הורות במבט לאחור

אם הילדים שלכם עדיין קטנים, הרווחתם. אם לא, גם הרווחתם. הרב שלום ארוש מסביר לנו איך מרווחים גם כשהילדים גדולים וההורות היא כביכול במבט לאחור.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

אם הילדים שלכם עדיין קטנים,
הרווחתם. אם לא, גם הרווחתם.
הרב שלום ארוש מסביר לנו איך
מרווחים גם כשהילדים גדולים
וההורות היא כביכול במבט לאחור.
 
 
בכל שנות עבודתי בתחום בריאות הנפש לא נתקלתי במשהו מדהים כמו הספר חינוך באהבה של הרב שלום ארוש, ספר שעוסק בחינוך הילדים והורות. אני מאוד מקווה שילדיכם עדיין קטנים, אבל גם אם לא, יש לכם את ההבטחה של הרב – שאם תקיימו את העצות הכתובות בספר תזכו בשפע ברכות לא רק בקשר שלכם עם הילדים, אלא בקשר שלכם עם כל אדם.
 
תחילה, אציג את הרעיון הפשוט והאמיתי שהרב מציג בספר – הגישה לנושא ההורות. ובהמשך, מתוך ניסיוני כפסיכותרפיסט, אמחיש לכם איך זה עובד, ומהר.
 
המילה חינוך מתייחסת לתהליך חינוך הילדים – למה שהם צריכים כדי לגדול ולתפקד כאנשים בוגרים. וזה כולל לא רק מתן ידיעות שכליות ולימודיות, אלא מעבר לזה ואף חשוב יותר – את המחויבות של ההורים להתפתחות הרוחנית והמוסרית של הילדים שלהם. ילד שקיבל חינוך טוב הוא כמו אחד מכלי הזהב שהיו בבית המקדש. ילדים כאלה מאירים את עולמו של השם. דפוס החשיבה שלהם על עצמם, על אחרים ועל העולם כולו, כתוצאה מכך, משקף את המידות המושלמות של בורא עולם.
 
על פי הרב שלום ארוש, חינוך מוסרי וטוב של הילדים אפשר להשיג רק אם להורה יש עבודה עצמית על מידות הנפש שלו. הדרך היחידה בה נוכל להשפיע עליהם באמת בתכונות ומידות מסוימות, היא רק אם נעבוד על אותן מידות אצלנו. הרב שלום ארוש מתנגד בכל תוקף לשיטות חינוך שנשענות על עונשים, ביקורת, הפעלת כוח וסמכותו של ההורה על הילד. ילדים שהוריהם רק מטיפים להם לעולם לא מקבלים השראה, לכן גם לא יכולים ללכת בדרכם של צדיקים ושל בורא עולם. ילדים שהוריהם צועקים, מבזים ומפחידים אותם לעולם לא יצליחו לגלות את התכונות איתן נולדו. למה? כי הראש שלהם עסוק בשנאה שהם מפתחים להורים, מכיוון שהם לא מתנהגים כמו שההורים רוצים. ילדים אלה גדלים תוך כדי תיעוב הצביעות שהוריהם מפגינים. כי לרוב, הורה כזה רק דורש אך לא מקיים…
 
קחו לדוגמה ילד שאביו מנסה לספר למשפחה ולאורחים שיושבים סביב השולחן משהו. תוך כדי הדיבור, אשתו, שמגישה בינתיים את האוכל, בלי כוונה מסיחה את דעתו ושואלת משהו את אחד האורחים. והתגובה? האבא לא חוסך בהפגנת זעמו על אשתו ליד כל הנוכחים, דבר שגורם לה להרגיש מאוד לא בנוח. האבא הקפדן הזה מלמד את הילדים להתנהג ולהשתמש באלימות מילולית בלי לחשוב פעמיים, אם זה יקרה להם בעתיד. דבריו, אפילו המוסריים ואולי גם דברי התורה שרצה ללמד את המסובים, לא שווים כלום והם נופלים על אוזניים ערלות.
 
אבא חדש
 
הוא היה בחור צעיר שעבד עם אביו בעסק המשפחתי. אלא שרק הוא, מכל אחיו, היה מטרה נוחה לפריקת זעמו של אביו במשך שנים. כל טעות, אפילו הכי קטנה, גרמה לאב לצרוח על הבן, למרות שבמפעל היו מאות עובדים, דבר שהשפיל אותו עד עפר. כשהאבא הגיע לגיל הפרישה הוא הרבה לצאת חופשות, והבן החליף אותו. מיותר לציין שהוא חיכה ליום בו אביו יעזוב כמו למשיח… בסופו של דבר, הבן נזקק בעצמו לטיפול. התקפי הזעם של אביו עשו את שלהם והשפיעו גם על ילדיו של הבן.
 
היו לו כמה מפגשים במשך תקופה מסוימת שנראה כי עזרו לו להירגע מעט, אבל לא השיגו את המטרה. הוא המשיך לאיים ולהשתלח בילדיו. אשתו, שהייתה חסרת אונים, לא ידעה מה לעשות ולמי לפנות. גם למטפל שלו לא היו שום רעיונות איך לעזור לו.
 
כשהוא הגיע אלי, הבחנתי באהבה שלו לילדיו, אהבה אמיתית והרבה אכפתיות. וכן, גם הרבה בושה וצער על מה שהוא עושה להם. הוא ביקש והתחנן שאעזור לו להפסיק להתנהג כך. הרגעתי אותו כשאמרתי לו שהסיבה שהטיפולים לא השיגו את מטרתם היא לא בגללו. זאת לא אשתו וגם לא ילדיו. הבעיה שלו, כך הסברתי לו, היא רוחנית, לכן גם הפתרון הטוב ביותר הוא רוחני.
 
הצגתי בפניו את השיטה של הרב שלי, הרב ארוש, בכל הקשור לחינוך ילדים והורות, כולל דוגמאות למקרים שטיפלתי בהם בשיטה זו שהצליחו להפליא. האבא, הבחין בנקודה מסוימת אצל ילדיו – ההתנהגות הנוקשה שלו התפרצה כשהם התנהגו באגרסיביות והזכירו לו את ההתנהגות של אביו, בעיקר את התוכחות והטפת המוסר שלו. הסברתי לו שהשם מעביר לו דרכם מסר עצום. השם שם לו מראה מול פניו – את ילדיו, כדי להראות לו אילו מידות עליו לתקן אצלו.
 
ברגע שהבין שההתנהגות של ילדיו לא נועדה להשניא אלא נשלחה מבורא עולם, שיודע שאם ילדיו לא יתנהגו כך הוא לעולם לא יתקן את מידותיו, לא תהיה לו שום מוטיבציה ושום דבר שידחף אותו לעשות זאת. אבל התנהגות הילדים כן. ובכל פעם שהילדים שלו עצבנו אותו הוא הבין שהוא מקבל עוד מסר מהשם, ובורא עולם רוצה שהוא יפעל באותו רגע ממש. הפעולה שהוא בחר הייתה לצאת מהבית לסיבוב של כמה דקות, לנשום אוויר ולהתבונן על מה שהוא חושב היטב. אחרי שהרגיש טוב ורגוע יותר, הוא הבין שהוא עשה משהו מאוד אוהב למען ילדיו ועצמו.
 
ברגע שהבחין איך הפעולות שהוא נוקט משנות את כל התמונה, הוא כבר לא דגל בשיטה הקודמת, זו שגדל בעל כורחו עליה – לגרום לילדיו להיות ממושמעים כמו שהוא רוצה. במקום זאת, הוא הקשיב לקריאה של השם אליו, לצאת החוצה ולברר את האמת. ברגע שהיה בחוץ, הוא התפלל ברוגע וידע שהילדים שלו מתבוננים עליו מהחלון ולומדים ממנו מה צריך לעשות. הביטחון שלו גדל והוא התחזק יותר מהעובדה שהוא יכול לצאת מהבית בכל סיטואציה בה הוא מאבד שליטה, אבל מהר מאוד 'לאסוף' את עצמו ולהתחזק. כשהבחין שהיציאות מחוץ לבית עוזרות לילדים שלו, בפעם הראשונה בחייו הרגיש מה זה להיות אבא טוב ובעל טוב. ועל זה הוא לא הפסיק להודות לבורא עולם.
 
אביו, שכבר הגיע לשנות ה-70 של חייו לא השתנה. הוא עדיין, מדי פעם, מתפרץ על בנו, אבל הבן מתמודד עם אביו באותה דרך שהתמודד עם ילדיו. בכל התקף כזה הזכיר לעצמו ש'זה השם הטוב מראה לי בצבעים חיים, דרך אבי/ילדיי, בדיוק ממה אני צריך להיזהר בעצמי ממש ברגע זה. השם, עזור לי בבקשה לזכור שאני יכול לעזור לך לתקן אחרים רק כשאתקן את עצמי קודם'.
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה