הדיל הכי טוב בעיר

אם אתם רוצים את הדיל הכי טוב בעיר, הנה הזדמנות אדירה להרוויח ובגדול! הרב שלום ארוש יגלה לכם הכל על ההשקעה הכי טובה שיש.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

בחירה… חופש בחירה… החופש לבחור… חופש… איפה זה בכלל מתחיל?

 

במחשבה!

 

חופש הבחירה מתחיל קודם כל במחשבות שלנו. ולא רק, אם אדם נכשל, נניח, בדיבורי לשון הרע, רכילות וכדומה, דברים הקשורים לדיבור, גם המחשבות שלו יהיו בהתאם, כי הדיבור משפיע על המחשבה וכן להיפך.

 

וכשהמחשבות שליליות, גם המעשים והרגשות הופכים שליליים. למה? כי מחשבה רעה היא קרקע פורייה לעצבות, דיכאון, חרדות, דאגות ושות'.

 

מצד שני, אדם שרגיל לדבר חיובי, מילים של אמונה, עידוד וחיזוק, ולמצוא תוך כדי הדיבור את הטוב בעצמו ובאחרים – מחזק בצורה חיובית את הרגשות והמעשים שלו. מילים של רחמים, אדיבות, חסדים, הופכות למעשים חיוביים בפועל!

 

מאמרים נוספים בנושא:

זה מתחיל בדיבור

חופש הדיבור

בשכר השתיקה

 

הדיבור של האדם הוא הלבוש של המחשבות שלו, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב. ומהות האדם, הליבה המשולשת שבו – היא המחשבה, הדיבור והמעשים שלו. וכפי שהמחשבה משפיעה על הדיבור והדיבור על המעשה, מעשים ודיבורים משפיעים על המחשבות.

 

ידיעה זו כבר מעניקה לאדם מנוף רוחני עצום לעלות מהשליליות – בליבה המשולשת שבו. זה יכול להתחיל מדיבור חיובי שיזרים חיוניות באדם, מחשבה טובה שתוביל למעשים טובים וכן הלאה.

 

אם נכשלנו במשהו, אם חווינו אכזבה, אם נפגענו, דיבורים חיוביים, דיבורים של אמונה, הם התרופה להתעלות מעל לכאב והצער שאנו חווים באותו רגע. האפקט של פעולה כזו הוא מהיר ויעיל מאוד. מילים של אמונה מסוגלות לגרש מחשבות שליליות כמו רוח חזקה שמפזרת עננים קודרים, ואז מתגלים השמים הבהירים.

 

"שתיקה שווה זהב" אומרים חז"ל. ואם הדיבור שווה מטבע זהב, אז השתיקה שווה שני מטבעות זהב. אדם שמדבר פחות, חוטא פחות. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שהשתיקה מובילה לאמונה (ספר המידות, אמונה) והגמרא מלמדת אותנו שהשתיקה היא אומנות של ממש בעולם הזה (חולין פט, ע"א). ואילו החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, אומר ש"כל הדברים יגעים, לא יוכל איש לדבר" (קהלת א, ח). מצד שני, שתיקה מעולם לא גורמת לעייפות. חכמינו ז"ל אמרו גם, שאדם חייב לשמור על השתיקה כדי לדעת איך לדבר, כי ככל שאדם מדבר פחות כך הוא פחות טועה.

 

תחשבו על כל הפעמים בהן הצטערנו על מילים שאמרנו, אלה שהיינו מעדיפים לשמור על השתיקה ולא לומר אותן?!

 

דיבור, כמו כסף, צריך להיות מושקע במקום הנכון. אמונה, הקשר שלנו לבורא עולם והצינור העיקרי שמחבר בינינו, תלויה בדיבור של האדם (רבי נחמן, ליקוטי מוהר"ן חלק ב, מ"ד). על כך אומר דוד המלך ע"ה, "פי ידבר אמונה" (פט, ב). על ידי דיבורי אמונה אדם משיג את מידת האמונה. לכן, כאשר האמונה של האדם חלשה הוא יכול להעצים אותה על ידי הדיבורים שלו.

 

רבי נחמן מברסלב כותב (שם חלק א, עח) שהשכינה הקדושה היא כוח הדיבור שטמון באדם. במילים אחרות, כשאדם רוצה משהו, הוא יכול לדבר עם בורא עולם כל זמן שירצה כי הקב"ה תמיד איתו! כי כל מילה שאדם מוציא מפיו לבורא עולם מקשרת אותו אליו, לכן השכינה הקדושה נקראת "אם כל חי" כי כמו שהאמא נושאת את ילדה לכל מקום, כך גם השכינה הקדושה נמצאת עם האדם ומלווה אותו לכל מקום בו הוא נמצא, אפילו למקומות הכי נמוכים אליהם הוא נופל ולעולם לא עוזבת אותו גם בנסיבות הכי גרועות ולא נעימות. כך הוא הדיבור שלנו, שנמצא איתנו תמיד.

 

רבי נחמן מגלה לנו את הכוח העצום הטמון בדיבור, במיוחד כשאנחנו משתמשים בו בצורה חיובית וטהורה – אדם יכול לדבר בכל מקום ובכל זמן עם הבורא אפילו אם הוא שקוע עמוק בחטאיו ובמעשיו הלא טובים, לכן אל לנו להתייאש לעולם! כי העזרה תמיד בנמצא, רק צריך לדבר עם אבא בשמים! גם מילים של תורה ותפילה שאדם אומר הן השכינה הקדושה עצמה. כדי להתחבר ליוצרנו אנחנו חייבים לדבר איתו.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

שימו הכל על השולחן

הייתי רוצה ש…

חברתי התפילה

 

"כי מדי דברי בו זכור אזכרנו" אומר ירמיהו הנביא (לא, יט) ובדבריו מגלה לנו סוד אדיר: ככל שאנו מדברים יותר על הדבר או על מישהו, כך אנו זוכרים אותו יותר. היצר הרע מנסה להכריח אותנו להתמקד בתאוות הגשמיות, בפיתויים השונים שהוא שם בדרכנו, על מנת שנזניח את הדבר היקר לנו מכל – הנשמה, החלק האלוקי ממעל שקיבלנו מבורא עולם, חתיכה ממנו שנמצאת בתוכנו. לכן, ככל שנדבר יותר על בורא עולם ועל האמונה, כך נזכיר לעצמנו את השכינה הקדושה ואת הקשר החשוב עם ההשגחה הקדושה. זו פעולה שמבטיחה לנו נשמה בריאה, מכיוון שהדיבור עם בורא עולם מעורר השראה ממעל על הנשמה שלנו.

 

שלמה המלך הסביר בצורה מטאפורית "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִנִי אֶת קוֹלֵךְ…" (שיר השירים ב, יד). אפילו כשאדם נופל למקומות רוחניים נמוכים, מקום בו כביכול השכינה הקדושה ונוכחות הבורא נסתרים ממנו הוא יכול לקרוא לקב"ה, מכיוון שהבורא מבטיח: "כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה"! (שם). לא משנה מי אתה והיכן אתה – הקב"ה תמיד שמח לשמוע את קולך, אתה יקר לו, יפה בעיניו כל הזמן.

 

רבי נתן מברסלב מלמד אותנו, שהצדיקים הגדולים הקדישו את חייהם ללמד את המון העם שהקב"ה תמיד איתנו, אפילו שבגרוע ובפחות שבפחותים!

 

דוד המלך ע"ה אומר, "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה, וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל הִנֶּךָּ" (תהלים קלט, ח). ככל שאדם מזכיר לעצמו שהקב"ה נמצא בכל מקום – בשמים ובארץ, בדרגות הרוחניות הגבוהות ובאלו הנמוכות, כך יהיה לו יותר קל ללכת בעקבות האמת ולהתחזק ברוחניות שלו, ולא משנה אילו אתגרים החיים מציבים לו בדרך. וככל שהוא ישקיע יותר בדיבור שלו בצורה חיובית – תורה, תפילה, תהלים, דברי הלל ושבח, תודה, אמונה והתחקות, ובעיקר – בתפילה האישית (התבודדות, כפי שרבי נחמן מכנה אותה) – כך הוא יכניס יותר את השכינה הקדושה לחייו.

 

אנחנו יכולים להבין מדוע התחזקות בעניינים רוחניים ואמירתם בקול רם הינו דבר רווחי ויעיל, מכיוון שהדיבור הוא כמו אזמל המפסל את המילים הקדושות על לוח ליבנו ונשמתנו. כשאדם לומד בשקט ללא דיבור, הלימוד שלו יישכח בקלות. המילים הנאמרות בקול, מילים של קדושה ואמונה, הן השכינה הקדושה עצמה והן חושפות את השכינה הקדושה מההסתרה בה היא נמצאת, ומעוררות את התגלות השכינה הקדושה לכל אדם בדרגתו הרוחנית.

 

אז תגידו לי, איפה תמצאו דיל כזה טוב? באיזה מקום אתם יכולים להשקיע את הדיבורים שלכם ולהרוויח בגדול?

 

קפצו על ההזדמנות האדירה הזו, השמיעו את קולכם כי מראכם נאווה והבונוסים גדולים מאוד!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה