל מהם, כי גם כל המנהיגים האמתיים לא סמכו על השכל של עצמם, אלא על הקבלה מרבותיהם, ורק בזכות זה זכו לצאת מהמבוך ולהגיע לתכליתם והם יכול להדריך גם אחרים. אבל מי שהלך על פי הרגשות ליבו, טעה והטעה.

 

והתופעה הזו של אי־ציות למנהיג ממשיכה עם קין והבל ששניהם טעו בדרך, כפי שהסברתי באריכות בספרי עץ הדעת. וכמה חבל ששני האנשים הראשונים שנולדו בעולם לא מתייעצים עם המנהיג, ועושים דברים על דעת עצמם ומביאים את העולם לקלקול חמור מאוד.

 

וכך ממשיכים הדברים מדור לדור, שהמנהיגים האמתיים שהמשיכו את דרכו של אדם הראשון היו בהסתרה גדולה, ואילו כל בני הדור הלכו אחר שרירות ליבם והגיעו לכפירות איומות כמבואר ברבותינו הראשונים.

 

לכן נחזור שוב ונבהיר שכל הצלחת האדם הפרטי וכל קיום העולם וקיום תכלית העולם  – הכול תלוי בציות למנהיגי הדור. ולצערנו הרב ישנה מחלוקת והסתרה גדולה וקשה לדעת למי להתקרב ומה לעשות, לכן חייבים לקיים את הצוואה של רבינו ולבקש ולהתחנן להתקרב למנהיג האמיתי המקרב את האדם ואת העולם אל התכלית.

 

הדרך הבטוחה והיחידה

 

אבל שוב נדגיש בהדגשה יתירה: כאשר אתה מחפש צדיק להתקרב אליו, עליך להיזהר ולהישמר מפני דיבורים על רבנים ומנהיגים. כי היצר הרע מסית את האדם ואומר לו שהדרך למצוא צדיק היא על ידי ש"מבררים" ו"חוקרים" אחרי צדיקים ורבנים ולמצוא בכל אחד "חסרונות" ו"יתרונות" ועוד כל מיני סברות כאלה.

 

אבל שים לב טוב! מדוע אתה צריך להתקרב לצדיק? כי אתה לא יכול לסמוך על השכל שלך! אז אתה רוצה לסמוך על השכל שלך ולהחליט מיהו הצדיק ומי אינו צדיק?! היש כסילות גדולה מזו? אתה הרי אפילו לא יודע לאן לפנות בצומת הבאה, איך תוכל לדעת את הדברים הנסתרים ביותר בבריאה?

 

אם כן, איך מתקרבים לצדיק? 1. בורחים מכל מחלוקת ומכל ריח של מחלוקת, 2. מכבדים את כל החוגים והעדות והצדיקים בעם ישראל, 3. לא מדברים רע על שום אדם וכל שכן על שום רב, 4. ומרבים בתפילות לבורא עולם.

 

אם אתה מדבר, זה אומר שאתה חושב שזה בידך לקבוע מי הצדיק, זאת אומרת שאתה הצדיק הגדול ביותר שיודע את החשבונות של בורא עולם במי הוא בחר להנהיג את עם ישראל. אבל אם אתה מחפש צדיק כי אתה יודע שאין לך שום עצה לתת לעצמך – אז אתה מחפש את הצדיק באמונה ובענווה, שזה אומר שאתה מחפש את הצדיק אך ורק על ידי ריבוי תפילה!

 

הכוח האמתי

 

התורה מלמדת (בראשית) שהכוח הגדול ביותר באדם הוא כוח הדיבור. נשמת החיים שנתן הבורא באדם, שהיא הכוח האלוקי שבכל אדם – היא הדיבור. הדיבור בונה עולמות ומחריב עולמות כמבואר בזוהר הקדוש. כאשר מדברים על צדיקים, לא די שלא מתקרבים לשום צדיק – אלא ממש הורסים את העולם ומרחיקים את כל העולם מהתכלית.

 

אבל כאשר משתמשים בכוח הדיבור לתפילה ותחנונים – אז מביאים את כל העולם לתכליתו, כי התפילה היא תכלית האדם ותכלית העולם. תפילה זה אומר שמחזירים את המלוכה לקדוש ברוך הוא, מכירים באפסיות של האדם, ונותנים לבורא עולם להנהיג את העולם ואת האדם.

 

 

מי שנמצא במבוך לא רואה את הדרך, אבל הצדיקים האמתיים נמצאים מעל המבוך…

 

לכן אם אין לך רב ומנהיג, ואתה לא יודע מה לעשות, גם אז יש לך עצה גדולה מאוד. כשיש לך קושי או התלבטות, דחפים ורצונות לעשות משהו – אל תלך אחר חכמתך ושכלך, אלא תפנה לבורא עולם ותתייעץ רק אתו. תגיד לו את האמת שאתה לא יודע לאן לפנות ומה לעשות. תגיד לו "הדריכני באמיתך" כי אני לא יודע את האמת. כשיהודי מדבר עם ה' לפני כל דבר ובאמת מבקש הדרכה, ידריכו אותו ויוליכו אותו ויכוונו אותו משמיים.

 

ה' דיבר עם אדם וחווה ועם קין והבל ואפילו עם הנחש. אם רק היו מרימים עיניים ושואלים את ה' – הוא  מיד היה עונה להם ומכוון אותם. אבל בגלל שהלכו על פי דעת עצמם – במקום לרוץ אל ה' ולהתייעץ אתו הם רק ברחו מה' והתחבאו ממנו…

 

אומנות נקייה וקלה

 

ועוד יש לדעת, כאשר אתה מדבר על צדיקי ומנהיגי הדור, אתה למעשה מדבר על הקדוש ברוך הוא. ואתה מגלה את כסילותך, שאתה חושב שאתה צריך להנהיג ואתה תחליט מי מנהיג נכון ומי טועה. מובן אם כן שכל הדיבורים האלה שהם כסילות ורשעות, נקראים בוודאי דיבורי שקר כי האמת היחידה שלך היא לדעת שאתה בוודאי לא יודע כלום. על זה אומר דוד בתהלים: "תאלמנה שפתי שקר הדוברות על צדיק עתק בגאווה ובוז". איזו גאווה זו לדבר על צדיקים ומנהיגים שמוסרים נפשם על עם ישראל יומם ולילה! איזו גאווה זו לחשוב שאתה בוחן לב וכליות ויודע מי מנהיג לשם שמיים ומי לא!

 

לכן יש מפרשים שמפרשים את הפסוק הזה על הצדיקים כפשוטו, ויש מפרשים שמפרשים את הפסוק על הקדוש ברוך הוא שהוא צדיקו של עולם. כי כל הלשון הרע והמחלוקת על צדיקים היא כפירה גמורה בקדוש ברוך הוא. והעונש על כך הוא להיות אִילֵם חלילה, שנוטלים מהאדם את כוח הדיבור. בגלל שהוא הורס את העולם בדיבורים שלו ולא משתמש עם הדיבור שלו לתכלית, שהיא תפילה להתקרב לצדיקים אמתיים – עונשו הוא שלוקחים ממנו את כוח הדיבור.

 

לעומת זאת, כאשר אדם זוכה ללכת בדרך האמת, הוא מקיים את דברי חז"ל שהאומנות של האדם בעולם הזה היא לשים את עצמו כאילם. כלומר לא לדבר על אף בן אדם, לא להזכיר שם של בני אדם, אלא שכל הדיבורים שלו יהיו רק מהתכלית, דיבורי תורה ותפילה והודיה לה'.

 

מי בעל הבית?

 

המילה "בראשית" רומזת לראש בית שהוא המנהיג של העולם שבורא עולם בוחר בו להנהיג ולהדריך את כל בני העולם. אם אנחנו רוצים התחלה טובה לשנה, נקבל על עצמנו לחפש ולבקש את המנהיג האמתי שהוא הראש בית, אבל רק בדרך התפילה, בריבוי תפילה, ולא חלילה בדרך של דיבורי עתק בגאווה ובוז. ובזכות זה נזכה שיתגלו המנהיגים האמתיים ויתגלה במהרה בימינו מלך המשיח ויגאל אותנו גאולת עולמים שאין אחריה גלות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה