הילולת ה114 אדוננו מורנו ורבנו הבן איש חי

רבי יוסף חיים הלוא הוא "הבן איש חי", שמוכנה כך על שם ספרו; נולד בבגדד עירק, כ"ז באב ה'תקצ"ה, בנו של הרב אליהו חיים רבה הרשי של בגדד.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 30.08.23

הילולת ה – 114 :  כבוד אדוננו מורנו ורבנו הבן איש חי עליו השלום

רבי יוסף חיים הלוא הוא  “הבן איש חי“, שמוכנה כך על שם ספרו; נולד בבגדד עירק,  כ”ז באב ה’תקצ”ה , בנו של הרב אליהו חיים רבה הרשי של בגדד. היה מקובל, דרשן, מנהיג קהילה, מחבר ספרים ואחד הפוסקים הבולטים בקרב יהדות ארצות האסלאם.

מסופר בהקדמת הספר “בן איש חי” ע”י המול, שכאשר היה כבן שבע שנים, נפל לתוך באר עמוקה תוך כדי משחק ובנס ניצל. בהיותו בבור נדר לכשיצא מהבור יקדיש את כל חייו רק ללימוד תורה, ואכן כך היה.

בנערותו היה תלמידו המובהק של הרב עבדאללה סומך הקדוש , וכן היה מקושר גם לרבי חיים פלאג’י הצדיק רבה הראשי של האימפריה העות’מנית (טורקיה).

לאחר שאביו נפטר הוא קבל באופן בלתי רשמי את תפקיד הרבנות, והיה עונה על שאלות קשות בהלכה בדרשותיו למול הציבור וכך גם צבר פופולאריות רבה. את דרשתו הראשונה נשא ביום י”ג באלול – באופן מאד מפתיע אף נלקח לבית עולמו ביום זה.

כמקובל בקרב הספרדים, גם רבי יוסף חיים קיבל את העיקרון שיש ללכת אחר מרן השולחן ערוך. עם זאת, פעמים רבות הכריע שלא כדעתו בעיקר לחומרא ע”פ הרמ”א. בנוסף, דרכו של הבן איש חי להתחשב בפסיקת ההלכה בדעות המקובלים ובפסקיו משלב מפסקי האר”י ורבי שלום שרעבי (הרש”ש), גם כאשר הם מנוגדים לדעת השולחן ערוך והאחרונים. סידור הפסקים מבוסס על רמזים אסוציאטיביים, שימוש רב בדרשה על אותיות, גימטריה וכדומה.

ספרי הפסיקה של הרב אינם שיטתיים, כשולחן ערוך, אלא מסודרים סביב פרשות השבוע עם קשר מסוים לנושאי הפרשה, בדומה לספרי דרשנות. הדגיש את הפן המיסטי בקיום המצוות, ועל כן הקפיד על ביצוע מדויק שלהן, וכן על הגייה מדויקת של התפילה.

הרב עובדיה אמר על הבן איש חי: “גאון עוזנו ותפארתנו, רבן של כל בני הגולה, אביר הרועים, סבא דמשפטים, מופלא שבסנהדרין, המאיר לארץ ולדרים, הגאון הגדול מבצר עוז ומגדול”.

הרב מררדכי אליהו אמר על הבן איש חי: “זיכהו הקב”ה ונתקבלו פסקיו בכל ישראל, עד שאמרו עליו גדולי הדור הקודם שהוא הפוסק האחרון ועל פיו ישק בית ישראל”.

ספריו:

הבן איש חי כתב למעלה מ-100 חיבורים אך רק 53 מהם יצאו לאור. חיבורים אלו עוסקים בכל מקצועות התורה ומשקפים את ידיעותיו הרבות במדע, ברפואה, באסטרונומיה, בפיזיקה ובכלכלה. כמו כן מתגלה בקיאותו הרבה בספרי פסיקה ספרדיים ואשכנזיים.

חלק נכבד מספריו הם אסופות שו”ת אשר נשלחו אליו מכל קצוות תבל במגוון גדול של נושאים. המפורסם מבין ספרי השו”ת הוא “רב פעלים” אשר מסודר על פי חלקי השולחן ערוך.

הספר חוקי הנשים – קאנון אל נסא  

ספר חובה לכל אישה! ואם אין לך קני דחוף, בהול ללחוץ על הלינק ולרכוש אותו.

“.. אלו הדברים, מדברים דברי מוסר ונעימים, וטבעי הנבונים ודרכי החכמים, והליכות הישרים. ועוד מפורש בתוכו מענייני הדינים וההלכות, אשר נחוצות, לבנות ולנשים, וכן תפילות ובקשות, אשר מבקשים הנבראים מאת השם הרחמן..” מדברי המחבר.

פיוטיו

הבן איש חי כתב למעלה מ-200 פיוטים וידועים לנו כ-50 מהם והיתר מצויים בכתב יד.

פיוטיו עוסקים במעגל השנה, אישים מהתנ”ך והתלמוד, ארץ ישראל, כנסת ישראל, גאולה, חינוך ומוסר.

פיוטו הידוע ביותר הוא “ואמרתם כה לחי” לכבודו של רבי שמעון בר יוחאי.

ציטוטיו

“תפלה היא לצורך תיקון עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה”

הערב, י”ג באלול חל יום הילולת הבן איש. וכפי שאני בל”נ מסיימת את המאמר על הצדיקים בכך שיש: 

להדליק נר לעילוי נשמתו ולתת פרוטה לצדקה, לומר פרקי תהילים ואם ניתן גם לאכול סעודת מצווה.

לברך ולבקש מהצדיק שיהיה מליץ יושר בעדכם ואז לבקש בקשות. מבטיחה לכם – הצדיק אינו נשאר חייב..!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה