היחצ”ן של שבת

לאחר שהתגייס לצה"ל והחל להנחות מפגשים לחילונים ודתיים, נוצר האלבום שלו, "נשמות חדשות", ממש מבלי שהתכוון. ושום מילה על המשפחה המפורסמת. ראיון עם הזמר יצחק מאיר.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

יצחק מאיר למד בישיבות הליטאיות הנחשבות "חברון" ו"מיר" עד שהבין שנפשו חשקה דווקא בחסידות ובדברי אלוקים חיים. לאחר שהתגייס לצה"ל, החל להנחות מפגשים לחילונים ודתיים, ובעקבות ההתלהבות בשטח, נוצר האלבום שלו, ממש מבלי שהתכוון. ושום מילה על המשפחה המפורסמת. קבלו טעימה מהאלבום שמוכר את עצמו.

יצחק מאיר (28) בכלל לא תכנן להוציא אלבום. מדי שבוע הוא היה מנחה קבוצות צעירים וסטודנטים ברחבי הארץ, המורכבות ברובן מחילוניים, ושר להם שירי שבת, שיטעמו קצת טעם של שבת קודש. המפגשים הללו, מפגשי ההכנה לשבת, נקראו "עושים שבת ביום חמישי" ומאיר וחברי ההרכב המוסיקלי הקטנטן שלו היו מגיעים לבושי בגדי שבת, ביום חול, וסביב שולחן עטוף מפה לבנה, נרות דולקים ויין לקידוש הם היו לומדים כל פעם שיר או פיוט ושרים יחד. "לעשות מהתורות שירות" כך הוא מכנה את זה השבוע בראיון מיוחד ל"ברסלב ישראל". "אני מלמד חסידות בכל מיני מסגרות וראיתי שהלימוד הוא הרבה יותר משמעותי אם מנגנים אותו. זה לא מופע רגיל שאני שר וכולם מוחאים כפיים אלא מעין מסע דרך התורות והמנגינות, וכולם שרים".

מאיר ראה כי התגובות מפרגנות וחמות והחליט להקליט אלבום אינטימי לחבריו ולתלמידיו, שיוכלו ליהנות מאווירת השבת ומהשירים, גם אחרי המפגש. מה שמאיר לא תיאר לעצמו הוא שאט אט ירקום האלבום עור וגידים, יעורר התלהבות רבה, ויופץ בחנויות כאלבום לכל דבר.

"זה מצליח הרבה יותר משחשבנו. את המהדורה הראשונה הוצאנו כי במפגשים של יום חמישי (במרכז שורשים בירושלים, ע"א), שהיו חזרה גנרלית לקראת מה שקורה מחר, אנשים היו מאוד מתרגשים והייתה התעוררות מאוד גדולה ורציתי שייקחו איתם הביתה משהו למשמרת מהמפגש. ההצלחה היא הפתעה גמורה" אומר מאיר, שבימים אלה עומד להוציא מהדורה רביעית של "נשמות חדשות", האלבום שמוכר את עצמו.

מי שאלבומו עשה היסטריה ותוך פחות מחודשיים מכר למעלה מעשרת אלפים עותקים, מסרב להתרגש מהפרסום וממשיך לעשות מוסיקה לשמה. למרות שהפרסום לא זר לו, אחיו הוא העיתונאי ידידיה מאיר וגיסתו, הלא היא סיון רהב מאיר. וכעת, מבלי לתכנן מראש, גם הוא בעצמו עושה את צעדיו הראשונים בתחום. "בחודש האחרון קצת פיתחתי הרגלי ראיונות" הוא צוחק. "אולי בגלל שאני יודע מה זה פרסום, מאחי וגיסתי, זה לא גורם לי לבלבול ולא הופך אותי לאדם אחר" הוא מסביר.

"נקודת החידוש שלי היא היכולת שהשם נתן לי לגרום לאחרים לשיר. מבחינתי, השיר מצליח אם אנשים ששומעים אותו מתעוררים דרכו גם כן לשירה, ואפילו בשבת. אם הוא גורם לעולם יותר שירה וניגון. כך גם הסברתי לנגנים שאיתי ולמעבדים, שלא יביאו איתם את הגאונות המוסיקלית שלהם אלא יותר את הלב, את הנשמה. אני רוצה לעורר קול עמוק שנמצא בי ובשומעים".

ואכן, שומעים את הנשמה כבר מהצליל הראשון באלבום, עם מנגינת ‘לכה דודי’ האהובה כל כך שהלחין הרב שלמה קרליבך. ממש תענוג לנשמה. זה מתחיל עם קטעים מהתפילה במנגינת קרליבך, וממשיך עם ניגונים חסידיים לשירי ערב שבת קודש. יש אומרים שהרצועה ה-13 והאחרונה, י-ה אכסוף, בניגון היפיפה של חסידות קרלין, של היא שהפכה את האלבום המיוחד לרב מכר. מדובר באחד הביצועים היפים ביותר לשיר, והעובדה כי מאיר וחבריו, יחד עם ר’ יוסף קרדונר ואהרון רזאל שרים אותו בהגייה ישראלית ולא חסידית, כפי שהיינו רגילים עד עתה, הפכה אותו בן רגע ללהיט.

האלבום נקרא "נשמות חדשות – יצחק מאיר וחברים נפגשים בליל שבת", והחברים הם לא אחרים מאשר אהרון רזאל, יוסף קרדונר, שלמה אברמסון, דניאל אהביאל ועוד כישרונות.

מדוע קראת לאלבום "נשמות חדשות"?

"השם המקורי היה "חקל תפוחים קדישין", שזו הבחינה של ליל שבת על פי הזוהר הקדוש. אבל הבנתי, שכשאדם יגיע לחנות ויבקש מהמוכר חקל תפוחים קדישין, אז המוכר יגיד לו: התבלבלת, השוק הוא כמה מטרים מכאן. לכן בחרתי לבסוף את השם "נשמות חדשות", שזהו התיאור של ליל שבת קודש על פי הזוהר, שמתאר שבליל שבת כל עם ישראל מתעטר בנשמות חדשות כדי לברך את השבת".

מאיר מספר כי זהו האלבום הראשון מתוך סדרה של אלבומים שמתעתדים להקיף את כל שירי מעגל השנה – בוקר שבת, סעודה שלישית, וחגים.

ממתי התחלת לשיר?

"זמרים מתחילים אומרים בדרך כלל שהם היו שרים באמבטיה, אבל אני אומר שאני שר משולחן השבת של המשפחה שלי. ברוך השם, אנחנו 11 אחים ואנחנו שרים המון. בכל שבוע יש לנו בבית מקהלה בלתי פורמאלית וכל אח מביא ניגון חדש שהוא שמע בשבוע החולף, ואם אוהבים אותו אז הוא נכנס לפלייליסט השבת שלנו. משם אני שר".

מתוך המפגשים של מאיר עם אורחים שהיו מגיעים אליהם הביתה ובצבא, הבין מאיר שני דברים: הראשון, שהשירה היא דבר שמרומם את רוחם של כולם, והשני, שירים סביב שולחן השבת הם לא דבר שמובן מאליו. "רציתי לנסות ולהביא את הדבר המבורך והתמים הזה לעוד מקומות" הוא מסביר מה הניע אותו ליצור מפגשים, מופעים (הכנה לשבת, מלווה מלכה) ואת אלבומו הראשון (מן המופעים של מאיר וחבריו ניתן להתרשם באתר www.neshamothadashot.com).

הוא גדל בגימזו ואביו הוא רב המקום. בצעירותו למד בישיבות החרדיות-ליטאיות הנחשבות, "חברון" ו"מיר", ולאחר מכן פנה לכיוון חסידי-לאומי. בגיל 24 החליט להתגייס לצה"ל, שירת בנח"ל והשתתף במלחמת לבנון השנייה. "התגייסתי בגיל של המ"פ, הייתי הסבא של הפלוגה", הוא מתבדח.

מה הביא אותך להתגייס בגיל כזה?

"הסיטואציה שאנו נתונים בה במזרח התיכון, שעומדים עלינו לכלותינו" הוא עונה בפטריוטיות, ללא היסוס. "בדיוק כמו שסבא שלי ואבא שלי נלחמו, עכשיו הגיע תורי, ולצערי, כנראה שיגיע גם זמנו של הבן שלי, שעוד לא נולד, להתגייס" אומר מאיר, שהתחתן לפני פחות מחצי שנה.

התחנכת בישיבות חרדיות ליטאיות, וכיום אתה מלמד חסידות וכל כולך חסידי. איך אתה מסביר את השינוי שחל בך?

"הלוואי שכולי חסידות" הוא מחייך, "האמת, שהיום אני לא שואל איך עשיתי את השינוי אלא איך עשיתי את השינוי רק בסביבות גיל 21. אני גאה בזה שלמדתי בישיבות האלה אבל היום אני במקום שהרבה יותר מאמין בחיים. אני לא רואה את עצמי יושב כל היום בכולל ולומד גמרא כי בעולם הבא אני אקבל על זה אחלה גן עדן, או כי עכשיו אני מקיים את העולם. אני מעדיף לראות את הקב"ה".

אלבומו הוא על טהרת הכלים הקלאסיים, הכוללים פסנתר אמיתי, כינור, קלרינט, חליל צד ועוד כלי כלייזמרים יהודיים. "כי זה בדיוק מה שהדיסק מנסה להביא – ניגונים חסידיים" הוא מסביר את בחירתו המובנת מאליה מבחינתו, "ואיך אני יודע מהו ניגון חסידי? הרי לא חייתי בחצרו של המגיד ממזריטש או רבי לוי יצחק מברדיטשב. אלא שאני פשוט שומע את המוסיקה הזו ויכול לשמוע בה את המגיד ממזריטש עולה לגבהים או פוצח בריקוד, או את הבעל שם טוב עולה לעולמות עליונים. במוסיקה הזו הכל טבעי ופשוט".

מאותה הסיבה בדיוק, מאיר בוחר להופיע ולהנחות עם הרכב קטן בלבד. "אנחנו לא רוצים שאנשים יסתכלו מהצד ויגידו "וואו איזה עיבודים יפים". אנחנו רוצים לגרום לאנשים לשיר".

י-ה אכסוף – יצחק מאיר וחברים

פתיחה – נוסח התפילה

לרכישת הדיסק של יצחק מאיר בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה