האב האוהב באמת

"אבא שלי מעשן שתי קופסאות סיגריות ביום, וכרטיס עולה פחות מכל הסיגריות שהוא מעשן בחודשיים. איזה אבא מוותר על בן במקום לוותר על סיגריות?"

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"אבא שלי מעשן שתי קופסאות סיגריות
ביום, וכרטיס עולה פחות מכל הסיגריות
שהוא מעשן בחודשיים. איזה אבא מוותר
על בן במקום לוותר על סיגריות?"
 
 
לא בכל יום מקבלים מכתב כה מרגש כמו זה שתקראו בהמשך. "ירמי" לא השאיר לי שום ברירה – המכתב פשוט 'התחנן' שנפרסם אותו:
 
לרב לייזר היקר,
 
האם אתה זוכר אותי? אני הבחור שהיה לו בר מצוה באותה שבת שהתארחת בקהילה שלנו בשנה שעברה. אני עדיין מחזיק בספר שנתת לי, ולמרות שאינני מבין אותו לגמרי, הוא יקר לי מאוד. הלוואי והיה לי אבא כמוך. אני לא יודע אם אתה זוכר, אך הוריי התגרשו. אבא שלי הפסיק ללכת לבית הכנסת אחרי שהתגרש מאמא. זה היה לפני שש שנים, כשהייתי בן שמונה. היום אני בן ארבע עשרה.
 
אני כותב לך בגלל שאני עצוב. אני לא חושב שלאף אחד איכפת ממני. פעם, אבא שלי היה שולח לי כרטיס טיסה אליו לקליפורניה בקיץ, אך השנה הוא לו שלח. הוא אמר לי שאין לו כסף אבל אני יודע שזה שקר. הוא מעשן שתי קופסאות סיגריות ביום, וכרטיס עולה פחות מכל הסיגריות שהוא מעשן בחודשיים. איזה אבא מוותר על בן במקום לוותר על סיגריות? שמעתי שאמא דיברה בטלפון ואמרה למישהו שיש לו חברה חדשה. חברות 'עולות' כסף גם כן. רק אותי לא רוצים.
 
הייתי רוצה לעלות ארצה וללכת לקיבוץ דתי, אך אמא שלי אומרת שאני צעיר מדי. אני די בודד, ללא חברה. צר לי לומר שרוב החבר'ה בגילי מעשנים סמים ועושים דברים שלא ייעשו, וזה לא מוצא חן בעיני. הם לועגים לי מאחורי גבי כי אין להם אומץ להתעסק איתי, כי אני לומד קרב מגע ואני די מוכשר בזה. אני רוצה להיות חייל קומנדו בצה"ל ולאחר מכן ללמוד בישיבה. להיות רב בדיוק כמו שאתה עשית.
 
בטח אתה עסוק מאוד, אבל אם תענה למכתב שלי ותפרסם אותו ב-לייזר בימס או ב-ברסלב וורלד אז תהיה לי הוכחה שאיכפת לך ממני. אולי זה לא כל כך הגון מצידי לבקש זאת ממך, אך מילה טובה ממך ממש תשפר את מצב הרוח שלי. הייתי רוצה לספר לחברים שלי שרב לייזר ברוידא הוא החבר הכי טוב שלי. התסכים? אני ממש ממתין בקוצר רוח לתשובה ממך.
 
בכבוד רב,
ירמי, וושינגטון הבירה.
 
* * *
 
לירמי היקר שלום רב!
 
אני זוכר אותך היטב. אתה ללא ספק אחד מהבחורים הטובים ביותר שפגשתי אי פעם. נדיר למצוא בני גילך בעלי אופי וחוש צדק כל כך חזקים כמו שלך. בנוסף, הכתיבה והשפה שלך ראויות לשבח.
 
ברור לי שלא קל לך בחיים. אך זאת בקשתי – אל נא תשמור טינה לאביך. בוודאי ניתן לחפש בו נקודת זכות, ומה גם, אין איש יודע מה עובר עליו. הוא לא מלקק דבש, זה בטוח. לעת עתה, השם יתברך לא רוצה שתיסע לקליפורניה משום שישנם דברים שם שעלולים להזיק לנשמתך. ירמי, אבקש שתסמוך עלי כשאומר לך שאפילו אם השם יתברך נוקט בפעולה שכואבת לנו, זה רק לתכלית הטובה.
 
כאשר כירורג מנתח חולה, הוא חותך את הבשר החי עם סכין ניתוח, ויורד דם. הכירורג אמנם פועל מתוך רחמים ולא מתוך אכזריות, שכן אם לא ינתח החולה עלול למות, חס ושלום. השם יתברך הוא רופא כל בשר ועושה לנו אותו הדבר. נמצא שגם הכאבים והייסורים הם לטובה.
 
רבינו הקדוש רבי ישראל הבעל-שם-טוב זיע"א התייתם בגיל חמש. נשמע ממש אכזרי, לא? בהיעדר משענת של הורים, הוא שם את כל בטחונו ואת כל יהבו על שם יתברך. הבעל-שם-טוב היה מבלה ימים ושבועות בהתבודדות ביערות אוקראינה, ולא פחד ממאומה זולת השם יתברך. הוא התעלה במעלות הקדושה והגיע למדרגה נשגבת של השגה ורוח הקודש. לא לחינם זכה לייסד את התנועה החסידית ולהיות סבא רבא של רבי נחמן מברסלב, שהוא נר לרגלי רבבות בכל קצוות תבל עד ליום הזה.
 
לעניות דעתי, יש להשם יתברך תוכניות גדולות עבורך. רק הצדיקים מקבלים ניסיונות כל כך קשים כמו שלך. תלמד מן הבעל-שם-טוב ושים את כל ביטחונך בהשם יתברך. כך, חסל סדר בדידות לכל החיים כי השם תמיד איתך.
 
ירמי, אבקש שתקדיש ששים דקות להתבודדות בכל יום, בהן תדבר עם השם בשפה המדוברת שלך ובמילים שלך. אבינו שבשמים תמיד ייתן לך הרגשה טובה, זאת הבטחה ממני. אין לך מושג כמה שהוא אוהב אותך. לעולם אל תשכח – האב הגדול שבשמים הוא נחמה גדולה להיעדרותו של אבא קטן בארץ. השם יתברך הוא האב האוהב באמת.
 
כפי שביקשת, אני שמח לפרסם את המכתב הזה באתר ברסלב ישראל באנגלית. גם ביקשתי מעורכת האתר בעברית שרה חיה נחמה תחי' שתפרסם את המכתב הזה באתר ברסלב ישראל, כדי להוכיח לך כמה שאנחנו אוהבים אותך ומעריכים אותך. מי לא יכול לאהוב בחור כה מוכשר ונחמד כמוך? בעוד ארבע שנים, כשתהיה בן 18, אשכנע בעזרת השם את אמא שלך לתת לך רשות לעלות ארצה. בינתיים, תלמד תורה בשקידה ותתפלל עם כל כוחותיך. אל תשב לפני הטלוויזיה אף פעם, ותשמור על כושר גופני עם הרבה ריצות וסיורים בשטח. קרב מגע הוא בסדר, אך למרות הכל, תתנהג בעדינות ולא בקשיחות. כתוב אלי מתי שתרצה ואעשה מאמץ להשיב לך.
 
בטנא מלא ברכות לכל טוב ובחיבה יתירה, לייזר ברוידא.
 
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה