החיים התלויים בהשערה

מדהים ומרגש לראות בכל פעם מחדש, איך לכל צרה הניחתת עלינו מתעוררת לפתע תרופה מאיזה מוח קודח של מדען מפוזר המפריח מחקרים לחלל העולם, וכולם נאלמים דום.

3 דק' קריאה

ב. עליזה

פורסם בתאריך 06.04.21

מדהים ומרגש לראות בכל פעם מחדש, איך לכל
צרה הניחתת עלינו מתעוררת לפתע תרופה מאיזה מוח
קודח של מדען מפוזר המפריח מחקרים לחלל העולם,
וכולם נאלמים דום ומקבלים את דבריו ללא פוצה פה.
 
 
העישון מזיק לבריאות, קלישאה נדושה שנולדנו איתה והפכה לחלק בלתי נפרד מן התודעה הקולקטיבית.
 
עיון במחקרים חדשניים מעורר תהיות לגבי מה שנקרא מזיק לבריאות.
 
למשל,
 
סיגריה אחת מפחיתה שמונה עשרה דקות מהחיים, אין על מה להתווכח, כך על פי מחקרים מאומתים ומדויקים. כל סיגריה – מינוס ח"י דקות. לעומת זאת, כרוב סגול, העשיר בנוגדי חימצון ואנתוציאנינים הוא טוב לבריאות. כל אכילה של כרוב סגול מוסיפה עשרים דקות לחיים. אם תעשנו סיגריה ולאחריה תאכלו כרוב סגול, תהיו ברווח של שתי דקות חיים.
 
הכל נשמע יפה ומשכנע, גם לעשן וגם להיות בריא, אלמלא המידע הנוסף לגבי הכרוב. כרוב אחד עולה בסביבות העשרים שקל, הוצאה של עשרים שקל מהארנק הכחוש גוזלת חמש דקות מהחיים, חמש דקות של עגמת נפש על ההוצאה והבזבוז.
 
עכשיו, עם כל עישון של סיגריה ואכילת כרוב, אנחנו במינוס שלוש דקות חיים. שלוש דקות זה המון, אבל ההליכה לסופר לרכישת הכרוב טובה לבריאות, מומלצת ללב ואיכותית למחזור הדם, כל הליכה כזאת מוסיפה לנו שלוש דקות לחיים. זהו, הגענו לתיקו.
 
עישון סיגריה פלוס כרוב, פלוס ההוצאות פלוס הפעילות הגופנית, לא מעלים ולא מורדים כלום מאיכות החיים.
 
אלא שאליה וקוץ בה, ההליכה לסופר שהיא כשלעצמה בריאה ומוסיפה חיים, גוררת סיכון בלתי נדלה של תאונות דרכים או חלילה פיגוע. כל יציאה מן הבית מעלה את הסיכון למוות או פציעה בשני אחוזים, שוב אנחנו באוברדרפט של חיים. אבל השוטטות ברחובות ושאיפתם של הלכלוך והרפש דווקא טובים לבריאות, כי הלכלוך בריא, כך למדנו ממחקרים עדכניים.
 
אבל מדהים ומרגש לראות בכל פעם מחדש, איך לכל צרה הניחתת עלינו מתעוררת לפתע תרופה מאיזה מוח קודח של מדען מפוזר המפריח מחקרים לחלל העולם, וכולם נאלמים דום ומקבלים את דבריו ללא פוצה פה ומצפצף, לא בקול רעש גדול, אלא כדרך הטבע. הצמד של מפגע-תגלית, עובר יחדיו כחוט השני לאורך כל שנות ההיסטוריה.
 
עד שלא היו פיגועים בעולם לא היתה כמעט סכנה לצאת לרחוב. משהחלו הפיגועים היה צורך באיזון של יציאה לרחוב, אז הגיעו המחקרים הביזאריים שהלכלוך בעצם טוב לבריאות: צא לרחוב, תנשום בהנאה את הרפש ותוסיף לך שנות חיים. שנות החיים הללו יתקזזו בסיכון של פיגועים ותאונות דרכים, ההולכים ומתרבים, לא עלינו.
 
תפקידם של מכוני המחקר בעולם הוא להקדים תרופה למכה. חשבתם פעם על התגלית המשעשעת שהצחוק יפה לבריאות? האם באמת יפה לבריאות, או שהמחקר הזה פשוט בא לחפות על התופעה ההולכת וגוברת של שימוש בטלפונים סלולאריים?
 
השימוש בטלפונים סלולאריים מזיק לבריאות, יש שם קרינה, יש שם גלים מוזרים, ובכל זאת מדברים בהם המון. כדי לייצב את מצב הסיכון הזה באו המדענים וקבעו שהצחוק יפה לבריאות. דיבורים ממושכים בטלפון גוררים בעקבותיהם פרצי צחוק חסרי משמעות, ככה זה כששני אנשים נפגשים, בסוף הם צוחקים ממשהו. אז אם מדברים המון ומסתכנים בכך, הרי שהצחוק בא לאזן את הסיכון שבסלולארי. תדבר, תצחק, ותהיה בריא.
 
הכעס מזיק לבריאות, אך מה לעשות, החיים רוויים במתח וכעס וחמה שפוכה. מה עשו המדענים? גילו שהקפה, שהיה עד היום מסוכן, הפך פתאום להיות טוב לבריאות. אתה כועס? אתה בסיכון? קח כוס קפה ותירגע והכל יבוא על מקומו בשלום.
 
שומנים מזיקים לבריאות, אך מיד בא השוקולד ומציל את המצב, השוקולד טוב לבריאות. בקבוקי הפלסטיק של התינוקות מזיקים לבריאות, מאידך, הצום יפה לבריאות. תצומו תינוקות חמודים, והבקבוקים לא יגעו בכם לרעה.
 
השעמום הוא אבי כל מחלה, מאידך, השינה מועילה לבריאות. ואכן, כשמשתעממים נרדמים והכל מסתדר מצוין.
 
אחד המחקרים הבעייתיים שיצאו הוא שעישון סיגריה מזיק לאחרים. אם אתה מעשן, החבר של ניזוק. אבל אם אתה אוכל כרוב סגול החבר שלך לא מבריא מזה. גם כאן גילו, בניגוד לכל הגיון ישר, שהשהות בחברת בני אדם מעלה את תוחלת החיים.
 
אם כך, אם מעורים היטב בציבור, או ששוהים קרוב לחבר, אפשר לשאוף בבטחה עשן סיגריות, כי הסיכון שבעישון הפסיבי מתקזז בתועלת שבחברה. ההימצאות בין אנשים, למרבה הפלא, מחסנת את הגוף, מטיבה עם הנפש ומוסיפה שנות חיים.
 
 
(מתוך מגזין "משפחה" )

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חנה

כ"ח טבת התש"ע

1/14/2010

איה הגזמת…זה לתת לך חומר למחשבה שלא כול מה שהמדענים אומרים נכון

משהו כזה…[מה שהבנתי..חח]

2. חנה

כ"ח טבת התש"ע

1/14/2010

משהו כזה…[מה שהבנתי..חח]

3. איה

ח' שבט התשס"ט

2/02/2009

כמה שטויות במאמר אחד! התחיל נחמד, בהמשך עייפתם אותי.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה