האדמו”ר הזקן

היום, כ"ד טבת חל יום פטירת הצדיק הקדוש העליון, בעל התניא.בקשו מבעל התניא הקדוש שיהיה מליץ יושר בעדכם לזכות לדעת אמת ולחכמה בינה ודעת!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 30.12.21

רבי שניאור זלמן מלאדי, שמו "שניאור" מתכוון שלני אורות.  המכונה גם האדמו"ר הזקן, ואף בעל התניא מייסד תנועת חסידות חב"ד והאדמו"ר הראשון בשושלת זו. לפי מסורת שסיפר הריי"צ, כשנולד שניאור זלמן, ערך הבעל שם טוב , רבו של אביו , סעודה גדולה ואמר שנשמה חדשה ירדה לעולם שתאיר את העולם בתורת הנגלה ובתורת החסידות.

ספר התניא

ספר התניא חובר על ידי האדמור הזקן, רבי שניאור מלאדי, הנקרא גם 'ליקוטי אמרים' או 'ספר של בינונים', הוא ספר היסוד של תורת חסידות חב"ד ואחד מספרי היסוד של החסידות הכללית. הספר סוקר את נפש האדם ומנתח את תהליכיה שיובילו לעבודת השם, תוך מתן כלים להתגבר על הקשיים. עיקרו של הספר מוקדש לעיון מעמיק בפנימיות חלקי הנפש, תוך זיקה מובהקת למינוחיה של הקבלה.

בספרו, מבהיר ר' שניאור זלמן כי מטרת הבריאה היא 'לעשות לו יתברך דירה בתחתונים', כלומר: להפוך את העולם התחתון לקדוש ולאלוקי. כתוצאה מכך נגזרת עבודת בני ישראל למטה, בקיום מצוות מעשיות דווקא, על מנת להכשיר את העולם וחפציו, ולא להסתפק בעבודת המוח והלב.

אחת הסגולות המופלאות של הספר היא חיזוק האמונה בלב האדם. דמות ה"בינוני" כמדרגה שאליה אמורים רוב בני-האדם לחתור. שלא כצדיק, העובד את ה' מתוך תענוג, הבינוני שרוי כל חייו במאבק. הוא קרוע בין שתי הנפשות הפועלות בתוכו – הנפש האלוקית והנפש הבהמית.

הנפש האלוקית היא "חלק אלוה ממעל ממש", וכל רצונה הוא לעשות את רצון בוראה. ואילו הנפש הבהמית – כשמה כן היא, והיא מייצגת את הרצונות המשותפים לאדם ולשאר היצורים החיים, כגון אכילה, שינה, הישרדות וכו'. במהלך הספר היא נקראת גם בשם – "הנפש הטבעית" או "החיונית", כדי להבהיר שאיננה בהכרח רעה. בנפשות ישראל אף מצויות תכונות טובות כמו רחמנות וגמילות חסדים, שמקורן מהנפש הבהמית. לכן, תפקידה של הנפש האלוקית הוא לא לבטל את הנפש הבהמית, אלא להכשיר גם אותה לעבודת ה'. כל אחת מהנפשות מנסה למשוך את האדם לכיוון שלה ורוצה "שתהא היא לבדה המושלת עליו ומנהיגתו וכל האיברים יהיו סרים למשמעתה".

בעל התניא נותן לקורא מספר עצות, כיצד יוכל להגביר את כוחה של הנפש האלוקית, וכך יעזור לה לשלוט לבדה על הגוף. העצה המרכזית היא ההתבוננות. ר' שניאור זלמן מסביר, כי עיקר משכנה של הנפש הבהמית הוא בחלל השמאלי של הלב, ואילו הנפש האלוקית נמצאת במוח. ומכיוון ש"המוח שליט על הלב מתולדתו" (כלומר, מטבע האדם הוא שהמוח יכול לשלוט על הלב), צריך הבינוני להשקיע את כל כוחות שכלו כדי להתבונן בגדולת מעשיו של הקב"ה. התבוננות שכלית זו, תשפיע על רגשות הלב, שבו נמצאת הנפש הבהמית ותגרום לה לרצות לקיים את רצון הבורא.

הספר מציג את כוחם של התורה והמצוות, ויכולתן להפוך את הגוף והנפש הבהמית לחלק ולעזר לעבודת השם. בדרך אגב מבוארים בספר סוגיות במחשבת ישראל כמו גאולה, שמחה, אהבת ישראל, לימוד זכות על כל אדם ועוד.

חב"ד – חכמה, בינה , דעת

חב"ד הם ראשי תיבות של חכמה, בינה ודעת, כלומר אין די לעבוד את בורא העולם ברגש לבד, יש לעשות שימוש גם בשכל שהעניק לנו האלוקים כדי ללמוד ולהבין.

ישנו פתק קטן בו רשום שאב סבי, האדמו"ר הצמח צדק, שאל את סבו האדמו"ר הזקן ביחידות כמה ענינים. אחת השאלות הייתה: מהו עניינה של תורת החסידות?

הוא לא שאל מהי תורת החסידות שכן הוא ידע שחסידות היא חכמה אלוקית, פנימיות התורה. אך הוא ביקש לדעת מהו עניינה של תורת החסידות.

השיב לו סביו: "כל ענין החסידות הוא לשנות טבעיות מדותיו."

כל ההשכלות העשירות ביותר של תורת החסידות, כל השגות-ההבנה הנרחבות וכל עומקי מעמקיה של תורת החסידות המקיפים את שלושת המוחין, חכמה בינה ודעת שבנפש האלוקית שהיא חלק אלוקה ממעל ממש – מכוונים לשנות את טבעיות מדותיו. הלוואי ונזכה!

יום פטירתו

היום, כ"ד טבת חל יום פטירת הצדיק הקדוש העליון, בעל התניא. וכפי שאני תמיד נוהגת לסיים את המאמרים על הצדיקים: הדליקו נר לעילוי נשמתם, שימו פרוטה לצדקה, אמרו פרקי תהילים, התיקון הכללי, ערכו סעודה קטנה לכבודם.

דירה בתחתונים!

בקשו מבעל התניא הקדוש שיהיה מליץ יושר בעדכם לזכות לדעת אמת! לחכמה בינה ודעת ושנזכה לקיים את תורת החסידות בלב ובנשמה ולעשות לקדוש ברוך הוא דירה בתחתונים! למשוך אלוקותו למטה, וזה כמובן תלוי במעשים הפרטיים שלנו, כי הבית שלנו יכול להיות בית מקדש קטן וזה קשור לקדושה ולטהרה שנכניס בתוכו. למילים שנאמר, לתפילות, לברכות, למעשים, להתנהגויות, לצניעות.. לקיום התורה והמצוות. והדבר תלוי בנו! ברכה והצלחה.