הגיבור שלי – רבי נתן מברסלב

עבורי, רבי נתן הוא מופת, מורה דרך, ונר לרגלי. בלשון הילדים, הוא הגיבור שלי. הוא היה אלוף בשמירת הזמן, זהיר בכל שבריר שנייה כאילו כל דקה הייתה אבן חן יקרה...

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אחד מסיפורי המעשיות של הגמרא האהוב עלי ביותר מובא במסכת יבמות (דף צו, עמוד ב): שם מסופר על רבי אלעזר, אשר דרש ברבים באחד מבתי המדרשות בארץ ישראל. מורו ורבו רבי יוחנן רתח מכעס כאשר שמע שרבי אלעזר הזכיר חידושים וחידודים רבים בהלכה מבלי לציין את המקור, דהיינו, שלמד את כולם מרבי יוחנן. שני תלמידים מפורסמים אחרים של רבי יוחנן – רבי אמי ורבי אשי – ניסו לפייס את רבם, אך ללא הועיל. אדרבה, עוד יותר הרגיזו אותו.
 
לבסוף, נכנס התלמיד המוכשר רבי יעקב בר אידי אל רבו, רבי יוחנן, וביקש לומר דבר מה. נענה רבי יוחנן. הזכיר רבי יעקב בר אידי פסוק מספר שופטים (שופטים יא, טו) האומר, "כאשר ציוה ה' את משה עבדו כן ציוה משה את יהושע, וכן עשה יהושע, לא הסיר דבר מכל אשר ציוה ה' את משה". ואז שאל רבי יעקב בר אידי את רבי יוחנן, "מתוך כל יתר הדברים שאומר יהושע, האם הוא אומר ששמע אותם ממשה רבו? לא ולא! מדוע? יהושע מדבר וכל אחד יודע שכל מה שהוא מלמד הוא למד ממשה. כמו כן תלמידך רבי אלעזר – הוא דורש וכל אחד יודע שהוא תלמידך המובהק ושלו – שלך!" בשמעו את הדברים האלה, התפייס רבי יוחנן באמת.
 
* * *  
 
מורינו הרב רבי נתן זכר צדיק לברכה, גם היה גאון אדיר וגם היה אלוף השקדנים. בגיל עשרים ושתיים, הציעו לו מישרה ברבנות, להיות רב ופוסק של יותר מעשרים עיירות באזור פודוליה של אוקראינה. ללא ספק, רבי נתן היה יכול לפתח קריירה מזהירה בתור רב ופוסק. ולא זו בלבד – אילו היה רוצה, היה יכול להיות אחד הסוחרים המוצלחים ביותר בכל האזור. מוחו היה חריף ומהיר, והבין היטב דבר מתוך דבר. אביו האמיד, רבי נפתלי הערץ, היה סיטונאי גדול עם מחסנים ענקים בברדיטשב, בנמירוב ובאודסה. הוא רצה למסור את הכל לבנו נתן המוכשר, אך ליבו של רבי נתן חשק בתורה ובעבודה. רבי נתן לא נענה לשום הצעה, הן לרבנות והן למסחר, ומיקד את כל כוחותיו לעבוד את השם יתברך בדרך המיוחדת שקיבל ממורו ורבו האהוב והנערץ, הלא הוא נחל נובע מקור חכמה – רבינו נחמן מברסלב, זכותו יגן עלינו. רבי נתן שאף להיות תלמיד וחסיד. ולא רק שהצליח, הוא השאיר לנו מופת כיצד צריך להיות ולהיראות תלמיד וחסיד.
 
רבנים מקובלים יודעים לספר, שרבי נתן עלה למקום נשגב ונמנה בין התלמידים הדגולים של כל הדורות. הוא היה עבור רבי נחמן מה שיהושע היה למשה רבינו, מה שרבי אבא היה לרבי שמעון בר יוחאי, ומה שרבי חיים ויטאל היה עבור האריז"ל. כשם שרבי אבא רשם את שיעורי רבו המהווים את הזוהר הקדוש, וכשם שרבי חיים ויטאל רשם את שיעורי רבו המהווים את כתבי האריז"ל, כך רשם והנציח רבי נתן את כתבי רבי נחמן. אדרבה, אומרים המקובלים שכשם שרבי שמעון בר יוחאי, האריז"ל, ורבינו נחמן מברסלב היו גלגולים של משה רבינו, כך תלמידיהם רבי אבא, רבי חיים ויטאל, ורבי נתן היו גלגולים של יהושע, זכר צדיקים וקדושים לברכה.
 
* * *
 
עבורי, רבי נתן הוא מופת, מורה דרך, ונר לרגלי. בלשון הילדים, הוא הגיבור שלי. הוא היה אלוף בשמירת הזמן, זהיר בכל שבריר שנייה כאילו כל דקה הייתה אבן חן יקרה. הוא ניצל את כישוריו עד המקסימום, אך לא למטרות עצמו אלא לשם שמים בלבד. רבינו נחמן בעצמו העיד עליו שהיה עניו לתכלית. עוז רוחו של רבי נתן לא ידע גבול. הוא החזיק מעמד במצבים קשים שלא ניתנים לתיאור בכלל, שבהם כל העולם – כולל העולם החרדי והחסידי – היה נגדו. ההתנגדות לא הייתה אידיאולוגית בלבד, אלא התבטאה באיומים, הלשנות ואלימות פיזית, שמהם יצא בנס ממש עם ידו על העליונה. רבי נתן לא נשבר ולא התייאש, נאה מקיים ונאה דורש.
 
הסיטרא-אחרא (צד הטומאה), אויבו המושבע של רבי נתן, הכריזה מלחמה כה גדולה על רבי נתן, עד כדי כך שבשיא שנות הפורענות, בקושי היה לו, לרבי נתן, מניין – כולל עצמו – לתפילת ראש השנה. אך מי שצוחק אחרון הוא הצוחק באמת! רודפיו – שבהם נמנו אדמו"רים עם חצרות של רבבות חסידים – נעלמו כליל מן האופק כאשר היום כמעט ואין איש שזוכר אותם או שמע אי פעם אודותם. והנה, ככל שהרודפים ירדו מטה מטה, רבי נתן וחסידי ברסלב עלו מעלה מעלה, עד כדי כך שכמעט שלושים אלף איש באו לקיבוץ הקדוש באומן בראש השנה תשס"ח, הכל הודות לשלהבת רבינו הקדוש ששמר עבורנו ומסר לנו רבי נתן. ישנם עוד רבבות אנשים שאמנם לא הגיעו לאומן, אך נמנים בין חסידי ברסלב ואנשי רבינו. כולנו חייבים להכיר טובה לרבי נתן, כפי שאמר רבינו, ללא רבי נתן לא היה נשאר דף אחד מכל כתביו.
 
* * *
 
חלק חשוב מן ההתבודדות היומית שלי הוא הודיה לקב"ה עבור רבי נחמן, רבי נתן, והעולם הקסום שנקרא חסידות ברסלב. בכל הכנות, כל השפע הרוחני הזה היה מתבזבז אצלי לולא מורי ורבי האהוב והנערץ הלא הוא הרב הגאון והקדוש רבי שלום ארוש שליט"א, השם יתברך יאריך את ימיו ושנותיו בנעימים, אמן. מורי ורבי רבי שלום לא רק הבהיר לי את כתבי רבינו ורבי נתן זצ"ל, הוא נתן לי דרך – הלכה למעשה כיצד ליישם את עצותיו של רבינו זצ"ל בכל תחומי החיים.
 
כבר למעלה מעשר שנים, השם יתברך זיכה אותי ללמוד מרבי שלום ולשמש אותו, בתחילה כראש הכולל בסניף אשדוד של ישיבת "חוט של חסד", ובשנתיים האחרונות כקולו של הרב בשפה האנגלית. ברוח המעשה מן הגמרא שסיפרנו בתחילתה של כתבה זו, אין דבר כזה שנקרא דיסק או ספר שניתן לחתום עליו בשמי. כל מה שאני כותב ומדבר אינו אלא מה שלמדתי מהרב שלום שליט"א. שלי שלו לגמרי. הנני מאמין שרבי שלום ארוש שליט"א הוא הפה של רבינו נחמן בדור הזה.
 
רבי נתן הוא הדמות של התלמיד והמשמש המושלם. אותו אני מעריץ – הוא הגיבור שלי. מי ייתן ונזכה ללכת בעקבותיו. למרות נר היארצייט שנדליק עבורו, להבתו בוערת וזוהרת בליבנו לנצח, זכותו יגן עלינו אמן.
 
הרב לייזר ברוידא משתטח על ציונו הקדוש של מורינו רבי נתן זצ"ל
 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. עודד ישראל

י' טבת התש"ע

12/27/2009

מקסים ישר כח בברסלב יסדתי את מדינת היהודים

2. עודד ישראל

י' טבת התש"ע

12/27/2009

בברסלב יסדתי את מדינת היהודים

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה