הדחקה: וההשפעה על הגוף והנפש

אתם מאלה ששומרים בבטן? אז כדי שתדעו שיש לפעולת ההדחקה השפעה גדולה מאוד על הגוף והנפש שלכם. ד"ר גילה גבריאלוב על ההדחקה, השפעותיה ותמציות אבני החושן.

5 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 14.03.21

אם אתם טיפוסים שאוהבים לשמור בבטן, אז תדעו שיש לכך השפעות גדולות על הנפש והגוף שלכם. כי לשמור בבטן, זאת הדחקה. להכניס פנימה את מה שאנחנו לא רוצים לראות, לשמוע ולהתמודד איתו. לדחוף את זה אי שם בפנים ולחשוב, אבל רק לחשוב, שאפשר להמשיך הלאה. זו כמובן טעות גדולה שהנזקים שלה רבים.

 

נכון, החיים מזמנים לא פעם אתגרים, קשיים שונים והתמודדויות לא פשוטות, לכן לא פעם אנשים מעדיפים להדחיק את זה פנימה, לאמץ כביכול דרך שתעזור להם להתמודד עם המטענים בדמות הדחקה ובתפילה שהדבר הזה לא יצוף יום אחד למעלה. זה דומה מאוד לבוידעם שיש לכל אחד מאיתנו בבית – דוחפים לשם כל מה שרק אפשר, את כל הבלגאן של הבית, סוגרים את הדלת וזהו, חושבים שככה עשינו סדר. אבל זה 'סדר' רק לזמן קצר מאוד, למשל כשאורחים באים ואין זמן לעשות סדר יסודי, לברר ולמיין – אז דוחפים לשם מכל הבא ליד. אבל הדרישה לסדר מעמיק בוא תבוא. אין ברירה, אנחנו חייבים להתמודד עם הבוידעם הזה.

 

ולא רק עם הבוידעם בבית, אלא גם עם זה הנמצא בנפש שלנו. כי ברור שאי אפשר לדחוף לשם את המטענים שלנו ולחשוב שלא יקרה כלום, שלא תהיה לזה השפעה, שיום אחד זה לא יתפרץ כמו הר געש.

 

ההגדרה הכוללת של המושג הדחקה היא – שמדובר למעשה במנגנון הגנה נפשי עליו מצביעה הפסיכולוגיה כאחראי לסילוק זיכרונות, רגשות מחשבות שמופיעים בעיתויים לא רצויים לנו ומפריעים לניהול חיים תקינים, וכל זה מחמת ההרגשה שה'אני' שלנו מאוים.

 

ניתן לסווג הפרעות חרדה לחרדות כלליות – שאינן תלויות בגירוי ספציפי, או בגירוי שלא יגרום לחרדות אצל רוב בני האדם.

 

הקושי בהתמודדות עם גורם הדחק עלול להשפיע גם המצב הפסיכולוגי שלנו, וגם על זה הגופני – לרוב פגיעה זו תבוא לידי ביטוי במערכת העיכול. לכן, לעיתים קרובות אנו חייבים במצבי דחק להתייחס ברצינות רבה לפן הפסיכולוגי על מנת למנוע נזק גופני.

 

כאן אני מציעה להשתמש כדי להקדים תרופה למכה ולהדחקה בשלוש תמציות נפלאות:

 

תמצית איזון קיבה רגישה ועצבנית – שהיא נוגדת מיחושים במערכת העיכול, צרבות, גזים, כיבים ואי נוחות.

תמצית למזעור כאבים במערכת העיכולהמעניקה תמיכה במצבי אולוקוס, קרון ועוד.

תמצית חיזוקיתשמסייעת לחיזוק המערכת החיסונית ומשירה על כוח וחיוניות.

 

מאמרים נוספים בנושא:

כשמתח ולחץ נפגשים

עד שמעצבנים אותנו

רגוע? מתי זה קרה לאחרונה?

פריק קונטרול

למה לחץ?

עניים בזמן, עשירים בלחץ

זץ חשמלי

לכעס יש מחיר

בתוך השקט

אל תיכנעו לפחדים

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

עומדים בעומס?

תזרקו את סטרסי מהחלון

 

התמציות של גילה גבריאלוב – במחיר מיוחד, עכשיו בחנות האתר!

 

במידה וההדחקה, כתוצאה ריבוי רגשות טעונים ומטענים שנדחקו אי שם לבוידעם הנפשי, יוצרת גם לחץ דם גבוה – לחץ שמפעיל את הדם על דפנות כלי הדם, או לחץ עורקי – כשלחץ הדם גבוה מאוד והוא עלול להוביל להפרעה בתפקוד ולהרעה משמעותית במצב הבריאות, אני ממליצה גם להשתמש בתמצית איזון לחץ דם.

 

כמובן שלכל אלה פלוס הדחקה שמעיקה מאוד ולוחצת, יש השפעה על מערכת החיסון שלנו.

 

 

מערכת החיסון, כידוע, היא מכלול מורכב של איברים, תאים ומולקולות, תפקידה להגן על הגוף מפני פלישה של מיקרואורגניזמים פתוגניים, כגון חיידקים, נגיפים, פטריות וטפילים שונים, וכן מפני רעלנים והתפתחות מחלות קשות כמו הסרטן. בין מרכיבה השונים של מערכת החיסון קיימים יחסי גומלים ענפים המאפשרים להם לפעול באופן מסונכרן ומתואם נגד פולשים זרים. כדי לחזק את מערכת החיסון, בעיקר במצבים של הדחקה או מערכת חיסונית חלשה – אני ממליצה להשתמש בתמצית חיסונית אנטי דלקתית.

 

הגירוי היוצר את הדחק עשוי להתקיים במציאות, או רק בתודעתו או במחשבתו של האדם, והוא נתפס כמכן וכמאיים על השלמות והפיזית והנפשית שלו, בצורה ישירה או עקיפה, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים.

 

את המונח "דחק" תבע הנס סלייה – ביו כימאי ואנדוקרינולוג (תחום בביולוגיה וברפואה העוסק בחקר ההורמונים, היווצרותם, הרכבתם ופעולתם) ממוצא אוסטרי-הונגרי. תחושת הדחק מובילה ללחץ, וסלייה הגדיר את המונח "לחץ" בספר אופנים במרוצת השנים: "סך השינויים הלא ספציפיים שנגרמו על ידי נזק" – הכוונה היא, בתגובת האורגניזם ללחץ ולא לגירוי עצמו.

 

ארבעה גורמים המהווים מקור לחץ

 

עומס כמקור לחץ – עומס הוא מצב בו גירוי מסוים מאופיין בעוצמה גבוהה עד שאין ביכולת האדם להסתגל אליו, וברוב הפעמים הוא מדחיק אותו. כמובן, שיש גבול ליכולת ההסתגלות שלנו וכאשר גירוי עובר את הגבול אנו חשים בלחץ, במטען רגשי לא פשוט. שילוב של עוצמות הגירויים המלחיצים ומשך הזמן שלהם קובעים את מידת הלחץ. כאן אני מציעה להשתמש בתמצית לגמישות נפשית, תמצית לרוגע שלום ושלווה, תמצית יכולת פיתוח ופריחה רוחנית.

 

דילמה כמקור לחץ – דילמה היא מצב בו אדם צריך לבחור באפשרות אחת מבין שתיים או יותר, או כאשר ש/ני רצונות או צרכים פנימיים מתנגשים, כך שלכל בחירה יש מחיר. הדילמה מתרחשת כאשר מתעוררת אצל האדם שתי נטיות תגובה – התקרבות והתרחקות. פלא נפלא הוא, שדילמה יוצרת לחץ גם אצל בעלי חיים.

 

 

חוסר שליטה כמקור לחץ – צם תחושת השליטה או היעדרה משפיעה על רמת הלחץ, וההדחקה שבאה בעקבות, מצב מאיים עלול להיות מלחיץ כאשר אנו חשים בחוסר שליטה. גם אם בפועל אין לנו שליטה, עצם התחושה שהיא קיימת מפחיתה לחץ.

 

שינויים כמקור לחץ –  אדם זקוק לריגושים בחייו, לעוררות, לגיוון. אולם שינויים גדולים מדי, בעיקר אם הם מתרחשים בסמיכות זה לזה, עלולים להלחיץ. כל אירוע שמהווה שינוי מהותי בחיי הפרט, בין אם הוא שלילי ובין אם הוא חיובי, עלול לגרום ללחץ מכיוון שהוא עלול להיתפס כמאיים על שלומו של הפרט, או כאתגר שאין ביטחון שניתן להתמודד איתו.

 

פונקציונאליות של הרגש – מחקרים שונים וביניהם קאנון, מצביעים על תפקודן של התופעות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות המופיעות עם עלייתו של רגש הלחץ כהכרח, ומקורן ביצר ההישרדות: כאשר מערכות החושים השונות מזהות מצב של לחץ ומכינות את האורגניזם להתמודד עם סכנות או איומים.

 

בשנים האחרונות ישנו שימוש בעולם המחקר ברגש הלחץ, כניתוח מצבים שלאו דווקא כרוכים בתחושת איום או סכנה קיומית, אלא כהסתגלות מחודשת לאירועי החיים, במישור האישי והחברתי.

 

הבעות פנים – תחושת לחץ באה לידי ביטוי במספר סממנים חיצוניים: הופעתו של קמט מרכזי במצח, פה פתוח, הופעת לבן מעל קשתית העין, שפתיים קפוצות ומתוחות, גבות מורמות, אישונים מורחבים.

 

תוצאות הדחק

 

התגובה הקשה ביותר לדחק מתפתחת כתוצאה מאירועים כמו מלחמה, הלם קרב, תקיפה מינית ואחרים – שעוצמתם דומה, היא הפרעת דחק פוסט טראומטיות – הפרעה פסיכיאטרית מתחום הפרעות הקשורות לדחק וטראומה המתפתחת בעקבות חוויות או אירוע קשה מאוד, מבחינה גופנית או נפשית כאחד. הלוקים בהפרעה מגיבים לרוב לחוויה זו בתחושות שלפחד וחוסר אונים, כמו איבוד עניין בדברים אחרים בחייהם ואיבוד הסבלנות לזולתם.

 

תגובה נוספת היא תוקפנות – אלימות. התנהגות כוחנית, תוך כדי פגיעה או כוונת פגיעה. בעבר אלימות פיזית הייתה נפוצה יותר למטרות ענישה, חינוך… תוקנות אופיינית לתחושת תסכול עקב אי התגשמות רצון, צורך או דחף.

 

'זעם הדרכים' – שגילויו הם התפרצות אלימות בתנאים של פקקי תנועה, כאשר אדם אינו מסוגל להתעמת עם מקור התסכול הוא עלול לפרוע את כעסו על אחרים.

 

תגובה נוספת יכולה להיות גם ההיפך ממש – אדישות ודיכאון.

 

דיכאן קליני – הפרעה נפשית המאופיינת בדפוס נרחב ומתמשך של מצב רוח ירוד, שאליו מתלווים הערכה עצמית ירודה ונמוכה ואובדן עניין והנאה מפעילות מהנות.

 

כאן אני ממליצה בחום להשתמש בתמצית לניקוי מטראומה, תמצית לגמילה מדיכאון, תמצית יכולת פיתוח ופריחה רוחנית, תמצית להתגבר על כעס, ותמצית להתגבר על קנאה ומרירות. כל אלה ועבודה פנימית של האדם הם תמיכה נפלאה לעצור התדרדרות של תהליך הדחק.

 

במאמר הבא ב"ה אעסוק בדרכי התמודדות תומכות ומוצלחות עם התמציות להתמודדויות מהחיים – לפני ראיון עבודה, מבחן נהיגה ועוד.

 

*  **

ד"ר גילה גבריאלוב, ד"ר למדעי ההתנהגות PhD/ND וד"ר לגמולוגיה – ריפוי באבני החושן. לפגישה, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות אל ד"ר גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il או בטלפון/פקס: 03-5320266

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה