הזדמנות שנייה – פרשת השבוע בהעלותך

פרשת השבוע בהעלותך - "אין שום בעיה," אמר הממונה. "אני אסדר לך מטוס פרטי שיקח אותך לשם! אצלנו מקבלים הזדמנות שנייה – אל תדאג לא החמצת כלום!"

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

תייר אחד היה צריך לטוס מהעיר הגדולה לאיזו עיירה נידחת בצפון הרחוק. למקום זה היתה טיסה אחת בלבד בשבוע, והוא את הטיסה הזאת החמיץ. התייר הצטער מאוד. כאשר הממונה בשדה התעופה ראה את פניו הנפולות של התייר, הוא ניגש אליו ושאל מה עניין.
 
"היה פקק בדרך לשדה תעופה," ענה התייר, "והחמצתי את המטוס היחידי השבוע לצפון הרחוק. חלמתי על הטיול הזה, והנה, הלך עלי! לא אוכל לחכות עוד שבוע – אני צריך לחזור לעבודה."
 
"אין שום בעיה," אמר הממונה. "אני אסדר לך מטוס פרטי שיקח אותך לשם! אצלנו מקבלים הזדמנות שנייה – לא החמצת כלום!"
 
* * *
 
קשה להאמין לסיפור הנ"ל? ליהודי לא קשה בכלל, הרי הסיפור בא ישר מן התורה. הקדוש-ברוך-הוא הוא זה שנותן הרבה הזדמנויות שניות – אחת מהן נקראת פסח שני.
 
שני עניינים של פסח שני – טמא ורחוק. מי שהחמיץ את הפסח הראשון מקבל הזדמנות פז נוספת להשלים את החסר, לבל יתחייב חס ושלום בעונש כרת.
 
בעזרת השם, כל מצוות פסח שני הן רמז לבעל תשובה. מי שנולד רחוק ממקום תורה ובנסיבות טמאות מקבל הזדמנות שנייה לתקן מאת הבורא-ברוך-הוא. כל בעל תשובה מכיר את הפסח השני האישי שלו – אותו רגע של חמימות, כשהקב"ה האיר עליו את נועם זיו אורו העליון. פתאום הכל מתברר ואמת השם ותורתו מתבהרת ומובנת ברמה לגמרי מעל למדרגתו, כמתנת חינם. אך התגלות השכינה האישית הזו מחייבת קבלה מידית של עול מלכות שמים, לפי דין פסח שני: הנאנס בפסח ראשון והזיד בשני חייב כרת (פסחים צז, ע"א, פסקי הלכות פסח שני בקצרה). אסור בשום אופן להפסיד את ההזדמנות השנייה.
 
חז"ל שואלים, מה בין פסח ראשון לשני (שם צה, ע"א)? מסבירה המשנה שם, הראשון אסור בבל יראה ובל ימצא, והשני חמץ ומצה עמו בבית. מקשה הגמרא, הרי כתוב ככל חקת הפסח יעשו אותו (במדבר ט, יב), אז מה פתאום חילוקי הדינים? מדוע פסח שני פטור מ"בל יראה ובל ימצא"? ומתרצת הגמרא, ש"ככל חוקת הפסח" שייך למצוות שעל גופו, כגון איסור שבירת עצם ואכילת צלי הנוגעים לקרבן פסח גופא, אך אינו שייך למצוות שלא על גופו, כגון בל יראה ובל ימצא. והנה חילוקי הדינים בין פסח ראשון לפסח שני הם פלאי פלאים, ורמז נפלא המלמד את ההבדל בין צדיק ובין בעל תשובה.
 
צדיק הוא בבחינת פסח ראשון – הוא מוזהר בבל יראה ובל ימצא. זהו הצדיק שנולד, גדל, והתחנך באוהלה של תורה. כל כולו קדושה וטהרה, ומיוזמתו אסור לו להתעסק בשום חכמות חיצוניות, שנפשו, רוחו, ונשמתו – כולן בחינת מצה. לו אסור להכניס חמץ הביתה, קרי, לחשוף את מוחו, שהוא ביתו של נשמתו, לגירויים מן העולם החיצוני.
 
לעומת הצדיק, פסח שני הוא בחינת בעל תשובה, כאשר חמץ ומצה עמו בבית. זהו עצם העבודה, התיקון, של בעל התשובה. הוא חייב לברר את החיובי, את ניצוצות הקדושה, מתוך הקליפות הטמאות של העבר ולהעלות אותם דרך התורה והמצוות.
 
גדולי הצדיקים התבוננו ביצורים טמאים וגילו את הקדושה הטמונה בהם כגון, שלמה המלך ע"ה שלמד חריצות מנמלה ורבי זושא מאניפולי זי"ע שלמד התמדה והצנע-לכת מהגנב. והנה, כל אחד יכול להביא את הכלים החיובים שרכש בעולם הרחוק מתורה, ולהכניסם פנימה אל הקודש. כיצד?
 
אתלט מוכן לסבול כאבי תופת, רק לא להפסיק באמצע מרוץ חשוב. חייל נקרא תכופות למסור נפש עבור מולדתו. עורך דין ילמד כל הלילה לפני משפט חשוב, העיקר לזכות בדין. חקלאי יעבוד מסביב לשעון בכדי לקטוף את פירותיו. כל אלה בנו לעצמם מערכת של כישורים ותכונות חיוביות הדרושים להצליח בתחום עיסוקם. וזה מה שדרוש מבעל תשובה – להביא את כל החיובי אשר למד ממגרש הספורט, מהצבא, מהאוניברסיטה, וממקצועו אל בית המדרש. החמץ שלו – התמדה, דבקות במטרה, מסירות נפש, והקרבה ואפילו תאוות – משביח את המצה, תורתו ומצוותיו.
 
לכן, בעל התשובה חייב לעבוד את השם עם שניהם, עם החמץ ועם המצה, עם כישורי העבר ועם כוח התורה . וזו כוונת הגמרא: מצוות שעל גופו, כגון ציצית, תפילין, קריאת שמע, שמירת שבת, הן בחינת ככל חקת הפסח יעשו אותו, דין אחד לפסח ראשון ולפסח שני, דין אחד לצדיק ולבעל תשובה. אבל מצוות שלא על גופו אינן זהות. כיצד? מה שגנאי לצדיק יכול להיות שבח לבעל תשובה. חצי יום לימוד תורה בכל יום היא דבר משובח לבעל תשובה אשר מוכרח לעסוק במלאכת הפרנסה. לצדיק, האמור לשקוד על התורה רוב שעות היום, חצי יום לימוד בלבד הוא דבר מגונה. חז"ל ברוח קודשם הבינו את רצון השם, והשכילו להבדיל בין החיובים המשותפים של פסח ראשון ופסח שני לבין החילוקים בדיניהם, משל נאה כאמור לצדיק ולבעל תשובה.
 
והנה, רבינו נחמן מברסלב אמר שאם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן. הקב"ה ברוב רחמיו תמיד נותן הזדמנות שנייה. הבא לא נחמיץ אותה, אמן!
 
 
* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה