הבנקאי הקדוש מאודסה

מה עושה בנקאי עשיר מאודסה שמגלה כי בעוד ארבעה ימים הוא הופך לפושט רגל, ואת שארית חייו יבלה בסיביר הקפואה?

3 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

מה עושה בנקאי עשיר מאודסה
שמגלה כי בעוד ארבעה ימים הוא
הופך לפושט רגל, ואת שארית חייו
יבלה בסיביר הקפואה?
 
 
באודסה היה חי יהודי, בנקאי. הוא היה קרוב קצת ליהדות. אני לא יודע איך חיו יהודים מתבוללים באותה תקופה, אבל לאותו יהודי היה בנק. הוא היה אדם עשיר מאוד, אבל קרוב קצת ליהדות.
 
יום אחד, הרואה חשבון שלו הביא לו את כל הספרים. הוא הסתכל בהם וראה דבר מוזר: אם הוא לא משיג שני מיליון רובלים תוך ארבעה ימים… הוא יצטרך להכריז על פשיטת רגל!
 
היום, כשאנשים נמצאים במצב של פשיטת רגל, אתם יודעים מה הם עושים? דבר ראשון, הם נוסעים לשוויץ ומשם שולחים מכתב לכל האנשים שהם חייבים להם כסף: "הלוואי והיית כאן"… מה זה אומר להיות פושט רגל היום? זאת בדיחה, אתה מכריז על פשיטת רגל, ואתה לא משלם לאנשים את הכסף שאתה חייב להם. באותם ימים, ברוסיה, אם היית פושט רגל, היית על הרכבת הבאה לסיביר. אוי, אוי, אוי…
 
וזה היה ברור לו. 'הדבר הראשון שאני עושה אחרי ארבעה ימים, אם אני לא משיג את שני מיליון הרובלים האלה, הוא להתאבד. לסיביר אני לא הולך, ואני גם לא מסוגל לעבור את הדבר הזה…'
 
אז הוא הלך לבית מרקחת וקנה כדורים מסוכנים מאוד, רעל. אבל אז חשב 'איפה הכי טוב להתאבד? בבית? יש לי ילדים קטנים. אני לא רוצה לעשות את זה שם'. והוא החליט: 'אני מתאבד בבית הכנסת'.
 
וכשהוא הגיע לבית הכנסת, ואתם יודעים, היום בבית הכנסת יש סידורים, אבל אז היו ספרים, היו שם כרכים עבים של התלמוד. אז על המדף הגבוה ביותר הוא הניח את הרעל, מתחת לספר. הוא חיכה ארבעה ימים. הוא ניסה הכל. באמת. הוא חשב שיש לו קרדיט טוב. אבל הוא לא קיבל אגורה. ביום הרביעי, זה כבר היה ברור לו: 'מחר הם יגלו שאני פושט רגל, אני מתאבד…'
 
והוא הלך לבית הכנסת. באותם ימים, וזה היה מזמן מזמן, אולי לפני מאה חמישים שנה, כשעדיין לא היה חשמל, רק נרות. אז הוא לקח נר ושם אותו על השולחן ושלח את ידו למדף בו היה הרעל. הוא כל כך רעד עד שנפלו עליו הרבה ספרים. אוי…
 
ואם מישהו מכם נתקל במהדורות הראשונות של הספר ליקוטי מוהר"ן, אז שם היה כתוב על הדף הראשון באותיות גדולות: "רבי נחמן אומר: יהודי, לעולם אל תתייאש!"
 
כשהספר הזה נפל, הוא הרים אותו. פתח אותו וראה את מה שרבי נחמן אומר: "לעולם אל תתייאש!"
 
אז זה היה ממש ברור. אוי, איזה מסר מגיע לאדם ממש לפני שהוא רוצה להתאבד, הא? אז אתם יודעים מה הוא עשה? הוא לקח את הספר הזה, הניח את הנר קרוב אליו, והסתכל על העמוד הזה כל הלילה. "ריבונו של עולם", הוא פתאום אמר, "אם שלחת לי מסר כזה, אז אני מתחנן אליך, ריבונו של עולם, אל תאכזב אותי. לא אתאבד הלילה, אבל בבקשה תעשה שמחר יהיה נס".
 
וכדי לקצר את העניינים, אז במשך חמישה ימים, כל יום, שהוא היה במשרד שלו, כל פעם שמישהו דפק בדלת, הוא היה בטוח שזאת המשטרה. אבל שום דבר לא קרה. במשך חמישה לילות, כל לילה הוא היה מגיע לבית הכנסת ומסתכל על הדף הזה בספר.
 
ביום החמישי הוא מקבל מכתב מהבנק של אמסטרדם שבו נכתב: "אנא סלח לנו אלפי פעמים. לפני עשר שנים ביקשנו ממך הלוואה, אותה אישרת והעברת לנו, על סך שני מיליון רובלים. סלח לנו, אבל שכחנו לשלם לך אותה בחזרה, אבל גילינו בספרים שלנו שלא שילמנו לך, לכן אנו שולחים לך את הכסף".
 
גיוואלד!!!!!!
 
אז באותו לילה הוא הלך שוב לבית הכנסת ולקח את הספר שוב וחשב: 'אני אפילו לא יודע מי כתב את הספר הזה. אז הוא ראה שמי שכתב אותו הוא רבי נחמן מברסלב, נין של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע. והוא פתח את הספר, הוא ידע עברית היטב, בתורה הראשונה האומרת: "'אשרי תמימי דרך' (תהלים) – אדם צריך לשים את כל כוחו בתפילה"… והוא חשב: 'אה, זה יפה, מאוד יפה…'
 
זה היה הלילה הראשון שבו הוא היה קצת רגוע. הוא נרדם על הספר. ובחלומו…
 
אתם יודעים, רבי נחמן מברסלב, ושנזכה כולנו לחיים ארוכים וטובים, אבל רבי נחמן נפטר מן העולם בגיל מאוד צעיר, הוא היה רק בן 39. לרבי נחמן לא היה זקן ארוך, היה לו זקן קטן ופיאות. גם לרישנר הצדיק לא היה זקן ארוך. רק זקן קטן ופיאות ארוכות.
 
בחלומו הוא רואה איש צעיר, בערך בן שלושים וחמש, אולי שלושים ושש, שאומר לו: "אני רוצה שתדע, קוראים לי רבי נחמן מברסלב, ואני הוא זה שכתבתי את הספר הזה".
 
ואתם יודעים, רבי נחמן – לפני שהוא נפטר, הוא אמר בקול גדול, ממש מכל הריאות שלו: "יהודים, לעולם אל תתייאשו!"… ואנחנו מכירים גם את אותה קריאה מפורסמת שלו: "אין שום ייאוש בעולם כלל!".
 
"לפני שעזבתי את העולם", המשיך רבי נחמן לספר לאותו יהודי, "כשצעקתי 'יהודי, לעולם אל תתייאש', חשבתי עליך".
 
הייתם מאמינים?!?
 
והוא המשיך: "אומר לך מה אתה צריך לעשות עכשיו. אני רוצה שתמכור את הבנק, יש לך מספיק כסף כדי לחיות בארץ ישראל. אני רוצה שתיסע לארץ ישראל, ואני רוצה שתדפיס את הספר שלי שם".
 
אז תדעו, שפעם פגשתי חסיד ברסלב זקן בירושלים, שהיה כמעט בן מאה שנים, והוא תלמיד של אותו יהודי!!! הוא היה הראשון שהדפיס את ספרו של רבי נחמן מברסלב – ליקוטי מוהר"ן, כאן בארץ. והוא תלמיד של היהודי הזה! פגשתי אותו באיזה בית מדרש בירושלים…
 
 
* * *
ניתן להשיג את הספרים והדיסקים של הרב שלמה קרליבך זצ"ל בחנות האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה