החזון איש – מה קשור כבש למיטה?

שאלו פעם את החזון איש: מהי הדרגה הגבוהה ביותר שיכול לזכות אליה האדם בעולם? והשיב החזון איש: "לעבור את העולם הזה מבלי לפגוע באיש!"

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 03.11.20

הרב אברהם ישעיהו קרליץ, הידוע בכינוי "החזון איש" על שם ספריו,  היה מגדולי הדור ואחד מפוסקי ההלכה הבולטים וממעצבי דרכה של היהדות החרדית בארץ ישראל במאה האחרונה.

שאלו פעם את החזון איש: מהי הדרגה הגבוהה ביותר שיכול לזכות אליה האדם בעולם? והשיב החזון איש: "לעבור את העולם הזה מבלי לפגוע באיש!"

 

 

תרומת כסף, לאן?

 

בשיחה עלתה השאלה לאילו מן התחומים יש לתרום כסף. אמר החזון איש למקס שרייבר: "כשבני-ישראל יצאו ממצרים, הם נצטוו לקשור את הכבש למיטה. מדוע דווקא למיטה? כך נרמז להם שגאולת-ישראל תלויה בטהרת המשפחה". בשל כך, הציע החזון איש לרב שרייבר שיתמסר לבניית מקוואות. ואכן, הרב שרייבר בנה 320(!) מקוואות במקומות שונים בעולם.

החזון איש פעל במיוחד להחדרת תודעה רחבה לקיום מצוות התלויות בארץ ובעיקר מצוות השמיטה.

 

 

על ספריו וכתביו:

 

"חזון איש", שהוא סדרת ספרי הערות, חידושים ופסקי הלכה וכן "אמונה וביטחון". מאגרותיו ומכתביו יצאו ספרים נוספים: "קובץ אגרות חזון איש", "קובץ מכתבים", "תשובות וכתבים ממרן החזון איש" ו"גנזים ושו"ת חזון איש"

 

 

מתוך ספר אגרות החזון איש

 

"כמעט כל מה שאני עושה אני אנוס על פי הדיבור, בהיותי שבור ורצוץ כל הימים ולא זכיתי לשום עונג מתענוגי החיים נוסף לכאבי הגוף ושבירתו כל הימים. העונג היחידי הוא לי: לעשות רצון קוני." חלק א', קנ"ג

"ואמנם האיש הזוכה לידיעת התורה הוא הולך בין אנשים ונדמה לאדם הרואה לעיניים כבן אדם, אבל באמת הוא מלאך הגר עם בני תמותה וחי חיי אצילות ומרומם על כל ברכה ותהילה." חלק א', י"ג

 

 

מתוך ספר אמונה ובטחון

 

"…בשרשם, אין כאן רק מדה אחת טובה ומדה אחת רעה: המדה הרעה היא ההזנחה את החיים הטבעים על מהלכם הטבעי – ובלי כל השתדלות ישתלם במדות הרעות כולן – יהיה כעסן מצוין, נוקם מצוין, גאה מצוין, וכן הלאה. לא יחסר לו מכל המדות הרעות שמנו חכמים מאומה. והמדה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על רגש התאוני, ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל מדות הרעות יחד".  אמונה ובטחון, פרק ד.

 

 

עוד מאמרותיו בספרים אחרים:

 

"עצם השם 'דתי לאומי' כורך בחובו שמץ של התכחשות ליהדות כמי שאומר אין די בדת היהודית, יש צורך גם בתוספת של לאומיות, וכאילו היו הדת והלאומיות הישראלית שני דברים נפרדים, חס ושלום, שנחוץ לזווגם יחד." פאר הדור חלק א', עמוד רצ"ב

לחזון איש ולאשתו לא היו ילדים. נוסף לכך, החזון איש סבל ממכאובים רבים, והיה כל חייו בצער. למרות זאת, ידועה אמרתו: "אין כל עצב בעולם, למי שמכיר את אור האורות של האמת".

הרב נפטר לפני 67 שנה, בט"ו בחשוון תשי"ד תנצב"ה ומנוחתו עדן. וכפי שאני ב"ה נוהגת לסיים מאמאר על צדיקים : הדליקו נר לעילוי נשמתו הקדושה, שימו פרוטה לצדקה וקראו פרקי תהילים, אם אפשרי אז גם סעודה לכבודו אפשרי אפילו לאכול כריך או סעודת אמנים (מגע אש).

בקשו מהצדיק שיהיה מליץ יושר בעד כל עם ישראל לגאולה שלמה באהבה ברחמים וללא ייסורים. מבטיחה לכם , באמונה שלמה, שהצדיק אינו נשאר חייב לאף אחד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה