החבילה הזו חייבת להיות שלכם!

זה דיל שאתם ממש לא יכולים לאפשר לעצמכם לפספס אותו. החבילה הזו שתשנה לכם את החיים ותעשה אתכם האנשים הכי מאושרים. הרב שלום ארוש על הדיל הכי שווה בעיר!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

אחת הדאגות שהכי מדאיגות את בני האדם היא – מה יקרה כשהם יפסיקו לדאוג? איך דברים יקרו וימשיכו אם לא נדאג? כי מה יהיה מחר? ועם זה? ועם ההוא?

 

אז זהו, שלא צריך לדאוג, כי במאמר הזה תבינו בדיוק מה עומד לקרות כשזה יקרה. רמז: קודם כל תתחילו לחייך. וזה עוד בלי להזכיר את כל חבילת ההטבות המדהימה שתקבלו ברגע שתגידו שלום לדאגות ותקבלו באהבה את החיוך והשמחה בזרועות פתוחות בחייכם.

 

החבילה הזו חייבת להיות שלכם!

 

מה משותף לבריאות, עיכול תקין, שיפור הראייה, פיתוח אינטליגנציה, זוגיות טובה, פרנסה בשפע, הצלחה בעסקים, בחברה, בחינוך הילדים ולעוד דברים רבים ונפלאים אחרים? ניחשתם נכון – כולם הם תוצאה של שמחה! והנה חלק קטן ממעלותיה ויתרונותיה.

 

נתחיל בכך ששמחה היא קודם כל בריאות בגוף ובנפש. כל המחקרים והשיטות מצביעים על כך, אבל חכמי ישראל להבדיל, המחוברים לחכמה האלוקית, כבר כתבו על כך כבר לפני שנים רבות.

 

אלה מעט מדברי הקיצור שולחן ערוך: "הרוצה לשמור את הבריאות, צריך לדעת התנועות הנפשיות וליזהר מהן. והן, כמו השמחה והדאגה והכעס והפחד, שהן פועלות בנפש. וצריך המשכיל שיהא שמח בחלקו כל ימי הבלו, ולא ידאג על עולם שאינו שלו, ולא יבקש יתרונות, ויהיה בטוב לבב ובשמחה הממוצעת, כי היא סיבה לגדל החום הטבעי, ולעכל המאכל, ולדחות המותרות, ולחזק אור העיניים וכל ההרגשות, וגם יתחזק כוח השכל". ולעומת זאת: "הדאגה היא היפוך השמחה, וגם היא מזקת (מזיקה), לפי שמקררת את הגוף, ויתקבץ החום הטבעי אל הלב ויביאהו אל המוות".

 

ואכן, גם עולם המחקר והרפואה הקונבנציונלית וגם עולם הרפואה הטבעית מסכימים פה אחד: שלשמחה מרכיב מרכזי ומשמעותי ביותר בכל תהליך של ריפוי ובשמירה על אורח חיים בריא. העצבות וחברותיה גורמות לשיתוק המערכת החיסונית, ואילו הרוגע הנפשי והשמחה גורמים למערכת החיסון שלנו לעבוד בעוצמה המקסימלית שלה.

 

העצבות היא גורם מספר אחד לאכילה "מנחמת" ולאכילה של כל מיני מתוקים ומלוחים ושאר מרעין בישין, כך שהיא בוודאי מרכיב משמעותי בהשמנת יתר ובשאר המחלות הנובעות מהרגלי אכילה מעוותים, כמו סוכרת ומחלות לב. כמו כן, מתח נפשי שהוא תוצאה ישירה של חוסר שמחה וחוסר מנוחת הנפש – הוא עצמו גורם מרכזי להשמנת יתר, אפילו אם האדם אוכל בריא ומתעמל!

 

אדם כועס ועצבני נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות רבות. וכאשר אדם עובד על מידת השמחה הוא הרבה יותר רגוע ולא מרבה להתרגז. לכן, במקום להילחם במידת הכעס ולנסות להוריד את הלחץ – עדיף פשוט להרבות בשמחה. ובמקום לגרש את החושך עם מקלות – אנחנו מרבים אור והחושך נעלם מאליו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שמחה, ברצינות!

המרוץ למיליארד

שמחה בלי תנאים

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

עניין של גישה

בחנו את עצמכם

שלוש סיבות לחייך

הכי קשה זה להיות שמח

איזוהי שמחה?
הסוד הכי שמח
איך נהיה שמחים?

שנים חיפשתי אותה
כנסו לתמונה
לשמחה שלי שלושה עמודים

 

השמחה היא מפתח יסודי לכל המידות הטובות. לכן, גם בריאות הנפש תלויה בשמחה שהרי כל המידות הרעות הן סוגים שונים של מחלות נפש, ושאר מחלות הנפש המוכרות והמוגדרות, כגון חרדות ודיכאונות ומצבי הרוח המשתנים בקיצוניות (מאניה דפרסיה) ועוד – כולם נובעים ומתבטאים בוודאי בחוסר איזון במידת השמחה.

 

כלי עוצמתי לריפוי – בחינם ובקלות!

 

לפני שנמשיך למנות את יתרונות השמחה, נעצור לרגע וניתן לכם טיפ קטן אבל גדול שהוא כלי מעשי. השמחה היא בחירה – וישנן דרכים מעשיות ופשוטות לבחור בשמחה, אבל איך עושים את הצעד הראשון?

 

ובכן, התשובה היא: לחייך! כן, גם אם תחייכו בכוח. ידוע שכאשר אדם מחייך אפילו חיוך מאולץ – זה גורם לו לשמחה פנימית ומעלה לו את מצב הרוח.

 

אבל חוץ מזה, ואולי דווקא בגלל זה, לחיוך ישנן השפעות גדולות וחשובות על הבריאות: הוא מפחית את המתח והסטרס בחיים, מחזק את מערכת החיסון, מביא ליצירה מוגברת של תאי דם לבנים, יוצר תחושת רווחה ואפילו מפחית כאב פיזי ונפשי. כן כן, החיוך משכך כאבים. זאת אומרת, גם אם באמת כואב לכם החיוך הוא התרופה. בהמשך נראה יתרונות נוספים, זה רק קצה הקרחון.

 

כאן מגיע התפקיד שלנו לשים לב ולהתבונן – האם יש סיבה מספיק מוצדקת להפסיד בשבילה את הבריאות ואת הרווחה הגופנית והנפשית? גם אם קרה לנו דבר מעציב – האם זו סיבה שבגללה כדאי להרוס גם את הבריאות? צרה אחת זה בהחלט מספיק, חבל להוסיף עוד צרות.

 

אז בריאות כבר יש לנו. מה עכשיו? עכשיו אנחנו רוצים גם להצליח בחיים. לשמחה יש הרבה כוח להביא לאדם גם פרנסה. ממש כך. שמחה מביאה כסף. אבל זה לא רק כסף. הצלחת החיים העיקרית היא הצלחה חברתית, קודם כל זוגיות טובה, יחסי אנוש נכונים ובעיקר יחסים טובים ובריאים עם הילדים וגם עם המשפחה המורחבת, וגם עם השכנים, בקשרים עסקיים ובמקום העבודה. בקיצור, בכל מעגלי החברה בחיים.

 

האם צריך מחקרים בכדי להוכיח שכל המערכות הללו בנויות ומבוססות על שמחה? האם זה לא מובן מאליו?

 

השמחה קושרת קשרים

 

אדם שמח ומחייך הוא אדם אהוב ומוערך, כזה שכולם רוצים את קרבתו, נמשכים אליו, מרגישים טוב בסביבתו. הוא משדר ביטחון, סומכים עליו, לכן בקלות גם מקבלים ממנו. זה טוב למציאת זיווג, זה טוב למציאת מקום עבודה ולקידום בעבודה, וזה טוב לאנשי מכירות ולכאלה שבונים קשרי מסחר ועסקים. אפשר לבקש יותר מזה?

 

אז חשבו היטב כמה השמחה עשויה לחזק את כל הקשרים המשמעותיים בחייכם. כמה העצבות יכולה להרוס ולהזיק. איך אפשר לגדל ילד בריא בנפשו בבית שבו שני ההורים מדוכאים, ממורמרים, מתוסכלים, עצבניים ובכיינים. שלא לדבר על אהבת תורה ויראת שמים – שום טיפת יהדות לא תוכל להידבק בילד שגדל בסביבה כזאת. ולא רק, אלא גם בריאות הגוף והנפש של הילדים וגם כל האישיות, החינוך והיהדות שלהם – הכל מתחיל מהשמחה של ההורים.

 

רפואה מדבקת

 

נגדיר את זה במושגים תורניים והלכתיים: כל ענייני ה"בין אדם לחברו" – תלויים בשמחה. צדקה וחסד ועזרה לזולת אפשר לעשות רק בשמחה, שמשרה על האדם רוח נדיבות והיא החסד הגדול ביותר. לתת צדקה בעצבות זו עבירה, ככתוב "ולא ירע ליבך בתיתך לו".

 

והחיוך? חשוב גם שנדע שרק החיוך לבדו הוא חסד עצום. רבי נחמן מברסלב אומר שהוא ממש מציל אנשים ומונע התאבדויות. חיוך זה דבר מדבק. למדנו כמה טוב אנו עושים לעצמנו בגוף ונפש כשאנו מחייך. וכשאנו מחייכים לאנשים זה גורם גם להם לחייך וגם הם חווים את כל הטוב הזה. ממש מרפאים אותם, נותנים להם רצון לחיות!

 

צדקה נותנים רק עם חיוך, כי למדנו שאסור לתת צדקה ברוע לב. חוסר חיוך נקרא בתנ"ך "רוע לב", כמו שאומר מלך פרס לנחמיה: "מַדּוּעַ פָּנֶיךָ רָעִים וְאַתָּה אֵינְךָ חוֹלֶה? אֵין זֶה כִּי אִם רֹעַ לֵב!"

 

 

אל תפחדו! תפתחו ותסתכלו מה יש בחבילה שיכולה לשנות לכם את החיים ממש ברגע זה!…

 

שלום ולא להתראות לכעס ולחרדות

 

הנה עוד דבר מדהים. קשה מאוד לכעוס על מי שמחייך חיוך אמיתי מכל הלב. החיוך מרגיע את האנשים הסובבים אתכם. יכול להיות שהם עצבניים אך כשהם רואים אתכם, הם נרגעים רק מהחיוך ומהשמחה שאתם משרים סביבכם. וזה דבר גדול.

 

זאת אומרת, שאם רוצים לעשות משהו למען הסביבה, למען שלום בעולם בין אנשים ועמים, שהעולם יהיה מקום יותר טוב ויותר יפה, ועל ידי זה יתגלה כבודו של הקב"ה בעולם שברא – אפשר לעשות את כל זה רק על ידי שמחה וחיוכים.

 

והדובדבן שבקצפת ההצלחות: מה המתכון להצלחה בלימודים? רק השמחה. כל הכוח השכלי, המחשבתי, החשק בלימוד הכוח לחדש וליצור, ההשראה לכל דבר טוב גם בלימוד תורני וגם בכל סוגי הלימוד התיאורטיים והמעשיים, הריאליים וההומניים, במתמטיקה, בשפות ובאמנות – הכל מקבל כוח ואנרגיה מהשמחה.

 

היריעה קצה מלהכיל, ולכן השארתי לכם קצת שיעורי בית – להעמיק ולהרחיב, להתבונן ולחשב: האם העצבות תשתלים לנו או לא? רמז: ממש לא.

 

ובכן, אתם כבר בריאים ומוצלחים, חכמים ויצירתיים, אהובים ומוערכים, חיים באושר ובשלום עם הסביבה ועוד, מה עכשיו? עכשיו צריכים לדבר על העיקר: קשר עם הבורא, יראת שמים, תורה ותפילה. ובעיקר, אמונה – כולם אפשריים רק בשמחה. כי כמו שבכל התחומים כל ההצלחה תלויה בשמחה, כך ואפילו יותר כשמדובר בעבודת השם, הצמיחה הרוחנית שלנו, שעליה נאמר: "עבדו את ה' בשמחה!". השמחה היא הלב של היהדות. ואם אדם לא שמח, הוא מראה כביכול שהתורה והמצוות אינן שוות בעיניו והן לא סיבה מספיק טובה לשמוח בהן. ומידה טובה מרובה שהשמחה במצוות היא כבוד גדול לבורא עולם והיא משפיעה על האדם שפע ברכות וישועות. ויהי רצון שנזכה לעובדו בשמחה גדולה ובלב שלם מתוך בריאות והצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה