החלום מתגשם

מי מאיתנו לא חולם להיות עשיר? יש דבר אחד שיכול למשוך שפע מעולם הבא, כזה שלא מקבלים כאן, ולהפוך אותנו למאושרים בא' וע'.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

"ביומו תיתן שכרו" מספרת התורה על מצווה יקרה וחשובה, ופירושה המעשי הוא להקפיד לשלם לפועל, לשכיר ולמשכיר את השכר בזמנו המדויק בלי שום איחור. פרטי מצווה זו מובאים בשולחן ערוך (חלק "חושן המשפט" סימן שלט).

 

וכאן עולה שאלה חשובה. הלא התורה היא אמת ויושר מוחלטים, ובורא עולם בוודאי מתנהג לפי האמת והיושר הזה ומקיים את כל מצוות התורה, אם כך מדוע הוא לא מקיים את מצוות "ביומו תיתן שכרו", כמו שאומרים חז"ל: "שכר מצוות בהאי עלמא ליכא" (חולין קמב, ע"ב), וכן "היום לעשותם, למחר לקבל שכרם" (עירובין כב, ע"ב), ועוד מקורות המורים על כך שאין תשלום שכר על המצוות בעולם הזה, ואנו נקראים פועלים של הקב"ה כמובא בגמרא (שם סה, ע"ב): "אנן פועלי דיממי אנן" – אז מדוע הבורא לא משלם שכרנו בעולם הזה, הרי זה לא כפי דיני התורה?

 

התשובה הידועה היא שבשולחן ערוך (שם) מובאים תנאים מסוימים בהם אין חיוב לשלם לפועל בזמנו. אחד התנאים הוא שאם בעל הבית שכר את הפועל באמצעות שליח שאמר לפועלים 'שכרכם על בעל הבית' – במקרה זה אין חיוב לשלם לפועל בו ביום (שם סעיף ז). כך גם בעניין המצוות, עם ישראל "נשכרו" לעבודת הבורא באמצעות השליח הנאמן – משה רבינו, ולכן אין לבורא חיוב לשלם את שכרנו בו ביום בעולם הזה.

 

לאור תירוץ זה אומרים חכמי ישראל שישנה מצווה חריגה והיא מצוות האמונה, שאותה כן קיבלנו ישירות מאת הבורא ללא תיווכו של משה רבינו והיא כתובה בשני הדיברות הראשונים: "אנוכי ה' אלוקיך" ו"לא יהיה לך" – בהם אנו מצווים על האמונה בבורא ושלא להאמין לזולתו. אם כך, ביחס למצוות האמונה 'מחויב' בורא עולם כביכול לשלם את שכרנו כבר בעולם הזה על פי מצוות "ביומו תיתן שכרו".

 

כאשר מתבוננים בדברים אלה עומדים בפני מסר מטלטל ביותר עם השלכות רבות: מצוות האמונה שונה מכל המצוות ומכל התורה כולה. על מצוות האמונה מקבלים שכר כבר בעולם הזה!

 

רעיון זה מסביר תמיהות רבות. תמיד התפעלתי מדברי רבי נחמן מברסלב שאמר: "הנה הכל אומרים, שיש עולם הזה ועולם הבא. והנה עולם הבא – אנו מאמינים שיש עולם הבא, אפשר יש גם עולם הזה גם כן באיזה עולם? כי בכאן נראה שהוא הגיהינום, כי כולם מלאים ייסורים גדולים תמיד. ואמר: שאין נמצא שום עולם הזה כלל" (ל"ת קיט). רבי נחמן אומר בצורה מפורשת שהעולם הזה הוא גיהינום אחד גדול ובאמת לא חיים כאן חיים טובים, כלומר שאפילו התורה והמצוות שאדם לומד לא משנים את המציאות שהעולם הוא הגיהינום. אבל האמונה כן משנה את המציאות, כפי שכותב בפירוש (שיחות הר"ן) שבלי אמונה חייו אינם חיים ואילו על ידי אמונה מה טוב ויפה החיות של האדם (נג).

 

הייתכן שאדם ילמד תורה ויקיים מצוות ובכל זאת חייו יהיו חיי גיהינום? ומדוע רק האמונה יכולה להציל את האדם בעולם הזה ולהעניק לו חיים טובים?

 

מאמרים נוספים בנושא:

13 מחשבות על אמונה

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

ידיים של אמונה

תמסור את עצמך

במקום שהשכל נגמר

פשוט, לזרוק את שכל

חייגו אמונה

האמונה של איינשטיין

שריר האמונה

 

המומלץ שלנו – ספר בגן האמונה של הרב שלום ארוש!

 

שווה שמיעה!

אמונה, איציק דדיה

בעז שרעבי שר אמונה

 

אך על פי הרעיון שפתח את המאמר זה מובן, על כל התורה והמצוות ישנו שכר רוחני אינסופי, אבל יינתן בעולם. לא בעולם הזה. אולם העל מצוות האמונה יש שכר כבר כאן ולכן אדם בעל אמונה זוכה לחיים טובים כבר עכשיו. ולפי זה מבארים המפרשים דברי מדרש פליאה האומר: "כל מה שישראל נהנים בעולם הזה, רק בשביל אמונה", כי באמת בעולם הזה איננו נהנים מהשכר של כל שאר המצוות חוץ מהאמונה.

 

על פי זה הבנתי גם את כל המעשיות על רבי חנינא בן דוסא באור אחר לחלוטין. רבי חנינא בן דוסא היה עמוד האמונה ולכן היה בעל תפילה, כמו שאומר רבי נחמן על פי תרגום אונקלוס שאמונה זו תפילה. מזה מובן כיצד ביקשה אשתו לקבל את שכרה בעולם הזה והורידו לה רגל זהב מן השמים. ומה פירוש הדבר? האם כל אחד יכול לבקש שיפרעו לו משכרו בעולם הזה? אך מכיוון שרבי חנינא היה עמוד האמונה לכן היה ראוי לקבל שכר בעולם הזה, אך גם על זה ויתר.

 

וכן מובן מדוע כל העולם ניזון בשבילו, כי כל התורה והמצוות לא יכולות לזַכות את העולם בשפע גשמי, שהרי אין שכר מצוות בעולם הזה, אבל האמונה כן מזכה בשכר גשמי ולכן בזכות רבי חנינא ובשכר אמונתו ניזון כל העולם, כמובא בדברי המדרש לעיל.

 

וכן מובן מדוע כל ההנהגה של רבי חנינא הייתה הנהגה ניסית ומופלאה: העָרוֹד שנשך אותו מת, החומץ דלק לו כמו שמן ועוד. מדוע זה קרה דווקא לו? ובכן, אדם שמקיים תורה ומצוות ואינו קונה את מידת האמונה – לא יכול לזכות לשינוי הטבע, מכיוון שזה כבר שינוי מעשה בראשית שזה בחינת עולם הבא שהוא בחינת קיבול שכר. אך מי שקנה את מידת האמונה – מקבל שכר בעולם הזה וממשיך את העולם הבא לתוך העולם הזה, והעולם הבא אינו כפוף לחוקי הטבע של העולם הזה.

 

זו הסיבה שכאשר רצו שלוח דורון לקיסר החליטו כל החכמים שיש לשלוח את נחום איש גמזו שהוא מלומד בניסים. למה? האם היו חסרים חכמים המלאים תורה ומצוות כרימון?! אלא שהחכמים ידעו שאין בכוח התורה והמצוות לזכות לניסים גלויים, שהרי אין עליהן שכר בעולם הזה, אבל בכוח האמונה אפשר לזכות לשכר השייך לעולם הבא בעולם הזה ולשנות את כל סדרי הטבע, לכן שלחו את נחום איש גמזו שהיה מפורסם באמונתו החזקה שבכל מצב האמין בבורא שעושה הכל לטובה.

 

מדברים אלה ניתן להבין את מציאות ימינו, שישנם אנשים רבים המקפידים על קלה כבחמורה ואפילו תלמידי חכמים מופלגים, וכאשר הם נתקלים בניסיון בחיים – בין אם זה ניסיון בבריאות, סכסוכים משפחתיים, בעיות שלום בית וחינוך ילדים, קשיי פרנסה חמורים, פגיעות וביזיונות – הם נופלים לצער עמוק ולמרירות עצומה ועוברים שבעה מדורי גיהינום ואין בכוח כל התורה והמצוות שלהם כדי להגן עליהם מפני הצער הנורא. אבל כאשר הם זוכים ללמוד את דרך האמונה הפשוטה ולעבוד על מידה יקרה זו – הם מתחילים לפרוח ורואים את הברכה הגדולה שבקשיים ובניסיונות ואומרים עליהם תודה ושמחים בהם, והחיים שלהם הופכים להיות לגן עדן עלי אדמות.

 

אך רבים גם שואלים אותי: והרי אני לומד תורה ומקיים ומצוות ומאמין בקב"ה, האם זה לא מספיק? כאן חשוב להסביר ולחדד: נכון, אמונה בסיסית יש לך, אבל זה עדיין רחוק משלמות מידת האמונה, משום שבאמונה יש שכל גדול מאוד והיא המידה הכוללת את כל המידות. וכמו אדם שלומד תורה בלי עבודת המידות ומתעדן מעט, אך הוא לא יזכה לתיקון המידות הנדרש כמובא בכל ספרי המוסר. כך הוא הדבר בעניין האמונה, על ידי לימוד תורה וקיום מצוות אדם בוודאי זוכה לאמונה בסיסית, אבל על מנת לזכות לתיקון מידת האמונה שכוללת את כל המידות כולן חייבים עבודה יסודית על מידה זו.

 

ומהי העבודה לקניית האמונה? נכתוב בקצרה שלושה יסודות: א. לכוון בכל התורה והמצוות שעושה שרוצה לזכות על ידן לאמונה. ב. ללמוד ספרי אמונה ולהשקיע כוחות והתבוננות והעמקה באמונה. ג. להתפלל הרבה ולבקש מבורא עולם שייתן לנו אמונה.

 

ולמה דווקא על מידת האמונה יש שכר בעולם הזה, ולא על מידה אחרת? הנה רעיון מקסים שעולה בראשי מתוך כל הדברים הנפלאים שהועלו במאמר.

 

אז זאת בטח שאלת השאלות – למה דווקא לאמונה מכל המצוות יש שכר בעולם הזה? זאת, משום שהאמונה היא המצווה היחידה שאפשר לעשות רק בעולם הזה! ללמוד תורה אפשר גם בשמים, כמו שידוע שישנה מתיבתא דרקיעא ושם לומדים את התורה הרבה יותר טוב מאשר כאן, לכן המלאכים לא רצו שהתורה תרד לעולם הזה והם אפילו לא הבינו למה בכלל צריך להורידה אותה לכאן. גם מצוות אפשר לקיים בשמים. כידוע, הקב"ה מניח תפילין והגיהינום שובתת בשבת, וכך לגבי כל המצוות. אבל אמונה, זה משהו שלא צריך בשמים. שם רואים ויודעים הכל. אמונה שייכת רק לעולם הזה שבו שולטים החושך וההסתרה ובעזרתה האדם מאיר את הדרך אל האמת. לכן את מצוות האמונה אפשר לקיים רק כאן.

 

יסוד נפלא זה מוכיח שוב, שתכלית הבריאה היא אמונה! שהרי זה הדבר היחיד שאינו ניתן לקיים בעולם העליון ורק לשם כך העולם הזה היה צריך להיברא.

 

ואם זו התכלית וזו עיקר עבודתנו, מובן גם מדוע על זה עיקר השכר בעולם הזה. אין עניין לקבל שכר מצוות בעולם הזה, כי על המצוות נאמר "מי הקדימני ואשלם". קיום המצוות מתאפשר לנו אך ורק בחסדיו של הבורא, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן, ב): "כל מעשים טובים שלנו וכל התפילות – הכל מאתו, ואין ראוי לחשוב לקבל שכר על שום דבר", אבל האמונה היא החלק העיקרי והעבודה העיקרית של האדם בעולם הזה ולכן עליה בורא עולם משלם בחיים טובים ומאושרים כבר בעולם הזה!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. עדן

ז' חשון התשע"ט

10/16/2018

יפה מאוד!! תודה רבה!!

2. Anonymous

ז' חשון התשע"ט

10/16/2018

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה