האם אנשים משתנים?

האם אנשים משתנים? יש הגורסים שלא בגלל אירועי החיים, אבל העובדות מראות אחרות ואכן אפשר להשתנות. וזה תלוי במסרים שאנו מקבלים.

2 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 16.03.21

החבר'ה מגיל ההתבגרות עושים הכל כדי להתאים עצמם לקבוצות חברים שנראות להם. אם הם מרגישים דחויים, מיותרים, מתויגים, נבחנים או חווים בריונות, הם יכולים לפתח את כל סוגי הבעיות.

 

גיל ההתבגרות הוא תקופה מאוד רגישה בחיים בה צעירים נוטים להגיע להכרעות סופיות ושיפוטיות, על עצמם ואחרים, ולא פעם צריכים עזרה כדי למצוא את הטוב בעצמם ובסובבים אותם.

 

הנטייה הנפוצה והרווחת בקרב בני נוער, ואנשים צעירים בכלל, ובעיקר אותם שלא פגשו את מידת האמונה, היא לחשוב ש"מה שאתה עכשיו זה מה שתהיה תמיד". במילים אחרות, הלך החשיבה שלהם הוא שהאישיות של האנשים מקובעת ושהם לא יהיו מסוגלים אי פעם להשתנות.

 

הדרך לזכות בפנימיות מתוקנת פלוס מימוש הפוטנציאל לצמיחה וגדילה, היא קודם כל לאמץ מסר פנימי שבעזרתו האדם יאמין שאנשים במהותם טובים ואכן יכולים להשתנות.

 

בבית ספר תיכון בקליפורניה שבארצות הברית, חוקרים גייסו מאה תלמידים מכיתות ט' ונפגשו איתם פעם אחת בתחילת השנה, ובפגישה זו אמרו לתלמידים: "אם מישהו דוחה אתכם, משאיר אתכם לבד, מטריד אתכם או מתנהג בבריונות כלפיכם בשנה הזו, אנחנו רוצים שתדעו שזה לא בגלל פגם כלשהו בכם או באותו אדם. האדם שאולי יקניט אתכם או יתעלם מכם – הוא לא אדם רע, הוא מן הסתם מתמודד עם נושאים מורכבים, אבל בהחלט יש לו את הפוטנציאל והיכולת להשתנות".

 

כשהשנה כמעט הסתיימה, צוות החוקרים כינס שוב את אותה קבוצת בני נוער מכיתות ט'. הם נתנו להם שאלון על מנת לבדוק את רמות החרדות, הלחץ, ההערכה עצמית והבריאות הפיזית שלהם.

 

החוקרים גילו שהתלמידים שקיבלו את אותו מידע בתחילת השנה "גדלו בפנימיותם", וזכו בניקוד גבוה בכל ארבעת התחומים שנבדקו. הקבוצה שקיבלה את המסר החיובי חוותה רמה נמוכה של חרדות, לחצים, הערכה עצמית גבוהה והרגשת בריאות טובה, בהשוואה לקבוצה זהה מאותו גיל מאותו בית הספר שלא קיבלה את המסר המעודד הזה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

כבר לא ילדה

מבחני גיל ההתבגרות

פארטי טיים

לחיות עם חור בלב

גם אתם הייתם ילדים

מה קרה לילד?

החיים בקופסה

להזיז את הגבינה

לגעת בשמים

 

אותו מחקר נעשה בכמה תיכונים ברחבי ארצות הברית והתוצאות התאימו בצורה מדהימה למחקר הראשון. מסר פשוט אחד לצעירים מדמויות סמכותיות היה מספיק כדי לעשות את ההבדל הגדול על דרך השיפוט וההסתכלות  על עצמם וחבריהם.

 

אז תארו לעצמכם איזה עולם נפלא ואדיב היה יכול להיות לנו אם הצעירים שלנו היו מקבלים באופן קבוע מסרים חיוביים כאלה.

 

אומר רבי נחמן מברסלב שהכוח לגדול ולצמוח הוא – האמונה. והמרכיב המרכזי של האמונה שלנו הוא להאמין שאנשים יכולים להשתנות, להשתפר ולצמוח בפנימיות שלהם. האמונה שלנו בטוב הפנימי של האחר היא הבסיס והיסוד של דרך חיינו.

 

המושג "חרטה" מעיד על הוודאות והביטחון שלנו, שגם אנשים שביטאו דפוסי התנהגות שליליים, ואולי גם ביצעו אותם בצורה פיזית כלפי הזולת, מסוגלים לחזור לדרך הישר ולחיות חיים הגונים.

 

דוגמה טיפוסית לכך היא קין, שהיה האדם הראשון בהיסטוריה שרצח את אחיו הבל בגלל יריבות משפחתית שנבעה מקנאה כרונית. ועדיין, הקב"ה היה מוכן לקבל את וידוי החרטה הכנה של קין, שהתחנן לסליחה ומחילה והתחייב לשנות את עצמו ולא לחזור על מעשה זה בעתיד.

 

רבים וטובים מאיתנו לא עושים דברים שמתקרבים למה שקין עשה – רצח. ואם אלוקים מזהה את היכולת אצל אנשים שביצעו מעשים קשים לשנות את עצמם, לא נזהה את זה בעצמנו? לא נממש הפוטנציאל שלנו להשתנות ולהיות כל מה שאנחנו רוצים?

 

 

* * *

ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה