הכוכבים של החג

תארו לעצמכם חדר עם שני יהלומים מושלמים, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא רק להרים אותם ולהיות האנשים הכי עשירים! זה העניין של נרות חנוכה, הכוכבים של החג.

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 17.03.21

חנוכה כבר ממש מעבר לפינה. הריחות המיוחדים, צחוקם של הילדים המשתעשעים מהסביבונים, סופגניות בכל הצבעים והטעמים, וכמובן, נרות חנוכה – הכוכבים של החג בהא הידיעה!
 
ההלכה מורה לנו להשתמש בנרות חנוכה שידלקו עד 30 דקות אחרי השקיעה (אפשר גם יותר, אבל זה המינימום). שעת הדלקת הנרות היא זמן איכות של המשפחה בו כולם מתכנסים ליד החנוכייה – הכוכבת המיוחדת של החג, שרים, מהללים ומודים.
 
ולא סתם.
 
ידוע שהמנהג פשט בבית ישראל ולא "מדליקים ובורחים", אלא בדיוק ההיפך – עוצרים הכל, לפחות לחצי שעה הראשונה שהנרות דולקים, מתכנסים, שרים, שמחים ונהנים.
 
מאמרים נוספים בנושא:
בסוף העולם שמאלה
בלי האור הזה אין לך כלום
ספר השיאים והנר הקטן
בחנוכה מוסיפים והולכים
 
אבל לא רק. לכוכבים של החג, נרות החנוכה יש תפקיד גדול מאוד במשך שמונה ימים: לפרסם את הנס – פרסומי דניסא. את החנוכייה אנו מניחים במקום בו יראו אותה – על אדן החלון המשקיף לחלון או בכניסה לפתח הבית, שזה הידור מיוחד במצווה מכיוון שכך רואים את הנס כמה שיותר אנשים. וככל שמהדרים כך מקדשים את שמו של הבורא יתברך, וכל זה רק בעזרת מסע פרסום יחסית 'לא מושקע' שאנו עושים בעזרת נרות וחנוכייה…
 
בורא עולם נמצא בכל מקום, והשכינה הקדושה עיקרה להגיע גם למקומות שיש בהם קדושה וגם קידוש ופרסום שמו של בורא עולם. לנרות החנוכה יש את שני ההיבטים הללו. הם כל כך קדושים עד שישנם אנשים שנוהגים לטבול במקווה לפני שהם מדליקים אותם… ומכיוון שקדושת נרות החג כל כך גדולה, הישיבה ליד נרות החנוכה היא כמו לשבת עטופים בזרועותיו של בורא עולם.
 
הנביא ישעיה אומר שכל עם ישראל הם צדיקים. חג החנוכה, אם כך, הוא הזדמנות נפלאה לדבוק בבורא עולם ולהרגיש את הנוכחות הנעימה והמתוקה שלו.
 
מעצימים את האור! חנוכיות לחג במחירים מיוחדים אצלנו באתר – הזמינו עכשיו!
 
מה מסמל מספר הנרות שאנו מדליקים?
 
סכום נרות החג פלוס השמשים שמדליקים בכל ערב הוא 44. ומה כל כך מיוחד במספר הזה? רבי לוי יצחק מברדיטשב זיע"א, הידוע כסנגור של עם ישראל, אומר בשם האריז"ל הקדוש ש-44 הוא מספר שווה ערך בגימטרייה של שמו הקדוש של בורא עולם – א-ה-י-ה, אלף הא יוד הא, שהם – אלף (1) – אלף הא (6=1+5) – אלף הא יוד (16=1+5+10) – אלף הא יוד הא – (21=1+5+10+5), ובהמשך מוסיפים: 44=1+6+16+21.
 
לנרות החג יש קשר עמוק מאוד עם שמו הקדוש של בורא עולם – א-ה-י-ה, השם הקדוש שהקב"ה השתמש כאשר בירך את משה רבינו ותלמידו הנאמן יהושע בן נון, כשהוא מבטיח לכל אחד מהם שהוא יהיה איתם. השם הקדוש הזה מרמז על ההתעלות הרוחנית האינסופית, דרגת הדבקות בבורא בה זכינו, ובהמשך גם להיות ראויים לכך שהוא יהיה איתנו כל הזמן.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
נר של תודה
המכבי  שבי
רק מילה  אחת
בזכות אור הנרות
 
זו הייתה הדרגה הרוחנית שמתתיהו כהן גדול ובניו המכבים השיגו. בדרך זו הם זכו בניסים אדירים, כפי שאנו מזכירים כל יום בתפילת "על הניסים" שאנו אומרים בחג, ומודים לבורא עולם על ש"מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, ורשעים ביד צדיקים, וטמאים ביד טהורים, וזדים ביד עוסקי תורתך".
 
ככל שנביע יותר הכרת  הטוב ונאמר תודה ליד נרות החנוכה, כך נזכה שהשכינה הקדושה תשפיע עלינו מאורה ושפעה ומשמו הקדוש של בורא עולם.
 
ולמה הדבר דומה? תארו לעצמכם שאתם נמצאים בחדר בו נמצאים שני יהלומים מושלמים שמאירים את כל החדר, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא רק להרים אותם ולהיות האנשים העשירים ביותר! זה מה שקורה כשיושבים מול נרות החג הקדושים מבחינה רוחנית.
 
תיהנו מהרגעים המיוחדים האלה, תשמחו עם השכינה הקדושה ובורא עולם, מזמן איכות נפלא עם המשפחה ולא רק בימים האלה אלא כל השנה כולה, אמן.
 
חנוכה שמח.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה