הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות

הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות אומר פתגם עממי על האנשים עם נכונות לעזור אבל בסוף הורסים ומקלקלים. שרון רוטר על הדרך, הכוונות והמניפסט.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 15.03.21

לאחרונה נחשפתי לסדרה דוקומנטרית על מנהיג הודי בשם "אושו" ועל הכת שהוא יסד.

 

הסדרה מציגה בצורה הדרגתית וללא שיפוט את כוונותיו לייסד עיר אוטופית של אהבה חופשית, עיר שכולה טוב. בכת חברים אנשים משכילים מכל הקשת החברתית: אנשים עשירים מאוד שתורמים את זמנם, השכלתם ומרצם לפיתוח העיר. הם קונים שטח אדמה גדול בארצות הברית, ומתוקף החוקה האמריקאית יש להם אפשרות לקבל אוטונומיה עצמאית. כך הם מקימים לעצמם צבא, משטרה, הנהגה וחוקים משלהם. העיר מתפתחת בקצב מהיר. הכסף זורם כמו מים וגם המאמינים. יש להם מערך מסודר ומאורגן של חוקים והנהגה, והם עושים ככל העולה על רוחם.

 

ברגע מסוים, נמאס לעיירת הפנסיונרים השכנה מהתועבה שנולדה בן לילה לידם, והם מבקשים מהם לעזוב את האדמה. אך הפנסיונרים נתקלים בתגובה אלימה – פיזית ומילולית.

 

כשחבר פרלמנט נכנס לתמונה העניינים מתחילים להתחמם. הוא מזהיר את הפרלמנט האמריקני מפני ההשתלטות של אותה כת על האזור בפרט, ובהמשך על אמריקה בכלל. הוא מתרה על הניצול של החוקה האמריקאית ככזאת השואפת לדמוקרטיה, ובמקרה הזה הפכה לדיקטטורה במסווה. בתגובה למלחמתו בכת, הם מתכננים לרצוח אותו  (אמיתי!), ובו בעת גם מכניסים רעל למסעדה מקומית ומרעילים את כל העיירה השכנה (גם כן אמיתי!). מאוד קשה להוכיח ולמצוא ראיות נגדם.

 

וכך, לדאבונם של הפנסיונרים האומללים, העיירה ממשיכה להתפתח ואיתה התוכניות הגרנדיוזיות שלהם לכבוש את העולם.

 

בשלב מסוים, כשנדמה שאין שום אפשרות חוקית לעלות עליהם, העניינים מתחילים להשתבש דווקא מבפנים. הסגנית של אושו השולטת ביד רמה בכל הנתינים, זו שיש לה אפשרות והכסף לעשות כל שידה משגת, מי שמרעילה את כל מי שמפריע בדרכה, היא זאת שבורחת מהכת ומפלילה את עצמה ואת כולם. כשהאף.בי.איי נכנס לבסוף לחקור, אושו בורח להודו ותוצאות החקירה מעלות טירוף שאין כדוגמתו.

 

הסיפור הזה קרה באמת, לפני כשלושים שנה בארצות הברית.

 

ולמה אני מספרת לכם אותו עכשיו?

 

קודם כל, כי זה מסמך מזעזע ולא ממש מוכר, היסטוריה לא רחוקה שחובה עלינו (כמו בכל לימוד על עיוותי העבר) להכיר אותה כדי שלא תחזור על עצמה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

והסוד הוא…

13 מחשבות על אמונה

יהדות על רגל אחת

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

ידיים של אמונה

תמסור את עצמך

במקום שהשכל נגמר

פשוט, לזרוק את שכל

החוק של החיים

מחליפים משקפיים

 

הסיבה הנוספת היא, התחושה הכל כך חזקה באמיתות האמרה שה"דרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות". הרי במקור, הכוונה הייתה רצון להרבות טוב בעולם. התאגדותם של אנשים משכילים, אינטליגנטים ומוכשרים, נוצרה מהצורך לחיות בעולם אידילי נקי משחיתות ומרוע. אך בדרך למטרה, הם לא היססו להשתמש ברוע צרוף בשביל להשיג את מה שרצו.

 

הסדרה מראה באופן אובייקטיבי לחלוטין, דרך עדויותיהם של הנוגעים בדבר (עד שלפעמים נדמה שהם באמת לא אשמים במה שקרה) איך התאוות השולטות על עולמנו (תיקון הברית והממון) יכולות להביא לידי שגעון מוחלט.

 

להבדיל, לפני כחודש עשיתי דבר שאינו רגיל עבורי והתקשרתי לרב לקבל ממנו עצה. הרב הקשיב בסבלנות, שאל שאלות ולבסוף ענה לי, "האמת, שאין לי עצה עבורך. הדבר היחיד שאני יכול להגיד לך הוא ללכת לציון של רבי שמעון ביום ההילולה ולהתפלל לישועה".

 

אין לי מילים לתאר כמה אהבתי את התשובה שלו. אפילו רווח לי. לא כי אני מאלו המשתטחות על ציונים, ממש לא. אלא, כי ממש פחדתי שהוא יאמר לי שיהיה לי קשה לקבלו, ומכיוון שכבר שאלתי אהיה מחויבת לעשותו.

 

התשובה של הרב הייתה תשובה ענווה, תשובה של אמונה. כזו המפנה למי שיש באמת בידיו להציל את נפשי. תשובה שמונעת אפשרות למניפולציות על הנפש (שלצערנו קרו וקורות גם ביהדות עד היום). כמובן שנסעתי לרבי שמעון – שמתי צדקה, אמרתי תיקון הכללי, הורדתי כמה דמעות וחזרתי הביתה. קצר, יעיל ותמציתי.

 

אז הבנתי את חוכמתה של היהדות, שאינה מתבססת על מניפסט של איש אחד או של כמה אנשים חיים, העלולים לבלבל ולהתבלבל בדרך. בעולם כל כך מבולבל, כמה חשוב לא להיתלות בדעה של אדם, אלא רק בכזה שמתבסס על אמונה ועל הכתובים כדי להדריך אחרים.

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה