הברכה שבטהרה

אנשים חושבים, וזאת טעות נפוצה מאוד, שאם הם בעלי חובות זה בגלל סיבה טבעית כלשהי, או בגלל שהם פשוט חסרי מזל ולא מוצלחים. אבל זה לא כך, העניין הרבה יותר עמוק...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אנשים חושבים, וזאת טעות נפוצה
מאוד, שאם הם בעלי חובות זה בגלל
סיבה טבעית כלשהי, או בגלל שהם
פשוט חסרי מזל ולא מוצלחים. אבל
זה לא כך, העניין הרבה יותר עמוק…

 

להתרגש מכל התחדשות, חלק 2

טהרת המשפחה היא דבר חשוב ומחייב בין כל בני זוג, מכיוון ששמירת טהרת המשפחה הוכיחה שבעל חי עם אשתו לא רק בגלל הקשר הגופני והתאווה אליה, אלא בעיקר כדי לשמח אותה בכל דרך אפשרית.

בכל פעם מחדש אני נדהם מחדש כאשר אני שומע סיפורים על גירושין, ועל בעלים שעזבו את הנשים שלהם. אם הם היו שומרים על טהרת המשפחה, ברוב המקרים, הם לא היו עוזבים. עם אהבה אמיתית, גם בימים בהם אין מגע פיזי, הקשר הרוחני שלהם מתחזק ומתבסס היטב כך שהוא יכול להחזיק לנצח. וזה פשוט, מכיוון שכך נוצר קשר אמיתי.

השמירה על הריחוק הפיזי בתקופת הנידה, היא הדרך בה מראה הבעל עד כמה הוא מכבד את אשתו. בחלק זה של מעגל החיים גוף האישה עסוק בניקיונו הטבעי, לכן קשר אינטימי בזמן זה אינו ראוי כלל, ועל פי ההלכה אסור. על ידי שמירת טהרת המשפחה, הבעל מגלה רגישות עצומה לצרכיה של האישה. הוא מבין שהאישה אינה חפץ או אובייקט לתאוותיו, מכיוון שיש לו קשר אמיתי איתה והבנה אמיתית לרגשותיה.

טהרת המשפחה מחזקת מאוד את הקשר הזוגי. בכל שנה אנו רואים מול עינינו את הסטטיסטיקות הקשות על אחוזי הגירושין שרק עולים. זה קורה בגלל חוסר אהבה או משעמום וחוסר חיות, והכל כמובן מגיע מאותה נקודה – אי-שמירת טהרת המשפחה וההתחדשות שבאה בעקבותיה. בני הזוג משתמשים אחד בשני כדי לספק את היצרים והתאוות שלהם, וברגע שהם מוצאים משהו חדש – תאוות ותשוקות חדשות – הם עוזבים. הסטטיסטיקות מראות גם, שאחוז הגירושין גבוה יותר אצל זוגות שאינם שומרים על טהרת המשפחה, לעומת זוגות שכן שומרים.

בעזרת טהרת המשפחה, התחדשות ורעננות תמידית הן מנת חלקם של בני הזוג. "ליל הכלולות" אינו לילה חד פעמי בחיי בני הזוג. הם מחדשים את הקשר ביניהם בכל פעם שהאישה טובלת במקווה, ובינתיים, בזמן שלפני הטבילה, הם מתגעגעים אחת לשני ממש כמו בתחילת הקשר ביניהם, כמו חתן וכלה. חשוב לציין, שגעגועים אלה אינם שייכים רק ליל הכלולות! אלא קורים בכל פעם שהאישה טובלת במקווה, מכיוון שכל פעם כזאת יוצרת התחדשות והתרגשות אצל בני הזוג.

אם כן, ההפרדה הזמנית מרעננת ומחדשת את הזוגיות והקשר בין בני הזוג. זאת, משום שמהות ועיקר הקשר מבוססים על כנות ואמת ביניהם, ולא על הקשר הגופני בלבד. הקשר צריך להיות מבוסס על אמת ואהבה כנה, כאשר הבעל אוהב את אשתו בגלל מי שהיא, ולא בגלל הגוף שלה. ברור, אם כן, שגבר שאוהב את אשתו בדרך זו לעולם לא יחפש אישה אחרת. אף אחת לא תוכל להוות תחליף לרגש והאהבה שהוא רוחש לאשתו.

טהרה וברכה

טהרת המשפחה מובילה בראש ובראשונה לקשר אמיתי ויציב בין בני הזוג, כפי שהוסבר לעיל. אבל יש לזה גם רווחים רבים. אחד מהם, שהוא רווח נפלא ואדיר, הוא הצלחה כלכלית.

ישנם שני היבטים לתיאור ההצלחה הכלכלית: הראשון, להרוויח מספיק כדי לספק את צרכיו של כל אחד מבני הזוג מבלי להתייגע. כלומר, לזכות בפרנסה בלי צער – "בנחת ולא בצער". והשני, שהפרנסה של האדם צריכה להיות מבורכת. ללא ברכה זו, הכסף הולך על כל מיני דברים והוצאות, שלא פעם, בני הזוג לא יודעים מהיכן הן מגיעות, השם ישמור. למה? משום שבעיות כלכליות הן תוצאה של חוסר שמירת טהרת המשפחה. ואחד הדברים הבולטים לעין הוא הקושי לסגור את החודש והצער על כך שהם לא רואים פירות וברכה בעמלם.

בקבלה אנו מוצאים את הדברים הבאים: כל השפע בא מהאישה. ואכן, חז"ל מבססים את דבריהם במקרים רבים על מה שהקבלה אומרת. למשל, כבד את אשתך ותתעשר, הברכה שורה בבית בגלל האישה, וכן הלאה. מכיוון שהצלחה כלכלית מגיעה בזכות האישה, עליה לשמור על טהרת המשפחה כדי למשוך את הברכה לביתה, לבעלה ולה.

בלי חובות

הדבר הראשון שאני אומר לאנשים שפונים אלי ומבקשים את עצתי, בגלל בעיות כלכליות הוא: לשמור על טהרת המשפחה ולוודא שהאישה תלך לטבול במקווה. אני מבטיח להם שהם יראו ישועות נפלאות ובמהירות בתחום הכלכלי, אם הם אכן מקשיבים לעצתי ומקיימים אותה. במילים פשוטות, העצה ההתחלתית והעיקרית היא המקווה, כל עצה אחרת היא פשוט בזבוז זמן. כי כל עוד האישה לא הולכת למקווה, שום דבר לא יעזור. אפילו אם הם יזכו בפרס הכי גדול בלוטו, הם יהיו בעלי חובות.

אנשים חושבים, וזאת טעות נפוצה מאוד, שאם הם בעלי חובות, זה בגלל סיבה טבעית כלשהי, או בגלל שהם פשוט חסרי מזל ולא מוצלחים. אולם, אדם שמעמיק בעניין זה ובודק אותו היטב, יגלה שאין חוקים בכל הקשור להצלחה כלכלית. ועובדה היא שישנם אנשים שמרווחים משכורת גבוהה, אבל הם בחובות. ומצד שני, ישנם אנשים שמרוויחים מעט מאוד, אבל הם לא בעלי חובות. ומכיוון שחובות הם צער וייסורים קשים, ומכיוון שחז"ל מלמדים אותנו ש"אין ייסורים ללא עוון", המסקנה המתבקשת היא – שחובות הם תוצאה של עוון מסוים.

רבי נחמן מברסלב כותב (שיחות הר"ן) שהחטא מוביל לחוב. כדי למחוק את החוב, אדם חייב לפשפש במעשיו, לעשות חשבון נפש ותשובה על החטא שהוביל אותו לחוב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה