הדיל של החיים

ילדים מחונכים הם העסקה המשתלמת ביותר בעולם, מה שנקרא הדיל של החיים. אל תתפשרו על זה ואל תסכימו עם 'כשהוא יגדל זה יעבור'...

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 06.04.21

ילדים מחונכים הם העסקה
המשתלמת ביותר בעולם, מה
שנקרא הדיל של החיים. אל
תתפשרו על זה ואל תסכימו
עם ‘כשהוא יגדל זה יעבור’…

בתוך מסגרת, חלק 5

עסקת החיים – הצעה לזוגות צעירים

במאמר זה אני רוצה להציע בעיקר לזוגות הצעירים את מה שנקרא "הדיל של החיים".

ולמה? מכיוון שמתוך שיחות רבות עם הורים צעירים על הווי החיים השקטים אצלם בבית, כמעט והגענו למסקנה שהמאמרים על חוקים וגבולות לא כל כך מדברים אליכם, ובצדק. הבכור, שהוא בן חמש, לא כל כך מוציא אתכם מן הכלים עד כדי כך שתתאמצו לקבוע חוקים, שתכתבו אותם על שלט ותעשו הצגות, חזרות, טבלת מעקב וכן הלאה. יכול להיות שמדי פעם הוא קצת מתעקש ואולי גם נודניק, אבל לא מדובר בתופעות מיוחדות. באופן כללי הוא בסדר. ואם הוא בסדר, אז בטח שגם הזאטוטים הבאים אחריו יהיו בסדר. אז אתם שואלים אותי, על מה הרעש וההתאמצות שלי לשכנע אתכם להקנות חוקים בבית, נכון?

נניח שהייתי מציע לכם לעבוד חצי שנה בהתמדה בעבודה קצת קשה, אבל לאחריה את קוצרים רווחים לשלושים השנים הבאות. ברור שהייתם מסכימים ברצון ואפילו מחפשי אותי כדי שאסגור איתכם חוזה… אז דעו, הורים יקרים, שילדים מחונכים הם העסקה המשתלמת ביותר בעולם! אין דבר טוב ונעים יותר מהנחת שרווים מהילדים. וכדי לזכות בה צריך לעבוד. אמנם נדמה לכם שהילד הקטן שלכם בסדר, אבל זה רק ‘נדמה’, כי נוהגים בני העולם לומר: ‘הצרות גדלות עם הילדים’… כשאנו מזהים מידות מסוימות שמצריכות עבודה עליהן, דפוסי התנהגות וכדומה – אין לתלות את זה בעצם היותו קטן, ולומר: ‘הוא יגדל וזה יעבור’. זה לא עובד כך. ברגע שהמידות ודפוסי התנהגות מסוימים מושרשים בילד קשה לשנות אותם.

ואתם, הורים צעירים, יכולים ביתר קלות ליישם את מה שלמדנו עד כה בסדרת מאמרים זו. לכם, שאין את הניסיון הגדול של בעיות משמעת שיש להורים וותיקים עם ילדים גדולים, קצת קשה להבין עד כמה חשוב שיהיו בבית גבולות וחוקים ברורים. אבל אם תתבוננו היטב סביבכם ותתנו דעתכם (ממה שאתם רואים, שומעים מבני משפחה וכו’) תבינו שעדיף כבר עכשיו לעבוד קשה, כשהילדים קטנים, מאשר להתמודד עם בעיות ש’גדלות’ עם הילדים.

אל תבזבזו את הזמן היקר של שנות חייו הראשונות של הילד, זמן שבו אפשר לחנך אותו ביתר קלות למסגרת. עבודה של תקופה מסוימת כדאית מאוד, אפילו מתוך משחק והנאה, ובדרך זו ליצור בית מחונך לעתיד.

102 – כיבוי שריפות

במסגרת החינוך ל"מסגרת", קיבלתם כלים להתמודד עם בעיית החינוך העיקרית של הבית שהיא – המשמעת.

ובאמת, זה לא נעים בכלל כשהילדים לא ממושמעים (ויש שתמיד לא ממושמעים). עד היום ניסינו "לחנך" בשיטות שונות: התעלמות מבעיות הילד, צעקות, ריבים, עונשים, מלחמות (כל בית ושיטת החינוך שלו)… אבל לא הצלחנו, מהסיבה הפשוטה: באמת לא חינכנו. ראיה לכך: הילד לא השתנה והוא ממשיך בשלו.

כל "שיטות החינוך" הנ"ל הן בסך הכל כיבוי שריפות. אין בהן שום חינוך פרט לנסות לייצב או להרגיע את המצב.

מה עושים? ראשית יש לקבוע כללים ברורים בבית – מה מותר ומה אסור, כיצד מתנהגים וכו’. כמובן, לא כל הבתים דומים ובטח שלא כל הילדים. גם הדוגמאות שהובאו בסדרה זו הן כטיפה בים הדוגמאות. לכן, מאוד מומלץ לקרוא ספרים העוסקים בנושא חינוך ילדים, לשמוע שיחות, ולהתפלל. וכמובן, להגיע להסכמה על דמות סמכותית – רב או יועץ שמקובל על שני ההורים, ואליו להפנות שאלות חינוכיות. לרוב, כאשר מנחילים את המסגרת כפי שלמדנו, רואים תוצאות חיוביות.

דוגמא אישית

נקודה חשובה נוספת. במידה והחלטנו על חוק מסוים – חובה עלינו ליישמו ביחד עם הילדים. כאשר הילד רואה ש"כולם שווים בפני החוק" יותר קל לו לבצע אותו.

למשל, החלטתם לעבוד על מידת האמת (או כל מידה ועניין בבית). אך אם הילד ישמע את הוריו משקרים (אפילו מה שנוהגים לכנות "שקר לבן", וכידוע אין דבר כזה, כי שקר זה שקר), זה ייצור התנגדות, בלבול, חוסר הבנה ואי-יציבות אצל הילד. על ההורים לשמש דוגמא אישית לילדם. זה מה שנקרא חינוך עקיף – מה שהילד רואה, ולא רק בעקבות הוראות וחוקים שנקבעו בבית, הוא מפנים ומיישם.

החוק לא עובד

הורים רבים טוענים בפניי שהם ניסו, ובאמת שהם ניסו, אבל הם לא רואים שום הצלחה ביישום המסגרת בבית. הם פשוט מתייאשים ועוברים לסדר היום. המשמעת והחינוך בביתם "זורמים" פעם במים רדודים ופעם כמו סופת טורנדו. לפעמים הילדים שקטים והכל הולך חלק, ולפעמים יש ‘חגיגה’ וההורים יוצאים מכלל שליטה. ישנן מספר סיבות למצב:

1. החוקים נוקשים מדי והילדים לא יכולים לעמוד בהם.

2. ההורים חלשים מדי ואינם יודעים "לעמוד" על קיום החוק. למשל, פעם הם עומדים על כך שהילד הולך לישון בשעה שנקבעה, ופעם מוותרים.

3. חוסר התאמה בין בני הזוג בקביעת ויישום החוק.

4. החוק לא מתאים לאופי הבית.

5. החוק לא ברור דיו לילד, לכן הוא לא מבין מה הוא צריך לעשות.

6. ההורים לא שלמים לגמרי עם החוק ולכן הוא מקרטע.

ושוב, מה עושים? ראשית צריך להסיר את המונע, להבין היכן אנחנו עומדים, ומה מפריע לנו ביישום החוק בבית. בהמשך, על ההורים לשבת ביחד עם הילדים ולהתחיל לקבוע גבולות. וכמובן, הכי חשוב להתייעץ עם השותף השלישי של הילדים – הקב"ה, ולהרבות בתפילות אליו שייתן לנו דעת, כוח וסיוע להתמודד ולחנך את ילדינו לתורה ודרך ארץ כפי רצונו יתברך, אמן.

* * *
הרב יצחק אבוחצירא הינו איש חינוך ומחנך בתלמוד תורה "שלום בנייך" של הרב שלום ארוש שליט"א.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה