היפראקטיביות ותשומת לב ההורים

תחשבו על זה. הילדים שלנו הם הנשמות הקטנות והיקרות שהשם הפקיד בידינו. אז יעלה על הדעת שהילד ירצה 'לקנות' שעה אחת שלנו כדי לקבל תשומת לב וזמן איכות?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

תחשבו על זה. הילדים שלנו הם
הנשמות הקטנות והיקרות שהשם
הפקיד בידינו. אז יעלה על הדעת
שהילד ירצה 'לקנות' שעה אחת
שלנו כדי לקבל תשומת לב וזמן
איכות?

מניסיוני כיועץ להורים בתחום חינוך וגידול הילדים, גיליתי שישנו קשר עמוק בין ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז – ADHD וחוסר תשומת לב בבית. זה קרה לאחר שקיבלתי פניות רבות מהורים, גם מהגולשים באתר, שביקשו את דעתי בעניין, וזה היה אחרי שקיבלו ייעוץ בבית הספר וחוות דעת פסיכולוגיות. ריטלין (שהוא סם פסיכואקטיבי) כך אמרו, לא היה רק מרשם תרופות לילד/ה, אלא שנוכחות הילד/ה בבית הספר תלויה בשימוש בריטלין.

ביקשתי מההורים להשהות את הטיפול בריטלין, לא לפני שהכנו תוכנית 'הורים אחד-על-אחד', כלומר זמן איכות עם הילד או הילדה. כל תוכנית תוכננה כמו חליפה שחייט תופר למזמין במדויק. ממש כפי צרכיו של הילד. והתוצאות? מדהימות!

באופן כללי, האצתי בהורים להשקיע זמן "יחידות", כלומר, זמן שבו ההורה מעניק לילד תשומת לב מלאה ובלעדית רק לו, בלי שום הפרעה. רק הוא והילד. למשל, אחת התוכניות הייתה של אבא ובן. האבא לקח את הילד לטיול ביער במשך 2-3 שעות, וביחד הם למדו להכיר את סוגי העצים, הסלעים והציפורים, וגם, ניצלו זמן זה לתפילה האישית (התבודדות) ביחד. לאימהות הצעתי לצאת לטיול-שיחה ממושך, לאפות ביחד, או ליצור משהו משותף לשתיהן.

התגובות לא איחרו להגיע. תוכנית 'הורים אחד-על-אחד' הוכיחה את עצמה עם ילדים שאובחנו כסובלים מ-ADHD או ADD (אותה תופעה רק ללא ההיפראקטיביות). אחד האבות, למשל, קנה ספר הדרכה בנושא עצים וציפורים, והוא ובנו למדו ביחד את ההסברים והתכונות של כל עץ וציפור. כיום, כשהם יוצאים ליער, או לשדה, הילד מזהה כל ציפור או עץ שהוא רואה. ולא רק, כיום הילד הוא אחד הילדים הכי קשובים בכיתה! וציוניו השתפרו פלאים. הם ממשיכים עם התוכנית, לומדים המון ומשיגים המון! וכן, הם לא מוותרים על השיחה עם השם כשהם ביחד.

במקרה אחר, הצעתי לאחת האימהות שפנתה אלי להכין גינת ירק וערוגת פרחים – שלה ושל בתה. זה פעל כמו בקסם. אמא ובת בונות מערכת יחסים נפלאה תוך כדי העבודה על ערוגת הפרחים. בתה בת ה-12 פורחת יותר מצמחי האמנון-ותמר והציניה שבערוגה. מה כבר יכול להיות טוב מזה?

זמן איכות אחד-על-אחד עם ההורים מרגיע מאוד את הילדים, משפר להפליא את הדימוי העצמי של הילד, ותורם המון לשמחה הפנימית שלו, שכל כך חשובה להגברת תשומת הלב של הילד לסובב אותו (וזה אחד ממאפייני התופעה – חוסר ריכוז ותשומת לב) ולשיפור תהליך החשיבה שלו.

הרבה הורים טענו בפניי שאין להם את הזמן הזה. סדר עדיפויות, חברים… אבל, בסופו של דבר, הם גילו שבזבזו זמן רב יותר בייעוץ, רופאים ופסיכולוגים, ועוד לא הזכרנו את הסכומים הכספיים הכרוכים בזה.

כדי להמחיש את העובדה החד-משמעית שילדים צריכים תשומת לב וזמן איכות עם ההורים, אציין בפניכם אנקדוטה נוגעת ללב ששלח לנו אחד הגולשים:

ילד בן חמש שאל יום אחד את אביו: "אבא, כמה אתה מרוויח לשעה?". אבא שלו כעס, ואמר: "מה זה עניינך?" אבל הילד הקטן התעקש עד שאביו הסכים לענות לו: "טוב, אם אתה באמת רוצה לדעת, אז 20$ לשעה".

"טוב", השיב הילד, "אז אתה יכול לתת לי 9$?"

אבא שלו ממש כעס וביקש מהילד ללכת לחדר שלו. בסופו של דבר, האבא נרגע וחשב לעצמו: 'אולי יש לו סיבה טובה לבקש את הסכום הזה, הוא בדרך כלל לא מבקש כסף'. הוא הלך לחדרו של הילד ואמר לו: "אני חושב שהייתי קצת קשוח מקודם, אתן לך 9$". כשהאבא נתן לילד את הכסף, הוא ראה שבנו מוציא עוד מספר שטרות שהיו מתחת לכרית שלו, ומוסיף לשם את הכסף שקיבל זה עתה מאביו. האבא היה מופתע. "אם יש לך את כל הכסף הזה, למה ביקשת עוד?"

"תראה", אמר הילד, "לפני כן, לא היה לי מספיק כסף. אבל עכשיו כן. אבא, אני יכול לקנות שעה אחת מזמנך?"…

תחשבו על זה. הילדים שלנו הם הנשמות הקטנות והיקרות שהשם הפקיד בידינו – לטפל בהם, להעניק להם תשומת לב, זמן איכות ואת כל הנחוץ. והם בהחלט ראויים לזה!

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה