החיים שלא חייתי מעולם

אז איך זה לחיות את החיים שלא חייתם מעולם? אם לא חוויתם את החוויה הנפלאה הזו, רבי נחמן מזמין אתכם לנסות את אתגר ההתחדשות. מוכנים?

4 דק' קריאה

מיטל (יוסף) לוינטל

פורסם בתאריך 16.03.21

מה חדש?

 

כלום, רגיל. קמים, רצים, עובדים, לומדים ומתעסקים. הזמן טס.

 

ורגע, מה עם התלהבות?

 

איזו התלהבות? הכל רגיל, אין התלהבות.

 

ומה עם חיות? מה עם לחדש את הכוחות?

 

הכל רגיל, אין חדש.

 

מכירים את זה? חוויתם את ההרגשה הזו?

 

כותב רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות -אורח חיים א- אות ה')

 

"וְהִנֵּה עִיקַּר כַּוָּונַת דְּבָרִים הַנַּ"ל לְעִנְיַין מַעֲשֶֹה, הוּא מַה שֶּׁרָאִיתִי וְשָׁמַעְתִּי מִפִּי רַבֵּנוּ ז"ל בְּעַצְמוֹ כַּמָּה פְּעָמִים, שֶׁהָיָה חַי חִיּוּת חָדָשׁ בְּכָל פַּעַם, כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי מִמֶּנּוּ כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁאָמַר, אֲנִי חָיִּיתִי הַיּוֹם חַיִּים שֶׁלֹּא חָיִּיתִי מֵעוֹלָם חַיִּים כָּאֵלּוּ. וְכֵן שָׁמַעְתִּי עוֹד פְּעָמִים אַחֵרִים שֶׁדִּיבֵּר הַרְבֵּה מֵעִנְייַן הַחַיִּים שֶׁהַכֹּל נִקְרָא חַיִּים אֵצֶל הָעוֹלָם וְכוּ'…"

 

ומה איתנו? האם גם אנחנו יכולים לומר שהיום חיינו חיים חדשים ממש שלא חיינו מעולם?

 

ואיך בכלל מגיעים לנקודה מיוחדת זו?

 

"… כִּי זֶה עִיקַּר הַחַיִּים כְּשֶׁמַּתְחִילִין לַעֲבֹוד אֶת ה' בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ כְּאִילּוּ לֹא הִתְחִיל עֲדַיִן בַּעֲבוֹדָתוֹ כְּלָל וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב ( דְּבָרִים ו'), "אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם" וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( סִפְרִי שָׁם), בְּכָל יוֹם יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים, שֶׁלֹּא יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כדיוטגמא (מצוות המלך) יְשָׁנָה שֶׁאֵין אָדָם סופנה, אֶלָּא בְּכָל יוֹם יִהְיוּ כַּחֲדָשִׁים".

 

אז מה עיקר החיים? עיקר החיות? להתחיל מחדש. כאילו לא היה אתמול, כאילו שלא קמתי ונפלתי מאתיים פעמים. אתמול נגמר! היום חדש. מתחילים מההתחלה.

 

אבל היצר הרע לא נח לרגע. הוא שוב (בפעם המי יודע כמה) לוחש לנו באוזן: 'עוד פעם? לא נמאס לך להתאמץ? הרי זה קורה כל הזמן! למה להתאמץ לחינם?…' אבל זה היצר הרע. זה התפקיד שלו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תעשו את הצעד הראשון

סוד האושר: שני כללים

צעירים לנצח

להתחיל מההתחלה

התחלה מרעננת

עוד קצת וזהו

התחלה חדשה

משהו חדש עומד להתחיל

עצה של מומחה

בהתחלה דמעות, אחר כך כל הקופה

 

ומה מלמד אותנו רבי נחמן מברסלב?

 

"… בְּכָל יוֹם יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כְּאִלּוּ הַיּוֹם נִכְנַסְתָּ עִמּוֹ בִּבְרִית, וּכְמוֹ שֶׁרָאִיתִי מֵרַבֵּנוּ ז"ל פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁבַּשָּׁעָה הַקּוֹדֶמֶת הִתְפָּאֵר עַצְמוֹ בִּגְדוֹלוֹת וְנוֹרָאוֹת וְגִלָּה תּוֹרָה נִפְלָאָה אֲשֶׁר לֹא נִשְׁמַע כָּזֹאת כְּדַרְכּוֹ, וְאַחַר כָּךְ בַּשָּׁעָה שֶׁאַחֲרֶיהָ רָאִינוּ אוֹתוֹ שָׁרוּי בְּצַעַר גָּדוֹל וְכַמָּה פְּעָמִים פֵּרֵשׁ צַעֲרוֹ וְשִׂיחָתוֹ לְפָנֵינוּ מֵעֹומֶק הַלֵּב, שֶׁהוּא מִצְטַעֵר מְאֹוד אֵיךְ זוֹכִין לִהְיוֹת יְהוּדִי, כְּמִי שֶׁלֹּא הֵרִיחַ מֵעוֹלָם רֵיחַ עֲבוֹדַת ה', וּמִי שֶׁלֹּא רָאָה זֹאת אִי אֶפְשָׁר לְצַיֵּיר לוֹ בִּכְתָב עִנְיָין זֶה, וּכְבָר מְבֹיאָר מִזֶּה מְעַט בִּשְׁבָחָיו הַנִּדְפָּסִים, וּבְכָל פַּעַם הָיָה רָגִיל לוֹמַר שֶׁעַכְשָׁיו אֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל, כְּלָל כְּלָל לֹא וְכוּ' אַף-עַל-פִּי שֶׁבַּשָּׁעָה הַקּוֹדֶמֶת גִּילָּה מַה שֶּׁגִּילָּה וְהִתְפָּאֵר שֶׁהִשִֹּיג מַה שֶּׁהִשִֹּיג מַה שֶּׁאִי אֶפְשָׁר לְגַלּוֹת, אַף-עַל-פִּי-כֵן תֵּיכֶף אַחַר כָּךְ הָיָה אוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלוּם. והַכְּלָל, שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא עָמַד עַל מַדְרֵגָה אַחַת, רַק הָיָה הוֹלֵךְ בִּזְרִיזוּת בְּכָל פַּעַם מִדַּרְגָא לְדַרְגָּא בְּרוּם מַדְרֵגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת וְהַגְּבוֹהוֹת, וַאֲפִילּוּ כְּשֶׁהִגִּיעַ לְמַה שֶּׁהִגִּיעַ וְכוּ', עֲדַייִן לֹא נִתְקַרְרָה דַּעְתּוֹ בָּזֶה וְכוּ', וְאֵין לְהַאֲרִיךְ בָּזֶה כַּאן וְיִתְבָּאֵר בְּמָקוֹם אַחֵר וְזֶה עִיקַּר הַחִיּוּת בֶּאֱמֶת כְּשֶׁזּוֹכִין לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ בַּעֲבוֹדַת ה' שֶׁהוּא עִיקַּר הַחַיִּים בֶּאֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( דְּבָרִים ל')".

 

כמו רבי נחמן. שאפילו הוא, שזכה למה שזכה, עדיין רצה להגיע למקום גבוה יותר. וזה עדיין בעיניו היה כלום. כי רבי נחמן לא עמד על מדרגה אחת. אז בהכרח במדרגה הבאה שוב הוא אמר שאינו יודע כלל.

 

ואיזה דבר נפלא זה, לא לדעת כלל! כי נשאר בנו החיפוש הזה. ההתחדשות הזו. כי אם אנחנו יודעים, אז לאן יש להתקדם? מה מתחדש? הרי אנחנו יודעים וזה ברור לנו. אבל אם אנחנו מביאים את הדעת למדרגה שמה שהיה היה, והיום זה משהו חדש. מה היום השם ילמד אותי? איזו דעת אלמד היום? לאיזו מדרגה אתקדם? איך אתקרב להשם היום? ואיזו תגלית נפלאה זו, בכל יום!

 

 "כִּי הוּא חַיֶּיךָ" וְהָעִיקָּר עֲבוֹדַת ה' שֶׁיִּהְיֶה עֲבוֹדָתוֹ בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְלֹא יִפֹּול לְזִקְנָה שֶׁל הַסִּטְרָא אַחֲרָא שֶׁלֹּא תִּזָּקֵן עֲבוֹדָתוֹ אֶצְלוֹ ח"ו, וּכְמוֹ שֶׁהִזְהִיר רַבֵּנוּ ז"ל עַל זֶה וְאָמַר שֶׁאָסוּר לִהְיוֹת זָקֵן, הֵן צַדִּיק זָקֵן, הֵן חָסִיד זָקֵן, זָקֵן אֵינוֹ טוֹב וְכוּ'…"

 

רבי נחמן מברסלב אומר, אל תהיה זקן! אל תחשוב שאתה כבר יודע הכל ושאין לאן להתקדם, שהכל ישן – זו זקנה מצד הסטרא אחרא (הצד האחר, הטומאה). מה כן? תתחדש. תשכח הכל ותראה שהקב"ה יחזיר לך מחדש דעת, אבל עם יותר עומק.

 

"… לְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר יָמָיו, לְהַתְחִיל בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְלֹא יִפֹּול לְזִקְנָה דְּסִטְרָא אַחֲרָא שֶׁלֹּא תִּהְיֶה עֲבוֹדָתוֹ בְּעֵינָיו כִּיְשָׁנָה, אֶלָּא חָדָשׁ מַמָּשׁ כְּאִלּוּ לֹא הִתְחִיל מֵעוֹלָם כְּלָל, כִּי בֶּאֱמֶת אֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא צַדִּיק גָּדוֹל מְאֹוד וְטָרַח וְיָגַע שָׁנִים הַרְבֵּה בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ אַף-עַל-פִּי-כֵן לְפִי חִידּוּשׁ מַעֲשֵֹה בְרֵאשִׁית שֶׁבְּכָל יוֹם עֲדייִן לֹא הִתְחִיל כְּלָל, כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹשֶֹה חֲדָשׁוֹת בְּכָל עֵת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵֹה בְרֵאשִׁית". וְאֵין יוֹם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ מְחַדֵּשׁ נִפְלָאוֹת חֲדָשׁוֹת בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, וְכַמְבֹאָר בְּכִתְבֵי האר"י ז"ל, שֶׁאֵין יוֹם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ וְאֵין שָׁעָה דּוֹמָה לַחֲבֶרְתָּהּ, וּבְכָל רֶגַע וְרֶגַע נִשְׁתַּנִּים עֲלִיַּת הָעוֹלָמוֹת וְסִדְרָן וּמַעֲמָדָן וְהַנְהָגָתָם בְּשִׁנּוּיִּים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים עַד אֵין חֵקֶר, וְכָל המשך חִיּוּתָם הוּא כְּפִי עֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה שֶׁבּוֹ תָּלוּי הַכֹּל מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף…"

 

תחדש כנשר ימיך. תראה איזה מרחב עומד לפניך. אינסוף! אין גבול לעבודת הבורא, כמה שאפר לעלות עוד ועוד. ולגלות את השם עוד ועוד. ולהתקרב להשם עוד ועוד. אפילו צדיק גדול נוהג כך. הוא לא עוצר ואומר זהו אני כבר צדיק וזה נגמר. כל עוד אנחנו בעולם הזה יש לאן לעלות. השם משנה כל יום את כל הבריאה! ואין יום דומה לחברו.. כל פעם כמו חידוש מעשה בראשית. מחדש.

 

"..וְכַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ ז"ל, שֶׁעִיקַּר אֲרִיכַת יָמִים, בְּחִינַת חַיִּים אֲרֻוכים, הוּא שֶׁצְּרִיכִין לִרְאוֹת בְּכָל יוֹם וָיוֹם שֶׁבָּא אַחַר כָּךְ לְהַאֲרִיךְ אֶת הַיּוֹם בְּתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה וְדַעַת, כִּי הַיּוֹם בִּתְחִילָּתוֹ כְּשֶׁבָּא לְהָאָדָם הוּא קָצָר מְאֹוד וּצְרִיכִין לִרְאוֹת לְהַרְחִיבוּ וּלְהַאֲרִיכוֹ בְּתוֹסֶפֶת קְדֻושָּׁה בְּכָל פַּעַם וְכֵן בְּכָל יוֹם וָיוֹם צְרִיכִין לִרְאוֹת שֶׁכָּל יוֹם יִהְיֶה אָרוֹךְ יוֹתֵר מֵחֲבֵרוֹ בְּתוֹסֶפֶת קְדֻושָּׁה וְטָהֳרָה וְכוּ', ( כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה "פָּתַח ר' שִׁמְעוֹן" בְּסִימָן ס' לִקּוּטֵי א') וְזֶה עִיקַּר אֲרִיכַת יָמִים בְּחִינַת יָמִים אֲרֻוכִּים, הַייְנוּ לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ בַּעֲבוֹדָה חֲדָשָׁה בְּתוֹסֶפֶת מְרֻובָּה, כִּי כָּל עֲבוֹדָה שֶׁעָבַד עַד הֵנָּה צְרִיכִין לִשְׁכֹּוחַ לְגַמְרֵי וּלְהַתְחִיל עַתָּה מֵחָדָשׁ כַּנַּ"ל…"

 

היום מתחיל קצר, ואם אני לא יודע כלום אז יש לי מקום לעוד ועוד דעת, לעוד קדושה. וכך היום הולך ומתארך, הולך ומתחדש כל פעם מחדש. בואו נתעורר לחיים חדשים! לקרבת הבורא. לחדש כנשר ימינו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה