הוראות היצרן – אחריות ל-120 שנה!

כל טייס יאמר לך שלהטיס מטוס זה דבר הרבה יותר קל מאשר להשיג שלום בית. וכמו לכל דבר בחיים, גם בנושא זה נדרשות הוראות יצרן.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כל טייס יאמר לך שלהטיס מטוס
זה דבר הרבה יותר קל מאשר להשיג
שלום בית. וכמו לכל דבר בחיים,
גם בנושא זה נדרשות הוראות יצרן.

להגשים את חיי הנישואין – חלק 2

אנשים שואלים אותי לא פעם: "מה היה הסוד של רבי נחמן בחיים?", ובשאלה ממוקדת יותר: "מה היה המפתח של רבי נחמן לשלום בית?"

תשובה אחת היא – רבי נחמן מברסלב לא זז מעולם, ולו בפסיק, מההלכה היהודית.

המוכר בסוכנות הרכבים מודיע לקונה שהאחריות הניתנת לו – נניח 150,000 ק"מ ל-3 שנים- תקפה אך ורק אם ימלא אחר הוראות היצרן הנלוות. הוראות אלה נכתבו על ידי היצרן הראשי שיודע יותר טוב מכולם מה טוב לרכב, בגלל שהוא תכנן ועיצב אותו! לכן, אם הוא כותב בצורה מפורשת בהוראות שהרכב צורך דלק מסוג מסוים בלבד, אבל הקונה מעדיף לחסוך כסף ולתדלק בדלק מוזל ולא נקי, או בשמן מזולה אותו יקנה בסופר, אז הוא יכול לשכוח מהאחריות. מנוע מקרטע באחריותו הבלעדית של הקונה הרשלן, ולא של היצרן.

השם הוא המעצב והמתכנן הראשי של הבריאה כולה. נשמתו של האדם היא אחת הבריות המורכבות והחשובות ביותר להשם, לכן היצמדות מוחלטת להוראות היצרן היא ערבות בטוחה לבריאותה ושמחתה של הנשמה. במילים אחרות, לתפקודה המלא והתקין. ככל שהבריאה מתוחכמת כך חשוב שכל אדם יפעל לפי הוראות היצרן. למשל, בעל מטוס ששווה 50 מיליון דולר חייב לתחזק את המטוס כראוי, יותר מאדם שבבעלותו עיזים. הטעות הכי קטנה יכולה להיות גורלית מאוד, למשל עם הדלק, שחייב להיות מזוקק ומסונן. לעומתו, בעל העיזים לא חייב לסנן את האוכל של העז, היא הרי אוכלת הכל – מקוצים ועד קליפות.

נשמת האדם הרבה יותר מתוחכמת ממטוס F-16. כדי לתפקד על הצד הטוב ביותר, הנשמה חייבת להישמע כל הזמן להוראות היצרן – התורה. מכיוון שההלכה היא התמצית המעשית והעיקרית של התורה, לכן היא תנאי מקדים לבריאות נפשית, רוחנית וגשמית.

אם נשמתו של האדם היא אחת הבריות המורכבות והמתוחכמות ביותר שהשם ברא, אז החיבור של שתי נשמות בחיי הנישואין היא הבריה המורכבת ביותר. סטייה קלה מהוראותיהם של חז"ל – מהדרך שנתנו לנו כדי לשמר ולהחזיק חיי נישואין בריאים ותקינים, הדרך לבית קורן מאהבה ושלום – תגרום לייצור אפקט הפוך לגמרי מדבריהם.

גבר ואישה הם שני הפכים מוחלטים. בפרק הקודם הזכרנו את דברי הזוהר הקדוש האומר, שהבעל מסמל את החמה והאישה את הלבנה. השמש (החמה) והירח (הלבנה) הם שני הפכים, מכיוון שהשמש מיסודה כל הזמן מאירה, ואילו הירח מיסודו חשוך כל הזמן, בלי אור משלו.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שאדם יכול להשיג שלום על ידי חיבור בין שני הפכים, וכדבריו: "ומה הוא השלום? שמחבר תרי (שני) הפכים" (ליקוטי מוהר"ן ח"א, פ). ומכיוון שהאיש והאישה הם שני הפכים, הבעל יכול להשיג שלום בביתו אם יתחבר לאשתו. המחויבות ההדדית של שניהם בקיום התורה והמצוות היא הדרך היחידה להבטיח קשר בריא, מלא סיפוק שיחזיק מעמד עד 120.

כולם יודעים שנהג ללא רישיון לא רק שהוא מסכן את עצמו, אלא את כל הנהגים שנוהגים באותו כביש. אדם לא יכול לקבל רישיון נהיגה אם לא למד כראוי ועבר את המבחנים הנדרשים לצורך קבלת הרישיון. ושוב, ככל שהכלי מורכב ומתוחכם יותר – כמו מסוק ומטוס – כך נדרשת בהתאם המיומנות והתרגול עליו. מכיוון שהנשמה מורכבת יותר מכל מטוס שיוצר אי פעם, לכן אדם צריך ללמוד היטב את כל המרכיבים היסודיים של הבית היהודי הקורן והמאיר, כדי להימנע מהתנגשויות גורליות כואבות. כל טייס יאמר לך שלהטיס מטוס זה דבר הרבה יותר קל מאשר להשיג שלום בית…

לאור כל האמור לעיל, הבה נראה מה כתוב בתוך "הוראות היצרן" שניתנו לנו – הבעל והאישה (ראה רמב"ם, הליכות אישות, פרק ט"ו, טז-כ):

ציוו חכמים ואמרו לנו שלא טוב לגבר להיות לבד, כי אז יקשה עליו להימנע מכל מיני מכשולים, מראות אסורים, הרהורים וכו’. כמו כן, גם לאישה לא טוב להיות בלי בעל, שלא תיחשד.

הבעל צריך להעריך ולהוקיר את אשתו. לא לכפות עליה שום דבר, אלא שהכל יהיה בהסכמתה מתוך שיחה ושמחה.

על האישה להיות צנועה בתוך ביתה ולא תנהג בקלות ראש בפני בעלה. גם דיבורה יהיה בצניעות. אל לה להשתמש בקשר האישי ביניהם ככלי נשק נגד בעלה. כמו כן עליה להתרחק מן הכיעור ומן הדומה לכיעור.

ציוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יותר מגופו, ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון ירבה בטובתה כפי הממון. ולא יטיל הבעל אימתו על אשתו, דיבורו יהיה עימה בנחת, לא בעצב ולא ברוגז.

וכן ציוו חכמים על האישה שתכבד את בעלה ביותר, ותעשה כל מעשיה על פיו, כמו שהיה בעיניה כמלך, ותעשה את רצונו ותרחיק כל דבר שאינו כרצונו.

הרמב"ם מסכם את דבריו באומרו: "וזה הוא דרך כל בנות ישראל ובני ישראל הקדושים והטהורים בזיווגן, ובדרכים אלו יהיה יישובן נאה ומשובח" (שם). כלומר, אלה הן הוראות היצרן להגשמת חיי הנישואין, לבית מאיר וקורן.

* * *

חשוב לציין: סדרת מאמרים זו הינה חומר למחשבה והדרכה מעשית לאנשים נשואים, או לאלה שבדרך לבניית התא המשפחתי. מאמרים אלה אינם מהווים תחליף לעזרה מקצועית במצבים קיצוניים המצריכים עזרה והדרכה באופן אישי לבני הזוג.

ספרים מומלצים בנושא זה: בגן השלום, חכמות נשים – מאת הרב שלום ארוש, וכן דיסקים בנושא זוגיות הניתנים לרכישה בחנות האתר.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה